Vizitator bozgoru86 Postat Decembrie 31, 2013 Partajează Postat Decembrie 31, 2013 salut...am o problema mai neobisnuita si m am gandit ca oamenii de pe acest forum m-ar putea ajuta. am o motocicleta pe care am montat un ventilator de racire in plus fata de cel din fabrica. problema este ca atunci cand sta la relanti fara ventilatoare pornite incarca 14v...si cand pornesc ventilatoarele incarca doar 12,6v ceea ce e prea putin. intrebarea mea este...o baterie cu amperaj mai mare ( acum am 8,6ah) ar putea rezolva problema?sau care ar fi alta rezolvare? nu sunt expert in electrica sau electronica asa ca v-as ruga sa ma scuzati daca am facut vreo greseala in ceea ce am descris mai sus. VA MULTUMESC Link spre comentariu
giongiu Postat Decembrie 31, 2013 Partajează Postat Decembrie 31, 2013 La ralanti puterea alternatorului e mai mica ca cea consumata de ventilator. Presupun ca turand motorul, tensiunea pe acumulator, revine la normal. O baterie mai mare poate fi o solutie, dar eu as folosi o automatizare care sa cupleze ventilatorul la o anumita turatie, sau si mai simplu, alimentezi ventilatorul direct din generator, inainte de releul regulator, folosind o punte redresoare monofazata/trifazata, functie de generator. Astfel ventilatorul va functiona doar cu motorul pornit si nu va consuma din baterie, ci direct din generator. Daca specifici puterea ventilatorului , eventual al generatorului, ar fi si mai bine. Link spre comentariu
Vizitator bozgoru86 Postat Decembrie 31, 2013 Partajează Postat Decembrie 31, 2013 La ralanti puterea alternatorului e mai mica ca cea consumata de ventilator. Presupun ca turand motorul, tensiunea pe acumulator, revine la normal. O baterie mai mare poate fi o solutie, dar eu as folosi o automatizare care sa cupleze ventilatorul la o anumita turatie, sau si mai simplu, alimentezi ventilatorul direct din generator, inainte de releul regulator, folosind o punte redresoare monofazata/trifazata, functie de generator. Astfel ventilatorul va functiona doar cu motorul pornit si nu va consuma din baterie, ci direct din generator. Daca specifici puterea ventilatorului , eventual al generatorului, ar fi si mai bine.din pacate nu reusesc sa aflu puterea ventilatorului...o sa mai caut...intradevar este legat dupa releul de incarcare ...ma gandesc a daca l as lega inaintea lui ar putea sa priveze restul componentelor de energia necesara...mie imi trb sa mearga la relati in parametri normali pt momentele alea cand sunt blocat in trafic mai mult decat tebuie...exista vreo modaliltate de a mari voltajul releului de incarcare? ce efect ar avea o baterie de 12 ah fara de cea de 8,6? msputerea specificata a alternatorului este de 344w Link spre comentariu
Dr.L Postat Decembrie 31, 2013 Partajează Postat Decembrie 31, 2013 @giongiu -releul regulator moto pune fazele la masa (cu tiristori) cand se depaseste 14,4V. Fara regulator, un alternator moto scoate si 100+V! Pt ca majoritatea sunt cu magneti permanenti.Daca ar fi fost cu rotor bobinat, ca cele auto, regulatorul e inseriat doar cu rotorul iar pe partea de putere exista doar diodele de redresare.Deci nu se poate pune nici un consumator 'inaintea regulatorului'.@bozgoru86 - curentul se masoara cu un ampermetru. Preferabil unul solid, ca nu-i exclus sa traga 20-30A. Si la pornire, varful e si mai mare.Eu cred ca un acumulator mai mare nu ajuta cu nimic: o sarcina atat de mare aduce un asemenea acumulator la sub 12V, chiar daca e incarcat 100%!Deci tot alternatorul tine tensiunea asa de mare (12.6V)!Dar nu e o tensiune rea, cam atat e tensiunea si cu motorul si majoritatea consumatorilor opriti.Daca cresti tensiunea regulatorului, cu sarcina mica sau la turatii mari vei avea o tensiune peste 14,4V, ceea ce va fierbe electrolitul acumulatorului si daca creste prea mult, poate defecta si consumatorii! Deci nu umbla la el, ca vei avea numai de pierdrut.Ca variante de a creste tensiunea la relanti ai: -un alternator mai mare: -vei putea folosi ventilatorul suplimentar si la relanti-un montaj care sa nu permita ventilatorului sa porneasca la relanti: mai complicat de facut, ca nu se poate lua dupa tensiunea alternatorului, care variaza si cu sarcina, ci trebuie masurata frecventa (porportionala cu turatia).-un intrerupator pt ventilator, pe care il actionezi manual.Acum, in mers s-asa nu ai nevoie de ventilator, deci numai la relanti porneste... Link spre comentariu
Vizitator bozgoru86 Postat Decembrie 31, 2013 Partajează Postat Decembrie 31, 2013 Le am montat cu un comutator manual pe amandoua,pe + si - de la primul ventilator. problema mea este ca trb sa incarce minimum 13,5 la relanti ca sa nu mi omoare bateria. nu ma deranjeaza sa le pornesc manual atata timp cat sistemul suporta.exista posibilitatea sa se arda releul de incarcare daca se trage prea mult curent din el? Link spre comentariu
Dr.L Postat Decembrie 31, 2013 Partajează Postat Decembrie 31, 2013 Pai la ventilatorul original nu umbla, ala lasa-l cum era!Apoi, releul nou trebuie sa fie conectat direct la acumulator, printr-un releu + sig, ca instalatia originala nu e dimensionata pt 2 ventilatoare!Nu-i chiar asa mare problema pt acumulator, daca tensiunea ajunge la 14+V dupa ce ventilatorul se opreste.Da, poti arde alternatorul daca-i ceri mai mult decat poate, pt un timp indelungat. Link spre comentariu
Vizitator bozgoru86 Postat Decembrie 31, 2013 Partajează Postat Decembrie 31, 2013 Ce am pus eu acum e conectat in paralel cu instalatia originala....daca uit eu sa l pornesc el oricum incepe la 104 grade...adica incep amandoua...pt comutator doar m am intepat in firul de + si il pot porni cand vreau eu... pt al 2 lea venitlator nu cred ca e nevoie de releu pt ca nu am nevoie sa porneasca singur. am testat aman2 venitlatoarele cu + ul tras din panou de sigurante si merge fara probleme . ma gandesc ca daca era ceva neregula se ardea siguranta care e de 20A. ma gandeam sa fac in felul urmator sa pun un comutator cu 3 butoane la care pe un on sa fie ventilatorul original si pe al 2 lea on sa fie amandoua evident in paralel cu instalatia originala care sa intre la 104 grade daca uit eu. e ok daca trag + ul din panoul de sigurante ? Dr.L: nu cita inutil mesajul anterior, chiar nu intelegi? Link spre comentariu
giongiu Postat Decembrie 31, 2013 Partajează Postat Decembrie 31, 2013 @giongiu -releul regulator moto pune fazele la masa (cu tiristori) cand se depaseste 14,4V. Fara regulator, un alternator moto scoate si 100+V! Pt ca majoritatea sunt cu magneti permanenti.Daca ar fi fost cu rotor bobinat, ca cele auto, regulatorul e inseriat doar cu rotorul iar pe partea de putere exista doar diodele de redresare.Deci nu se poate pune nici un consumator 'inaintea regulatorului'.Sunt motociclist de aproape 20 de ani. Deci stiu cum functioneaza alternatorul si regulatorul. Deci imi mentin afirmatia, se poate alimenta ventilatorul direct din generator, printr-o punte redresoare trifazata.Cum la acelasi generator e cuplat releul regulator, tensiunea pe ventilator nu va depasi cca 14V, indiferent de turatie. Daca s-ar decupla releul, tensiunea pe ventilator, va creste proportional cu turatia, asa cum spuneai, dar eu n-am propus scoaterea regulatorului din circuit.Din pacate solutia propusa de mine, evita doar descarcarea acumulatorului, ventilatorul suplimentar fiind alimentat direct din generator. Tensiunea la ralanti , pe baterie, cu ventilatorul cuplat , tot mica va fi. O solutie ar fi cuplarea ventilatorului peste o anumita turatie, dar la ralanti nu vad o solutie viabila.Pe de alta parte, nu prea inteleg care e rostul ventilatorului suplimentar. Motorul, pentru o functionare optima, are nevoie de o anumita temperatura. Cupland un ventilator suplimentar, cand vrea muschii nostri, se forteaza motorul sa lucreze la o temperatura mai mica, sub cea optima. Asta inseamna consum suplimentar si uzura motorului. Link spre comentariu
Vizitator bozgoru86 Postat Decembrie 31, 2013 Partajează Postat Decembrie 31, 2013 Il pun pt zilele alea infect de calde cand nu ai pe unde sa te strecori... Link spre comentariu
Dr.L Postat Decembrie 31, 2013 Partajează Postat Decembrie 31, 2013 @bozgoru86- daca mai citezi aiurea mesaje, ne suparam!@giongiu -am inteles acum ce zici. Dar tensiunea pe acumulator va ramane aceeasi: ventilatorul original + restul consumatorilor consuma mai mult decat suficient pt a scadea tensiunea la valoarea aia, avand in vedere ca alternatorul alimenteaza si ventilatorul suplimentar.Motocicleta nu are termostat, pe radiator? Sa opreasca circulatia in radiator, daca temperatura lichidului e prea mica? Link spre comentariu
Vizitator bozgoru86 Postat Decembrie 31, 2013 Partajează Postat Decembrie 31, 2013 Are ...isi face treaba...problema nu e temp mica...e cea mare:))... Intrebasem daca e ok daca ma intep la siguranta ventilatorului cu ansamblul descris mai sus:) ms Link spre comentariu
giongiu Postat Decembrie 31, 2013 Partajează Postat Decembrie 31, 2013 Fara ceva masuratori, ca de exemplu puterea ventilatorului suplimentar, vorbim vorbe. Daca puterea e prea mare, poti arde generatorul sau releul. Masoara cumva consumul ventilatorului suplimentar, apoi revino cu detalii. Oricum pana la vara, mai e... Link spre comentariu
Dr.L Postat Decembrie 31, 2013 Partajează Postat Decembrie 31, 2013 @bozgoru86 -dupa cum ziceam, eu as trage fire separate direct de la acumulator (sau chiar de la alternator). Instalatia e dimensionata doar pt consumatorii existenti, deci orice alt consumator incarca instalatia suplimentar.Dar dupa cum a zis si giongiu, trebuie sa masori cat consuma ventilatorul Link spre comentariu
Vizitator bozgoru86 Postat Decembrie 31, 2013 Partajează Postat Decembrie 31, 2013 Si cum as putea s o masor? Am gasit pe net tipul ventilatorului dar nu gasesc nimic despre el. Panasonic ssw9812l dc 12vInstalatia e dimensionata pt uz cu faza scurta plus lunga pornit...io nu fol faza lunga iar pe scurta am xenon 35w...m am gandit ca suporta Link spre comentariu
Dr.L Postat Decembrie 31, 2013 Partajează Postat Decembrie 31, 2013 @bozgoru86 - curentul se masoara cu un ampermetru. Preferabil unul solid, ca nu-i exclus sa traga 20-30A. Si la pornire, varful e si mai mare.Citeste si tu tot ce scriu... Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum