Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

redresor auto din sursa PC ATX

nickxyzt

Postări Recomandate

N-am reușit să găsesc detalii despre acest subiect.Menționez că sunt începător, rog să nu se facă mișto de mine.Aș dori să modific o sursă ATX pentru a scoate +14.4V în loc de +12V. Ieșirile celelalte (+5V, +3.3V le voi anula).Din ceea ce am citit, trebuie rebobinat unul din secundarele transformatorului principal, o operațiune pe care n-am mai făcut-o practic până acum.În sursele ATX (am mai multe modele în față), există un transformator toroidal și 3 transformatoare clasice (fiecare având mai multe secundare); unul din cele 3 este de dimensiune mai mare.Întrebările mele sunt:1. Trebuie rebobinat transformatorul mare, sau altul?2. Există vreo regulă legată de care înveliș este cel care scoate +12V? (Evident, m-ar avantaja să fie cel exterior). Se poate ști acest lucru fără a dezmebra transformatorul?3. Dacă îi las doar secundarul care scoate +12V (pe care să-l modific), există riscul să nu funcționeze sursa?Mulțumesc anticipat.

Link spre comentariu

Tensiunea de incarcare acumulator auto trebuie sa fie intre 13,8 si 14,2 V. Si ai mai multe de modificat, nu doar cele spuse de tine. E mai practic sa faci o schema cu transformator si tiristor, incarcarea in impulsuri ofera avantajul de a preveni sulfatarea. Schema o gasesti in paginile forumului, este un montaj pe care l-am facut si eu, functioneaza de vreo 3 ani fara vreo problema.

Link spre comentariu

...Menționez că sunt începător...

Ma raportez strict la aceasta afirmatie atunci cand spun ca ceea ce este necesar de facut pentru a converti o sursa ATX intr-un redresor auto, nu-i tocmai simplu si nu-i la indemana unui incepator. In mod normal pentru a obtine maximul trebuie defrisata masiv partea de secundar, rebobinat transformatorul pentru o singura iesire la nivelul dorit, reconfigurata bucla de reactie si cel mai probabil si compensarea, daca si anume controller-ul are monitorizari separate pe tensiuni pentru diverse protectii acestea trebuiesc inlaturate sau dupa caz "pacalite", apoi trebuie modificat comportamentul protectiei sursei care de obicei pune stop, si asigurata o limitare de tip SCC absolut necesara incarcarii acumulatoarelor. O varianta cu care poti scapa mai ieftin/simplu ar fi modificarea tensiunii de 12 spre 14.xV din bucla de reactie ( lucru de obicei posibil ), inlaturarea iesirii de 5V din bucla, si o rezistenta de putere inseriata cu iesirea, calculul ei facandu-se ca la leduri. Totusi si asta presupune o buna intelegere a modului de functionare al sursei, ceea ce in cazul de fata inteleg ca nu este tocmai asa.Din punctul meu de vedere, cel mai usor si simplu pentru un incepator este achizitionarea unui traf de retea la 12Vca si la un curent cat crede el ca are nevoie ( spre exemplu 10A, adica 120VA ), si o punte redresoare la 35 sau 50A ( preferabil a 2-a varianta pentru siguranta ), eventual o siguranta termica montata cumva intr-un bun contact termic cu infasurarea secundara trafo si inseriata cu primarul, aceasta se va asigura ca transformatorul nu se supraincalzeste, si o siguranta automata montata pe panou, inseriata intre traf si puntea redresoare, aceasta se va asigura ca daca puntea se pune in scurt, nu va face la fel si cu secundarul transformatorului. Nu este nevoie de electrolitici de filtrare. Este o varianta folosita de mine in cateva situatii unde altfel nu se putea, si de fiecare data rezultatele au fost satisfacatoare. Neajunsul este lipsa stabilizarii, deci imposibilitatea folosirii la nivel retea slab/foarte slab.
Link spre comentariu

Există informație despre ce vrei tu și aici pe forum la modificare surse atx. Indiferent cît de greu pare eu recomand să încerci. Nu ai ce pierde decît că prăjești cîteva surse. În principiu trebuie să modifici reacțiile și eliminate eventuale protecții suplimentare, plus limitare de curent. Pentru ce vrei tu asta e ceea ce îți trebuie http://www.chirio.com/switching_power_supply_atx.htm

Link spre comentariu
  • 3 ani mai târziu...

Va salut,

am modificat o sursa ATX cu CI 2003 pentru a obtine 14,4V, cu scopul de incarca o baterie auto. Am modificat protectia din pinul 5 al CI 2003 pentru a limita curentul de incarcare la 10A. Surpriza a fost ca limitarea este cu STOP ceea ce ma incurca deoarece sursa se opreste daca curentul absorbit de baterie este mai mare ca 10A.

Aveti idee cum as putea face o limitare fara STOP, relativ simpla, la acesta sursa?.

Schema este in atasament.

post-182696-0-71350700-1482083908_thumb.jpg

Editat de elman
Link spre comentariu

Pentru limitarea curentului am conceput un circuit cu un optocuplor si un TL431 (vezi schema atasata). Culmea coincidentei este ca fara sa modific rezistentele R41-R44 limitarea se face la 9,8A. La atingerea curentului de sarcina de 9,8A, TL431 se deschide, iesirea optocuplorului intra in conductie si limiteaza tensiunea de iesire a.i. sa nu fie depasit curentul de 9,8A. Protectia la suprasarcina si scurtcircuit nu se mai face prin pinul 5 ci prin pinul 6. Daca pe pinul 6 tensiunea scade sub 7-8V sursa intra automat in protectie.

Optocuplorul, TL431 si rez. aferente le-am montat pe un cablaj de test cu dimensiunea de 2,5x2.5 cm si l-am amplasat chiar peste CI 2003. Conxiunile intre placa sursei si placuta cu optocuplorul trebuia sa fie cat mai scurte. Initial am pus fire lungi de 20cm, firele captau ceva tensiuni si sursa functiona cu un mic zgomot.

Daca se doreste limitarea la un curent mai mare, R44 se poate inlocui cu divizor (8k2+1k8 sau alte valori ) sau chia cu un semireglabil de 10K iar referinta lui TL431 se conecteaza la acest divizor. Daca se doreste limitarea la un curent mai mic, se scade valoarea lui R41 sau se monteaza in paralel cu R41 un semireglabil cu valoarea mare (250k-500k) si se ajusteaza dupa dorinta.

post-182696-0-37921800-1482235006_thumb.jpg

Link spre comentariu
  • 3 săptămâni mai târziu...

Pana la urma am modificat schema ca in fig. atasata. Sursa functioneaza dar nu perfect in sensul ca limitarea nu se face fix la 10A. La sarcini foarte mari (rezistenta foarte mica ) curentul creste peste 10A, la 12-13A. De asemenea limitarea se face cu o intarziere de jumate de secunda, probabil din cauza condensatorilor din referinta lui Tl431 si de la iesirea optocuplorului (fara acestia sursa tiue cand intra in limitare).

post-182696-0-29687900-1483890811_thumb.jpg

Link spre comentariu

Cred in continuare ca TL431 este prea mult ca amplificare. Cred ca merge si un PNP cu zener in emitor (ampl. de eroare de la sursele liniare cu tranzistoare) si colector in pin 14. Ba chiar fara zener si cu rez in emitor sa fie numai un deplasator (cuvant nou ?) de nivel pt ca se foloseste bucla de pe tensiune.

La sarcini mari nu poate pastra nivelul limitarii pt ca se ingusteaza mult delta(timp conductie) si fiind cu memorare pt ciclul urmator pe condensatorul de 22nf trebuie un curent mai mare sa-l incarce la nivelul la care il citeste bucla. Eu la 494 foloseam sunt de 50-100miliohm si bucla separata cu compensare separata pe care o aranjam prin tatonari.

Cu un osciloscop cu 2 canale ti-as fi explicat totul pe oscilograme, asa o luam putin babeste.

REVIN: amplif de eroare de aici dar invers, cu PNP:

Posted Image

Editat de Vizitator
Link spre comentariu

Cred in continuare ca TL431 este prea mult ca amplificare. ...

Nu ma pricep prea bine dar pare a fi chiar invers. Aparent optocuplorului nu se satureaza, teansiunea la iesirea sursei ar trebui sa scada pe la 8V si scade numai pana la aproximativ 9V si probabil din acest motiv curentul trece peste 10A. Masuratori cu multimetru nu pot face pe optocuplor si nici pe TL431 deoarece se perturba functionarea surse si masuratorile nu-s concludente.

M-am gandint si la sunt si un AO separat si sa aplic semnalul printr-o dioda in pinul 13 dar se complica, vroiam ceva simplu.

Link spre comentariu

TL431 deranjeaza dupa mine la stabilitate, nu are treaba ca limitarea de curent nu este la o valoare fixa.Faptul ca integratele de ATX functioneaza cu modularea inceputului conductiei face ca stabilizarea si de tensiune si de curent sa se faca pe impulsul urmator. Adica avem nevoie de a memora ce se intampla acum pt a sti ce decidem pasul urmator. SG3525 si UC3842 functioneaza "in timp real", adica dau drumul la conductie si citesc ce se intampla la iesire. Daca am depasit un prag se opreste instant conductia, nu trebuie sa fac corectia in pasul urmator.Chiar si in electronica se invata intai "filozofia" circuitului si apoi cum implementezi.Am descoperit insa un integrat ATX care nu merge dupa modelul 494 ci dupa 3525--este SG6105.

Editat de Vizitator
Link spre comentariu

Nu-i asa simplu sa convertesti o sursa ATX sa functioneze in regim de curent constant ( protectie cu limitare ), interventia limitarii da peste cap bucla de tensiune, compensarea nu-i asa simpla cum ai pus tu acolo Elman. Apoi nu vad pentru ce sa implementezi 2 bucle in serie, adica ori te folosesti de TL431 si actionezi in pinul "comp", ori te folosesti de AE al integratului si atunci nu mai folosesti TL431 ci poate un zener cel mult, desi nu mi se pare o ideie stralucita sa insumezi in aceeasi bucla si tensiunea si curentul ( ca asta faci ). Si nu vad ce faci cu opto, ca n-ai ce sa izolezi, deci este in plus. Ai o tensiune proportionala cu sarcina, oferita de mediana trafo driver, pe care tensiune o folosesti sa comanzi o bucla de curent. Corect mi se pare sa implementezi un amplificator de eroare distinct ( extern integratului ), corect compensat si cu care sa actionezi in pinul 13 ( la 2003 ). Fie cu TL431, fie cu tranzistor si zener asa cum a indicat Dl Miticamy.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări