Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Atelierul ucenicului AFCtin


Postări Recomandate

Exact ce ziceam si eu, la aceste motoare de CC lumea crede ca obtine 500W la turatii mici, pe cand puterea e la turatie nominala ( 3000 - 5000 - 10.000  ).

Asta ziceam si eu, sa introduca inca un raport de reducere intre motor si ansamblu, mai ales ca din poze fulia de pe motor e uriasa.

La mine are cam 25mm diametru fulia de pe motor.

 

A se elimina din discutie motoarele cu rotor in scurtcircuit cum am eu si cred ca si Ola_nicolas are tot asa motorul .

 

Cine nu crede sa ia un motor de 12V si sa-i faca un regulator de turatie. Sa inceapa de la zero cu tensiunea si sa vada, ca la o anumita turatie se opreste motorul cu mana, pe cand la zona de peste 70% din turatie e mai greu de oprit, la motoarele mari chiar imposibil cu mana.

 

Daca vrei sa ai pierderi mai mici in curele e util sa te gandesti la curele dintate, ele au o tensiune oarecum constanta si ai pierderi mai mici. 

Link spre comentariu

Si totusi exista un motor care are cu atit mai mare cuplu  cu cit e mai mica turatia.

Necazul cu el e ca la aplicatii in care ai nevoie de turatie constanta e mai coplicat  de comandat

fata de cel cu magneti permanenti sau excitatie paralel.

E ala vechi , antic si dedemult, motorul de DC cu excitatie serie.

 

Grig

Editat de Ion_Bumbu
Link spre comentariu

Buna seara,

 

Am vazut exact de unde este provine lipsa de putere a motorului de la strungul meu, anume de la a doua curea care patineaza si de la sistemul neinspirat de intindere a curelelor care desi e strans pana la refuz nu intinde bine decat prima curea nu si pe a doua.

Cu mare atentie am pornit strungul la turatia minima (50 rot/min) fara capacul de protectie si am blocat universalul cu mana. Cureaua a doua din reductorul de turatie incepe inevitabil sa patineze si astfel universalul nu se mai roteste.

 

Am gasit un model de calcul pentru reductoare de turatie cu 2 trepte cu curele de transmisie si am masurat diametrele fuliilor de la strungul meu pentru a recalcula rapoartele reductorului. Ca veni vorba de curlele care patineaza, nu ar fi mai indicate curelele dintate la acest tip de strung?

 

Revin cu calculele asap sa le discutam si sa aleg o solutie de rezolvare a problemei.

 

Stima tuturor

Editat de AFCtin
Link spre comentariu

Eu am pus la mine curea dintata, merge foarte bine. La strung si la Freza.

Legat de patinare: A se verifica profilul curelei si cel al canalului.

Cureaua NU are voie sa atinga fundul fuliei. In timp, o curea proasta se moaie, se deformeaza si ajunge in fundul canalului. In acel moment ea patineaza oricat ai intinde-o.

Pentru inceput masoara cu sublerul canalul fuliei in partea de sus si de jos, astfel iti formezi o idee despre cotele trapezului.

Ulterior poti achizitiona o curea cu un trapez mai mare, de exemplu in loc de curea cu cota mare de 10mm poti pune una de 11mm, astfel esti sigur ca ea sta bine in canal.

Eu asa am procedat ca nu am gasit cu profil 10x4 si am luat 11x5 si merge perfect.

Poti demonta fulia intermediara si te duci cu ea la magazin ca sa fii sigur.

Curele gasesti la magazinele auto, iti aduc ei pe comanda in 24 ore.

Atentie ca cele foarte ieftine sunt proaste, poti alege ceva mai bunicel, Continental, Gates, Dayco, Optibelt, Pirelli ....( eu am ales Gates la mine )

 

P.S. Curelele se dau cu pudra de talc ca sa nu se intinda cand se incalzesc si mai ales sa nu patineze. Poti folosi orice pudra de bebelusi, cea mai ieftina.

 

La mine curelele stau putin ridicate peste profilul fuliei datorita cotei de 11, din cate imi amintesc cele de 10 sunt intalnite la masini unelte si aplicatii speciale, pe cand cota de 11 e un standard in industria auto si vei gasi mai repede si mai ieftin.

 

Ai grija ce lungimi comanzi, de preferat sa iei cu tine curelele vechi si sa consideri si uzura datorata intinderii, adica cativa mm.

Editat de andreigradu
Link spre comentariu

Buna seara,

 

Am masurat curelele strungului: latime 5mm inaltime 3.5mm  baza mica a trapezului cam 1.5mm sectiune trapezoidala. Cu niciun chip nu pot sa evit patinarea curelei a doua. Fuliile au canal triunghular dar nu cred ca curelele ajung la fundul fuliei.

 

As inlocui fuliile si curelele cu unele dintate cu pas 5mm si latimea de 10mm. In acest fel as scapa de patinarea curelelor.

 

Ma apuc de masuratori si calcule:

1 sa vad rapoartele de reducere a turatiei are reductorul in ambele cazuri la 1200 si 2400 rot/min (cureaua a doua se poate monta alternativ pe una dintre cele doua perechi de fulii ale reductorului). Treapta 1 a reductorului are o singura pereche de fulii deci un raprt fix de reducere.

2 sa vad ce roti si curele dintate ar fi necesare

3 cam cat ar costa modificarea

 

Cu stima,

 

PS motorul frezei care este cam aceeasi chinezarie cu cel al strungului are urmatoarele caracteristici:

 

viteza 5000 rot/min

tensiune 230 V nu scrie pe eticheta cc sau ca

putere 500W

curent 2A

motor tip 93ZYT004B WARCO

Editat de AFCtin
Link spre comentariu

Spala bine fuliile si cureaua cu ceva benzina.

Apoi pune ceva praf de colofoniu pe ele si vezi daca nu te ajuta.

 

Grig

Buna seara,

Multumesc pentru sfat.

Am un degresant industrial (triclor etilena) dar imi este frica sa nu distruga materialul curelei. Am sa fac rost de benzina. Sacaz am.

 

Problema e ca nu m-am prins cum se schimba cureaua a doua de pe o pereche de fulii pe alta, asa de naspa este conceput sistemul de intindere al curelelor.

 

 

Cu stima

Editat de AFCtin
Link spre comentariu
  • 3 săptămâni mai târziu...

Buna seara tuturor

 

Am continuat sa exersez lucrul pe strung.

 

Am reconfigurat curelele de transmisie de pe strung pe treapta de viteze 100-2500 rot/min, ca sa vad daca curelele patineaza la fel ca in treapta 50-1250 rot pe min. Am pornit strungul fara capac de protectie la 120 rot/min si am blocat universalul cu mana. Acum patineaza cureaua a doua pe fulia arborelui principal. :84 Cred ca singura solutie sunt curelele dintate. Cand am reconfigurat curelele a trebuit sa desfac un capac din spatele papusii fixe, care a expus motorul. Acesta nu are decat o eticheta pe care scrie 220V si o ideograma chinezeasca, nu putere, nu truatie.

 

Am si o poza cu noua configuratie.

 

Cu stima

post-197361-0-89685700-1447600765_thumb.jpg

Editat de AFCtin
Link spre comentariu

Fulia intermediara, cea din mijloc nu poate fi deplasata?

nu ai nici un mod de a tensiona acele curele??

 

Grig

Buna seara Domnule Bumbu,

 

Mi-am luat inima in dinti si am demontat platina suport a motorului care tine si fulia intermediara sa vad exact cum e cu sistemul de strangere al curelelor. Fulia intermediara este fixata pe o manivela cu piesa de strangere care culiseaza intr-un locas oval din platina. Piesa se stange cu un surub de stangere iar la urma se asigura cu un alt surub M8, saiba si piulita pe platina. Am pus o saiba mai groasa deoarece cea originala s-a stambat la strangere. Bineinteles am curatat inainte de montare curelele si fuliile cu alcool sanitar. 

 

Maine dimineata fac o proba in fier cu un avans de 2mm sa vedem daca mai patineaza vreo curea.

 

Acum ca am inteles cum functioneaza sistemul de stangere al curelelor, acesta nu e rau dar are marele dezavantaj ca trebuie neaparat sa demontezi un capac din spatele strungului ca sa schimbi treptele de viteze la strung. Este foarte incomod de schimbat treptele de viteza pe strungul meu. :84

Daca chiar va trebui sa schimb curelele trapezoidale originale cu unele ditate, trebiue schimbat si modul de stangere al curelelor astfel incat aceasta operatie sa se faca fara sa fie nevoie de demontarea capacului din spatele strungului.

 

Cu stima,

Editat de AFCtin
Link spre comentariu

E foarte incomod sa dai jos un capac care sta in doua suruburi?

(sta bine mersi si in unul singur, ca sa fie mai simplu)

Iti poti face piulitele randalinate ca sa le desfaci cu mana, in caz ca nu le ai deja asa.

 

Cat despre strangerea curelelor, e la fel de banal ca la o masina de gaurit de banc. Trecerea de la un raport la altul ar trebui sa fie vorba de sub un minut ca timp.

 

Nu stiu exact despre ce strung este vorba, dar ochiometric din poze pare destul de mic si nepotrivit pentru intrat de 2mm in fier, oricat de moale ar fi fierul ala. Posibil sa il indeparteze, dar nu asta e regimul de lucru cu strungul ala.

Link spre comentariu

Buna seara Domnule Bumbu,

 

 

 

Lasa`l in colo pe acel domn Bumbu, mai repede tovaras :rade: de suferinta, ca nici la mine nu se intimpla totul cum ar trebui dar

mai invatam, muncim ca altfel nu iasa nimic.

 

@chas3

mai repede cred ca`i vorba de placa aia mare pe care e prins si motorul, in dreapta pe care a fost nevoit sa o dea jos, chiar nu`i

placut de manevrat aia .

 

Grig

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări