madcox Postat Octombrie 29, 2013 Partajează Postat Octombrie 29, 2013 Salutare tuturor caci este prima mea postare pe acest forum.Am apelat la forum caci vreau sa fac o adaptare la un sistem de incalzire electric a antigelului la un autoturism si nu stiu cum sa il controlez in functie de temperatura.Descrierea situatiei:La anumite autoturisme se gaseste din fabrica un sistem compus din niste bujii incandescente amplasat pe circuitul de racire al masinii, acestea fiind comandate sa porneasca in functie de temperatura. Fiind dotate din fabrica cu asa ceva acest sistem este comandat de catre ECU. Eu vreau sa iau sistemul acela care este compus practic dintr-o conducta cu 2-3 bujii infiletate in ea si sa il pun pe masina mea ce nu a avut asa ceva din fabrica, asadar nu poate fi comandat de ECU.Stiu ca o sa am nevoie de un releu sanatos pentru asta insa problema mea este alta.Ca sa il controlez in functie de temperatura trebuie sa am o sonda de temperatura, insa "ceva" trebuie sa stie sa citeasca sonda si sa dea comanda la bujii prin intermediul releului. Ehh, cum pot construi acel "CEVA"? Am cautat pe internet termocuple tip "normal inchis" pana la o temperatura de cca 60-70 grade ( temperatura dorita ) tocmai ca sa nu ajung la complexitati de genul insa fara rezultat. De mentionat ca montajul trebuie sa fie rezistent la temperaturi extreme caci va trebui sa suporte temperaturi cuprinse intre -30 grade si 90 grade deoarece vor fi amplasate in compartimentul motor. De asemenea este de dorit ca bujiile sa intre in functiune dupa ce motorul a fost pornit caci este un mare consumator si m-am gandit ca este bine sa aiba cca 10 secunde intarziere de la alimentare. Asta ca sa evit sa ma leg de nu stiu ce fir de la alternator sau de cine stie ce alta componenta. Montajul vreau sa fie cat mai simplu cu putinta. Ma poate ajuta cineva cu un sfat, schema, etc? Beri virtuale nu dau caci este satula lumea, insa pot da un sfat la randul meu pe ici pe colo daca este vorba de mecanica, constructii in limita cunostintelor mele.Multumesc anticipat. Link spre comentariu
ratza Postat Octombrie 29, 2013 Partajează Postat Octombrie 29, 2013 Poţi face cu un comparator şi cu o diodă pusă pe conductă. Teoretic ar merge şi cu o termocuplă de ventilator, dar aia se deschide mult prea tîrzou şi nu e nici reglabilă. Revin cu o schemă, dacă nu e careva mai rapid. Link spre comentariu
madcox Postat Octombrie 29, 2013 Autor Partajează Postat Octombrie 29, 2013 Intrebare de baraj: ce este ala "comparator" cand vorbim de electronica?Cat despre termocupla sa zicem ca o puteam "pacali" referitor la temperatura insa problema este ca ea cand ajunge la pragul de x grade inchide circuitul in loc sa il deschida cum imi trebuie mie.Era ideal sa gasesc una sa faca invers, si cumva gasisem, insa lucra doar pentru temp cuprinse intre -10 grade si 90. Alea -10 grade ma incurcau caci avem ierni si cu -20 grade si exact atunci ar fi culmea sa nu mearga. Link spre comentariu
moduino Postat Octombrie 29, 2013 Partajează Postat Octombrie 29, 2013 Daca ai acces la un programator, iti pot face eu un soft pentru PIC. In soft poti face orice... Link spre comentariu
doru3160 Postat Octombrie 29, 2013 Partajează Postat Octombrie 29, 2013 De la bun inceput,pana nu investesti mare lucru in acest proiect,tin sa-te sfatuiesc in privinta catorva aspecte. Masurarea implicit comanda incalzirii e cea mai usoara treaba,mai complicat e punerea in opera pe masina a unui asemenea circuit de forta ca sa nu ai surprize neplacute pe viitor.Trebuie sa tii cont ca cele 3 bujii aduc un aport de consum pe alternator de cel putin 30A.Facand comanda automatizat,aceasta n-o sa tina seama ca pe instalatie ai incarcarea maxima ce poate consta din faruri,proiectoare,degivrare luneta,ventilator clima,stergatoare si ce se mai poate aduna la un moment dat pe acolo(fara sa mai amintesc de propriile bujii,daca ai diesel,dar sa zicem ca astea intra in circuit doar la pornire si poate n-ar trebui bagate in seama,desi...).Deci primul pas pt suplimentarea cu asemenea consumator ar trebui sa fie constituit din (re)dimensionarea corecta a alternatorului ca sa nu risti sa scoti fum din cel pe care il ai acum.In al doilea rand,solutia asta s-a aplicat pe anumite marci de auto,dar s-a cam renuntat din cauza degradarii rapide a antigelului datorat fenomenului de fierbere pe suprafata elementului de incalzire,sursa punctiforma.Iti recomand achizitionarea unui schimbator de caldura intercalat pe circuitul gazelor de evacuare,care va face aceeasi treaba fara aport de energie din instalatia masinii,implicit din rezervor.Poate ca nou va fi scump,dar cu siguranta din dezmembrari nu ti se va cere o avere,si scapi de toate celelalte griji.O alta varianta des folosita e intercalarea pe circuitul aerului in fata radiatorului de caldura a unui PTC,care iti va da instant caldura in habitaclu,si va ajuta la incalzirea indirecta a lichidului de racire,implicit la incalzirea motorului.Ceea ce ti-am spus e din proprie experienta nu de pe net,le am pe ambele pe masina.Succes. Link spre comentariu
madcox Postat Octombrie 29, 2013 Autor Partajează Postat Octombrie 29, 2013 Multumesc pentru raspunsuri.@moduino - din pacate nu am acces la asa ceva si nici nu stiu cu ce se mananca. @doru3160 - inteleg ce spui si am luat in calcul varianta cu suprasolicitarea alternatorului insa ma indoiesc sa cedeze in cazul meu caci am parbriz incalzit, acela fiind un maaare consumator de energie, asadar alternatorul ar trebui sa suporte cele 2-3 bujii pentru max 5 minute dar fara incalzirea in parbriz pornita.Eu am "benzinar" si vreau sa experimentez pe a mea caci la final vreau sa montez acelasi lucru pe un diesel al unui prieten. De aceea am optat pentru aceasta varianta. Mi se pare ieftina si relativ usor de montat daca trec de partea asta de comanda. In seara asta am vorbit cu un prieten si am ajuns cumva la o varianta si o sa o pun pe hartie zilele astea in functie de ce gasesc pe piata ca piese necesare si daca tot am deschis topicul asta o sa o postez si aici.Intre timp orice ajutor este bine primit. Link spre comentariu
doru3160 Postat Octombrie 30, 2013 Partajează Postat Octombrie 30, 2013 La benzinar daca ai termostat bun,aproape ca nu se justifica modificarea,motorul se incalzeste relativ repede si fara ajutor,in schimb un PTC in instalatia de climatizare te-ar ajuta pe perioada mica de la pornire pana la intrarea in regim sa ai aer cald in masina.La diesel in schimb,merita fiecare banut investit.Daca ai alternator de 150A e ok,te poti juca cum vrei cu el,dar daca e de 80A trebuie avut grija la ordinea de cuplare a consumatorilor.La mine desi e diesel,a venit din fabrica cu schimbator de caldura pe circuitul gazelor de evacuare,si da caldura destul de repede,in cca5...6 min incepe sa sufle aer caldut,dar pt primele minute de functionare am montat incalzire auxiliara electrica,am probat iarna trecuta,dupa ce acum 2 ierni au fost frigurile alea turbate si cam inghetam in masina primele 5 min pana incepea sa sufle aer cald.La comanda bujiilor pe care vrei sa le montezi,merge orice termostat cu prag reglabil si ii stabilesti maxima de decuplare la cat vrei tu(60...70 grade sau orice alta valoare).Nu te intereseaza pragul minim,deci nu ai de ce sa controlezi temperatura de pornire,pt ca te complici mult si mai ales,inutil. Link spre comentariu
madcox Postat Octombrie 30, 2013 Autor Partajează Postat Octombrie 30, 2013 Eu nu vroiam incalzirea asta ca sa imi fie mie neaparat bine in masina desi este implicit. Vroiam ca motorul sa ajunga la temp optima de functionare cat mai repede, mai ales la diesel-ul prietenului.Intr-adevar eu gandeam cumva invers si cautam termostat "permanent on" in loc sa folosesc unul cu "permanent off" care sa imi actioneze un releu cand ajunge la temp x.Am cautat termostat reglabil si nu am gasit nimic sa functioneze la 12v. Cred ca o sa iau unul fix cu o temperatura multumitoare. Link spre comentariu
doru3160 Postat Octombrie 30, 2013 Partajează Postat Octombrie 30, 2013 N-ai cautat unde trebuie...chiar daca initial merge la 230V cum ar fi asta, http://www.frigotehnie.ro/termostate/42 ... r230c.html nu e nici o problema sa renunti la sursa in comutatie sau traful cat o nuca din interior si sa-l alimentezi dintr-un stabilizator la 12V(atat trebuie sa te asiguri ca tensiunea de alimentare a releului intern nu depaseste 12V,pt ca atunci se complica putin alimentarea,dar se rezolva fara probleme).Avantajul e ca e de gata,nu mai pierzi timpul cu etalonari ca in cazul cand il faci singur(il faci in 2 ore si il etalonezi in 2 zile),e gata incasetat,de dimensiuni acceptabile,se poate regla histerezis-ul si modul de ationare in racire sau in incalzire,temperatura programata in intervalul -50...+110,au multe facilitati,si chiar nu merita in ziua de azi sa mai pierzi timpul cu fabricarea lui acasa....si e doar un exemplu la intamplare.Ma mir ca n-ai gasit nimic ce sa poti folosi la ce-ti trebuie. Link spre comentariu
madcox Postat Octombrie 30, 2013 Autor Partajează Postat Octombrie 30, 2013 Culmea este ca il vazusem pe asta sau ceva foarte similar insa ma gandeam ca nu este prea bine sa dau 100 lei si sa umblu in el sa il trec la 12v. Tot speram la varianta mai simpla gen termostat, 2 relee si 3 fire...Multumesc de idee oricum. Pare buna jucaria pentru ca are multe reglaje. Link spre comentariu
doru3160 Postat Octombrie 30, 2013 Partajează Postat Octombrie 30, 2013 Pare buna jucaria pentru ca are multe reglaje.Si intamplator sau nu,traful este de 230V/11V/0,8VA,iar releul are bobina la 12V,deci nici o modificare de facut.Daca il pui unde trebuie iti va indica mereu temperatura agentului de racire(implicit a motorului) pe langa actionarea dupa programare,spre deosebire de unul simplu cu 2 sarme si un releu. http://i41.tinypic.com/28jbl8g.jpghttp://i44.tinypic.com/5pjsj9.jpg Link spre comentariu
madcox Postat Octombrie 30, 2013 Autor Partajează Postat Octombrie 30, 2013 Nu am inteles ce ai vrut sa zici aici "Si intamplator sau nu,traful este de 230V/11V/0,8VA,iar releul are bobina la 12V,deci nici o modificare de facut". Link spre comentariu
doru3160 Postat Octombrie 30, 2013 Partajează Postat Octombrie 30, 2013 Exact ce-am spus,nu trebuie "umblat"in el cu modificari substantiale,scoti traful,bagi un 7812 si l-ai transformat in termostat auto(cu afisaj si masura).De asta am dat si codul lui,pt ca din asta am folosit si il stiu cum lucreaza,posibil sa fie si alte modele mai ieftine dar nu cunosc interiorul,iar la magazin slaba speranta sa-ti dea voie sa te uiti. Daca cumva se alimenteaza la 24 Vcc atunci e putin mai dificil de modificat pe 12V.Am mai intalnit modele care lucrau cu 5V tensiune de alimentare de ex,si alea sunt lesne de alimentat la 12V. Link spre comentariu
madcox Postat Octombrie 30, 2013 Autor Partajează Postat Octombrie 30, 2013 Aham, acum am inteles. Am crezut ca te referi la altceva cand ai spus ca nu trebuie sa modific nimic.Pai inseamna ca asta este tot ce trebuie pe langa stabilizatorul 7812 si releul de putere.Mai este totusi nevoie de ceva...preventiv. Nu vreau ca dispozitivul sa porneasca cand am motorul oprit si contcatul doar pus, ci doar dupa pornire. Mi-a spus un prieten ca se poate face asta folosind o dioda zener sau ceva de genul. Exista posibilitatea sa pun o dioda pe alimentarea comenzii releului care sa nu alimenteze cand curentul este sub 13 V? Caci o baterie are sub 13 si pornind motorul reusesc sa trec de pragul asta.Multumesc mult. Link spre comentariu
miron1947 Postat Octombrie 30, 2013 Partajează Postat Octombrie 30, 2013 Pentru a functiona stabilizatoarele din seria 78xx, au nevoie de minim + 2V la intrare fata de tensiunea de iesire. cand am motorul oprit si contcatul doar pus, ci doar dupa pornire.Il puteti conditiona cu tensiunea prezenta pe manocontactul indicatorului presiunii de ulei. Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum