Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

lemn uscat sau verde?


yogi72cj

Postări Recomandate

intrebarea mea e urmatoarea:

Ia umpleti centrala cu lemne uscate, cat mai uscate si porniti focul asa

 

Apoi incercati si cu cele verzi si vedeti daca gasiti vreo diferenta.

 

Ca principiu, modul ideal de functionare este ca centrala sa mearga la maxim pana incalzeste apa din acumulator, iar instalatia de incalzire a casei sa mearga independent de centrala, luand apa calda la temperatura dorita din acesta din urma. Focul in centrala va dura putin (1-2 ore), autonomia fiind data de cantitatea mare de apa calda din acumulator (1 - 2 m3).

:aplauze

 

Observatie: valorile pe care le-am dat sunt din burta, estimari la modul cel mai grosolan. Dar se poate calcula si mai exact daca e cazul.

:oky:

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 45
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • yogi72cj

    19

  • cheluakame

    12

  • Sir john red

    3

  • bcristian

    2

Top autori în acest subiect

Imagini postate

am auzit faptul ca odata cu scaderea temperaturii de functionare a centralei scade si randamentul,dar poate cineva sa imi explice de ce?pierderile de caldura sunt cele ale gazelor care ies pe horn?

Link spre comentariu

Pentru a intelege de ce scad pierderile odata cu scaderea temperaturii, trebuie sa intelegeti arderea combustibilului solid.

 

Arderea completa a lemnului are 4 etape:

- Uscare

- Piroliza/distilare

- Ardere primara

- Ardere secundara

 

Uscarea presupune eliminarea apei din combustibil prin schimbarea starii de agregare din lichid in vapori. Aici se gaseste o prima pierdere. Pentru a schimba un litru de apa din lichid in vapori, avem nevoie cam de 700 wh (wati-ora).

Daca noi in cazan bagam 10 kg lemne cu umiditate 50%, bagam cu alte cuvinte 5 litri de apa, pentru a caror evaporare consumam 3.5 kwh.

Un kg de lemne la aceasta umiditate are o putere calorifica de ~2 kwh, adica avem un total de 20 kwh.

Scazand consumul pentru uscare ne-ar ramane cam 16.5 kwh pentru incalzire. Daca luam in calcul si randamentul cazanului de 70%, practic din cele 10 kg lemn/20 kwh, ne raman utili doar 11.5 kwh.

 

Daca in schimb am avea lemne cu umiditate 20%, aceleasi 10 kg lemne ne-ar oferi 40 kwh. Scadem 1.4 pentru uscare si pierderile prin randament si ne raman utili 27 kwh, deci mai mult decat dublu.

 

Piroliza sau distilarea gazelor de lemn. Prin incalzire la temperaturi de peste 150*C, lemnul incepe sa degaje diverse gaze volatile (hidrocarburi, hidrogen, metan, monoxid de carbon, diversi acizi), in urma ramanand un carbune si anume mangalul. Insa mai multe despre aceste gaze la etapa 4.

 

Arderea primara. Odata ce lemnul s-a uscat si are loc distilarea, materia lemnoasa se aprinde si arde, avand loc oxidarea acestuia.

 

Arderea secundara. Aceasta ardere are loc partial in toate agregatele (inclusiv in aer liber), insa arderea completa are loc doar in agregate speciale (asa numitele centrale cu gazeificare sau sobe cu dubla combustie).

Pentru o ardere completa a gazelor rezultate in faza 2, in focar avem nevoie de temperaturi cat mai ridicate. Cel mai greu combustibil gaz este monoxidul de carbon ce are o temperatura de aprindere de peste 600*C, si o putere calorica deloc neglijabila.

In plus, pentru ca se recomanda ca arderea primara sa se realizeze cu lipsa de oxigen, avem nevoie de o admisie secundara pentru aer, care sa fie "injectat" deasupra stivei de lemne, unde va intalni gazele volatile si va avea loc combustia secundara.

 

Acum, ce treaba are asta cu intrebarea?

Pai, setand centrala pe temperaturi joase, mai ales in lipsa pufferului (acum se intelege si rolul pufferului), centrala va ajunge repede la temperatura setata si va inchide usita de alimentare cu aer.

Odata inchisa aceasta, lemnele vor continua sa se "distileze", insa acele gaze nu vor mai arde, nici macar partial.

O sa spuneti ca exista admisie/rozeta pe usa superioara. Da, exista, insa pe acolo se va admite aer la temperatura camerei, care va raci si mai mult focarul, inrautatind situatia.

Respectiva admisie ar fi oarecum buna in cazul in care focul arde intensiv, iar racirea nu ar mai fi atat de mare, insa aportul de aer ar ajuta combustia secundara.

 

Apoi, dupa cum am spus, pentru o ardere secundara completa avem nevoie de temperaturi mari (cel putin 700*C). Insa, in jurul focului avand schimbatorul de caldura ce are o temperatura interna de 50-60*C, automat nu se va putea indeplini aceasta conditie. De aceea recomandat ar fi sa avem schimbatorul separat sau izolat de focar (unul din motivele pentru care avem piese refractare la centralele cu gazeificare).

 

La intrebarea a doua nu am inteles al ce va referiti, insa, centralele din comert sunt construite astfel incat sa poata functiona si cu lemne uscate si cu lemne ude fara sa provoace probleme utilizatorului. Astfel, temperatura gazelor pe cos poate ajunge si la 300-350*C, ceea ce inseamna pierderi foarte mari.

Nu degaba am recomandat anterior utilizarea lemnelor uscate si aprinderea din partea superioara. Facand acest lucru, aerul primit prin gratarul centralei va ajunge sub stratul de jar ce se afla deasupra stivei de lemne,unde va intalni gazul rezultat in urma distilarii, se vor combina si vor trece prin stratul de carbuni/jar ramas in urma arderii, fiind "fortate" sa se aprinda.

Si, al doilea motiv, incalzirea lemnelor, deci piroliza avand loc treptat, cantitatea de "fum" (gaze din distilare) va fi mai mica, permitandu-ne sa inchidem din clapea de fum a centralei, fara sa iasa fum in camera tehnica.

 

Scuzati postul lung. :somn:

Link spre comentariu

cateva observatii:1.cand clapeta de aer e deschisa si focul arde cu flacara puternica,temperatura tevii de evacuare a gazelor arse,teava care merge catre horn e foarte fierbinte,ceea ce ma face sa presupun ca si pierderile de caldura sunt foarte mari si randamentul este mai mic2.cand centrala intra in regimul normal de functionare,apa la iesire are temperatura setata,se inchide clapeta de aer,focul arde mocnit,cu jar,temperatura tevii de la horn este mult mai mica,deci presupun ca pierderile de caldura sunt mai mici si randamentul este mai mare3.este posibil ca folosind lemne verzi,acestea sa absoarba o caldura care in mod niormal s-ar pierde in aer si sa centrala sa dea aprox aceeasi caldura ca si cu lemne deja uscate?4.o persoana care foloseste o centrala pe lemne ieftina,fara gazeificare,poate confirma sau infirma intrebarea care m-a facut sa deschid postul?eu personal nu am masurat o diferenta practica semnificativa de caldura cu lemne uscate desi teoretic acestea ar trebui sa dea o caldura dubla fata de cele verzi,dupa cum spune si raspunsul anterior

Link spre comentariu
cateva observatii:

1.cand clapeta de aer e deschisa si focul arde cu flacara puternica,temperatura tevii de evacuare a gazelor arse,teava care merge catre horn e foarte fierbinte,ceea ce ma face sa presupun ca si pierderile de caldura sunt foarte mari si randamentul este mai mic

Dupa cum am spus, cu aprinderea din partea superioara, se poate inchide din clapeta de fum astfel incat temepratura pe cos sa fie sub 150*C.

 

2.cand centrala intra in regimul normal de functionare,apa la iesire are temperatura setata,se inchide clapeta de aer,focul arde mocnit,cu jar,temperatura tevii de la horn este mult mai mica,deci presupun ca pierderile de caldura sunt mai mici si randamentul este mai mare

Este si normal sa fie mai mica temperatura pe cos caci scade calitatea arderii, insa in niciun caz randamentul este mai mare. Chiar daca scade temperatura pe cos, scade si calitatea arderii si odata si randamentul.

 

Randamentul unei centrale este produsul dintre calitatea/randamentul arderii si eficienta/randamentul captarii.

 

3.este posibil ca folosind lemne verzi,acestea sa absoarba o caldura care in mod niormal s-ar pierde in aer si sa centrala sa dea aprox aceeasi caldura ca si cu lemne deja uscate?

4.o persoana care foloseste o centrala pe lemne ieftina,fara gazeificare,poate confirma sau infirma intrebarea care m-a facut sa deschid postul?eu personal nu am masurat o diferenta practica semnificativa de caldura cu lemne uscate desi teoretic acestea ar trebui sa dea o caldura dubla fata de cele verzi,dupa cum spune si raspunsul anterior

Eu pot sa infirm acest lucru. Iarna trecuta am avut ceva lemne uscate, dar a mai fost nevoie sa mai cumpar unele in decembrie, astfel au fost ude.

Consumul cu lemnele ude a fost dublu decat cu cele uscate.

Cu lemne ude am avut un consum de ~1.5 tone/luna, cu cele uscate de doar 700 kg.

 

Dar, cum am spus, eu folosesc doar aprinderea superioara, astfel incat pot controla si temperatura pe cos.

La ora actuala, cu modificarile pe care le-am facut centralei, pe cos temperatura nu depaseste 100*C.

Link spre comentariu

pt cheluakame:1.nu ati precizat ce tip de centrala folositi,eventual imi dati un link cu modificarile de care spuneati?multumesc2."Eu pot sa infirm acest lucru. Iarna trecuta am avut ceva lemne uscate, dar a mai fost nevoie sa mai cumpar unele in decembrie, astfel au fost ude.Consumul cu lemnele ude a fost dublu decat cu cele uscate.Cu lemne ude am avut un consum de ~1.5 tone/luna, cu cele uscate de doar 700 kg."eu m-am raportat la volum si nu la masaeste absolut normal ca 1m3 de lemne ude sa cantareasca dublu fata de cele uscatedar eu cumpar lemnele la volum,m3 si nu la kg adica la masa,deci pe mine ma intereseaza diferenta de consum la volum si nu la masamultumesc

Link spre comentariu

Centrala este un Viadrus U22. Pentru modificari ar trebui sa fac referire la un alt forum unde am prezentat proiectul si s-ar considera reclama.Insa aici aveti o filmare cu arderea dupa modificari.

eu m-am raportat la volum si nu la masa

Atunci raportat la masa, un plin de centrala cu lemne ude avea o autonomie de ~2 ore, 2 ore jumate.Unul cu lemne uscate ajunge pana la 5-6 ore.

este absolut normal ca 1m3 de lemne ude sa cantareasca dublu fata de cele uscate

Eu zic ca priviti gresit problema. Lemne verzi/ude de fag au o densitate de ~950 kg/mc.Cele uscate au ~750 kg/mc.Ca urmare, diferenta de greutate stric din cauza umiditatii ar fi fost de 1.26, adica la o 700 kg de lemne uscate ar fi trebui sa consum 900 kg tone lemne ude, insa eu am avut un consum de ~1.5 tone.Dupa cum am tot afirmat, in general, oamenii nu observa diferenta intre lemne uscate si lemne ude caci utilizeaza gresit agregatul (centrala, soba, semineu), aprinzand focul din partea de jos a lemnelor. Si este normal ca la o astfel de aprindere, cele uscate sa arda mai repede decat cele ude, iar diferenta de caldura sa fie insesizabila.Postez un desen cu tipurile de ardere si felul in care trebuiesc aprinse/exploatate, poate ajuta pe cineva.

post-41391-139829731974_thumb.jpg

Link spre comentariu

Lemnul trebuie sa arda cum dorim noi, daca nu o face inseamna ca avem o ardere necontrolata, pe care eu unul o consider ineficienta, mai ales in cazul incalzirii centralizate fara vas de stocare, unde focul trebuie sa arda o perioada cat mai indelungata.Spre exemplu, in filmul prezentat mai sus ardeau doar achiii ramase de cand am spart lemnele. Multi ar zice ca focul s-ar termina intr-o ora, insa cele ~5 kg aschii au ars 4 ore si putin :)

Link spre comentariu

Casa mea are undeva la 230m patrati, am centrala pe lemne si nu am acumulator de caldura si fac astfel: aprind focul cu bucati mai mici de lemn cat sa fac mult jar si sa obtin temperatura dorita dupa aceea bag 2,3 bucati mai mari de lemn si in asa fel mentin flacara necesara pt mentinerea temperaturii fara sa consum multe lemne.

Link spre comentariu

nu ati precizat ce model de centrala aveti,daca folositi lemne uscate sau verzi,care e temperatura setata la centrala,care e consumul de lemne pe iarna in mcmultumescp.s.eu folosesc in medie 8-9 mc pe iarna,adica 700-800 lei,seara inainte sa aprind focul am 17'c iar cand se stinge focul am 22'C

Link spre comentariu

Casa mea are undeva la 230m patrati, am centrala pe lemne si nu am acumulator de caldura si fac astfel: aprind focul cu bucati mai mici de lemn cat sa fac mult jar si sa obtin temperatura dorita dupa aceea bag 2,3 bucati mai mari de lemn si in asa fel mentin flacara necesara pt mentinerea temperaturii fara sa consum multe lemne.

Cu tot respectul, nu caut sa va contrazic, dar cum stiti ca nu consumati lemne multe? Aveti facut un calcul estimativ pentru cantitatea de lemne ar trebui sa "consume" casa dumneavoastra per sezon, tinand cont de necesarul termic al casei si durata sezonului de incalzire?Sau in comparatie cu ce anume vi se pare consumul mic?

p.s.eu folosesc in medie 8-9 mc pe iarna,adica 700-800 lei,seara inainte sa aprind focul am 17'c iar cand se stinge focul am 22'C

Poate folositi alta esenta, dar fagul, carpenul si stejarul, cumparat de la distribuitori (nu pe sub mana) in zona Cluj, costa cam 260-270 ron/metrul cub ...
Link spre comentariu

am vecini care se ocupa de distribuit lemne,avem padurea langa noi,si eu cumpar la oferta cu 70-90 lei ms de lemne,carpen,stejar,fag,la bucati de 3m lungime,si apoi trebuie sa il pregatesc.daca il iau gata pregatit pt foc e mult mai scump,200 leims

Link spre comentariu
Vizitator elixir

yogi: chelu are dreptate: fa focul cum a zis el- aprinde lemnele de sus, nu de jos! aseaza lemnele mai groase jos si cele mai subtiri sus.In plus- cum ai instalatia facuta? ai by-pass? necesarul termic al casei cum e fata de cazan?daca necesarul tau de caldura e cat puterea cazanului sau mai mare, nu o sa ai temperaturi mari in cazan rafa niste modificari..

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări