Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Cum iti dai seama ca tocmai ai ars un motor trifazat?


coco243

Postări Recomandate

Am si eu o intrebare.Cum se comporta un motor exact in momentul in care se arde, a avut cineva o astfel de experienta neplacuta?Mereu traiesc cu frica asta dupa ce bransez mai multe motoare.Spre exemplu daca leg o faza la masa motorului si nu imi decupleaza protectia, se arde motorul instant?Eram acum cateva zile la o lucrare, si dupa ce legasem vreo 10 motoare, exact la plecare si exact la ultimul motor cand sa-l pun in functiune nu s-a urnit din loc.Nu am mai avut timp sa il iau la verificat. Eu banuiesc ca o fi vreun fuzibil ars ceva pe partea de alimentare.De aceea sunt curios, cum iti dai seama instant ca s-a ars un motor. SAU, se poate arde asa usor un motor? Cum se comporta un motor exact atunci cand se arde?Multumesc.

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 11
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • coco243

    3

  • parvuion27

    2

  • mihaighe

    2

  • popa ionut

    2

Top autori în acest subiect

depinde daca ramane an 2 faze motorul face un zgomot daca ramane 1 faza nu zice nimica ,motorul cand se arde miroasa urat cel mai bine este sal masori cu un aparat de masura cand al montezi sa nu dea fata de masa bobinele

Link spre comentariu

Nu se poate arde sub nici o forma instant un motor trifazat indiferent de cum ati lega firele!Posibil sa fie defect altceva la el,bobinaj intrerupt etc..Cand se arde face urat sar sigurantele,iese fum,miroase a lac ars rau de tot

Link spre comentariu

Dar daca se leaga cumva impamantarea la faza? Sau faza la impamantare mai bine spus, ca e mai probabil sa atinga din gresala faza ceva metal. Se arde instant? Fara niciun semn?

pai cum sa legi de impamantare, masori cu un volmertu tensiunea 380v antre 2 faze ,motorul se arde daca ramane alimentat an 2 faze eu am trifazic de 20 de ani si nu am ars decat o singura data motorul de pe circular a ramas an 2 faze a esit fum din el si mirosea urat,sa nu legi motoarele fara sa le masori bobinele fata de masa sa nu fie an scurt si masori si tensiunea unde al legi sa gasesti cele 3 faze RST
Link spre comentariu

Dar daca se leaga cumva impamantarea la faza? Sau faza la impamantare mai bine spus, ca e mai probabil sa atinga din gresala faza ceva metal. Se arde instant? Fara niciun semn?

Tu ai vreun fel de cunostinte de electricitate? ai terminat scoala?....nu pot sa ma abtin dar asta rezulta din intrebarile tale.
Link spre comentariu

Domnule mihaighe nu stiu cata scoala am facut dar nu stiu daca stii zicala aia romaneasca " teoria ca teoria, dar practica te omoara "Este foarte usor sa fii rautacios si mai greu sa fii om. Pe mine m-au invatat ai mei varianta a 2a si desi este mai greu de realizat, ma straduiesc.Sanatate si mie, si dvs.

Link spre comentariu

Este foarte usor sa fii rautacios si mai greu sa fii om.

Nu sant rautacios da la asa intrebare cum este pusa in titlul topicului asa raspuns.Orice electrician stie ca inainte de a se alimenta un motor se suna firele din tablou care pleaca la motor si se verifica deasemenea ca motorul sa nu "dea la masa" cum spun ai mai batrani.Aceasta operatie este obligatorie find urmata de reglajul curentului de protectie.Cat despre " omenie " ce vreai sa te felicit ca ai legat la masa o faza si ca astfel ai pus in pericol pe cei care lucreaza la masina sau poate pe tine.Daca intrebai ce masuri se iau la legarea unui motor ai fi primit un raspuns "omenesc"Pot raspunde la intrebari puse corect ,o zi buna Mihai.
Link spre comentariu

Conteaza mult procedura de legare, daca e "fazat" anterior sau se face fazarea pe loc. Daca este "de la fabrica" este deja "fazat" la bornele de legaturi pentru legarile clasice.Nu ati dat detalii despre sarcina mecanica si puterea (electro)motorului. Motorul, la prima punere in functie nu se porneste in sarcina tocmai din acest motiv. Mai intai se verifica daca axul legat la sarcina mecanica se roteste la mana (pentru motoarele pana in 18kW de la pompe sau ceva asemanator si nu compresoare, la cele mari deja frecarea e prea mare pentru testarea aceasta). La fel, detalii daca motorul este legat in stea sau in triunghi sau are comutare stea-triunghi si daca exista sigurante fuzibile sau sigurante automate pe acel circuit.Un motor nou se poate arde foarte repede daca una din faze are firele inversate la borne si astfel dureaza cateva secunde sau zeci de secunde, in mod normal, pana se arde (practic pana bobinajul depaseste 105 grade la cele noi sau 80-90 grade la cele "rebobinate"). Daca este in doua faze mai intai bazaie si se roteste cu o turatie vizibil mai mica decat cea de regim sau nu se va roti deloc dar specific este bazaitul. Daca sarcina este nominala atunci va bazai apreciabil si/sau va roti lent sarcina sau deloc. In ambele situatii carcasa se va incalzi puternic. Daca (releul) termicul nu declanseaza (in maximum 10-15 secunde, de obicei) atunci se vor arde sigurantele, daca sunt fuzibile sau va declansa parghia la cele automate deja motorul avand bobinajul compromis (depinde de puterea motorului in cat timp ajunge bobinajul la temperatura maxima). La sigurantele fuzibile, de obicei, cand se arde una e punere la masa daca se ard doua este scurt intre faze in bobinaj. La cele automate de obicei apare o flama vizibila in siguranta. Daca esti langa motor poti sa auzi "trozneala" sau, daca este cu bobinajul vizibil, poti vedea scanteile.La legarea nulului la una din bornele de faza a motorului (intrebarea neinteleasa anterior) motorul se va comporta ca si cum nu ar avea suficienta putere dar se va roti cu turatie mica. La fel daca, in motor, una din borne "da la masa" si arde siguranta de pe acea faza, motorul rotindu-se in continuare pana declanseaza termicul.Se mai poate intampla ca, scurtcircuitul sa "reteze" o faza in interiorul motorului si acesta sa "ramana in doua faze" chiar daca la borne exista trifazic. Termicul trebuie sa actioneze in acest caz.Stiam de o metoda de testare a motoarelor cu un acumulator auto legat la unul din cele trei bobinaje si masurarea tensiunilor la celelate doua la rotirea axului si apoi se schimba acumulatorul pe alt bobinaj. Daca pe unul din ele nu apare tensiune sau este mai mica atunci este in scurt. Nu am folosit-o pentru ca am lucrat mai mult cu "rebobinate" care intre a arde siguranta si a nu o arde nu exista cale de mijloc.Am descris cam ce cunosc eu si care este separat de masurarea unui motor cu multimetrul.Daca, la punerea in functiune, nu se intampla ce am descris mai sus atunci cel mai probabil este o problema la partea de alimentare. Daca este motor mare atunci trebuie pornit stea-triunghi si acolo pot aparea probleme la comanda contactoarelor sau, daca este mai nou montajul, a triacelor.Raspunsul este subiectiv in functie de experienta fiecaruia, mai ales la depanare si tine cumva si de fler. Scrieti ce va intereseaza poate primiti un raspuns mai exact, adica daca vreti sa demonstrati ca era defect dinaintea legarii sau altceva.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări