Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Circuite de automatizare pe masini vechi


coco243

Postări Recomandate

Am observat ca pe masinile unelte batrane, bobinele contactoarelor sunt cablate cu faza comuna, deci daca dorim sa comandam un contactor, inchidem circuitul pe partea de nul.Am observat astfel ca apare asa numitul fenomen de intoarcere a curentului electric cum am auzit ca se mai spune, adica imi apare tensiune pe nul cum ar veni.Am sa ma exprim folosind desenul atasat, pe o situatie reala intalnita in practica.Cand masor tensiunea intre punctele 0 si 1 am 48VAC cum e si normal, cand masor tensiunea intre punctele 0 si 2 iar contactul de sub bobina este deschis, am tot 48VAC, tot normal pt ca trece curent ptin bobina. Intrebarea este, de ce in momentul in care daca desfac din nodul 2 traseul 3 - 2, si masor tensiunea intre puncul 2 de pe conductorul 3 - 2 si punctul 0 am 48VAC, eu nu stiu sa am in paralel cu bobina contactorului alt consumator, doar asa s-ar explica cei 48VAC masurati. Ce fenomen se poate petrece? prin ce poate sa-mi dea intoarcere atata timp cat nu am nimic in paralel cu bobina contactorului.Multumesc.

Intoarcere-Model.pdf

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 27
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • coco243

    10

  • q_acdc

    5

  • bcristian

    3

  • almarghi

    2

Top autori în acest subiect

In masinile unelte se foloseste un traf separator galvanic pt tensiune comanda relee.(380v/220 ,primar secundar s-au 48v ,24v,110v) Ca ai masurat cu multimetru este tensiunea ce trece prin bobina contactorului.(bobina nu este alimentata)

Link spre comentariu

Uite o simulare - daca intr-adevar am inteles bine ce ai masurat. In imaginea 1 avem punctul 0 la masa. In imaginea 2, punctul 0 nu este legat la masa. Masuratoarea trebuie facuta cu un voltmetru electronic cu rezistenta interna practic infinita. In simularile reprezentate, voltmetrul V3 are o rezistenta interna de 1000000 TΩ.

Link spre comentariu

Daca a desfacut punctul 2(2 si3 sunt in aer)!Normal ca instrumentul intra in balarii.Daca pe circuitul 2/3 se mai afla contacte de la alt releu (contact metalizat) s-au o bobina de la un releu temporizat.Normal ar fi trebuit si un buton de stop si contactele de automentinere.

Link spre comentariu

Daca a desfacut punctul 2(2 si3 sunt in aer)!Normal ca instrumentul intra in balarii...

Conform bazelor electrotehnicii, voltmetrul V3 va masura potentialul punctului 2, considerand ca el este situat la infinit in raport cu punctul 3. Daca in punctul 0 este legata masa, atunci ea este transferata la infinit, adica in punctul 3. Daca punctul 0 este tot "in aer", atunci totul se va raporta la masa sursei aflata in primarul transformatorului. In raport cu aceasta masa, fiecare dintre punctele 0 si 1, vor avea aproximativ jumatate din tensiunea la bornele secundarului. Toate aceste fenomene se produc numai considerand ca potentialele diferitelor puncte sunt statice, adica prin voltmetrul V3 nu trece un curent electric. Deci fara sa isi dea seama, colegul @coco243 a verificat aplicabilitatea teoriei in practica, relativ la unul dintre fenomenele axiomatice care stau la baza teoriei campului electromagnetic. Daca tot a deschis subiectul, ar fi bine sa puna si niste poze demonstrative din tipul masuratorilor pe care le-a facut. Poate va contribui in acest mod la schimbarea perceptiei generale conform careia "teoria este teorie, practica este practica, iar intre ele nu exista legatura".
Link spre comentariu

Imi cer scuze ca nu am reusit sa ma exprim corect, punctul/nodul 3 pleaca in batiul masinii, nu este lasat in aer, si nu pot sa imi dau seama unde deoarece ar trebui sa dezansamblez masina. Intrebarea mea este, ce fenomen se poate intampla in momentul in care desfac conductorul 2-3 din nodul 2 si pun aparatul de masura intre 0 si capatul conductorului 2-3, in partea in care a fost legat in nodul 2 de imi indica o tensiune de 48VAC. Din cate am observat eu cu bobina respectiva nu mai este legat nimic in paralel, adica in momentul in care se inchide contactul si este alimentata bobina sa se mai aprinda vreun bec sau sa se actioneaza alta bobina ceva.La asta ma refer, de unde imi vine " intoarcerea " aia. Bornele transformatorului nu sunt legate la masa.Aparatul de masura este UNI-T UT58D.Multumesc

Link spre comentariu

In esenta, fenomenul l-am descris in postarea de mai sus. Daca punctul 3 nu este in aer, iar masa este legata in punctul 0, atunci poate exista un contact inchis intre punctul 3 si masa, astfel incat voltmetrul V3 sa indice tensiunea de la bornele secundarului. Situatia este ilustrata in simularea din imaginea atasata, caz in care voltmetrul V3 nu mai trebuie sa fie unul cu rezistenta interna infinita. Mai simplu spus, contactul S1 nu este singura "conditie" pentru inchiderea releului/contactorului L1. Exista undeva un alt contact (S2) care este inchis in momentul masuratorii. Poate fi contactul unui buton, al unui microintrerupator, al unei protectii termice, al unui presostat, al unui termostat, etc. Singura metoda de a afla, este sa te inarmezi cu rabdare si sa urmaresti din aproape in aproape unde duce "punctul 3", indiferent de obstacolele pe care le intalnesti. Mai mult decat atata, de obicei pot exista mai multe asemenea contacte de "conditie". deci dupa ce vei gasi unul, il elimini prin lasarea in "aer" a unei borne ale sale si repeti masuratoarea. Daca intalnesti aceeasi situatie, inseamna ca intr-adevar exista mai multe "conditii" pentru cuplarea releului/contactorului L1.

Link spre comentariu

Daca ar fi un alt contact S2, atunci bobina contactorului L1 ar fi alimentata, iar contactorul anclansat, eu cand masor intre punctele 0 si 2, contactorul nu este anclansat, in plus, intre punctele 0 si 2 nutrebuie sa am diferenta de potential deoarece sunt la acelasi capat al secundarului transformatorului.

Link spre comentariu

Daca incerci cu un bec in locul aparatului de masura intre 0 si capatul din aer al 3-2, ce se intampla? Se aprinde (eventual slab) sau nu?

Intrebare buna,de obicei un ap de masura electronic mai poare citi si tensiune de autoinductie,cel mai corec incearca cu o lampa de control asa cum faceau toti meseriasi vechi.
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări