Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

dificultati realizare cote interioare de rulment


philiprobz

Postări Recomandate

Am intampinat dificultati in realizarea unor cote interioare in piese ce urmau sa serveasca drept carcase de rulment. In primul rand masuratoarea nu era precisa iar sublerul electronic pe care il am "fura " la masuratoare . Nu intotdeauna reuseam sa pozitionez sublerul exact pe diametrul gaurii, pozitia era incomoda si piesa destul de mica. Cutitul era si el subtire si devenea elastic astfel incat aschia si la intoarcere desi sania transversala ramanea nemiscata. Sutimile valoroase in cazul unor astfel de prelucrari se pierdeau astfel si am rebutat cateva piese. M.am gandit la urmatoarea metoda dar nu stiu cat poate fi de buna si de aceea intreb aici poate cineva a mai procedat in acest fel, fie are o idee mai buna: realizarea unui "calibru" tot pe strung cu diametrul apropiat de cel al cotei pe care doresc sa o obtin si folosirea acestuia pentru a determina diametrul cat mai corect al gaurii respective. Sa zicem ca rulmentul are 22 mm (exterior ca despre asta este vorba) iar cota piesei va trebui sa fie mai mica cu 2 - 4 sutimi . Asadar confectionez un ax cu diametrul precis de 21,94 sau foarte apropiat de aceasta valoare si tatonez cu el piesa ce o prelucrez iar cand acest ax va intra la mana cum se spune dar farea joc, atunci voi sti ca sunt foarte aproape. Ce pareri aveti ?

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 17
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • catalin

    2

  • radu cnc

    2

  • sorin renato

    2

  • philiprobz

    2

Top autori în acest subiect

Imagini postate

Eu am un micrometru de interior, e de real folos, desi si mai de folos gasesc calibrele confectionate de mine, cu 1-2 sutimi mai mici decat diametrul final. La diferenta de 1 sutime piesele aluneca destul de lejer( si suprafata trebuie sa permita alunecarea), mai departe verific cu rulmentul in sine. daca vrea sa intre, inseamna ca intra cu putina ... convingere. Eu tin cu mana portcutitul tras sau impins, in functie de caz , ca sa evit strunjirea pe cursa de a revenire cutitului.

Link spre comentariu

Intre diametrele de ϕ8 si ϕ20, se pot folosi doua "sarme" calibrate pe o masina de rectificat fara centre si o lira obisnuita de spioni auto. Peste diametrul de ϕ20, lira de spioni se inlocuieste obligatoriu cu un set de cale calibrate profesionale, plus cele doua "sarme". Confectionarea calibrelor pe strung este o solutie nerealista din toate punctele de vedere. In primul rand, calibrul trebuie la randul lui verificat la cota de exterior, plus la abaterile geometrice de forma, cum ar fi cilindricitatea (conicitatea) Apoi (nu in cele din urma) calibrul este cel mai adesea mai scump decat piesa de verificat.

Link spre comentariu

Nu intamplator am pus cuvantul calibe intre ghilimele. Pretentia de a realiza asa ceva pe strung e mai mult decat fortata. Dar, avand un micrometru foarte bun de exterior m-am gandit ca pot obtine intradevar un cilindru cu o precizie de 0,01, ceea ce pentru a tatona o cota de rulment este multumitor. Plus ca nu voi folosi universalul ci prinderea intre varfuri. Zilele trecute am prins un con morse 2 direct in axul papusii fixe si ce sa vezi dupa masurare cu comparatorul : axul are o bataie fix de 0,005 mm . mai mult decat atat un aspirant in strungarie nu poate visa. Cu universalul pus nu pot obtine mai jos de 0,03 precizie. Cu trecerea timpului voi procura si un micrometru de interior pt ca e clar avantajul economic fata de achizitionarea unor calibre profesionale. Multumesc tuturor pt raspunsuri.

Link spre comentariu

@ ola nicolas:

va rog detaliati cele doua " sarme" si modul de utilizare. este vorba de doua bare rectificate intre care se strecoara lerele de grosime?

Doua variante de dispozitiv de masurare interioara, masurare care implica si existenta unui micrometru:http://en.wikipedia.org/wiki/Bore_gauge Intr-o vreme ma batea gandul sa cumpar un set pentru gauri mici, am ezitat pana am gasit un micrometru de interior romanesc

Link spre comentariu

...este vorba de doua bare rectificate intre care se strecoara lerele de grosime?...

Da! Ele sunt denumite "sarme" in jargonul specific prelucratorilor prin aschiere. Metoda controlului cu utilizarea "sarmelor" este folosita in multe situatii practice din industrie. Spre exemplu controlul cotei peste dinti la rotile dintate cilindrice se face utilizand doua "sarme" si un micrometru de exterior.
Link spre comentariu

Daca este sa fim scrupulosi din punct de vedere al terminologiei lingvistice de specialitate, atunci ele se numesc calibre cilindrice. Stifturile fac parte din categoria organelor de masini si nu a calibrelor. In plus, am specificat ca este un termen de jargon tehnic si l-am folosit intotdeauna intre ghilimele. In schema din imagine, am schitat si modul de utilizare a calibrelor enumerate, la verificarea unui alezaj cilindric.

post-27597-13982968491_thumb.jpg

Link spre comentariu

invata sa masori cu subleru electronic!...

cotele interioare de mare precizie nu se masoara cu sublerul, indiferent cat de precis este si ce marca poarta. Pentru o buna verificare a cotelor de mare precizie, sistemul trebuie sa aiba o rigiditate sporita. Cele mai bune rezultate se obtin prin verificari indirecte cu ajutorul calibrelor universale, sau speciale. In lipsa acestora se folosesc micrometre de interior, sau verificatoare indirecte prin comparatie, folosind truse de interior pentru alezaje - asa-numitele "truse into".
Link spre comentariu

Daca suntem amatori, nu inseamna ca suntem si diletanti. Repet inca odata. Cu sublerul, indiferent cat de precis este, nu se pot verifica dimensiuni ajustate de inalta precizie, deoarece exista mai multe surse de erori importante. Nu este suficient ca eroarea de citire (rezolutia) sa fie mare. Mai trebuie in plus eliminate inca cateva surse de erori importante. Una dintre aceste surse de eroare, asa dupa cum am mai spus, este reigiditatea insuficient de mare a sistemului. Cine a masurat timp indelungat cu sublerul, stie ca acesta da indicatii diferite, in functie de forta cu care se actioneaza asupra celor doua falci de masura. Exista cazuri cand aceasta eroare poate fi de o zecime. Apoi, exista o eroare importanta de natura stohastica (aleatorie) care face ca la repetari multiple ale aceleeasi masuratori, sa obtinem rezultate diferite. Diferentele determinate de aceasta eroare, pot merge pana la o zecime si chiar mai mult. Aceasta eroare este specifica sublerelor fara cursor auxiliar pentru reglaj, care poate fi fixat (blocat) pe corpul riglei cu un surub de fixare si care mai contine si un surub micrometric de reglaj. Mai exista si alte surse de erori, spre exemplu pozitia mai mult sau mai putin perpendiculara a sublerului pe cele doua suprafete intre care se face masuratoarea, sau jocul de ghidare al vernierului pe rigla sublerului.

Link spre comentariu
  • 2 săptămâni mai târziu...

Sa zicem ca rulmentul are 22 mm (exterior ca despre asta este vorba) iar cota piesei va trebui sa fie mai mica cu 2 - 4 sutimi . Asadar confectionez un ax cu diametrul precis de 21,94 sau foarte apropiat de aceasta valoare si tatonez cu el piesa ce o prelucrez iar cand acest ax va intra la mana cum se spune dar farea joc, atunci voi sti ca sunt foarte aproape. Ce pareri aveti ?

2-3sutimi! 4 sutimi e mult. E foarte buna ideea cu calibrul confectionat pe strung, in loc de altceva. Daca gasesti si un atelier care sa-ti rectifice acea bara, e perfect! Cand esti aproape de cota, incearca sa nu te intorci pe piesa, baga-te spre centru 1mm si eviti zgarieturile. Daca masori cu sublerul si vezi ca trebuie sa mai iei 2 sutimi, 1zecime pana la cota de minus 2-3sutimi, nu mai baga cutitul. Iei o bucata de lemn rotund, ii faci o crestura/taietura pe capat, in lungime si pui o bucata de smirghel. Smirghel de 150 granulatie e ok.
Link spre comentariu

Revin cu o complectare la cele enumerate mai sus - o alta posibilitate sa nu zgarii piesa la interior, cand esti aproape de cota, nu misti caruciorul, opresti strungul si pe urma iesi din piesa. Nu e regula, dar in cel mai rau caz te alegi cu o liniuta, rezultata din frecarea cutitului pe piesa.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări