Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Comutator pt diferente de temperatura.


adiculiniute

Postări Recomandate

adiculiniute, schema functioneaza, dar trebuie urmate indicatiile privind reglajul schemei.Citeste cu atentie cum se face reglajul si montajul va functiona sigur.Am construit montajul respectiv si am intimpinat si eu aceleasi probleme.Am citit atent cum se face reglajul si apoi montajul a inceput sa functioneze fara probleme.

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 112
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • adiculiniute

    51

  • Ionut Remus

    18

  • suirammarius

    15

  • miron1947

    6

Top autori în acest subiect

Imagini postate

Ionut:

 

Din ultimele teste care le-am realizat, am observat ca, la o diferenta de 20 grade intre senzori, led-ul care indica functionarea lui 555 incepe sa palpaie, vrea sa se aprinda usor...dar totusi nu cred ca ajunge suficienta tensiune de la BD ca sa il activeze.

Oare trebuie amplificat acel semnal cu 2 tranzistoare?

Da, BD-ul e in loc de acel mosfet, ( Iti atasez poza cu placa, dupa 555 nu te uita in poza, ca acela il am pe o alta placa, nu m-am apucat sa le plantez pe aceeasi placa pana nu vad ca functioneaza cum trebuie, sa nu lucrez degeaba)

 

 

Geo:

Ma bucur sa aud faptul ca acest montaj merge cum trebuie sa mearga. Parca si la mine vrea incet incet sa miste, dar nu da drumu la 555 inca.

 

Poi instructiunile le-am urmat.

Pe scurt, pasul1: trebuie reglati senzorii sa aiba acelasi voltaj la + si - . Dupa care, pasul2: trebuie sa masori outputul comparatorului pe pin14, trebuie sa aiba o tensiune de 0 sau aproape de 0, lucru care nu se intampla, si atunci zice ca sa umblii la unul din trimere pana cand aceasta devine 0.( facand acest lucru ii dezechilibrezi, deci ce ai facut la pasul1 e in zadar, dar in fine...) Apoi pasul3: reglarea tensiunii de referinta la VR3, sa fie ca punct de plecare, 3,8V.

 

Been there... done that, vb aia.

Mai tii minte ce si cum l-ai reglat?

 

Link-ul de pe site-ul de unde am luat montaju este:

 

http://www.eeweb.com/blog/extreme_circu ... ontroller/

 

Mersi!

Adi

post-48392-139829681083_thumb.jpg

Link spre comentariu

aaa, era sa uit... inca ceva suspect ce am observat. De la iesirea 7 a integratului, este un led. ei, in momentul in care am legat BD-ul...led-ul se stinge si nu mai vrea sa se aprinda. Cand scot BD-ul, led-ul incepe din nou sa indice. Aste ce saracie de explicatie mai are?Adi.

Link spre comentariu

eu spre exemplu am folosit schema din atasament pentru backlightul unui lcd 16x2, in cazul de fata 555-ul este folosit ca monostabil, dar in circuitul pentru pompe trebuie un bistabil pentru ca releul sa treaca in starea de on si off dupa cum tranzistorul ii da comanda, care presupun ca e facut dupa spusele de mai sus!1.Incercati un simplu bc 517 sau orice alt bc de tip NPN!2. De verificat acel BD135 deorece poate fi el o problema, sau schimbat cu altul si de vazut daca tot la fel se comporta.totusi eu zic ca un simplu bc517 este suficient pentru triggerul din 555, daca se si polarizeaza cu o rezistenta intre 1k si 10 k in baza e si mai bine, eu in circuit am pus si o dioda mai mult de protectie care nu e neaparat necesara!AAAA...inca ceva...spatiul unde se pun lm335 cat de mare este? adica, incape doar lm335 sau este ceva mai mult spatiu?(din curiozitate intreb)

post-68080-13982968136_thumb.png

Link spre comentariu

Monostabil este si al meu, si imi convine asa. Pt ca stiu exact timpul cat ii ia pompei sa recircule apa din panouri, dupa care sa se opreasca. Si asta reglez din potentiometrul de 1 mega din montajul 555-ului.Dupa ce apa calda se termina din panouri, este inlocuita de apa rece, deci apa rece ajunge la senzorul pt cald, si nu mai are cum sa porneasca pana cand se incalzeste din nou. Asta este ideea, imi convine foarte bine varianta asta de timer.Am inlocuit acel BD135, cu un BC546b, se comporta exact la fel.Cum ziceti cu rezistenta in baza? Sa pun ceva rezistenta?LM335-ul din panou este pus intr-o teava mica de aluminiu, umplut de jur imprejur cu silicon. Acesta teava ( va atasez poza sa vedeti) e pusa direct in conducta de apa din panou, deci senzoru intra direct in contact cu apa. Ca sa va raspund la intrebare... NU, nu mai este loc acolo de nimic :)In poza este senzorul pt apa rece, care sta in piscina. Cel din panou are teava mai scurta ca sa incapa in conducta.Atata am putut face... nu e f eleganta etansarea... pe net am vazut alte metode, dar pomenesc de ceva epoxy, care pe aici nu prea am gasit.

post-48392-139829681366_thumb.jpg

Link spre comentariu

............ e pusa direct in conducta de apa din panou, deci senzoru intra direct in contact cu apa.........................

De ce ai bagat senzorul in apa? Puteai sa pui senzorul pe teava de iesire a apei din panou,lipind cu cositor o bucatica de tabla de Cu.Pe bucatica de tabla asezai senzorul cu partea plata si apoi il fixai cu o mica brida ca sa aibe contact cit mai bun.in felul asta evitai eventualele neplaceri datorate patrunderii apei in zona terminalelor,cu consecintele de rigoare.La fel, in piscina puteai sa gasesti o metoda la fel de simpla de a plasa senzorul,fara al baga in apa .
Link spre comentariu

Monostabil este si al meu, si imi convine asa. Pt ca stiu exact timpul cat ii ia pompei sa recircule apa din panouri, dupa care sa se opreasca. Si asta reglez din potentiometrul de 1 mega din montajul 555-ului.Dupa ce apa calda se termina din panouri, este inlocuita de apa rece, deci apa rece ajunge la senzorul pt cald, si nu mai are cum sa porneasca pana cand se incalzeste din nou. Asta este ideea, imi convine foarte bine varianta asta de timer.Am inlocuit acel BD135, cu un BC546b, se comporta exact la fel.Cum ziceti cu rezistenta in baza? Sa pun ceva rezistenta?LM335-ul din panou este pus intr-o teava mica de aluminiu, umplut de jur imprejur cu silicon. Acesta teava ( va atasez poza sa vedeti) e pusa direct in conducta de apa din panou, deci senzoru intra direct in contact cu apa. Ca sa va raspund la intrebare... NU, nu mai este loc acolo de nimic :)In poza este senzorul pt apa rece, care sta in piscina. Cel din panou are teava mai scurta ca sa incapa in conducta.Atata am putut face... nu e f eleganta etansarea... pe net am vazut alte metode, dar pomenesc de ceva epoxy, care pe aici nu prea am gasit.

si eu cred ca tot la uC se va ajunge...dar intaii sa eliminam toate posibilitatile si anume! o rezistenta se pune intre baza tarnzistorului, cum e in schema mea postata, eu am pus in schema 1k dar in realitate merge montajul meu si cu 10k(1k a fost la inceput, pe urma am facut modificari si nu stiu ce mia venit de am schimbat cu 10k si a ramas asa),in cazul de fata se pune rezistenta intre operational si baza tranzistorului.
Link spre comentariu

sa va raspund pe rand...:)marius: La montajul ce il aveam nu am avut loc pe placuta pt partea de timer... asa ca am facut o noua placa, in care am eliminat releul ala de medias, si in locul lui, in spatiul acela rezultat, am pus 555-ul. Deci placuta care a rezultat ulterior...(regulatorul cu timer-ul inclus) asta nu functioneaza ca si prima. Nu stiu sa iti explic de ce... piesele sunt identice, si puse la fel. nu vad ce ar putea fi problema... sa nu conduca careva traseu? Nu stiu... (poate, daca nu mai am alte solutii, in disperare de cauza mai fac o placa, eventual ingros traseele, nu stiu) Uite vezi, nu m-am gandit ca, cu placa veche sa incerc chiar daca timer-u e pe alta placa trageam un fir de la baza BDului la pinu2 de la 555 de pe cealalta placa. (rahat - oricum nu poate ramane asa, si trebuie totu pus intr-o alta placa)Varianta cu micro controller nu vreau sa o iau in calcul...mai ales dupa ce am bagat bani (nu f multi e adevarat) in toate piesele astea ( toate piesele le-am cumparat inmultite cu 2, cu gandul ca daca merge fac si pt fratele meu o placuta, si daca e sa stric ceva, sa am pe ce pune mana). Na, nu as renunta asa usor la analogic, mai ales ca, cum a spus si blazeu, "genu acesta de automatizari a functionat decenii" :) iar geo, zicea mai sus ca a facut si el montajul2, care merge, dupa ce s-a chinuit si el :)Geo: Nu vad o solutie foarte buna sa iei temperatura tevii din exterior. Sezonul acesta asa am facut. Automatizarea care am avuto cam asta facea. Aveam doua termostate de contact pe teava, legate printr-un contactor. Cand unu dadea start-ul, deschidea circuitul pana cand cel rece il inchidea. Dezavantajul major, termostatele fiind pe teava, si cu bimetal, trecea o vreme cam mare pana incepea sa lucre, iar apa iesea destul de fierbinte. Daca il dadeam mai incet, ajungea vara sa nu se mai opreasca deoarece deja sub sticla din panou tot timpul avea temperatura de start. Vei zice bun, ce are daca apa e mai calda? Eu ma gandesc ca, e mai eficient sa faca cicluri mai dese, cu diferente de 18-20 grade, decat mai putine cu apa mai calda.Tocmai de aceea, am zis ca, voi face ceva electronic, care e precizie, care masoara temp. direct din apa...si deja e altceva. Plus ca merge pe principiul diferentei de temperatura. Daca de ex. in piscina am 23 de grade, setez pe o diferenta de 18 de ex, temp apei din panou trebuie sa ajunga la 41 grade ca sa porneasca. Pe sistemul vechi, trebuie asteptat pana ajungea la o temperatura fixa reglata, indiferent ca in apa erau 23 sau 30 de grade. Probleme cu izolatia la senzori nu mai am. Am avut... acum sunt in regula. altfel s-ar comporta aiurea.Ionut: am sa incerc sa pun si o rezistenta acolo. Dar nu papa din tensiunea de iesire al operationalului care si asa e destul de mica? (Nu vad logica) dar o sa incerc...orice incerc numai sa fie cu rezultat si sa nu iasa fum:)Mersi.

Link spre comentariu

rezistenta se pune pentru limitarea curentului si polarizeaza tranzistorul pentru a se deschide, pentru ca unui transistor ii sufficient si un impuls mic sa se deschida, sa se incerce cu o rezistenta de 1k. ce tensiune are iesirea operationalului?

Link spre comentariu

Tensiunea de la iesirea operationalului, creste liniar, in functie de cum se incalzeste senzorul. Aceasta urca de la 0V la 0.6 , 0.8, 1 si chiar peste 1V.Nu as vrea nici ca la cel mai mic impuls, cum zici tu, sa il deschida... doar cand primeste un 0,8-1V. By the way, BC-urile nu au o tensiune minima necesara la care incep sa se deschida?

Link spre comentariu

Base-emitter on voltage 0,55, 0.62 0.70 V sau Base-emitter saturation voltage 0.075, 0.3V (valori luate din datasheet-ul BC256B-ului de exemplu). Care ma intereseaza pe mine? care face referire la tensiunea care iese din integrat? base-emitter on voltage sau saturation voltage? ( aici sunt confuz)

Link spre comentariu

...dar intaii sa eliminam toate posibilitatile si anume! o rezistenta se pune intre baza tarnzistorului, cum e in schema mea postata, eu am pus in schema 1k dar in realitate merge montajul meu si cu 10k(1k a fost la inceput, pe urma am facut modificari si nu stiu ce mia venit de am schimbat cu 10k si a ramas asa),in cazul de fata se pune rezistenta intre operational si baza tranzistorului.

Ionut, sa traiesti o mie de ani fara reparatii! Am pus 1k in baza tranzistorului, la iesirea din integrat si mergeeeeeeeeeeeee!!!!!! yeeeeeeeeeeeeei!!! :)Acum incep reglajele si testele reale!Revin cu concluzii.Keep in touch!Mersi mult tuturor pentru sugestii!
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări