Kinetix Postat Septembrie 28, 2006 Partajează Postat Septembrie 28, 2006 Salut.Cu riscul de a parea demodat voi incerca sa va dau o sugestie. Exista un debitmetru de benzina cu leduri care se poate adapta pe orice masina cu carburator. Se compune dintr-o mica turbina actionata de fluxul de benzina ale carei pale sunt monitorizate de un senzor optic si un indicator optic (cu 4 leduri verzi si 3 rosii). Turbina se inseriaza pe circuitul de tur al pompei de benzina, intre aceasta si carburator, iar indicatorul se monteaza in bordul masinii. In functie de debitul de benzina variaza si turatia turbinei si se vor aprinde mai multe/putine leduri. Cu un pic de antrenament se poate reusi corelarea numarului de leduri aprinse cu o valoare numerica a consumului. In orice caz, are acel efect psihologic de inhibare a apasarii pe acceleratie de care amintea cineva mai sus. Eu am acest sistem montat pe o dacie din 93 si consider ca imi este de mare folos. De fapt poate avea si o utilizare diagnostica. Cand se aprind ledurile mai mult decat de obicei in mod nejustificat trebuie verificate eventuale cauze de crestere a consumului de combustibil. Si acum, poate va ganditi de unde se poate procura. Ei bine, acest sistem se afla de multa vreme montat pe...Trabanturi. Le puteti procura de la dezmembrari sau de la magazinele care mai au piese de Trabant. Nu cred sa coste o avere. Mult succes! Link spre comentariu
MirceaM Postat Octombrie 5, 2006 Partajează Postat Octombrie 5, 2006 De ce am amintit de asa ceva? Pentru ca sa fac aceasta afirmatie: Regulatorul de presiune nu se afla in rezervor ci se afla in acest corp al injectorului, asta de circa 10 cm diametru. Falş! :yawinkle: ... Dacă ar fi în injector, aşa cum zici tu, cum s-ar realiza presiunea necesară? Unde s-ar evacua (în speţă pe retur) surplusul de benzină astfel încât presiunea să fie cea necesară funcţionării corecte a motorului? Oare? Iata aici 2 poze in care se observa 2 sisteme diferite (monopunct) cu regulatorul de presiune in interiorul corpului injectorului. Ambele sisteme au fost folosite pe masini aparute aprox in 1987, poate chiar mai devreme. Crezi tu ca foloseste cineva pompa aspiro-respingatoare sau alte asemenea sisteme invechite, ce se invatau la fizica cu 30 de ani in urma? Exprimarea "Consuma exact atat cat ii baga injectorul" este perfect adevarata pentru ca returul fie ca nu exista fie ca este situat inainte de injector. Link spre comentariu
Vizitator DragosP Postat Octombrie 5, 2006 Partajează Postat Octombrie 5, 2006 Oare? .. Eu nu cred decât ce văd, şi am văzut la destule aftomobile cu injecţie multipunct. Regulatorul de presiune în rampa de injecţie este ori în capul rampei (inaintea injectoarelor: ex la DSN, unele daewoo etc) ori în pompa de benzină, în rezervor (SLZ, LGN, unele modele de octavia etc).Că or fi la monopunct şi cum zi tu, nu neg, însă la multipunct mai mult ca sigur că nu-i cum zici tu! Link spre comentariu
MirceaM Postat Octombrie 12, 2006 Partajează Postat Octombrie 12, 2006 Oare? ..Eu nu cred decât ce văd...Nu iti ajunge sa vezi in poze? Crezi ca sunt trucate? Am mentionat de mai multe ori ca este vorba de monopunct. Dintre masinile raspandite la noi, cum este la dacia berlina (injectie, dupa 1996), unde se afla regulatorul de presiune fuel? Pe de alta parte exista baieti care au realizat computer de bord (inclusiv, desigur, calcul de consum instantaneu, mediu) pentru supernova deci este clar ca nu s-au "impiedicat" de problema cu returul! Link spre comentariu
MirceaM Postat Octombrie 17, 2006 Partajează Postat Octombrie 17, 2006 Nu prea este frumos sa postez imediat dupa un post propriu dar daca nu este activitate... S-o luam asa. Masurarea consumului instantaneu si mediu de combustibil s-ar putea aborda prin aceste metode. 1. Cu debitmetru (chiar 2, dupa unii autori). 2. Tensiunea de la senzorul MAP (Manifold Absolute Pressure) 3. Contorizarea timpilor de injectie. Aici am ceva experienta, am realizat ceva care merge bine. Nu dezvolt in aceasta discutie decat daca intreaba cineva. 4. O combinatie a 2 metode nu este exclusa, pentru o confirmare suplimentara sau pentru a face o mediere, obtinerea unor valori mai de incredere pentru consumurile de fuel. Am o intrebare. Poate ca ar exista si o alta metoda, diferita de cele de mai sus si poate mai buna. Sau care se suprapune peste o metoda anuntata sau chiar o poate inlocui, este vorba de metoda 2. Ne gandim la masini cu injectie. Exista ECU. Exista conector de diagnoza. Se poate conecta acolo, printr-o interfata, un laptop. Sau un sistemas cu controller. Ne gandim la ISO-9141/2. PID 0B - Get Manifold Air Pressure - string to send: '010B06? Receive 13 bytes Returns one byte response in location 12-13 of received data Manifold Pressure KPa = B1 Manifold Pressure PSI = B1*.29613 Mai intai ca "Manifold Absolute Pressure" si "Manifold Air Pressure" este totuna, unii folosesc o denumire, altii pe cealalta. Ideea generala este de a discuta cu ECU prin conectorul de diagnoza pentru a obtine multe lucruri, valori de marimi. In cazul concret, presiunea poate fi aflata pe aceasta cale. Nu mai este nevoie de a construi alt hardware pentru a citi tensiuena si a o prelucra, ECU ne spune valoarea presiunii. ECU comanda injectorul (injectoarele), "stie" cat timp pulverizeaza. Stie si valoarea MAP, in general stie multe lucruri despre motor. Nu cumva ECU poate fi intrebat prin mufa de diagnoza iar inteligenta intrebatoare sa utilizeze raspunsul pentru calculul consumului de fuel? Cateva aspecte legate de ISO-9141/2. Sa privim desenul atasat. Ceea ce se vede in acest desen are caracter standard, exista si alte documente in care apare exact aceeasi lista, de la 1 la 32. E drept ca este posibil sa nu fie toate disponibile. PID00 inseamna "GET Supported PIDs" iar in raspunsul pe 4 octeti primit de la ECU primim informatia de acest gen: bit 0 = 0/1 pentru PID01 (not supported) / (supported) bit 1 = 0/1 pentru PID02 (not supported) / (supported) ... bit 31 = 0/1 pentru PID32 (not supported) / (supported) iar PID01, PID02,..., PID32 sunt exact cele din lista (din desen). De asemenea este drept ca pot sa existe (este aproape sigur) alte interogari suportate, care nu fac parte din standard. Exista si posibilitatea de a determina care sunt interogarile suportate (inclusiv cele nestandard), se poate pune la punct ceva. Ne limitam la standard. Am anuntat o intrebare. Ce inseamna punctele PID06, PID07, PID08 si PID09 din lista (desen)? PID06: Short term fuel trim bank 1 - string to send: '010606? Receive 13 bytes Returns one byte response in location 12-13 of received data short fuel trim bank1 = B1/128*100-100 % PID07: Long term fuel trim bank 1 PID08: Short term fuel trim bank 2 PID09: Long term fuel trim bank 2 Dupa cum arata, fiecare se calculeaza dintr-un singur byte receptionat si sunt niste procente. Poate cineva sa dea exemple de valori ale lor si sa explice ce reprezinta? Link spre comentariu
Abram Burel Postat Octombrie 17, 2006 Partajează Postat Octombrie 17, 2006 Google ne recomandă să nu uităm şi aici: http://www.autoshop101.com/forms/h48.pdf Link spre comentariu
MirceaM Postat Octombrie 19, 2006 Partajează Postat Octombrie 19, 2006 Ce parere aveti de urmatorul lucru. Senzorul de consum despre care e vorba sa decida, dupa viteza medie din ultimele cateva minute, daca masina se afla in localitate sau in afara localitatii. Avem: D = distanta parcursa in ultimele 3 minute, in metri. VM = viteza medie in ultimele 3 minute, in Km/H Scop: sa completam FlagBoolSuntInOras cu TRUE sau FALSE. Facem asa: if ( D>200 ){ if ( VM<=55 ) then FlagBoolSuntInOras = TRUE; else FlagBoolSuntInOras = FALSE;}Deci nu luam decizia (nu modificam flagul boolean) in cazul in care masina sta pe loc sau s-a deplasat foarte putin in ultimele 3 minute. Nu este tocmai o decizie exacta dar nici departe de adevar. Deci daca viteza medie in ultimele 3 minute este mai mica decat 55 Km/H iar distanta parcursa in acest timp este mai mare decat o valoare atunci decide ca este in localitate, altfel decide ca este in afara. De exemplu iesim din oras. Din momentul intrarii pe autostrada avem viteza (mult) mai mare decat 55 Km/H. Dupa 3 minute (dupa 5 Km parcursi, cu 100 la ora) sistemul va sti ca se afla in regim extraurban. Invers, la intrarea de pe autostrada in oras reducem viteza sub 55 Km/H iar dupa 3 minute sistemul "va sti" ca masina este in regim urban. Asemenea decizie ar fi corecta, cred, in circa 80% din cazuri. Sigur ca este posibil sa mergem pe autostrada cu viteza medie sub 55 sau se pot imagina alte situatii in care decizia ar fi gresita. Dar ne gandim si la ceva mai bun. VARIANTA A DOUA ------------------------------------- Sistemul NU ia niciodata aceasta decizie de a completa flagul ci, exact pe baza celor de mai sus, ia doar decizia de a-l intreba pe utilizator (pe sofer). Intrebarea are semnificatia: "Mie, sistemas, mi se pare ca am intrat in oras. Confirmati?" (eventual cu ceva beep-uri ca sa atraga atentia, evident ca nu se vor folosi cuvintele de mai sus). Raspunsul posibil este o simpla apasare pe buton. Soferul poate sa raspunda sau nu. Daca nu raspunde atunci sistemul nu decide nimic, nu schimba valoarea flagului iar dupa cateva minute nici macar nu mai persista in obtinerea raspunsului. Si nici nu utilizeaza flagul. Daca soferul raspunde (confirma prin apasare buton) atunci se completeaza flagul boolean la valoarea care trebuie. Avand asemenea flag completat (confirmat), se pot face anumite calcule de consum, separat pentru urban/extraurban. Ce spuneti? Link spre comentariu
Abram Burel Postat Octombrie 19, 2006 Partajează Postat Octombrie 19, 2006 Dacă te-ai deplasat măcar 1 cm (presupunând că ai avea posibilitatea să măsori aşa ceva), atunci poţi face împărţirea consumului orar (determinat fie pe timp de injecţie, fie pe MAP) la viteza medie pentru a afla consumul la % Km. Poveşti de genul "iese mare consumul" şi "nu are sens" sunt în fapt rezultatul "manipulărilor" fabricanţilor care evită să afişeze consumul la % în asemenea condiţii. Dacă eu, care vreau să ajung de la servici acasă, sunt prins în blocaj şi avansez cu 100m pe minut consum 1 litru în 10 minute se cheamă totuşi că e vorba de un consum de 100 l/%. Ştiu că pare exagerat, dar ăsta e consumul mai... instantaneu. Iar semnificaţia e la fel de... naturală: eu vreau să ajung acasă (adică să parcurg o anumită distanţă) şi nu să testez cât consumă maşina la ralanti!Ceea ce vreau să spun este că pentru prima condiţie corect ar fi D>0.Condiţia cu viteza nu ar fi prea rea, dar eu sugerez o altă "interacţiune" cu şoferul:- acesta va seta un mod de lucru implicit din 3 posibile: urban, extra, automat (ultimul poate merge după algoritmul propus, iar primele sunt evidente)- calcul va da o avertizare dacă măsurătorile indică o discrepanţă evidentă între modul selectat şi cel "măsurat", astfel încât şoferul poate selecta "dinamic" oricare alt mod de lucru, dacă este cazul (ceva de genul "metoda 2")Evident, dizertaţia asta are în vedere bănuială că ceea ce vrei să determini este consumul mediu urban şi extra. Altfel, nu prea văd rostul complicaţiei.- la fiecare pornire "calculatorul" intră în modul implicit Link spre comentariu
MirceaM Postat Octombrie 20, 2006 Partajează Postat Octombrie 20, 2006 Pai in ce conditii evita? Cand viteza instantanee este sub 20 Km/H, la unele masini sub 30. Eu nu as fi atat de drastic, ca ar fi manipulare din partea constructorilor. Cand VI (Viteza Instantanee) este peste asemenea valoare se afiseaza CI (cons instantaneu) in L la 100 Km iar sub aceasta valoare... Sa mentionam Loganul care, la VI peste 30, afiseaza CI in L % iar in caz contrar (la viteze mici) afiseaza "--.-", adica nimic. :smt003 Exista insa si Consum instantaneu in Litri pe ora. Multe masini afiseaza asemenea consum instantaneu la viteze mici. Tot asa fac si eu, la VI sub 20 Km/H. Acuma, spui ca la o deplasare cat de mica a obiectului_vehicul s-ar putea calcula si afisa CI in L %. Teoretic da, singura conditie ar fi sa nu avem acolo un numitor egal cu zero. In realitate apar anumite conditionari. Cat de mic poate fi numitorul? Am exemplul meu.La mine cea mai mica deplasare sesizabila a obiectului_vehicul este de 793 mm (initial am lucrat cu 800 dar, dupa etalonare repetata si confirmata - depinzand si de anvelope - am ramas la 793). Totusi, nu utilizez asa ceva ci utilizez 10 metri ca fiind cea mai mica parcurgere de distanta vizibila pe care o furnizez. Anume Distanta parcursa (cea partiala, resetabila din buton) o afisez cu 2 cifre zecimale deci cu incrementare la fiecare 10 metri parcursi. Deci imi impun singur asemenea restrictie. Loganul afiseaza maxim 29.9 L % drept consum instantaneu, am gasit scris undeva. Ar mai fi restrictia data de reprezentarea interna. De exemplu este posibil ca un creator sa decida sa utilizeze anumite variabile unsigned int pe 1 byte iar aceasta (coroborat si cu decizia "strategica" de a nu utiliza virgula flotanta) sa conduca la o valoare maxima a lui CI de 25.5 L %.La multe masini "obisnuite" (benzina 1600cc, sa spunem) valoarea max vizibila a lui CI este de 22...24 L %.Problema pe care o vad la viteze mici ar fi urmatoarea. Consideram ca senzorul de distanta este capabil sa dea un numar suficient de mare de impulsuri, de exemplu peste 3000 sau 4000 pe kilometru.Este posibil ca numitorul (in impartirea litri la kilometri) sa fie foarte mic si deci valoarea fractiei foarte mare. Asta s-ar intampla la viteze mici. Teoretico-matematic ORICAT de mare, incat si-ar pierde veridicitatea si semnificatia. Dupa cum se cunoaste, multa lume a decis sa procedeze intr-un anumit fel la viteze mici, de exemplu sa afiseze ALTCEVA, anume consum instantaneu in L/H. Nu stiu daca am fost clar inainte ref la aspectul cu urban/extraurban. Daca soferul NU confirma (nu raspunde, nu apasa pe buton) atunci sistemul tine minte insusi faptul ca nu are confirmare umana si NU utilizeaza flagul de urban/extraurban la nimic. Daca soferul confirma atunci il utilizeaza (in principiu) pentru updatarea consumului mediu. Link spre comentariu
Abram Burel Postat Octombrie 20, 2006 Partajează Postat Octombrie 20, 2006 Eu zic că tu amesteci cam multe cerinţe din care multe sunt... consecinţe. În plus, pentru ce să faci distincţie între două regimuri, dacă nu calaculezi separat consumul pentru fiecare dintre ele.Aşa cum spuneam, consumul în litri pe oră mă lasă complet rece din cel puţin 3 motive legate între ele:- niciun producător nu dă asemenea cifre (în mod uşor accesibil public şi nu prin cine ştie ce măruntaie de manual)- nu prea am pe cine să întreb spre comparare "cât e consumul tău orar prin Bucureşti?"- eu (şi foarte probabil cam toţi şoferii călători, poate taximetriştii nu) vreau să parcurg distanţe cu maşina şi nu să stau în ea pe loc cu motorul pornit.Mi se pare că deocamdată ceea ce propui este "o soluţie în căutarea unei probleme".Defineşte mai întâi problema şi legătura ei cu practica şi pe urmă mai vorbim. Link spre comentariu
fwfw Postat Octombrie 20, 2006 Partajează Postat Octombrie 20, 2006 chestia cu consumul instantaneu este putin mai greu de facut dar ca sa vezi cati litri ai in rezervor este mai usor de facut iti cumperi un kit de la adelaida , convertor tensiune frecventa si apoi iti ei un dispozitv de arata viteza la ora pe o bicicleta este ca 15ron numaratorul acela si are si afisaj integrat convertorul il legi la sonda si apoi ce iese din convertor la numaratorul acela si o sa stii cati litri ai in rezervor sa-r putea sa mai trebuiasca o baza de timp si o poarta nand inte cele doua ca, din cate stiu cand rezervorul este gol tensiune este mai mare si cand rezervorul este plin tensiune este mai mica Link spre comentariu
MirceaM Postat Octombrie 24, 2006 Partajează Postat Octombrie 24, 2006 ...Aşa cum spuneam, consumul în litri pe oră mă lasă complet rece din cel puţin 3 motive legate între ele:- niciun producător nu dă asemenea cifre (în mod uşor accesibil public şi nu ...Imensa majoritate a producatorilor ofera si asemenea "cifre", anume consumul instantaneu de combustibil exprimat in Litri pe ora. Problema in discutie este cea din titlul topicului. Link spre comentariu
Abram Burel Postat Octombrie 24, 2006 Partajează Postat Octombrie 24, 2006 Dacă problema din titlu este chiar aia, atunci noi batem câmpii! Adevărat că omul vrea un calculator de bord, dar ar fi interesat de un senzor care să măsoare curgerea benzinei prin conductă. Şi atunci ce legătură ar avea asta cu o decizie strategică în privinţa folosirii virgulei mobile? Eu propun să n-o dăm în polemică.Am observat (nu numai aici, ci şi pe alte forumuri) că unii sunt preocupaţi de compromisul mediu/instantaneu. În mod particular, dă bătăi de cap faptul că la intevale de măsură din ce în ce mai mici (care tind către zero, după câte zice teoria!) conduc la proble de genul: dă consumul prea mare!Având în vedere că senzorii de viteză pot cu adevărat să dea numai câteva impulsuri într-o secundă, eroarea poate deveni considerabilă (de exemplu 25% dacă e vorba de 1 impuls din 4) şi în consecinţă inacceptabilă chiar şi pentru un indicator, d-apăi pentru un ditamai computerul de bord.Aici trebuie să ne detaşăm puţin de încrâncenarea inginerească de a găsi o soluţie strict la problema asta pentru că probabil nu există, fără a modifica ceva prin zona senzorului de viteză. Ce ne interesează pe noi de fapt? Într-un final, consumul mediu, dar până la asta trebuie să vedem impactul stilului nostru de condus asupra consumului în diverse împrejurări, mai... dinamice. Chiar ne interesează să ştim consumul fix exact instantaneu când dăm un zvâc?! Eu zic că nu. Nici nu o să avem timp să ne uităm la "instrument". Şi de fapt, o manevră d-asta brutală nu durează doar 1 secundă. Şi chiar dacă ar dura atât sau mai puţin(!?) atunci efectele ei se vor resimţi şi asupra consumului mediu pe secunda aia şi următoarele 5!Hai să n-o mai lungesc. Chestia de aplicat aici e "sliding window". Deci facem o medie de 5 secunde (să zicem), dar nu o luăm de la capăt din 5 în 5 secunde, ci memorăm valorile într-un buffer circular (în fapt o stivă FIFO, un fel de sac fără fund!) şi facem media cât de des dorim. Dacă ne imaginăm că valorile măsurătorilor se află înşirate pe un drum imaginar, este ca şi cum ne-am uita (adică am lua în considerare) numai pe cele care se văd printr-o fereastră în mişcare (de aici şi denumirea).Într-un fel ăsta este un soi de inter/extrapolare de care pomenea Mircea undeva-cândva. Într-un alt fel, s-ar putea să fie o soluţie decentă pentru o revizie chiar şi pentru Logan! Link spre comentariu
MirceaM Postat Octombrie 25, 2006 Partajează Postat Octombrie 25, 2006 Fiecare scrie ce vrea cata vreme respecta regulile etc.. Si nu este cazul sa fie inclus in exprimari la persoana intai plural. Poate chiar sa bata campii, il priveste. Va avea grija moderatorul. Calculul consumului instantaneu (fie in litri la 100 Km fie in litri pe ora) si a celui mediu se pot efectua prin cateva metode (mentionate) din care masurarea cantitatii de benzina care curge prin conducta/conducte este doar una. Este necesar un mic excurs in teorie. Aspectele legate de semnificatia consum mediu / consum instantaneu si "implementarea" le-am rezolvat de circa un an iar semnificatia a tot ce inseamna instantaneu a fost precizata (definitiv, pentru totdeauna, fara cea mai mica posibilitate de "interpretare") cu 300 de ani in urma de catre creatorii calculului infinitezimal (diferential si integral). Nu conteaza ca atunci nu existau automobile, importanta este ideea, anume a da un sens unei anumite marimi care evolueaza in timp in situatia in care intervalul de timp este egal cu ZERO, asta inseamna instantaneu. In cazul lor (Newton si Leibniz, 1700 aprox) a fost vorba de viteza instantanee. Intrebarea a fost atunci "care este viteza instantanee la momentul t?" Primul raspuns, justificat, este ca intrebarea este prost pusa, nu are sens viteza la un anumit moment ci se stie ce inseamna viteza medie intre doua momente diferite t0 si t1, anume "delta spatiu supra delta timp". Daca ne gandim la intervalul de la t si pana la t asta inseamna interval de lungime nula iar viteza medie nu se poate calcula pentru asemenea interval din cauza dificultatii insurmontabile de impartire prin zero. La o asemenea intrebare (fara sens pana la ei) cei 2 mentionati au dat un raspuns de mare importanta, anume au inventat notiunea de derivata, ca limita a cantitatii s(t)-s(t0) impartita prin t-t0, cand t tinde la t0. Evident si tot ce a urmat, ce se numeste azi "calcul diferential si integral". Toata stiinta se poate spune ca a luat un alt curs din acel moment. In practica este absurd sa facem matematica sa spunem cu... PIC-ul sau cu alt procesor, oricat ar fi de performant. Pentru ca dansa, matematica, lucreaza cu concepte abstracte, bine definite iar in practica ne multumim cu "aproximante". Altfel ajungem la concluzia absurda ca segmentul de dreapta este totuna cu un fir de ata bine intins (cand se stie ecuatia lantisorului - cosinus hiperbolic - , se stie ca firul de ata are o anumita "burta", daca cumva nu are masa nula). Revenind, in situatia senzorului de consum sau computerului de bord este vorba de un abuz de limbaj, de folosirea gresita (dar tolerata, asa cum de exemplu utilizam gresitul "greutate" in loc de corectul "masa") a expresiei "consum instantaneu". Este vorba de fapt de un consum mediu (notiune care are un sens precis, mai simplu sa spunem) dar pe un interval de timp mic, de 1 secunda la unii autori si de 2 secunde la altii (Citroen C3 fiind un exemplu). Intelegerea acestui lucru (anume ca CI este, conceptual, totuna cu CM - fara sa aiba in mod necesar si aceeasi valoare) este esentiala pentru motivul ca se vor putea aplica aceleasi procedee, aceleasi secvente de program, aceleasi subrutine!! Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum