Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

redresor auto din sursa PC ATX


Postări Recomandate

Pentru lmitarea curentului se foloseste tensiunea indusa de curentul primar care e departe de a fi precisa si nu tocmai curata.

Optocuplorul n-are sens daca nu e nevoie de izolare. Varianta simpla ar fi conectarea celor doua marimi masurate prin diode plus scalarile necesare.

Adaugarea unui AO pe linia de limitare curent ar reduce riscul interferentei intre cele doua "bucle". In fapt e o singura bucla de reglaj cu doua marimi de intrare "concurente".

Link spre comentariu
  • 2 săptămâni mai târziu...

Seara trecuta am avut ceva timp si am testat doua circuite inspirate din schema d-lui @miticamy. La ambele circuite, curentul nu se limiteaza la 10A. Atunci cand cresc srcina si tensiunea scade, curentul incepe sa creasca peste limita de 10A, ca si la circuitul de limitare cu optocuplor.

Cred ca curentul nu este limitat la o valoare exacta deoarece acea tensiune de protectie de pe traful driver (sa-i spunem Vp) este proportionala cu puterea din secundar (P=UI). Odata ce tensiunea de iesire scade, curentul de iesire poate sa cresca fara ca tensiune de protectie Vp sa se modifice, produsul U*I ramane constant. Totusi cele doua marimi nu sunt chiar simetrice adica tensiunea scade mai mult iar curentul creste mai putin probabil din cauza pirderilor mai mari odata cu cresterea curentului.

Desi nu vroiam sa fac limitarea cu sunt, cred ca alta solutie nu exista. Un traf de curent e maigreu de intercalat intre iesirea trafului si dioda redresoare.

Nu am intervenit in pinul 3 deoarece acolo este o iesire de amplificator si nu stiu in ce masura ar functiona corect. La TL494 cele doua aplificatoare de eroare sunt unite prin 2 diode, iesirea este controlata doar de unul din cele 2 AE. Odata ce tensiunea la iesirea unuia dintre AE este mai mare dioda la iesirea celuilalt AE se blocheaza si il scoate din functiune.

Cand o sa mai am timp o sa mai incerc si varianta cu sunt ori cu traf de curent.

post-182696-0-68109900-1484810668_thumb.jpg

Link spre comentariu

Eu prefer acum, dupa ce am realizat mai mute surse/incarcatoare di surse PC, sa le fac cit se poate de simplu:

Setez sursa la 14.3V-14.4V

Inseriez cu iesirea sursei un rezistor sau ansamblu de rezistori cu rolul de a limita curentul. Acei rezistori ii amplasez in curentul de aer al ventilatorului. Doua rezistente de 2.2Ω/16W in paralel sint mai mult decit suficiente. Cind vreau mai multa ptrotectie a bateriei inseriez si 2-3 termistori de astia conecatati in paralel pt a creste curentul.

II pun tot in curentul de aer pt racire.

In felul asta scap de toate probelmele legate de compensarea buclei de stabilizare a curentului.

Link spre comentariu

Pune noul divizor direct dupa D11 sa nu influentezi constanta lor pt limitarea de putere. Cursorul il pui in baza unui NPN ce are in E anodul unei diode cu catodul in pin 14 si colectorul la pin1 (+5V). Pe cursor pui si un cond de 100-1000nF. Exact cum spune @iop95.

Cum am mai spus, nu pui mai multe amplificari in cascada. Ajunge cea din amplificatorul de eroare intern.

Am testat rapid pe o sursa tot cu 2003, am vreo 13,5V in sarcina mica si 8-12V cand maresc sarcina si reglez din potentiometru. Nu am facut scurt inca.

Link spre comentariu

Masuratori. Canal sus 5V/div cu zero pe mijloc pus pe iesire.

Canal jos cu zero la baza, 5V/div dupa dioda D11, inainte de 1Kohm ce merge la cond de memorare.

Sarcina:

1--5 ohm

2--5 ohm paralel cu 1,8 ohm

3--5 ohm paralel cu 1 ohm

Cand am pus o,5 ohm paralel pe 5 ohm a intrat in protectia de supraputere din pin 5 la care nu am umblat.

Voltmetrul pe iesire.

Posted ImagePosted ImagePosted Image

 

REVIN: calcul rapid 1,323 ohm 12v 9,07a

0,833 ohm 8,92v 10,68a
Nu se citeste valoarea de varf a tensiunii din secundar ci dupa o integrare, curentul nu are cum sa fie constant.
Poate am timp sa fac si un fel de detectie de varf, mananca timp mult pt o rezolvare a variantei de lenesi.
Inca nu m-am pensionat.
Editat de Vizitator
Link spre comentariu

Am fortat integratul in pin 13 cu un NPN cu 430 ohm atat in E cat si in C, rez din E la masa.

Oscilograma de jos in mediana trafo driver dar am pus o dioda noua si 3kohm la masa in catodul ei.

Poze cu 1,3 ohm si 0,8 ohm:

Posted ImagePosted Image

Calcul aprox. 0,85A si 9,1A. oricum, valori mai apropiate.

Solutia, TL494 cu shunt pt precizie mai buna.

Editat de Vizitator
Link spre comentariu

Am pus si un MOS in pin 13 tot prin 430 ohm. 2N7000-este usor de comandat. Dar stabilitatea este data tot de nimerirea unei constante de integrare, un inginer priceput ar putea face niste calcule. Eu zic ca pt incarcarea unei baterii auto se poate folosi foarte bine. Fixezi un curent initial de incarcare iar acesta va scadea sa zicem cu 10% spre finalul incarcarii in curent constant. Nu e un capat de tara. Protectia la scurt este asigurata de pin 5 pt ca la el nu se modifica nimic. Dar se poate face un circuit simplu care sa se activeze cu intarziere la pornire si apoi daca la intrarea in limitare de curent iesirea scade sub o anumita valoare(6-9V sa zicem) se opreste tot prin pin 5 sau chiar prin pinul on/off. Am modificat un ATX cu un 2005 parca si functioneaza fara probleme.

SG6105 functioneaza cel mai bine in limitare de curent, am mai scris pe undeva pt ca seamana cu SG3525 cu modularea sfarsitului conductiei nu ca TL494, 2003, AT2005,Wt7520,LPG899,CG8010 care moduleaza inceputul conductiei avand nevoie de memorare pt actiune in pulsul urmator.

Link spre comentariu

Oricum nu se faca incarcarea la curent constant avand in vedere ca sursa nu este de curent constant ci doar cu limitare de curent.

Pe masura ce acc se incarca, diferenta dintre tensiune acc si cea data de sursa scade si evident curentul de incarcare.

Un charger cu curent constant are o caracteristica de sursa de curent constant pentru faza de curent constant.

Pentru acc mai "obosit" cu rez interna mare, e nevoie de o tensiune mai mare pentru a asigura acel curent constant pana la sfarsitul fazei de incarcare la cc.

Editat de iop95
Link spre comentariu

O sursa cu limitare de curent care este fortata la o tensiuen de iesire mai mica decit este setata va functiona ca o sursa de curent pina cind tensiunea de la iesire atinge valoarea la care este setata sursa.

 

Incarcarea la un curent slab cazator pina la atingerea tensiunii nu afecteaza absolut deloc un acumulator plumb, doar durata incarcarii va fi ceva mai mare dar poate fi compensata prin pornirea incarcarii la un curent mai mare.

Curentul de incarcare de 10% din capacitatea acumulatorului nu reprezinta o valoare batuta in cuie, mai mult, in utilizarea normala pe masina, curentul de incarcare dat de alternator este muuuult mai mare.

 

Edit: Te rog sa-mi explici care este diferenta intre o sursa de curent constant si o sursa de tensiune cu limitare de curent in timpul functionarii cu limitarea de curent activa. Pt mine este cam tot aia.....

Editat de sesebe
Link spre comentariu

Sursa de curent constant ofera curent constant indiferent de evolutia tensiunii la bornele sarcinii, adica are o impedanta infinita... asta teoretic. Practic are o impedanta mare, mult mai mare decat a sarcinii astfel incat sa mentina curentul indiferent de sarcina. Aceasta impedanta mare inseamna o excursie f mare a tensiunii de iesire pentru a mentine acelasi curent indiferent de sarcina sau tensiunea la bornele sale.

Pentru sarcini tip acumulator, rezistenta interna este f mica si n-ar ridica probleme. Problema este data de tensiune la borne care se modifica (creste) pe masura ce se incarca si modifica rezistenta echivalenta. Ca sa mentin acelasi curent, sursa trebuie sa creasca tensiunea.

O sursa de tensiune cu limitare de curent, are tensiunea maxima fixata iar valoarea efectiva a tensiunii in zona e limitare este data de bucla de curent, care impune curentul limita. Pe masura ce creste tensiunea acc, curentul scade sub pragul stabilit si nu mai avem incarcare la curent constant.

Exemplu practic pentru o sursa de tensiune cu limitare: setez teniunea in gol la 14.5V (sa zicem tensiunea maxima adimisa pe acc), conectez un acc f descarcat si sa zicem ca dorim sa-l incarcam la 5A; se seteaza limitarea de curent la 5A; pe masura ce se incarca, dupa o anumita valoarea, curentul o sa scada sub 5A inainte de pragul recomandat de producatorul acc.

Evident ca in regim de amator nu e nicio tragedie... intr-un sistem industrial, eventual la zeci/sute de amperi incarcare si acc in serie la 240-300V, e o mare problema.

Link spre comentariu

Nu inteleg prea bine ce vrei sa spui dar o sursa are ori tensiune constanta ori curent constant ori putere constanta - alta variante nu exista decit daca sursa este prost conceputa.

Am incarcat cu sursa de laborator de mai multe ori acumulator auto si s-a pastrat situatia de mai sus.

Tensiunea se masoara la bornele de iesire din sursa iar daca sursa dispune se pot conecta si firele de "sense" direct la bornele acumulatorului.

Link spre comentariu

Iop, Distinctia facuta de Dvs nu prea exista decat poate in simulatoare, in practica excursia tensiunii la iesire ar trebui sa fie foarte mare pentru a putea acomoda orice variatie a sarcinii si sa se pastreze regimul de curent constant, prea mare ca sa fie practic. Dar NU este nevoie, nu stiu de unde va luati informatiile, insa asa cum Sesebe spune, curentul de incarcare la acumulatorii auto nu este batut in cuie, pe cand tensiunea DA, tensiunea chiar trebuie limitata undeva pe la 14-14,4V. Masurati sistemul de incarcare la orice autoturism si veti sesiza usor limitarea de tensiune in plaja mentionata ( uneori poate putin mai jos daca exista si monitorizare temperatura ). In schimb curentul este "cat cuprinde", sau oricum atat cat poate alternatorul. Si reamintesc link-ul asta ( pe care l-am mai pus si eu de cateva ori, si parca si Dl Miticamy...):

http://batteryuniversity.com/learn/article/charging_the_lead_acid_battery

 

Adica se stabileste un prag superior fix al tensiunii pe la 14,4V ( aproximativ ), si o limitare de curent al carei principal scop este protectia sursei, nimic mai mult, si se poate lasa la incarcat fara stres asa, si nu vorbim despre nici un regim de amator pentru fix asa functioneaza sistemul de incarcare al masinii, iar ala nu-i proiectat de amatori!

Link spre comentariu

Citat @IOP: Pe masura ce creste tensiunea acc, curentul scade sub pragul stabilit si nu mai avem incarcare la curent constant.

 

Fals, avem un SAU intre 2 bucle, una de tensiune si una de curent. Ambele cu amplificare mare. Pana la 14,39V bucla de curent are controlul si nu poate debita decat ce i-am prestabilit. In apropiere de 14,4V buclele se suprapun mai ales pe riplul de pe condensatorul de intrare de 400V iar la 14,4V bucla de curent este anulata.

Iar acel curent constant prestabilit de constructor (ce pretentios suna, parca avem operatie pe creier !) e bine sa nu fie prea costant. Ia vedeti cati au spus ca incarcarea din traf de 50hz cu punte simpla a dat rezultate mai bune dacat din sursa stabilizata. Cu puntea simpla avem curent su forma de varfuri de sinusoida din 10 in 10milisec.-deci un curent in impulsuri. Se pare ca tocmai acea pauza face bine, e ca o relaxare a reactiilor chimice din acumulator.

Chiar ma gandisem sa fac un incarcator tot din ATX dar fara electroliticul mare de intrare in asa fel incat sa am transfer spre acumulator pe varfurile sinusoidei de retea. Adica sa simulez cu ATX incarcarea simpla cu traf si punte dar totusi cu control de curent in acea perioada nu sa ma complic cu prize ca la varianta clasica.

 

Revin, a mai postat cineva.

@QQme: schema lui Chirio are deja sunt. Si in modificarea facuta de mine daca pun sunt ajunge un singur NPN pt limitare, deci nu e nevoie de inca un operational.

Editat de Vizitator
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări