Vizitator marian_ariciuc Postat Noiembrie 12, 2013 Partajează Postat Noiembrie 12, 2013 Vreau sa execut un modul care sa aprinda farurile automat lasarea serii.In principiu vreau cu un microcontroler mic, genul pic12f629, ca am reusit da scriu cateva linii de cod in Mikrobasic.La functionare nu m-am gandit exact, vreau daca lumina e ambiguă, sa se aprinda pozitia si daca intunericul se lasa, sa se aprinda faza scurta. Sincer nu am desfacut maneta de lumini insa cred eu ca pot face cele doa trepte sa se aprinda prin actionarea a doua contacte de relee(unul pentru pozitii, altul pentrufaza scurta); totusi as vrea cu un singur senzor...Cea mai mare nedumerire e : ce fel de senzor sa aleg, pentru ca vreau sa se aprinda luminile doar seara, si cel mai important sa nu se stinga cand vine lumina de la alta masina de pe contrasens. Link spre comentariu
ggi Postat Noiembrie 12, 2013 Partajează Postat Noiembrie 12, 2013 Banuiesc ca aceste lucruri vrei sa se intample in miscare, adica in timp ce masina functioneaza, nu cat e stationara. Ma gandesc la un senzor optic (fototranzistor de exemplu), un amplificator de tensiune si un vu-metru cu doua praguri ce actioneaza doua relee; iar pentru a nu fi deranjat de lumina farurilor de la alte masini, senzorul optic il pui intr-un tub opac cu deschiderea in sus; ar trebui si ceva temporizator pentru intarziere la stingere, altfel cand mergi prin oras noaptea apar surprize de genul palpairii farurilor. Link spre comentariu
Vizitator marian_ariciuc Postat Noiembrie 12, 2013 Partajează Postat Noiembrie 12, 2013 il fac cu microcontroler, deci temporizarea s-ar face soft...luminile trebuie sa se aprinda si pe loc, pentru ca daca te opresti la semafor, se sting farurile?insa pozitia senzorului trebuie putin gandita, sa nu fie afectata de alte lumini... Link spre comentariu
Vizitator marian_ariciuc Postat Noiembrie 12, 2013 Partajează Postat Noiembrie 12, 2013 daca pun doua fotorezistoare in serie, pozitionate la 90 grade unul fata de celalalt: unul dintre ele orientat in sus si unul dintre ele orientat in fata?oare obtin vreun rezultat?ce fel de senzor este cel original in domeniul ''automotive'', ce este ulilizat pentru comanda luminilor dar si a stergatoarelor? Link spre comentariu
ggi Postat Noiembrie 13, 2013 Partajează Postat Noiembrie 13, 2013 Cand am spus "in miscare " m-am referit la faptul ca motorul e pornit, la semafor nu-l opresti (sau da ?); oricum, trebuie cred un comutator separat pentru "auto". Cat despre functionarea pe masinile de serie a acestor senzori, uite un citat: Instalaţia de cuplare automată a luminilor are doi senzori de tip fotoelectric: unul, care apreciază în mod continuu nivelul de lumină ambiant, iar celălalt, care măsoară doar nivelul de lumină ce vine din faţa maşinii. Când apare o zonă de întuneric sau un tunel, vor apare nivele diferite de iluminare pe cei doi senzori. Informaţiile de la senzori sunt prelucrate în calculatorul de bord, de unde este dată comanda automată de aprindere a luminilor. Instalaţia de cuplare automată a ştergătoarelor este construită pe un principiu asemănător: o diodă emiţătoare în infraroşu şi una receptoare sunt plasate pe faţa interioară a parbrizului. Când parbrizul este uscat razele IR emise de prima diodă sunt reflectate în mare parte spre cea de a doua. Dacă apare ploaia, picăturile de apă ce se preling pe parbriz absorb o parte din radiaţia IR emisă care nu mai ajunge la dioda receptoare. Semnalele ajung la calculatorul de bord care dă comanda de cuplare a ştergătoarelor. Link spre comentariu
Vizitator marian_ariciuc Postat Noiembrie 13, 2013 Partajează Postat Noiembrie 13, 2013 Aha! Hai ca usor usor ii dam de cap.Uitându-ma pe la diferiti senzori am vazut fototranzistori cu 2 terminale. Acesta intra in conductie daca e luminat? Sau daca nu mai este luminat intra in conductie?Cel cu 3 terminale are in interior si o dioda emitatoare? Link spre comentariu
Vizitator marian_ariciuc Postat Noiembrie 13, 2013 Partajează Postat Noiembrie 13, 2013 am desenat ca idee schema de care spuneam...categoric va suferi modificari(astept idei-propuneri-critici). si am scris si cateva linii de cod in mikrobasic...si aici accept idei-propuneri critici. program hex_aprindere_automata_lumini_v1main: ANSEL = 0 CMCON = 0x07 TRISIO = 0x3D while TRUE if GP0_bit = 0 then GP1_bit = 1 delay_ms(100) GP1_bit = 0 end if wendend. Link spre comentariu
Vizitator marian_ariciuc Postat Noiembrie 14, 2013 Partajează Postat Noiembrie 14, 2013 1). http://www.daciaclub.ro/Aprindere-autom ... 10270.html 2). Fotorezistor - http://cursuri.flexform.ro/courses/L2/d ... tenta.html 3). Fototranzistor - http://cursuri.flexform.ro/courses/L2/d ... istor.html 4). Fotodioda - http://cursuri.flexform.ro/courses/L2/d ... dioda.html Link spre comentariu
Vizitator marian_ariciuc Postat Noiembrie 14, 2013 Partajează Postat Noiembrie 14, 2013 Rezistenta electrica a fotorezistorului scade o data cu cresterea intensitatii fluxului luminos aplicat pe suprafata sensibila a sa. Link spre comentariu
Vizitator marian_ariciuc Postat Noiembrie 14, 2013 Partajează Postat Noiembrie 14, 2013 BPV11 Fototranzistor; 5mm; λp max:850nm; 70V; 30°; ce inseamna lambda max 850nm?stiu ca-i lungimea de unda maxima 850nanometri....este sensibil la o anumita culoare? Link spre comentariu
ggi Postat Noiembrie 14, 2013 Partajează Postat Noiembrie 14, 2013 Se pare ca esti singur... tu cu tine... ; nu prea se ingramadesc sa te ajute colegii...Lambda max. 850nm inseamna ca dincolo de aceasta lungime de unda nu mai este sensibil.Din punctul meu de vedere, aprinderea pe rand a luminilor de pozitie si a luminii de intalnire (faza scurta) nu prea se justifica atata vreme cat, oricum, circuli si ziua cu faza scurta sau lumini de zi; mai bun ar fi un sistem care sa comute de pe DLR (daca ai) pe lumini normale; dar... fiecare stie mai bine ce vrea. Iar sistemul cu doi senzori functionand prin comparatie ar fi mai bun; mai trebuiesc eliminate din soft acele palpairi ce apar in preajma pragului de anclansare. Link spre comentariu
Vizitator marian_ariciuc Postat Noiembrie 14, 2013 Partajează Postat Noiembrie 14, 2013 Se pare ca esti singur... tu cu tine... ; nu prea se ingramadesc sa te ajute colegii..ce sa le fac daca le sunt antipatic... sau vreau sa reinventez roata... imi iau jucariile si plec pe motorist.ronu-mi prea place ideea asta de DRL, ca nu am led-uri.pai ziua aprind manual si gata....problema e cum fac daca vreau sa le sting si noaptea? le voi conditiona de pozitia contactului? pe acc sa munceasca pozitiile si pe M sa munceasca pe faza scurta...asta ar fi singura obtiune.ps: postare dupa postare e un fel de UP! Link spre comentariu
ggi Postat Noiembrie 14, 2013 Partajează Postat Noiembrie 14, 2013 Ca sa le stingi noaptea, desigur, le conditionezi de pozitia contactului sau faci tot montajul tau sa comande in paralel cu instalatia originala aceleasi relee de lumini (prin diode), astfel instalatia masinii lucrand si precum a fost din fabrica (manual) si prin montajul tau (auto); pui un comutator Man/Auto (care sa alimenteze practic montajul tau) si gata; sau comutatorul in cauza poate trece comanda releelor de lumini de pe instalatia originala pe montajul tau. Un exemplu: la masina mea, daca las pe "auto" atunci cand iau contactul se sting toate luminile; daca vreau s-o las cu pozitiile aprinse, iau contactul, opresc luminile (bine, ele sunt stinse, dar comutatorul e in "ON") apoi le reaprind; daca vreau s-ao las cu lumini de stationare, iau contactul, opresc luminile, le pornesc iar si pun o semnalizare ; e destula treaba....LE/OFF: plec pe motorist.rola motor vrei sa aplici inventia ? Link spre comentariu
binox Postat Noiembrie 14, 2013 Partajează Postat Noiembrie 14, 2013 Eu ca senzor as folosi o fotorezistenta(sau doua) pt lumina ambianta. E vorba de intervalul de lungimi de unda ale luminii unde fotorezistenta (fotodioda , fototranzistorul) are sensibilitate maxima.Si eu am nevoie de un astfel de senzor cuplat tot la un microcontroler, mi-am cumparat fotorezistenta si urmeaza sa fac niste probe. Ma gandeam sa o inseriez un un alt rezistor formand un divizor de tensiune si sa citesc caderea de tensiune de pe ea(care variaza cu intensitatea luminii) cu ADC-ul din mc.Asta e o metoda oarecum primitiva dar mai usor de implementat la nivel de amator. Acum la moda sunt senzorii digitali de lumina ambientala care sunt incorporati in multe device-uri gen telefoane, tablete, gps-uri etc. Problema cu astia e ca sunt in carcase foarte mici . Link spre comentariu
Vizitator marian_ariciuc Postat Noiembrie 14, 2013 Partajează Postat Noiembrie 14, 2013 @ggi, nu ai Dacie...d-asta ai pozitie de parcate.@binox, fotorezistenta are valori mari ale rezistentei interne: 18k-33k, cel mai des intalnit, am vazut cam acelasi interval dar valori diferite...exact cum spuneai si tu, parca-i greu de implementat pentru incepatorii ca mine. Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum