Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Atelierul ucenicului AFCtin


Postări Recomandate

Buna seara,

 

Multumesc domnilor pentru sfaturi

 

Am subtiat piesele port bacuri si le-am reglat astfel ca tampoanele sa pice cat de cat la un unghi de 120 grade intre ele. Vedeti poza atasata. Acum este mult mai bine. :multumesc

Axul de test este unul recuperat de al o imprimanta si este foarte bine prelucrat la exterior. Bataia axului prins in universal nu am avut cu ce s-o masor, dar mi-am cumparat din targ un ceas comparator mecanic si ma uit sa-i cumpar si stativ magneic. pana atunci testez fara sa vad bataia ax-ului in universal.

 

Cu stima,

 

 

post-197361-0-19936200-1410714461_thumb.jpg

Editat de AFCtin
Link spre comentariu

Ovalitatea poate sa apara si daca axa piesei nu coincide cu axa de rotatie a arborelui principal. De aceea piesa trebuie centrata in consola, inainte de a se strange bacurile linetei. Odata stranse bacurile acesteia, piesa va prezenta doua centre de rotatie - unul la nivelul universalului si celalalt la nivelul linetei, iar bataia chiar daca exista nu va mai fi sesizata nici macar de ceasul comparator - de fapt va fi sesizata mult diminuat si deci ar putea da impresia ca este intr-un domeniu adecvat. De aceea efortul principal al celui care urmeaza sa faca prelucrarea, este de a centra piesa in consola, inainte de strangerea bacurilor linetei. Unii strungari, obisnuiesc sa faca o corectie de centrare a bacurilor universalului inainte de prelucrarea cu lineta, iar strangerea bacurilor acesteia(daca piesa strunjita nu are trepte) se face cat mai aproape de bacurile universalului, dupa care se deplaseaza pe pozitia unde urmeaza sa sustina axul pentru prelucrare. Metoda a fost descrisa si de @radu cnc intr-un alt topic. Aceasta metoda, nu este insa 100% corecta, mai ales atunci cand se urmareste prelucrarea unei piese care nu a fost strunjita pe strungul respectiv - cum ar fi in cazul reconditionarii axului ve-unui rotor de motor electric, al vre-unei mori de uruit cereale, sau alte piese asemanatoare cum ar fi cea mentionata de @AFCtin. De aceea se recomanda intotdeauna o centrare cu ceasul comparator (in consola) al capatului liber al piesei de prelucrat. In acest scop, eu mi-am montat chiar pe lineta un suport pentru ceas comparator, pentru a fi mai usor de realizat aceasta operatie. Utilizarea unui suport magnetic, este inadecvata in cazurile unei piese lungi, datorita tijelor in general lungi necesare sustinerii si reglajului ceasului comparator. O tija lunga si zvelta aflata in consola, cum este cazul celor de la sistemul magnetic al unui ceas comparator, pot face "sageata" sub actiunea greutatii ceasului comparator si al suportilor acestuia. Sageata, poate depasi adesea valoarea recomandata de reglaj si este variabila in timpul verificarii datorita existentei sistemului elastic de readucere a echipajului mobil al comparatorului in pozitia initiala, ca sa nu mai vorbim despre suprafata pe care se aseaza magnetul, care poate sa nu fie una dreapta, iar "talpa" magnetica sa "schioapete" in timpul operatiunii de verificare. Sunt deci recomandabile dispozitive fixate mecanic ale comparatorului, cu tije de sustinere si reglaj cat mai scurte - raportul lungime diametru al acestora sa nu fie mai mare de 10:1.

Link spre comentariu

evident ca in timp varfurile se vor toci ceea ce va duce la inlocuirea lor,insa cu ungere corespunzatoare acest lucru se va intampla destul de greu.

pe piese nu apar uzuri

rulmentii au problema ca intra span intre rulment si piesa ,ceea ce la varfuri nu de intampla deoarece acestea "sterg"suprafata piesei.

mai exista pe undeva pe forum o astfel de discutie

Link spre comentariu

Buna seara,

 

Am demontat freza sa-i ung saniile si sa-i "iau" jocul suruburilor conducatoare pe axele X si Y.

 

  • [*]Am demontat masa de frezare si penele saniilor. [*]Am demontat piulitele suruburilor conducatoare [*]Am curatat totul. [*]Am uns cu ulei saniile si cu vaselina suruburile conducatoare. [*]Am incercat sa "iau" jocul din suruburile conducatoare cu ajutorul suruburilor de reglaj de pe piulite (vezi pozele atasate). Piulitele si penele saniilor sunt din acelas material gri la culoare cu punctulete fine negre. Materialul este atras de magnet si la zgarierea cu un cutit de strung da un span ca un fel de praf fin. Cred ca este un sort de fonta. Ca sa nu patesc la fel ca si cu roata dintata de 20 dinti de la strung (s-a crapat cand am atins accidental universalul cu cutitul), am renuntat sa "iau" jocul suruburilor conducatoare. Cred daca fortez se crapa piulita in dreptul slitului taiat in corpul ei. [*]Am montat totul la loc. [*]Am "luat" jocul saniilor foare comod cu cele doua suruburi de reglaj ale penelor care nu sunt drepte ci sunt inclinate (mai subtiri la un capat si mai groase la celelalt).

Intrebarea mea catre mesteri este urmatoarea: Cun se rezolva peroblema cu jocul suruburilor conducatoare?

  • [*]Incerc sa fac alte piulite din bronz cu suruburi de reglaj ca cele originale? Bronzul fiind mai moale poate reusesc sa "iau jocul". [*]Sau inlocuiesc piulitele si suruburile conducatoare originale cu unele cu bile folosite in tehnica CNC-urilor?

Problema jocurilor din suruburile frezei este presanta pentru mine si vreau s-o rezelv cumva.

 

Multumesc

post-197361-0-33774900-1411071921_thumb.jpg

post-197361-0-93696600-1411071943_thumb.jpg

Link spre comentariu

Materialul este fonta cu grafit nodular. Nu exista un pericol real sa deteriorezi piulita prin strangerea surubului de reglaj. Problema este ca nu ai suficienta forta sa strangi acel sistem elastic doar cu o surubelnita. Incearca sa inlocuiesti suruburile cu cap conic crestat cu unele cu locas hexagonal pe care le vei putea strange mult mai bine. Cauta suruburi grupa 10.9 (cel putin) astfel incat cheia hexagonala (inbus) sa nu deterioreze locasul. Daca te hotarasti sa reconfectionezi piulita, atunci ar fi o solutie sa o realizezi din doua parti independente plus un distantier de reglaj. Fixarea se va face prin acelasi sistem cu suruburi, doar ca nu va mai exista acea crestatura, ci un distantier din otel, pe care il vei putea ajusta prin rectificare plana pana la o buna preluare a jocului. Dupa o alta perioada de uzura, reglajul se va face in mod identic, adica o noua rectificare plana a distantierului. Acest sistem, va avea si un plus de rigiditate fata de sistemul elastic cu crestatura.

Link spre comentariu
Vizitator vasileion27

as dori sa ma ajutati cu o schita , cote , indicatii pentru confectionarea unui ax de abric cu cutite de 25 - 30 cm.( cu valsuri, casete pt rulmenti, sistem prindere panza pt circular) . o cunostinta care lucreaza la un atelier de prelucrare metal mi-a promis ca mi-l face dar tre sa ii dau schita ,cote pt ca nu a mai facut. Va multumesc!

Link spre comentariu

Materialul este fonta cu grafit nodular. Nu exista un pericol real sa deteriorezi piulita prin strangerea surubului de reglaj. Problema este ca nu ai suficienta forta sa strangi acel sistem elastic doar cu o surubelnita. Incearca sa inlocuiesti suruburile cu cap conic crestat cu unele cu locas hexagonal pe care le vei putea strange mult mai bine. Cauta suruburi grupa 10.9 (cel putin) astfel incat cheia hexagonala (inbus) sa nu deterioreze locasul..................

Buna seara.

 

Multumesc pentru indrumari.

 

Suruburile originale sunt asa cum recomandati dvs: cu locas interior hexagonal pentru stangere. Sunt asa de proaste locasurile incat cheia hexagonala se invartea in gol si nu puteam sa stang suruburile de reglat jocul. Am pus cele 2 suruburi cu cap conic doar de proba sa vad daca pot regla jocul.

 

Surubul conducator are filet ACME (standardul american) si diametrul exterior de aproximativ 14mm.

 

Am sa incerc sa fac piulite noi si am ceva intrebari de pus:

[*]Ce material sa folosesc, caci fonta originala nu am de unde sa procur? As folosi pentru piulita test alama si pentru piulitele finale bronz din targ.

[*]S-or gasi pe la noi tarozi pentru filete ACME?

Am sa postez o schita cu piulita asa cum am inteles ca trebuie sa fie din cele aratate de dvs, cu rugamintea de a ma verifica.

:multumesc

Cu stima,

Editat de AFCtin
Link spre comentariu

Filetul ACME - e filetul trapez. Nu cred ca se gasesc tarozi! E similar cu filetul patrat, doar ca unghiul cutitului e de 29 de grade. Spun similar cu filetul patrat ptr. ca pasul se afla masurand un gol si un plin. De exemplu - o spira + un gol = 4mm > cutitul ca avea unghiul de 29 grade, iar varfului lui va fi de 2mm! Deci de la 2mm in varf se formeaza cutitul ptr. filetarea interioara. 

Trebuie masurat o spira de pe actualul surub. Daca latimea lui e de 1,9mm, atunci e ok cutit cu varful de 2mm. Piulita trebuie sa aiba golul cu 5sutimi pana la 1 zecime mai lata ptr. a nu intampina probleme de infiletare.

Link spre comentariu

Fiind din Bucuresti te duci la Hornbach si iti cumperi ce suruburi ai nevoie din alea inbus, sunt de la 8.8 in sus, la alea mari de 14 am vazut si 10.9 si 12.10 parca, astea f mari sunt puse si pe la motoare de camioane , cutii de viteze, si probabil ca le-au facut mai rezistente.

 

Ce ti-a venit cu jocul ala, n-o sa-l scoti decat pentru o perioada mica, asa am facut si eu la strung, la masa transversala, l-am scos si dupa cateva zile a aparul la loc ceva joc, micut da este. De atunci a ramas asa micut. Nu ma chinui sa-l strang ca sigur apare la loc.

Si la freza e cam la fel, daca vrei sa-l scoti pe termen lung iti trebuie piulite mai lungi, am vazut un sistem de 2 piulite care se infiletau pe ax si apoi amandoua intre ele, iar una avea un blocator sa nu miste, toata jucaria avea 150mm. Pe la FUS22 si altele se foloseste sistemul asta. Poate pune cineva poze.

 

Ca idee, poti face piulita pe un cub, il spinteci pe burta de la un cap la altul si strangi cu 2-3 suruburi la care le pui piulite de blocare, asa cum ai la penele de la strung. Faci piulitele lungi la maxim posibil. Acel sistem cu strangere laterala genereaza o forta doar pe varfurile filetului si creeaza o rotire a piulitei mici. E logic ca se tocesc repede fronturile si apare joc. Ca sa scapi de joc pe termen lung trebuie sa schimbi sistemul.

 

E buna si ideea lui Ola cu acele saibe rectificate, eu stiam de ele puse intre jumatatile unei piulite spintecate pe lungime definitiv si se puneau bailagare de diametrul discului de taiere si apoi se subtiau pe masura ce se uza.

 

P.S.    Poate ne ajuta cineva cu experienta in asa ceva sa ne spuna cum e mai bine: sa presam piulita spintecata pe surub pana la disparitia jocului, sau sa strangem in contra 2 piulite pana luam jocul si sa le blocam in pozitia asta. Practic se creeaza uzura pe zone diferite si ar fii interesant de stiut cum e mai bine.

Link spre comentariu

Se gasesc tarozi pt filet trapezoidal, nu asta e problema.

Totusi, cat de mare e jocul ala incat sa fie o problema?

Tine cont si de ce s-a spus deja, ca in timp relativ scurt jocul va fi la locul lui.

In plus, daca insisti in a tot strange piulita, in timp vei avea uzura mult mai mare pe zona cea mai folosita a surubului.

Link spre comentariu

Buna ziua,

 

Multumesc tuturor pentru sfaturi si precizari. :aplauze

 

Dece vreau sa elimin cit mai bine jocul din suruburile axelor frezei? Deoarece este cam mare,(cam 1/3 dintr-o rotatie de manivela) si in momentul cand ies din span trepideza rau masa pe cele doua sanii. Precizez a freza mea este din constructie foarte "moale", :84 http://www.warco.co.uk/milling-machines/31-wm-14-variable-speed-milling-machine.html deoarece talpa mesei si coloana capului de frezare nu fac corp comun ci sunt din 2 bucati inbinate cu 4 suruburi M12. Cum am precizat anterior am luat jocul din sanii strangand cu atentie penele. A mai ramas sa vad ce fac cu jocul din suruburi. Am facut o frezare de proba si lucrurile s-au inbunatatit, dar masa tot mai trepideaza la iesirea din span(lucrez prudent cu span mic 0.5mm si turatie cam de 200 rotatii pe minut, cu o freza deget de 11mm cu 4 taisuri, aproape de maximum recomandat de producator). Pana una alta am sa caut alte suruburi de reglaj si am sa strang piulitele cat se poate de bine. Rog mesterii frezori sa ne spuna cum rezolva producatorii de masini unelte problema jocului dintre piulite si suruburile conducatoare. Astfel:

  • [*]prima solutie este cea cu piulita spintecata si suruburi de reglaj (gasita de mine in freza) [*]a doua ar fi cea descrisa de dl Ola_Nicolas, piulita cu doua corpuri, distantier si suruburi de reglaj [*]a treia ar fi solutia descrisa de dl Philiprobz adoptata la freza FUS 22 cu doua piulite lungi filetate intre ele. Poate cineva sa posteze o schita acestei solutii? :multumesc, nu prea inteleg cum functoneaza acest sistem. :tryre  :26 [*]a pata solutie ar fi cea cu suruburi cu bile intalnite la CNC-uri [*]? [*]?

Sa n`ai surpriza sa fie suruburi inbus in standard imperial.

Trebuie alte chei .

 

Grig

 Multumesc dlui Ion_Bumbu pentru atentionare. Se pare ca creza mea este pe sistem "imperial" nu metric.

 

Cu stima

Editat de AFCtin
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări