Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

stabilizator pentru centrala termica


Postări Recomandate

Am intalnit caz in care centrala in garantie fiind, era la a 3-a placa,si erau discutii cu cei de la firma care asigura service de ce clientul nu si-a montat stabilizator de tensiune...m-am uitat si eu pe placa si sursa era amaratul LNK ce transpira ori de cate ori pe retea aparea un regim tranzitoriu mai naspa(de regula pocnea la recuplarea tensiunii dupa intreruperea accidentala).E un motiv des invocat de cei de la service pt a face mofturi cand e vorba de remedierea unor neajunsuri in garantie.M-am uitat apoi in contractul de garantie si nu era stipulat nicaieri nici macar ca recomandare montarea unui astfel de dispozitiv,deci conditie obligatorie nici vorba.Toate pleaca de la calitatea proasta a alimentatoarelor centralei,din care a disparut traful coborator si a aparut sursa in comutatie,mai ieftina si teoretic asigurand tensiunile de iesire pt o plaja mai mare de variatie a tensiunii de intrare...asta doar teoretic,pt ca piesele folosite sunt dimensionate la limita,si orice situatie iesita din normal le scoate din uz.Probabil ca o stabilizare a tensiunii de alimentare va scuti de cheltuieli si necazuri pe proprietar(mai ales dupa expirarea garantiei),dar ma intreb,asta sa fie solutia?pe cheltuiala mea trebuie sa compensez proasta calitate a produselor comercializate la preturi altfel decat low cost?Cei de la firma au spus ca placile pleaca la reprezentanta si nu se repara,schimbarea lor facandu-se oficial cu modificarea seriilor in acte,pt ca ei isi asuma responsabilitatea functionarii in conditii de siguranta a centralei...ma intreb cele care se strica post garantie ce se intampla cu ele? :rade:Se schimba integratul si rezistenta fuzibila(piese de 2 lei),si e vanduta apoi cu pret ce sfideaza bunul simt....

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 20
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

Ok am inteles si apreciez pt. ca mi-ati explicat concret (desi varistori si siguranta ar trebui sa aiba orice placa electronica de centrala si nunumai) dar mai am niste dubii adica la magazinele online gen E..G (nu vreau sa fac reclama ) nu scrie la specificatii tehnice in clar daca ups-ul da tensiune dreptunghiulara sau sinus (sper ca am scris corect) deci cum facem diferenta ????

Daca nu se specifica ca e sinus, nu e!Si de noi, au niste preturi mai aparte, nu se pot confunda.Nu, nu cred ca toate contin toate varistori. Daca nu-s in stare sa dimensioneze sursa sa reziste cat de cat, de ce ar da bani in + pe un varistor?Sau il pun doar de forma, ca oricum sursa cedeaza inainte, ca in cazul povestit de doru3160.Alte aparate chiar ca n-au varistori (cel putin ce am intalnit eu).Cu placere!
Link spre comentariu
  • 2 ani mai târziu...
Vizitator jlrona

Deci n-ai citit atent.Scrie clar ce si cum face fiecare si la ce pot fi utile.Un rezumat:Doar protectie: varistori + sigProtectie + functionare la tensiuni mai aiurea: varistori + stabilizatorProtectie + functionare la tensiuni mai aiurea + functionare si fara curent (o varianta buna si pt centralele pe gaz, in caz de intreruperi dese si scurte): UPS.Dar un UPS dreptunghiular poate chinui centrala, deci e de preferat unul sinus.Majoritatea UPSurilor au si avr si toate au varistori.Daca mai iei si unul dubla-conversie, atunci chiar nu mai ai nici un fel de problema: merge intre 130-280V la intrare si la iesire scoare fix 230V, in orice conditii, indiferent de variatii, in caz de intrerupere retea, timpul de transfer e 0.Dar are un consum in gol mai mare, in sarcina are un randament mai mic decat celelalte topologii si ventilatorul ii merge incontinuu.Sa nu mai zic de pret

 

Buna ziua! Am revenit in forumul cel vestit :) (cel mai bun forum de profil), acum o alta intrebare: 

 

Am variatii de tensiune foarte mari in zona, am o centrala Saunier Duval, tocmai mi s-a ars un motor (nu stiu exact care a fost cauza, ori vana cu 3 cai ori altceva, nu mai are importanta acum), baiatul de la service a reparat centrala, presiunea dupa ce a reparat-o era 1,3 bari, iar acum a scazut la 1,1. 

 

Dupa ce a scazut la 1,1 (asa a gasit-o taica-miu de dimineata - eu dimineata o inchid (adica o trec pe apa calda) si nu m-am uitat ce presiune avea dimineata), taica-miu a frecat-o la greu, i-a dat drumul pe incalzire dupa care a spalat vase, a facut de toate iar presiunea a ramas tot 1,1 bar. 

 

Dupa care s-a oprit curentul. Deci este posibil, ma gandesc, ca si peste noapte sa se fi intamplat acelasi lucru (sa se fi oprit curentul) si din aceasta cauza sa fi scazut presiunea in centrala? 

 

In orice caz, aceste variatii de tyensiune si intreruperi de curent nu sunt bune si as vrea sa imi cumpar un stabilizator de tensiune sau nu stiu ce ar trebui cumparat ca sa o protejez. 

 

Multe multumiri d-lui Doru (este bun omul, eu asa il simt ca este bun si stie) si poate ca dumnealui sau altcineva ma va ajuta si de aceasta data. 

 

Mentionez ca am vorbit cu unii de la un magazin Saunier Duval si mi-au spus ca imi trebuie un de stabilizator de tensiune de 300V sau de 600V (au spus ca merg amandoua pentru centrala pe care o am eu (Saunier Duval F25E de 25 kW). Au spus ca are servomotor. Nu stiu daca amandoua sau numai unul, nu stiu ce face acest servomotor. 

 

Va rog, Help! 

 

Eu cica sunt inginer mecanic, la mecanica mai inteleg cate ceva, dar aici pe electric chiar ca sunt limbi straine. 

Nu stiu ce este un UPS, nu inteleg absolut nimic din ce spune Dr. L in citatul de mai sus. 

 

Multe multumiri anticipate! Eu tot citesc ce scrie pe aici dar mare lucru nu am inteles si ar fi interesant de stiut si cat m-ar costa distractia. Si sa mai mentionez un lucru: Mi-am cumparat o alta centrala Saunier Duval F25E, dar o s-o mai tin in dulap pana se strica asta pe care o am, iar la centrala noua mi s-a dat cadou un filtru magnetic. La ce o fi bun? Ca l-as monta acum la centrala veche daca ar fi bun de ceva. 

 

Va pup si multumiri d-le Doru! Steti bazat! :)

 

Daca doriti, eu ma pot angaja doar ca consultant cu legile europene aici in forum, din moment ce la inginerie sunt praf.  :rade:

Editat de jlrona
Link spre comentariu
Vizitator jlrona

Am citit si eu acum despre UPS-uri si v-as ruga daca sunteti amabili sa imi spuneti si mie ce trebuie sa cumpar:

un stabilizator de tensiune sau un UPS si ce model imi trebuie pentru centrala mea Saunier Duval F25E Themaclassic?

Asta e intrebarea pe scurt.

 

Mai pe lung, ce este cu acumulatorii de masina? Cum se incarca aceste UPS-uri? Deci pe langa UPS mai trebuie ceva?

Am citit ca unele se incarca la baterie de masina?

Eu masina nu am, asa ca m-ar costa cam mult distractia, dar decat sa cumpar un stabilizator degeaba, o sa mai dau niste bani daca e nevoie si daca considerati ca stabilizatoarele de tensiune nu sunt bune. Multumesc foarte mult. 

Link spre comentariu

           Stabilizator de tensiune trebuie intre 300-600 W(WATT),nu 300-600V(volt).Puterea de 25KW,se refera la puterea calorica a centralei.

    O centrala consuma intre150-300W(energie electrica,functie de model).

    Stabilizatoarele de tensiune sunt de 3 tipuri(cel putin asa stiu eu):

1.Stabilizator de tensiune rezonant(tip vechi folosea reactanta capacitiva),nu se mai folosesc,desi erau foarte recomandate(doar sh)

2,Stabilizator de tensiune cu relee(se fabrica):contine un autotransformator si relee(de obicei 3 relee,cea mai ieftina varianta),care cupleaza sau decupleaza diferite prize la autotransformator,functie de tensiunea de intrare.Se mai numeste si stabilizator in trepte,releele fiind comandate de o logica de comanda de obicei cu LM324

3.Stabilizator de tensiune cu servomotor:foloseste tot un autotransformator,bobinat de aceasta data pe un tor ,in centrul caruia se afla un motor ce actioneaza printr-un reductor (cu roti dintate)o perie de carbune,ce se deplaseaza circular pe tor functie de tensiunea de intrare,teoretic putand sa descrie o raza de cerc,avand la extreme microantrerupatoare limitatoare.Acest stabilizator are un mic dezavantaj,deoarece daca reteaua are variatii mari de tensiune motorasul deplaseaza peria de carbune inainte si inapoi,pe bobinaj ,uzandu-se prematur si peria,dar se uzeaza si conductorul de bobinaj.(si aici servomotorul este controlat de o logica de comanda)

    Legat de filtrul magnetic,stiu ca trebuie montat cat mai aproape de centrala(teoria spune ca doar atunci este eficient),pe intrarea de apa rece,si este mai bun decat cel cu polifosfati(nu trebuie curatat,nu se sparge).

   In legatura cu problema UPS-ului(sau a sursei neantreruptibile):Este de fapt un invertor,in tampon cu un acumulator de 12V.Are rolul ca la oprirea energiei electrice sa produca 220V si sa asigure alimentarea centralei.In prezenta curentului la retea incarca acumulatorul.(aceste procese se desfasoara automat).UPS-ul folosit la calculatoare nu poate fi folosit la centrale termice,deoarece acestea din urma avand in componenta motoare electrice(pompa,ventilator)forma de unda trebuie sa fie sinus pur.

    UPS-us special destinat acestor scopuri(centrale termice)nu contine acumulatorul de 12V in aceias carcasa(cum sunt UPS-urile de calculator)si se monteaza separat langa acestea.Se foloseste de obicei un acumulator auto(deoarece sunt mai ieftine),dar prezinta un dezavantaj,in sensul ca in timpul incarcarii degaja gaze.Acumulatorii recomandati pentru acest tip de UPS-uri sunt cei cu electrolit gelificat(nu degaja gaze,pot fi montati in orice pozitie,dar sunt mult mai scumpi decat un acumulator auto).

Link spre comentariu
  • 1 an mai târziu...

A trecut un an si-un sfert, insa as adauga si eu cate ceva la postarea D-lui Tabacaru

(care e, in opinia mea 100% corecta, dar poate primi cateva completari):

a) stabilizatorul ferorezonant este cel mai rapid ca timp de reactie; nu stiu exact cum functioneaza,

insa stiu ca miezul are o configuratie specifica si parca ajunge aproape de saturatie,

producand astfel efectul de stabilizare. Nu stiu de ce nu este prezent in ofertele mai recente

(poate e ceva mai scump decat autotransformatoarele + micul controler ce dirjeaza

servomecanismul/releele de reglaj?)

 

Referitor la filtrul magnetic (de fapt e un "set-up" care trece fluxul de apa prin campul unui magnet

permanent; exista si variante bazate pe un camp magnetic sau electric variabil, produs de un

oscilator electronic). Unii sustin ca are efecte anti-depuneri de calcare, altii ca nu are nici un efect.

Ramane sa decideti fiecare daca exista vreun efect pozitiv, daca renuntati la asemenea element,

(care costa niste banuti) sau mergeti pe linia "nu ajuta dar nici nu strica"? (Eu asa am facut, sa

n-am discutii cu asociata mea).

 

UPS (un-interruptible power supply), e cum l-a descris colegul nostru mai sus. Ar mai fi de detaliat

ca in afara de varianta cea mai ieftina, ok pentru computer si accesoriile acestuia, pentru consumatorii

cu motoare e recomandata o versiune mai aproape de sinus. Acestea sunt prezente in 2 grupe:

"true sinus" (cele mai scumpe) si "modified sinus" (mai ieftine). Pe scurt, semnalul dreptunghiular

poate fi "exprimat" prin sumarea unei serii de semnale sinusoidale, care, la "fundamentala" (sinusoida

cu frecventa cea mai joasa) adauga "armonici" (semnale sinusoidale, multipli ai frecventei fundamentale)

Efectul acestei sumari e distorsionarea "fundamentalei", care ajunge sa devina, in caz extrem

dreptunghiulara sau triunghiulara sau orice alta forma, depinzand de "ponderea" fiecarei armonici.

Deci, una din solutii ar fi FILTRAREA ca masura de oprire a armonicelor; in practica, masura nu este

aplicata, avand o serie de neajunsuri, ca: gabarit si greutate mare, pierderi mari de energie, capacitate

limitata de atenuare.

In practica se procedeaza altfel: tensiunea bateriei (12-24-36-48 Vcc) e ridicata cu un convertor cu unda

dreptunghiulara si redresata, obtinand aproximativ 300 Vcc. Din aceasta tensiune continua se "reconstituie"

"din bucati" sinusoida (dorita). (practic se "alatura" mai multe "dreptunghiuri" de durate si amplitudini care

reconstituie sinusoida "aproximativ") In functie de numarul "bucatilor", sinusoida are un grad mai mic sau

mai mare de distorsionare, procentul distorsiunilor fiind o masura a calitatii (din 3 dreptunghiuri e mai

distorsionat, din 5 deja se reduc semnificativ distorsiunile; uzual se amplaseaza si un filtru trece-jos la

iesire, care reduca distorsiunile si mai mult). Deci costurile, legate de precizia de refacere a sinusoidei

sunt legate de complexitatea si caltatea componentelor (filtrului) schemei utilizate.

Acumulatorii auto contemporani sunt executati intr-o constructie semi-etansa, adica nu degaja gaze sau

electrolit decat in situatii exceptionale (mici supape impiedica astfel posibile explozii datorate formarii in

interior a unei presiuni excesive), ceea ce inseamna ca exploatarea lor e considerabil mai simpla si mai

sigura.

Editat de blazeu
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări