Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Motor trifazic cu 2 turatii


mircea56

Postări Recomandate

Daca convertizorul este de 2,2Kw asa cum spui si motorul are pe turatia mare 0,5Kw s-ar putea sa mearga ,merita de incercat.La convertizoare este o setare ca sa plece de la tensiune mica spre mare si se poate regla si curentul de pornire si de protectie.

Link spre comentariu

Astazi am avut o noua surpriza .Am descoperit sub o protectie din cauciuc care acopere comutatorul schema acestuia ( de, neamtul s-a gandit si la asta) O atasez pentru cunoscatori si sper ca a mai intalnit cineva aceasta problema .Daca nu ma insel mai exista un subiect cu acest tip de comutator Dahlander daca m-am exprimat corect :speriat

post-68078-139829700448_thumb.jpg

Link spre comentariu

Astazi am facut probe cu motorul si convertizorul. Are dreptate Dl. Danu AL. Motorul trifazat cu acest tip de legaturi interne, nu functioneaza decat pe turatia mica respectiv legat in triunghi conform schemei Dahlander.Pe turatia mare (dublu stea) nu functioneaza chiar daca am setat corect numarul de poli. Deci nu merge,decat la motoarele cu doua turatii cu infasurari separate. In rest convertizorul si motorul functioneaza corect. Asa ca daca am nevoie de turatii mari , trebuie un alt motor normal! Multumesc inca o data si sper sa fie de folos si altora.

post-68078-139829701056_thumb.jpg

Link spre comentariu
  • 2 luni mai târziu...

Ca sa nu deschid un topic nou, cu o problema asemanatoare, intreb aici - cum se leaga un motor cu 2 viteze tip Dahlander, la un comutator stea-triunghi?!Pe U1/V1/W1 am legatura tringhi. Pe U2/V2/W2 am legatura dublu stea. Cum scrie si pe eticheta capacului de borne, daca alimentez doar U1/V1/W1 merge pe triunghi. Ca sa-l pornesc in dublu stea, unesc bornele U1/V1/W1 si alimentez U2/V2/W2.Perfect pana aici! Si in descriere si in practica functioneaza asa! Am luat un comutator 0 - STEA - TRIUNGHI. Are puntile facute. Am facut legaturile cum scrie pe desenul/''prospectul'' comutatorului si motorul invarte, dar face galagie, cred ca e in scurt. Cum trebuie legat? Ce nu fac bine?![initial am luat un comutator 1-0-2, dar am inteles ca nu-i bun. Un bobinator mi-a spus sa fac punte la/in acel comutator (1-0-2) si sigur merge. Intre timp am luat comutatorul 0-stea-triunghi si am abandonat 1-0-2.]Nu incepeti - cauta un electrician!!! Multumesc anticipat de raspuns!!!

post-67498-139829747144_thumb.jpg

post-67498-139829747175_thumb.jpg

post-67498-139829747192_thumb.jpg

post-67498-13982974721_thumb.jpg

post-67498-139829747228_thumb.jpg

Link spre comentariu

Astazi am facut probe cu motorul si convertizorul. Are dreptate Dl. Danu AL. Motorul trifazat cu acest tip de legaturi interne, nu functioneaza decat pe turatia mica respectiv legat in triunghi conform schemei Dahlander.Pe turatia mare (dublu stea) nu functioneaza chiar daca am setat corect numarul de poli. Deci nu merge,decat la motoarele cu doua turatii cu infasurari separate. In rest convertizorul si motorul functioneaza corect. Asa ca daca am nevoie de turatii mari , trebuie un alt motor normal! Multumesc inca o data si sper sa fie de folos si altora.

Motorul dvs este la 380V iar convertizorul are 220V tensiune de iesire; la conectarea in triunghi se asigura o tensiune pe infasurarea de faza suficienta (220V) ca sa asigure un cuplu de pornire, in schimb la conectarea in dubla stea aceasta tensiune scade de 1.73 ori (127V) iar cuplul scade de 3 ori; din acest motiv motorul nu porneste, desi totusi, in gol ar trebui sa porneasca.De regula convertizoarele asigura frecventa tensiunii de iesire peste frecventa de baza (50Hz); in mod triunghi, puteti creste turatia prin cresterea frecventei peste 50Hz; desi cuplul o sa scada dupa 50Hz, functie de sarcina, poate fi o solutie de compromis. Teoretic daca ajunge la 100Hz, turatia va fi aprox. dubla fata de cea de baza (la 50Hz).
Link spre comentariu

Eu am renuntat definitiv la motorul cu doua turatii,si am cumparat un motor trifazic cu o singura turatie de 0,75Kw,care impreuna cu acel convertizor de tip LS IC5A 2,2KW imi asigura impreuna cu cele 3 trepte mecanice ale strungului orice viteza dorita.Totodata noul motor ofera un plus de putere care se cunoaste la aschiere.Cel vechi nu mergea decat pe turatia mica, respectiv in triunghi care avea doar 0,37 Kw putere absolut insuficienta.In dublu stea pe turatia mare 0,55Kw facea doar zgomot si nu pornea.Acum sant foarte multumit.Am o mica problema.Nu stiu cum sa fac sa mearga comenzile din exterior ale convertizorului.Am incercat si nu merge decat oprirea de urgenta.Probabil trebuie readus la setarile initiale.Daca are cineva idee si a mai folosit acest tip de convertizor, il rog sa explice cum se face.Cat despre motorul cu 2 turatii probabil o sa-l vand impreuna cu comutatorul Dahlander.Atasez si schema de conectare a convertizorului.

post-68078-139829747335_thumb.jpg

Link spre comentariu

Pentru comenzi externe trebuie configurat convertizorul, respectiv se selecteaza sursa externa pentru comanda respectiva. Spre exemplu, pentru modificare viteza de la un potentiometru extern se seteaza parametru "Frq" egal cu 3. Detalii in manual.

Link spre comentariu

Nu am probat in sarcina un motor cu o singura viteza legat la convertizor, dar in sarcina un motor cu 2 viteze alimentat la convertizor pierde mult din putere si din viteza!

Colegu' @iop95 zice ceva de pierderea cuplului peste 50Hz. Pana la 60Hz cat se poate da ''normal'' din convertizor, motorul isi pastreaza ''calitatile'' ca la 50Hz. Peste 60Hz, la un motor de genu', nu vorbim de servo motoare si altele, la motoarele astea ''clasice'' le creste turatia, dar scade vertiginos cuplul/puterea.

Pana zilele trecute, de cand am strungul, nu l-am probat la 380v. L-am folosit doar alimentat la convertizor. Acum cand vad diferenta intre prelucrari cu motorul alimentat la 380v si motor alimentat la convertizor(220v la 380v), imi vine sa arunc convertizorul!!!

Nici viteza la cea mai mica turatia a strungului din selector, nu e reala! E subturat. Probabil un convertizor trifazat alimentat la 380v va fi mai util, ma refer la mentinerea turatiei/cuplului la o frecventa redusa din potentiometru', etc.! Cu un convertizor alimentat la 220v si iesire 3x220v nu poate fi vorba de un cuplu constant, nici macar la turatiile mari ce le confera la 50-60Hz!

 

Revin cu intrebarea - cum se leaga un comutator stea-triunghi la acest motor cu 2 viteze!? Am plecat cu 6 fire de la motor - 3 pe bornele de triunghi si 3 de pe bornele cu stea. Legatura in comutator am facut-o pentru fiecare selectie in parte, datorita selectorului care pleaca de la zero - STEA - TRIUNGHI.

Am reusit cu legatura in stea, dar in triunghi sunt in scurt. Deci nu e bine.

Probabil trebuie sa renunt la o punte de pe comutator, dar nu stiu care! Si sensul de rotatie e schimbat cand sunt legat prin comutator.

Link spre comentariu

Diferenta intredevar e f mare intre alimentare la 380 fata de 220V; cuplul scade cu patratul tensiunii, deci e de 3 ori mai mic la 220 fata de 380... din acest motiv si turatia scade mult functie de sarcina, alunecarea fiind mare. Un motor de 380V trebuie alimentat printr-un convertizor de 380V pt. a beneficia de cuplu nominal si aprox. constant pe o gama larga de viteza (cel putin 1:3 in mod V/f si cel putin 1:20 in mod vectorial). Pentru convertizorul de 220V, incercati modul vectorial (daca are), ar trebui sa aduca o imbunatatire a cuplului.Comutatorul stea-triunghi ar trebui sa aiba conexiunile astfel: stea: R-Ub, S-Vb, T-Wb si Ua-Va-Watriunghi: S-Ua, T-Va, R-Wa; nu sunt absolut sigur aici; daca nu pastreaza sensul, tb inversate 2 faze.

Link spre comentariu

Cu aceasi numerotatie a fazelor din tablou, R,S,T, alimentez direct motorul si porneste bine, sensul bun. La fel alimentat si comutatorul, porneste in celalalt sens.Cum spui, asa le-am legat si eu. Este insemnat pe comutator fiecare fir unde vine legat, dar ceva nu fac sau nu e bine! Am observat acele inelele de la firele ce iasa din motor, sunt 3 culori, dar la fel, n-au nici o legatura atata timp cat stiu si probat ca alimentat doar pe U1,V1,W1 (U2,V2,W2 raman libere, nealimentate, fara punte)am triunghi si pe U2,V2,W2 alimentat si U1,V1,W1 in scurt, am stea.Ma duc sa mai probez.

Link spre comentariu

Daca prin comutator sensul este invers fata de conectarea directa, are 2 faze inversate intern; se poate schimba si alege sensul dorit prin inversarea a oricare 2 faze de alimentare intre ele.

Link spre comentariu

Proba pana la urma s-a finalizat cu ''reparatia'' instalatiei originale a strungului si legat la 380v.Nu se poate lega prin acel comutator 0-stea-triunghi! Nu aceste motoare cu 2 viteze! Era nevoie de 3 contactori, butoane, etc.Mai ''ieftin'' am iesit cu refacerea instalatiei electrice a strungului.Convertizorul o sa-l folosesc in continuare la masina de gaurit, unde e util la filetare, in rest nu recomand aceste convertizoare(220v - 3x220v - 2,2kw) celor ce au posibilitatea de conectare la reteaua trifazica.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări