Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Atelierul ucenicului AFCtin


Postări Recomandate

Buna ziua,Am refacut roata si vernierul pentru sania portcutit cu diamentrul de la 50mm la 29mm pentru a putea sa rotesc sania portcuti usor si la unghi de 45 grade. Am integrat in roata si minerele de actionare.Urmeaza gradarea vernierului si taierea canalului de pana in roata plus finisarea.Cu stima

post-197361-0-60071500-1442156218_thumb.jpg

Link spre comentariu

Buna serara tutror,

 

 

Am pus o bucata de aluminiu in strung si am incercat sa tai un filet urmand sfaturile primite de la dvs cu cateva postari mai devreme.

 

1 am fixat cutitul de filet metric in port cutit (cutitul e din HSS si este ascutit de un mester strungar)

2 am verificat cu sablonul de cutite ca pozitia cutitului sa fie perpendiculara pe piesa

3 am atins usor piesa cu varful cutitului si am pus vernierul de la sania transversala la 0

4 am intrat in span 0.2mm si am cuplat avansul de filetare (am cuplat piulita spintecata pe surubul conducator) turatia fiind reglata la 70-100 ture

5 am oprit strungul ff aproape de universal fara sa decuplez

6 am inversat sensul de rotatie al arborelui

7 si am constatat ca nu m-am intors pe acelas canal lasat de cutit la prima trecere. Am verificat atent si am constatat ca am un joc urias al caruciorului cand este cuplata piulita spintecata pe surubul conducator! Aproximativ 2mm. :tryre

Cum se procedeaza ca sa reduc acest joc. Altfel nu pot sa tai filet pe strungul meu.

 

Cu stima

Editat de AFCtin
Link spre comentariu

Pai nu asa se face - orice strung are (sau capata) jocul respective, deci la intoarcere nu calca la fel.

Cand cutitul ajunge la capatul filetului, cu dreapta retragi cutitul din span (nu conteaza exact pana unde, doar sa fie in afara filetului) si cu stanga inversezi sensul.

Dupa ce ai trecut (spre dreapta) de capat franezi (sau opresti motorul, dupa caz), aduci cutitul la cota pt noua trecere si inversezi iar sensul.

Repeti pana termini de facut filetul.

Cu putin exercitiu o sa constati ca nu trebuie sa te uiti decat la cutit si vernierul pentru cota - schimbarile de sens le faci tinand mana pe maneta/comutator, nu ai nevoie sa te uiti acolo. De asemenea, o sa poti aduce cutitul la noua cota f repede, mai repede decat numaratul de liniute pe indicator :P

Link spre comentariu

La postarea #324 se prezinta simularea unui con MT3 care sa nu necesite demontarea universalului. 

De fapt este vorba de un con la 90 grade prins in universal. Avantajul este operativitatea.

Dezavantajul ar fi in prima faza scurtarea distantei intre varfuri.

Un alt aspect de care trebuie tinut seama este universalul. Daca are bataie (al meu are o bataie de 0.08 mm) atunci respectivul con trebuie fixat obligatoriu in aceeasi pozitie in care a fost strunjit.

Am facut un astfel de con care sa aiba o pozitie unica, repetabila, de prindere in universal.

Pe o piesa cilindrica am creat trei canale care sa corespunda celor trei bacuri, dupa care am strunjit conul propriuzis.

Am trecut la montarea si demontarea repetata a conului in universal, avand grija ca bacului numarul 1 sa-i corespunda canalul numarul 1.

Dupa fiecare refixare, am verificat cu comparatorul si cele mai multe abateri au fost cam de 0.005 mm (am avut si abateri de 0.025 si 0.04 mm).

Apreciez ca utila folosirea acestei piese.

Posted Image

Posted Image

Posted Image

 

 


5 am oprit strungul ff aproape de universal fara sa decuplez

6 am inversat sensul de rotatie al arborelui

7 si am constatat ca nu m-am intors pe acelas canal lasat de cutit la prima trecere. Am verificat atent si am constatat ca am un joc urias al caruciorului cand este cuplata piulita spintecata pe surubul conducator! Aproximativ 2mm.

 

Pe cursa de intoarcere varful cutitului trebuie dus in dreapta inceputului de filet, sa zicem 20 mm.

Astfel pe distanta celor 20 mm se vor consuma toate jocurile si cutitul va reintra unde trebuie.

Editat de area51
Link spre comentariu

Pentru pastrarea concentricitatii se foloseste un con de sacrificiu - la fiecare instalare in universal se mai retuseaza putin din el pentru al aduce concentric. Astfel te asiguri ca il vei avea mereu concentric. Chiar daca marchezi numarul bacului, odata scos din universal e bataie de cap sa il pui impecabil la fel, comparat cu strunjirea rapida a suprafetei care il aduce la zero.

Link spre comentariu

Asezat corect in universal si apoi strans, este foarte indemanatic, cred ca si abaterea de o jumatate de sutime este acceptabila.

Partea din stanga a piesei se aseaza pe fata universalului si canalul in dreptul bacului corespunzator, urmeaza strangerea.

 

Cand am avut abateri mari, ori piesa nu a fost asezata pe fata universalului ori am gasit fragmente metalice pe bacuri.

 

Varianta ta este corecta, asigura precizie, dar mai putin indemanatica: adica inlocuiesc doua operatii cu doua operatii.

 

Decat sa inclin sania si sa iau unu' sau doua spanuri, mai bine dau jos universalul si montez conul de fabrica. 

Link spre comentariu

Asa este, n-am modificat nimic la sanie. Ghidajele coada de randunica, de la sania portcutit, nu sunt paralele.

La sania propriuzisa diferenta este de 0.05 mm (daca tin bine minte) iar la suportul saniei (unde se afla si pana)

nu am masurat. Cumulat, cand ansamblul celor doua este in pozitie de lucru, se simte la mana un joc de peste o zecime.

Inca nu i-a venit timpul. Deocamdata lucrez cu sania blocata.

Din aceasta cauza umblu cat mai rar la blocarea-deblocarea saniei si la rotirea ei.

Cand @AFCtin a spus ca este stanjenitoare plimbarea saniei portcutit inainte-inapoi, pentru rotirea ei, il inteleg foarte bine!

Editat de area51
Link spre comentariu

Buna ziua,

 

Am reuluat exercitiul de filetare pe strung pe o piesa de aluminiu. Am incercat sa tai filet metric cu pas de 2mm, urmand sfaturile primite aici pe forum.

Am vazut cu aceasta ocazie ce probleme are strungul si ce reglaje trebuie sa-i fac.

 

Multumesc tuturor pentru sfaturi.

Cu stima

 

post-197361-0-57486900-1442681493_thumb.jpg

Link spre comentariu
  • 3 săptămâni mai târziu...

Buna seara,

 

Am continuat in timp exercitiile de filetare pe strung. Pentru comoditate mi-am improvizat pe axa Y un vernier electronic (DRO) dintr-un subler electronic care nu are memorie si nu retine cota cand il opresti. Fireste indicatiile sublerului le imart la 2 :reytre .

 

Problema mare observata cu ocazia acestor exercitii de filetarte este ca strungul nu are putere si ca arborele se opreste din rotatie chiar si la avans mic (0.1mm), mai ales cind dupa mai multe treceri cutitul "plonjeaza" in piesa :84 . Motorul este de cc are vreo 500W (conform celor specificate in cartea tehnica) si este amplasat sub papusa fixa.

 

Transmisia miscarii de la motor la axul masinii se face in doua trepte cu 3 fulii. Am verificat daca curelele patineaza pe fulii si am constatat ca curelele sunt total neportivite adica foarte inguste. In plus sistemul de intindere al cureleor este foarte greu accesibil.

 

Ma gandesc in timp sa pun um motor exterior de 240Vca 1,5Kw 3000 rot/min si sa schimb fuliile si curelele.

 

Rugaminte mare am la colegii de pe forum: ce tip de motor trebuie cumparat?

Dupa ce vad ce motor trebuie atunci vad de unde il comand si apoi intocmesc planul de schimbat fulii si curele. As folosi curele "dintate" si fulii corespunzatoare deoarece am vazut pe net ca oferta este mare. In plus am nevoie de curele cu diametrul mic ca sa incapa langa pausa fixa (vezi poza atasata).

 

PS Bugetul alocat acestui proiect e cam strans trebuie sa fie minim posibil.

 

Cu stima,

post-197361-0-44181900-1444581313_thumb.jpg

Editat de AFCtin
Link spre comentariu

Probabil te referi la axa X, traditional strungul avand X (cea pe care probabil ai pus DRO-ul) si Z (intre varfuri).

 

500W sunt suficienti pentru filetare, nu ar trebui sa ai nevoie de 1.5kw. Majoritatea motoarelor de alde 1.5kw probabil nici nu incap in locul motorului actual. Posibil sa nu ai cutitul ascutit bine sau sa nu fi rotit sania la 60 de grade.

Link spre comentariu

Editez: Daca motorul tau e fulia aia din stanga, pune mana si fa-ti una mica de tot, mai mica decat cea mai mica fulie de pe axa intermediara, diametru exterior cam 20-15mm. Apoi schimbi cureaua , sau faci un reglaj mai lung. La mine are curea HTD lata de 20mm.  Daca nu se poate citeste continuarea.  Retine ca orice se potriveste la altul nu e neaparat valabil pentru tine, sau pentru utilajul tau, asta e natura umana si e bine ca e asa. 

 

Ai 2 posibilitati.

Oricum ar fii trebuie sa intelegi LEGATURA DINTRE VITEZA SI CUPLU la motoarele fara bucla de reactie in sistemele de comanda.

Daca nu ai bucla de reactie se opreste motorul in sarcina

Daca ai bucla de reactie nu se opreste motorul.

Conditiile sunt la motoare trifazate si se refera la o anumita gama de turatii.

 

Ce poti alege: o solutie e sa modifici raportul cutiei de viteze. Cu cat ramane mai mare viteza motorului si raportul de transmisie e mai mare, se obtine cuplu mai mare.

Aici poti atasa un ax intermediar, astfel poti produce un cuplu mai mare cand motorul tau se mica cu 3000 rpm.

 

Varianta 2 e sa pui acel motor trifazat, cu cat e mai mare, cu atat o sa dezvolte cuplu constant la turatii mici, e firesc sa vrei pe ala de 1500W trifazic, tu o sa cumperi un invertor si nu o sa pui reactie pe motor, me refer la encoder.  Astfel acel motor o sa fie un monstrozaur care o sa plimbe strungul ca pe o frunza. O sa fie super pentru tine si costul va fii mai mic.  

Ma rog, o sa coste motorul + inverter, care o sa fie unul de 2000W, ca sa ai ceva rezerva de putere.

 

P.S.1 - Daca vrei sa mearga filetarea ca si model low-cost poti folosi un motor pas cu pas si driver aferent cuplat prin curea. 

P.S. 2 - Cu motorul actual, incerci sa mai introduci inca o demultiplicare, astfel vei tine motorul turat si o sa fie cuplu mai mare.

 

P.S. 3 - Lumea in general, pentru ca nu are cunostinte tehnice, considera ca motorul de 500W va produce aceeasi putere indiferent de turatie. De asemenea ansamblele de turatie mica au nevoie de masa inertiala, vezi volanta de la autovehicole.

 

P.S. 4 - Ca sa prinzi ideea cupleaza cutia de viteza pe viteza minima, tureaza motorul la maxim si incearca sa opresti universalul cu mana. Cam asta e ideea.  Daca faci  un raport de reducere sa ai sa zicem 100 rpm la turatia maxima a motorului o sa vezi ca vei rupe cutitul de strung si nu se va opri motorul.

 

P.S. 5 - si eu am un gand sa schimb motorul monofazic de 750W cu unul trifazic asemanator + inverter, care imi va oferi mult mai multe posibilitati de reglaj, mai ales ca poti seta 60-70 Hz la frecventa si alearga de-i sar capacele motorul ala, adica urca spre 4000rpm.

Editat de andreigradu
Link spre comentariu

Ca o completare la ce spune @andreigradu este sa nu iti bati capul sa schimbi curelele daca iti par mici , cu cit sint mai "finute" cu

att pierzi mai putina putere pe acel ansamblu de transmisie.

La curele groase poti ajunge sa pierzi pina la 10-15% din puterea transmisa.

Avind doua angrenaje pina la universal pierzi destul de multa putere daca pui curele de gabarit mare.

 

Grig

Link spre comentariu

@andreigradu: Puterea motorului electric este o constanta. Problema in general ignorata de "lume" este aceea a exprimarii acesteia in functie de parametrii mecanici. Daca mecanismul presupune un reductor cu raportul de transmitere i, iar momentul la arborele reductorului este Mr, atunci puterea la arborele unui motor electric, este P=Mrn/ηi. Cu η, s-a notat randamentul mecanic al reductorului, iar cu n, turatia finala la iesirea acestuia. Asadar puterea fiind constanta, momentul la arbore, va scade sau va creste odata cu cresterea respectiv cu scaderea turatiei. Daca reductorul este o cutie de viteze in trepte, atunci raportul i este variabil si va contribui si el la cresterea sau scaderea momentului la arbore. Filetarea fiind o operatie unde este nevoie de un moment mare, se va utiliza de regula o treapta de turatie mica si ca atare momentul necesar la arborele motorului va creste in mod corespunzator. Daca AFCtin, are probleme cu oprirea in span la filetare, atunci inseamna ca cea mai mica treapta de turatie a strungului sau, este prea mare pentru aceasta operatie si deci trebuie modificat raportul de transmitere in sensul micsorarii turatiei universalului. La strungul meu de banc, la o turatie de 120 rpm la arbore, si o putere (a vechiului motor electric) de 370 W, nu aveam probleme la aceasta operatie.

Editat de Vizitator
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări