Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Atelierul ucenicului AFCtin


Postări Recomandate

La strungul tau nu incape varful fix prin universal?

Buna ziua,La strungul meu nu incape varful fix prin universal. Trebie sa dau jos universalul ca sa introduc varful fix Morse 3 in locasul conic din arborele principal al strungului.Chiar daca demontez bacurile nu pot introduce varful fix in locasul lui din arbore.Cu stima, Editat de AFCtin
Link spre comentariu

Buna ziua,Astazi am incercat prima oara in mod serios sa filetez pe strung. Am vrut sa tai un filet metric pas 2 mm pe un diametru de 25 mmAm configurat strungul astfel:Am reglat sania portcutit la 30 grade (1/2 din unghul 60 grade al profilului filetului metric),Am verificat ca si cutitul sa fie perpendicular pe piesa,Am atins piesa cu cutitul sia ma reglat vernierul saniei transversala la 0 de asemenea am reglat la 0 si vernierul saniei port cutit.Am urmat apoi procedura cunoscutaNu-mi iese sincronizarea cuplarii surubului conducator la carucior cu ajutorul indicatorului de filete mereu in acelas punct :-((Mai am mult de exersatCu stima

post-197361-0-24947300-1441542919_thumb.jpg

Editat de AFCtin
Link spre comentariu

Mie mi se pare ca multi de pe aici nu citesc tot ce li se spune sau chiar n-au chef sa citeasca tot din lipsa timpului/graba, etc. Nu intru in detalii, dar cred ca fiecare care se asteapta la un raspuns, si il primeste, sa-l citeasca atent, chiar si de 10 ori, mai ales daca e un raspuns corect! 

 

 Sa revenim la filetare. E o porcarie ceea ce incerci acolo! Parerea mea! 

Lasa sania exact in pozitia normala si nu mai decupla surubul! Lasa indicatorul ala.... Cutitul ala ce forma are? 

Nu stiu daca strungul asta stie sa schimbe sensul de rotatie, dar daca stie, atunci asta trebuie facut - intri in span, iar la capatul filetului, iesi din filet si opresti universalul. Nu decuplezi piulita de pe surub! Te intorci la inceputul filetului cu cutitul si intri din nou in span pana la adancimea filetului. 1.3x2 = 2.6mm adancimea filetului cu pas de 2.

Ce incerci sa faci, dupa cum se vede in poza, grabesti uzura piulitei si plus de asta te ametesti de cap cu cate manevre trebuie sa faci, mai ales ptr un incepator! 

Bafta! 

Link spre comentariu

Trebuie sa intorci caruciorul la aceeasi cota si levierul sa il apesi atunci cand indicatorul e in aceeasi indicatie, asta scrie in manualul strungului.

La mine e frumos ca la pas de 1 mm poti cupla levierul oriunde vrei si filetul iese perfect, probabil si la tine la pas de 1 mm e identic.

La acel pas de 2 e obligatorie citirea indicatorului.

Acel indicator de filet tocmai acel rol il are, ca sa te lase sa intorci sania la mana fara sa opresti si sa reversezi motorul.

Intai trebuia sa faci o cota de degajare unde se franeaza cutitul, lasi 1 cm de la universal sa nu risti tamponarea, apoi iei span fin de control, repeti de 2-3 ori pe acelasi avans sa vezi daca nu se suprapune.

 

Dan are dreptate, chestia aia cu sania la 29 grade e poveste la amatori.,o lasi ca pentru taiere si strunjire.

 

Uite asa mi-a iesit mie https://plus.google.com/105950977457952691373/posts/SWhMacJNry6

Link spre comentariu

"Ceasul" ala pt filete e dupa parerea mea una din cele mai tampite inventii.

Metoda lui @DanuAL (mentionata si de mine si de altii in repetate randuri pe forumul asta) e mult mai simpla si sigura.

Doar ca trebuie sa lucrezi cu ambele maini simultan (retragerea cutitului si inversarea sensului).

E in realitate mult mai simplu decat pare, pentru ca retragerea nu trebuie sa fie la cota.

Pentru aducerea la (noua) cota ai timp suficient dupa ce cutitul a trecut spre dreapta de capatul filetului si pana il intorci inapoi.

E adevarat insa si ca la strungurile mici e mai complicat decat la cele mari, pentru ca nu ai o ditamai maneta pentru sens ci un amarat de buton.

Link spre comentariu

E perfect corect la strungurile mari

de exemplu la mine viteza minima e 120 rpm. 

la sculele mari poate sa fie 50, sau 25 rpm, asa ca voi, cei cu scule mari aveti timp de manevre.

de aceea lucrurile se complica putin la sculele mici.

 

Ca ai pomenit de maneta, voi acolo aveti cu totul alte sisteme, in interior e un ambreiaj electromagnetic cu franare electrica.

la tine inversarea se face fara sa opreasca motorul, e din cutia de viteze.

 

Aparatele sunt total diferite ca si constructie, din motive de costuri reduse nu au cutii de viteze sofisticate.

E posibil ca la strungul sau daca pune motorul sa mearga foarte incet sa nu mai aiva cuplu sa taie filet in teava aceea de fier. Ma refer sa fie o turatie de 20-25 rpm ca sa poata frana, sa reverseze, sa tot frece motorul ala cu perii inainte si inapoi pana ii da foc si ramane cu ochii in soare.

 

Strungul trebuie sa sincronizeze atata timp cat cuplezi maneta in acelasi punct si esti cu sania in origine.

 

Mai e un aspect cu cuplarea pe numere PARE / IMPARE, SAU ORICARE , asta e obligatoriu sa citesti in cartea tehnica cum se face, poate sa difere de la un strung la altul.

Editat de andreigradu
Link spre comentariu

Am reglat sania portcutit la 30 grade (1/2 din unghul 60 grade al profilului filetului metric),

Am verificat ca si cutitul sa fie perpendicular pe piesa,

Am atins piesa cu cutitul sia ma reglat vernierul saniei transversala la 0 de asemenea am reglat la 0 si vernierul saniei port cutit.

 

Privind poza atasata se pare ca ai inclinat sania la 60 grade si nu la 30.

 

Eu urmez aceeiasi pasi pe care ii faci si tu, (la fel sania port cutit inclinata la 30 (dupa unii 29.5) grade) mai putin indicatorul de filete (nu-l am in dotare si nici nu i-am simtit lipsa).

Cand ajung la capatul filetului opresc motorul, retrag sania transversala cu o rotatie de manivela, inversez sensul de rotatie al motorului, duc sania inapoi, pana dincolo de inceputul filetului si opresc motorul.

Readuc sania transversala cu o rotatie de manivela (la gradatia "0").

Avansez sania portcutit (cam cat? cam cat imi permite strungul).

Inversez sensul de rotatie al motorului.

Reiau acesti pasi pana cand filetul este finalizat.

Maneta de culplare a surubului de avansuri ramane permanent in pozitia "culpat".

Atata timp cat am urmat acesti pasi, am fost multumit de calitatea filetelor.

Dupa ce faci 10-15 filete se stabileste o rutina care va face operatia de filetare chiar o operatie de rutina.

Eu am inceput la modul serios cu filetarea pe strung, cand filiera M5 a trecut in nefiinta!!!

 

Spor la treaba!!!

Link spre comentariu

de exemplu la mine viteza minima e 120 rpm. 

la sculele mari poate sa fie 50, sau 25 rpm, asa ca voi, cei cu scule mari aveti timp de manevre.

 

Da' cine face filete la 50 rpm? Incaruntesti pana termini :d Ma refer la filete uzuale, nu monstruozitati cu pas de 5.

Cu un pic de antrenament le poti face la 150-200 fara probleme.

Incearca in aer, nu prea aproape de universal, pana capeti reflexul miscarii de a retrage cutitul si inversa sensul si ai sa vezi ca e mai usor decat pare.

Daca imi iese mie, in conditiile in care frana nu tine la al meu, imposibil sa nu-ti iasa, mai ales ca ai si posibilitatea de a opri motorul.

Link spre comentariu

Filetarea din cutit la 50rot/min se traduce prin cutite rupte! Turatiile mici, gen 50rot, le folosesti la filetarea cu filiera!

Nici eu n-am frana strungului legata la tablou. Imi prindea prea brusc. Mi-am stricat un set de rulmenti de la ambreiaj din cauza asta, si am renuntat la frana. Avand ungerea prin barbotare, se intelege ca uleiul din cutia de viteze ajuta la franarea universalului/pinioanelor, si uite asa m-am obisnuit si asa lucrez de 2 ani. 

Nu incurajez pe nimeni sa lucreze fara frana, dar vreau sa intelegea si altii ca se poate la fel de bine si fara - CU MARE ATENTIE!!!

Editat de DanuAL
Link spre comentariu

Metoda cuplarii si a decuplarii avansului automat la operatia de filetare in cazul strungurilor mici este mai potrivita deoarece acestea au jocuri mari in angrenaje din constructie. Problema lor este ca nu au cuplu la turatii mici . Nu e simplu cu indicatorul si eu am avut ceva probleme dar le-am trecut repede . Nu renunta , iti scapa un amanunt , probabil nu te cuplezi intotdeauna in acelasi loc. Am facut chiar si filete fara degajarea de siguranta impotriva tamponarii , desigur invartind universalul cu mana la final. Tine de exercitiu si rabdare

Link spre comentariu

"Ceasul" ala pt filete e dupa parerea mea una din cele mai tampite inventii....

De acord! Manevra se poate face corect si la turatii de 120 rpm (sau mai mari) daca esti atent. La un moment dat, devine un reflex si nu poti gresi decat probabil in 1 % dintre cazuri.

Link spre comentariu

Metoda cuplarii si a decuplarii avansului automat la operatia de filetare in cazul strungurilor mici este mai potrivita deoarece acestea au jocuri mari in angrenaje din constructie.

 

Pai evitarea problemelor legate de jocuri este exact cel mai bun argument pentru a nu decupla lantul cinematic in timpul filetarii.

Singura sursa de erori ramane in cazul asta posibila uzura neuniforma a surubului conducator - dar pe asta o ai indiferent de metoda folosita, si ca atare trebuie remediata, mai ales la strungurile mici la care surubul conducator este si pe post de bara de avans.

De asemenea, mentinerea cuplata a piulitei reduce semnificativ si uzura acesteia, care este maxima tocmai la cuplarea in sarcina.

La strungurile mari de altfel este si contraindicata cuplarea piulitei cu sania sau surubul in miscare - bine, acolo vorbim de mase mari, cred ca peste 100 kg chiar si la SN 320, nu mai zic de cele din seria 500/600 sau peste.

Link spre comentariu

Pai evitarea problemelor legate de jocuri este exact cel mai bun argument pentru a nu decupla lantul cinematic in timpul filetarii.Singura sursa de erori ramane in cazul asta posibila uzura neuniforma a surubului conducator - dar pe asta o ai indiferent de metoda folosita, si ca atare trebuie remediata, mai ales la strungurile mici la care surubul conducator este si pe post de bara de avans.De asemenea, mentinerea cuplata a piulitei reduce semnificativ si uzura acesteia, care este maxima tocmai la cuplarea in sarcina.La strungurile mari de altfel este si contraindicata cuplarea piulitei cu sania sau surubul in miscare - bine, acolo vorbim de mase mari, cred ca peste 100 kg chiar si la SN 320, nu mai zic de cele din seria 500/600 sau peste.

Cand se foloseste indicatorul de filete nu se face cuplarea inainte de a intra in material ? De ce afirmi ca se face cuplarea in sarcina ?
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări