Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Sursa de alimentare cu LM324


Mishu_17

Postări Recomandate

Buna ziua, am construit o sursa de alimentare dupa schema atasata. M-am lovit de urmatoarea problema: cand am tensiunea de iesire setata la 12V si conectez un bec cu halogen de 12V/20W, iar apoi rotesc de potentiometrul P3, la un moment dat, sursa intra in limitare, tensiunea pe iesire scade, dar ledul D1 se aprinde abia dupa ce tensiunea la iesire a scazut cativa volti (de la 12V la 6,3V). Ce pot sa fac pentru ca ledul D1 sa se aprinda chiar in momentul in care tensiunea de la iesire incepe sa scada(chiar in momentul in care sursa intra in limitare) ? Multumesc anticipat.

Sursa_LM324.PDF

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 77
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • Mishu_17

    39

  • miron1947

    31

  • Marian

    6

  • doru3160

    2

Top autori în acest subiect

Imagini postate

Incearca sa modifici referinta de la neinversoarea IC1.1, asta va modifica la randul sau punctul in care acesta comuta ledul, micsoreaza R8 si vezi daca se schimba punctul in care ledul se aprinde.

Link spre comentariu

Daca micsorez R8(la 10k), punctul in care se aprinde D1 este undeva la 3-4V, iar daca cresc R8(la 39k), punctul in care se aprinde D1 este pe la 10 V.PSDaca pun R8=47k, led-ul se aprinde odata cu scaderea tensiunii, numai ca atunci cand incepe tensiunea sa scada, ledul D1 se aprinde, apoi se stinge, apoi se aprinde din nou(intre timp, adica cand se stinge si cand se aprinde din nou, tensiunea nu a scazut)"Incearca sa modifici referinta de la neinversoarea IC1.1"Adica R9 ?

Link spre comentariu

..."Incearca sa modifici referinta de la neinversoarea IC1.1"Adica R9 ?...

Am zis sa modifici referinta, adica tensiunea fixa primita in intrarea neinversoare ( la IN+ ) asta se poate face fie prin modificarea R8 fie R9, fie ambele, important este sa ajustezi acel divizor astfel inca acolo sa apara o alta tensiune, cea dorita de tine. SI da ai dreptate, micsorand R8 tensiunea la care ledul se aprinde scade, am gresit eu sugerand micsorarea ei si-mi cer scuze, trebuia sa spun sa o maresti.Acuma IC1.1 este un simplu comparator, are la In+ o referinta fixa si intrarea pe inversoare, cand acolo se depaseste tensiunea de la referinta comparatorul comuta, comportamentul descris este unul relativ normal cred eu, deoarece ceea ce tu observi ( comutarea ledului ) este tentativa sistemului de a creea echilibrul in punctul de lucru, echilibru intre tensiunea de la iesire si curentul limitat in functie de cerintele sarcinii. Probabil ca o mai buna precizie a indicatiei ledului s-ar putea obtine prin adaugarea unui mic histeresis la comparator.
Link spre comentariu

Cand setez multimetrul pe 10A, si il conectez in paralel cu iesirea sursei, imi arata 2,5A, iar cand rotesc potentiometrul P3, nu se modifica curentul. Nu trebuie sa se modifice curentul ? Daca conectez ca sarcina un bec (12V/20W) si rotesc potentiometrul P3, atunci curentul pe care il masor cu ampermetrul (multimetrul) in serie cu becul variaza de la aprox 0.6A pana la 1,6A (R14 fiind 0,22R).

Link spre comentariu

Nu reusesc sa obtin limitarea curentului de la 0, care ar putea fi problema ?PSDaca fac un scurt pe iesire(pentru a verifica limitarea curentului), tranzistorul T1 se arde (adica multimetrul arata continuitate intre colector si emitor).Din ce cauza se intampla asta ?

Link spre comentariu

Din cauza ca IC1.2 nu blocheaza T1 si in mod firesc acesta se arde(totdeauna cel mai destept cedeaza).Chiar daca nu te vei mai situa in plaja dorita,mareste R14(la dublu) si vezi ce se intampla(dupa aia mai discutam).In mod normal,poti verifica cu ampermetrul curentul limitat,dar asta o faci cand deja reglajele sunt definitivate.La probe o sa trebuiasca sa schimbi ceva tranzistori pana brodesti regimul de functionare,cu metoda asta de verificare,daca nu tii seama de ce ti-a spus marian.Teoretic acest gen de sursa trece din regim tensiune constanta in regim curent constant si orice magarie ai face pe iesire cu ampermetrul sau o sarma,curentul n-ar trebui sa depaseasca valoarea impusa prin reglaj de P3.Dar cum tu inca nu te afli in aceasta situatie,ar fi bine sa incerci limitarea la valori mici si folosind ceva sarcina (reostat, potentiometru bobinat de putere,etc).Nu stiu sa-ti spun mai multe,dar de sapat ai in jurul lui IC1.2...e singurul responsabil cu blocarea T1 Eventual poti folosi ceva fuzibili la curentul maxim pe care vrei sa-l obtii,ca sa scapi de schimbat tranzistori,pana te apropii cu reglajele spre ceea ce vrei.

Link spre comentariu

@doru3160 ai dreptate, ampermetrul pus pe iesire la o sursa cu limitare de tip SCC nu ar trebui sa o afecteze prea tare numai ca ori schema asta ori montajul autorului subiectului par a nu respecta acest comportament intocmai, tre determinat motivul. Acuma sincer sa fiu nu prea pricep motivul pentru care montajul nu se comporta ok ca in principiu tranzistorul spre exemplu n-ar avea voie sa se arda nici la scurt pe iesire ca AO trage curentul din baza sa suficient cat sa-l inchida... ma indoiesc ca valoarea shuntului are vre-o legatura, AO lucreaza in bucla deschisa unde amplificarea este enorma... @Mishu_17 ce tranzistor folosesti?

Link spre comentariu

Am folosit TIP142, BD135 si 2N3055 (in configuratie darlington), BDX53C.PSAm observat ca e o problema la reglajul limitarii de curent, adica daca conectez 3 becuri cu halogen (12V/20W) in paralel pe iesire si ampermetrul in serie cu acestea si rotesc potentiometrul P3, curentul "sare" de la 0A la 2,5A. Am incercat cu alt LM324 si s-a intamplat cam la fel, doar ca acum curentul a "sarit" de la 0A la 1,3A si apoi la 2,5A, iar in mod normal ledul D1 ar fi trebuit sa fie aprins, dar nu se aprindea tot timpul in care eu roteam de potentiometrul P3.

Link spre comentariu

Prin marirea rezistentei doar de proba,voiam sa vad daca se schimba limitele in care integratul lucreaza,si in felul asta sa vad daca tranzistorul este fortat sa se blocheze.Desi daca ma uit mai bine pe schema,dioda D8 imi pastreaza un 0,6...0,7V in baza chiar daca iesirea IC1.2 este in potential zero,deci o blocare completa a lui T1 mai greu de facut la modul ferm.In tot cazul,daca o sa umbli dupa toate odata n-o sa prea ai sorti de izbanda.Ia-o pe rand,in primul caz faci reglajul de tensiune sa mearga ok.Dupa asta,la valori mici ale tensiunii de iesire,vezi ce se intampla cu limitarea in curent.Dupa ce ai rezolvat-o si pe asta,poti sa-ti indrepti atentia spre amaratul ala de LED.Pana atunci lasa-l naibii,ca nu e important cel putin nu in faza asta.

Link spre comentariu

Pai prezenta acelei diode acolo, sau mai bine zis efectul ei, este diminuat de configuratia darlington a tranzistorului care cere minim 1,2V intre jonctiunile BE pentru o deschidere a sa, acei 0,7V ai diodei vin intre baza darlingtonului si masa, adica pe un traseu unde se afla 2 jonctiuni BE, un shunt de 330m Ohm si o rezistenta anume de sarcina care chiar si la scurt poate fi nu tocmai neglijabila, adica per ansamblu prea putin pentru a deschide tranzistorul la un nivel cat de cat periculos. Am intrebat ce tranzistor s-a folosit penca ma temeam sa nu se fi pus bipolar simplu si atunci era normal ca scurtul pe iesire sa-, arda, dar asa marturisesc ca nu inteleg...

Link spre comentariu

Am schimbat rezistenta R14 cu una de 0,12 ohmi. Am facut scurt pe iesire si am masurat tensiunea pe rezistenta si aceasta este de 0,4V (a crescut destul de rapid de la aprox 0,3v), indiferent de pozitia in care se afla P3. De data aceasta nu s-a ars tranzistorul T1. De data aceasta am folosit T1= BD249C+BD139 (darlington).Am masurat curentul consumat de cele 3 becuri in paralel (12V/20W) si curentul minim este de 1.78A, iar cel maxim de 4,5A, in locul lui PR1 fiind un semireglabil de 10K, deoarece nu am de 4,7k(nu stiu in ce masura influenteaza masuratorile acest lucru).Faptul ca nu ajunge la 0 curentul este o problema (defectiune) ? (curentul nu ajunge la 0 nici daca R14=0.33 ohmi)Daca R14=0,33 ohmi, atunci, in scurt pe iesire, tensiunea de pe R14 este de aprox 0,4 V.

In tot cazul,daca o sa umbli dupa toate odata n-o sa prea ai sorti de izbanda.Ia-o pe rand,in primul caz faci reglajul de tensiune sa mearga ok.

Reglajul de tensiune pare ok.
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări