Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

redresor auto din sursa PC ATX


Postări Recomandate

Modul de incarcare si eficienta e o discutie separata si sunt n variante pentru fiecare tip de acumulator.

Discutia era despre sursa de curent constant.

Orice sursa de energie electrica furnizeaza o tensiune la borne. Curentul este stabilit de sarcina (daca nu exista limitare.. care este in fapt reducere a tensiunii).

Consideram elemente ideale.

Daca sursa e de tensiune ct, aceasta pastreaza tensiunea constanta indiferent de sarcina. Adica are o rezistenta interna zero... indiferent ce curent furnizeaza, nu exista cadere de tensiune la borne. In practica evident ca nu exista asa ceva, orice sursa are o rez. interna iar pastrarea tensiunii la borne se face prin marirea tensiunii "interne" pentru a compensa caderea de tensiune interna.

Sursa de curent ct. ar trebui sa aiba rez interna infinita, pentru a mentine curentul constant indiferent de sarcina. Evident ca nu exista asa ceva, are o rez interna limitata.

Daca sarcina este un acumulator, curentul in circuit este dat de rez. interna a acc si tensiunea sa la borne. Pentru a pastra curentul constant, pe masura ce tens la bornele acc creste, e nevoie ca tensiunea furnizata de sursa de curent ct sa fie marita. Daca a ajuns la valoarea maxima furnizata de sursa respectiva, evident ca acel curent nu mai ramane constant ci scade.

Poate un exemplu e mai clar. Avem o sursa cu limitare de curent. Fixez tensiunea in gol la 14.5V si limitarea de curent la 10A; am un acc cu rez interna de 0.1ohmi si ar trebui incarcat cu un curent de 10A pana la 14V, apoi la tensiune ct.

Daca initial acc are 11V curentul ar fi 35A, dar e limitat de sursa la 10A.

Cand tensiunea pe acc depaseste 13.5V, curentul scade sub 10A iar la 14V am doar 5A... daca ar fi fost o sursa de curent ct. ar fi pastrat 10A pana la 14V pe acc, adica sursa si-ar fi marit tensiunea furnizata la 15V, astfel ca sa am 10A la 14V pe acc.

Link spre comentariu

Chiar nu inteleg ce vrei sa spui si care-i legatura cu incarcarea acumulatorilor auto.

Acumulatorii (nu numai cei auto) se incarca in curent constant pina la atingerea tensiunii si apoi se continu incarcarea in tensiune constanta.

De ce ai vrea sa creasca tensiunea sursei peste tensiunea maxima a acumulatorilor?

 

Aici gasiti informatii despre incarcarea acumulatorilor.

Link spre comentariu

Sunt doua regimuri distincte. In cel de curent constant, pentru a-l pastra intradevar constant, sursa trebuie sa-si modifice tensiunea pentru pastra curentul constant intr-un circuit in care R si eventul E sunt variabile. i=(U - E) / R. Daca E se modifica, trebuie sa modific si U pentru a mentine i constant. Functie de valorile marimilor e posibil ca excursia lui U se fie f mare... spre ex. la acc. f descarcati cu rez interna f mare, e nevoie ca U sa ajunga la 80-150V...

In regim de tensiune constanta, se mentine tens ct iar curentul va scadea pana spre zero, cand E devine egala cu U.

Link spre comentariu

Am pus o rez de 0,1 ohm intre masa iesire si priza mediana traf.

Amplificator un tranz 2sc945 cu 180 ohm in E si 6,4k in C. Intre pin 13 al 2003 si C tranz am pus o dioda SCH BAT42.

Sarcina 5 ohm paralel cu 1 ohm am la iesire 7v (vezi voltmetrul).

Sus, tens in mediana traf driver, 5V/div

Jos, pin 13 CI 1V/div zeroul jos la baza ecranului.

Posted Image

Link spre comentariu

Iop, vorbim despre acumulatorii auto aici, nu ne intereseaza regimul ala de curent constant fortat, ne intereseaza un sistem de incarcare cat mai simplu, si cel mai simplu este cel de pe masina propriu zis, adica tensiune constanta, la care facem o limitare de curent ca sa protejam sursa, chiar nu pricep de ce trebuie sa complicati lucrurile atat!.

Link spre comentariu

Am prepolarizat baza tranzistorului limitator cu un semireglabil de 2k5 paralel pe o dioda 4148 alim din 5V stby.

Sarcina 1,8 ohm paralel cu 5 ohm.

Oscilograme in punctele de la postarea anterioara, iesire 3,3V//8V//12V.

Posted ImagePosted ImagePosted Image

Link spre comentariu

Exact, R6 am pus 1,8K(pun ce am in pungulite) iar colector-baza la tranz am pus 2,2nano (cred ca merge si 1nano). De fapt pun multe valori la inspiratie si apoi cu oscul fac corectiile.

Link spre comentariu

Se poate imbunatati precizia si raspunsul adaugand un tranz pnp in baza celui npn iar in baza pnp un TL431 conectata la priza mediana a trafo.

Comanda TL431 se leaga la un pot care e conectat la +5V printr-o rez si la priza mediana printr-o alta rez. Se pot calcula cele 2 rez. astfel incat sa avem reglaj limitare curent de la o valoare mica (0.1-0.2A) pana la 10A. Problema este cu disiparea pe shunt.. la 10A se ridica la 10W. Necesita racire fortata...

Un AO cu un shunt de 0.01ohmi ar fi o solutie mai ok.

Link spre comentariu

Am facut circuitul, sursa merge bine. Am pus sunt de 0,05 ohmi, diode 1N4148. Functineaza foarte bine fara zgomote.

Caracteristica curent-tensiune este urmatoarea:

0A - 14,44V 9,53A - 14,11V

1,2A - 14,39V 10,0A - 13,08V

4A - 14,34V 10,16A - 12,12V

5,6A -14,32V 10,21A -11,31V

9,28A - 14,17V 10,48A - 7V

Nu-mi explic de ce tensiunea incepe sa scada la curenti mici, ma asteptam sa fie un prag. Oricum scaderea de tensiune pana la atingerea pragului de 9,5A este nesemnificativa.

Sunt foarte multumit cum functioneaza. Circuitul poate fi implementat oricarei surse, construita cu orice C.I..

Multumesc d-le @miticamy.

Link spre comentariu
  • 8 luni mai târziu...

Nu mai insistati pe tens. finala de 14,4V,aceasta este la auto ,pt.inc. de intretinere,este necesara tens. de 2,7V pe elem. respectiv 16,2V pe ansamblu atunci se face inc.100/100 si echilibrarea elementilor,pt aceasta este necesar un inc. la 16,2V cu lim de curent si senzor de temp.montat pe acu.+ unul ambiant,se opreste inc.cind dif. dintre cele doua este de 10 grd.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări