Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Instalatie separata


Postări Recomandate

-Trebuie sa realizez o instalatie electrica(circuit) separata care imi alimenteaza boilerul de 1500 W;-Traseul strabate bucataria,o camera si un hol,toate fiind echipate doar cu cate o priza cu cablu de Al acoperit cu tencuiala...adica circuite intenc;-Realizand acest nou circuit,sa vrea sa echipez cu cate inca o priza respectivele incaperi la care vreau sa cuplez periodic urmatoarele: Priza 1.frigiderul (permanent); Priza 2.calculatorul; Priza 3.boiler + masina de spalat(periodic).Intrebari ar fi...ce conductor sa folosesc si care ar fi solutia de protectie...sigurante diferentiale ...disjunctoare cu ce valori, ce marci etc.Circuitul il racordez la tabloul general din casa de deasupra usii de intrare,insa pentru acest circuit montez tablou separat.

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 10
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

Top autori în acest subiect

Daca folositi cablu 3X2,5mm^2 in pat de cablu si cu siguranta de maximum 16A (16x230=3680W sau ~3500W) puteti folosi circuitul la boiler + masina de spalat (care, daca e cu incalzire, poate absorbi intre 2000W si 2500W, depinde de model si de rezistenta de incalzire) dar nu la functionare simultana. Acest circuit trebuie sa aiba impamantare. Atentie ca boilerul, daca este situat in baie, nu trebuie sa aiba priza cu stecher langa el (detalii in normativul I7-2011), mai bine prelungiti cablul acestuia pana la prima doza de legatura. Puteti adauga siguranta diferentiala de 16A, daca doriti o protectie suplimentara pe acest circuit in locul celei bipolare F+N doar ca are latime dubla fata de aceasta (ocupa doua pozitii in tablou) si este de 4 ori mai scumpa. Circuitul pentru frigider + calculator il puteti realiza cu cablu 3X1,5mm^2 si folosirea unei sigurante automate de 10A (maximum 2300W). Aceleasi recomandari ca la celalalt circuit.O mentiune este ca, in practica, se utilizeaza de obicei o valoare empirica "de siguranta" cu puterea redusa la jumatate pentru calculul sigurantei automate necesare pentru a nu se ajunge la situatia in care cablul sa ajunga la temperatura maxima din normativ adica 70 grade (15A pentru 3X1,5mm^2 in pat de cablu si 20A pentru cel de 2,5mm^2 in aceleasi conditii, anexa 5.10 din normativul I7-2011 pagina 364).Singura problema pe care o vad ar fi incalzirea apei in masina de spalat, rotatia rufelor (unele masini de spalat fac acest lucru cand fierb apa) si cuplarea rezistentei din boiler. Asta inseamna 2000W+650W+1500W= 4150W. Daca nu doriti acest lucru, boiler + masina de spalat sa functioneze pe acelasi circuit, puteti folosi un cablu 3X1,5mm^2 pentru boiler si 3X2,5mm^2 pentru masina de spalat. Asta inseamna, per total, o siguranta automata de 16A si doua de 10A.Tinad cont ca locuiti la bloc sunteti limitat la 25A cat este siguranta fuzibila de la bransament (de pe scara) iar regula spune ca cea mai mare siguranta imediat urmatoare celei de 25A este de 16A. Asa ca faceti calculele de consum total pentru a nu ajunge la declansarea sigurantei de la bransament chiar daca pe fiecare circuit consumul e mic.Inca ceva. Nu se admite micsorarea sectiunii la circuite fara un element de protectie (siguranta) corespunzator celei mai mici sectiuni. Adica, daca aveti o coloana de 3X1,5^2 legata la una de 3X2,5^2, intr-o doza de legatura, se monteaza pe acel circuit o siguranta fuzibila de 10A. Conexiunile intre tablouri eu recomand sa le faceti cu conductor monofilar de 4mm^2 iar pentru 3 sigurante automate eu prefer sa indoi conductorul pentru fiecare siguranta fara sa-l tai (doar in locul unde intra in gaura sigurantei indepartez izolatia) si i-l "capsez" putin, cat sa intre, cu un patent fara "zimti" ca sa aplatizez bucla formata. Este mai mult de munca dar eu zic ca merita. Desigur ca exista si varianta cu "pieptene" dar nu o prefer. Daca tabl;oul existent este din acela vechi cu "busoane" poate profitati de ocazie si realizati un singur tablou in care sa adaugati si aceste sigurante automate plus un loc liber "de rezerva".Presupun ca ati observat ca am evitat sa mentionez montarea unei sigurante diferentiale de 25A (cu declansare diferentiala la 30mA) generala in apartament sau pe tabloul nou adaugat pentru ca nu mai respect regula mentionata mai sus (doua ordine de marime). Tinand cont ca siguranta ("busonul" sau patronul fuzibil) existent la bransament este de 25A, montarea unei sigurante diferentiale de 25A poate duce la o situatie in care sa declanseze ori cea din casa ori cea de la bransament (tabloul scarii). Cum, de obicei, patronul fuzibil este mai lent, va declansa prima cea diferentiala dar nu e o regula. Pentru mine este o zona de gri asa ca nu fac nici o recomandare.Eu am scris parerea mea cu adaugarea ca va recomand executia acestei lucrari de catre un electrician autorizat.PS: atentie mare la zona contorului de energie electrica si la conductoarele care ies din el si in special la sigiliile acestuia pentru a nu avea probleme cu cei de la electrica in caz de lovire accidentala a acestora.

Link spre comentariu

Este corect dar sa nu uitam toate "accesoriile" care vin odata cu calculatorul si care pot depasi puterea unitatii. Nu cunosc daca are monitor vechi (150W) sau nou (30-50W), daca mai vrea sa adauge o combina (10-50W) si altele. Per total se poate ajunge si la 500W numai asa si tentatia poate continua.Am mentionat siguranta automata de 10A pentru ca este mai comuna decat cea de 6A fiind mai usor de gasit la un pret accesibil. Unele modele de sigurante automate de 6A pot declansa prea repede si astfel se decalibreaza rapid. Poate scrie ca rezista la 10.000 de declansari dar in practica, dupa 50 de declansari deja este "terminata".

Link spre comentariu

De la 300W la 1,3kW e cale luunga.Eu le am pe toate cele de mai sus (toata aparatura electronica, adica tot ce-i in casa in afara de masina de spalat, AC si bucatarie) pe o siguranta de 6A.+ imprimanta laser (900W!). Cateodata si fierul de calcat...+ lampi de 1-300WDe vre-o 2 ani, si nu a declansat niciodata.Siguranta de 6A se gaseste la fel de des ca si cea de 10A (cel putin in cazul tuturor magazinelor frecventate de mine).Evident, trebuie folosita una de calitate, de ex: MGE=Schneider, Moeller=Eaton care se gasesc la toate magazinele, si mai sunt si altele (exclus Legrand!)

Link spre comentariu

O completare: daca tot s-a invocat I7, atunci ar fi bine de retinut ca sectiunea minima pentru circuitele de prize este de 2,5 mmp.De asemenea, n-are rost sa se instaleze in circuit sigurante de 6A, de vreme ce o siguranta protejeaza circuitul, nu consumatorii. Ma rog, daca o ai, e bine. Daca nu, 16A este ok.

Link spre comentariu

Vin cu niste precizari! Situatia in fapt sta in felul urmator:1.Bilerul este instalat,echipat cu cablu tras prin tub pana la priza veche(de pe holul baii) pe care nu vreau sa o mai folosesc pentru boiler;2.Cablul boilerului este inscriptionat astfel Electroplast 3A MCCG 361,C MM2;3.Deasemeni nu as vrea sa-i schimb acest cablu care are 4-5 m;4.Masina de spalat nu o folosesc pe regimul de incalzire,asadar rezistenta nu intra in functiune,folosesc apa calda fie de la reteaua centralizata(periodic sistata) fie de la boiler(pe care il decuplez)cand folosesc masina de spalat;5.asadar masinade spalat si boilerul nu le folosesc simultan.

Link spre comentariu

Si daca leaga bolierul direct la panou, fara priza intermediara, se mai numeste circuit de priza si e necesar cablul de 2,5mm^2? :rade:La un scurt-circuit, impreuna cu siguranta circuitului de 16A va declansa si cea generala de 25A, deci toata casa va ramane in bezna. O situatie neplacuta, de altfel.Daca se foloseste o sig de 10A, e posibil ca cea de 25A sa nu declanseze.Iar pt circuitul PCului, daca se foloseste o sig de 6A, cea generala de 25A nu va declansa!Ca idee...Normativul I7 parca-i facut pt zidari, faiantari, instalatori etc care mai fac pe deasupra si instalatii electrice. Sa reziste instalatia, indiferent de modul in care va fi folosita. Dealtfel, foarte bine adaptat la situatia autohtona!

Link spre comentariu

Regulile spun ca pentru asigurarea selectivitatii se folosesc doua ordine de marime diferenta intre o siguranta si urmatoarea (aici 25A si 16A). Mai stiu ca la cablurile de alimentare pentru aparate se pot folosi si de 1,5mm^2 dar nu gasesc pe moment referinta. Am scris ca incarcarea cablului la jumatate din curentul maxim este o valoare empirica pentru a nu ma complica cu calcule la care sa dau un raspuns pana la a doua virgula. Consider ca jumatate din valoarea maxima a curentului prin cablu este acceptabila la o utilizare normala. Restul vine din proiectare astfel incat sa nu se monteze 5 prize la 5 boilere pe acelasi circuit, de exemplu, si poate acest lucru diferentiaza un electrician de un zidar la capitolul electric (nu am nimic cu zidarii dar, asa cum dl. Dr.L a mentionat, unii dintre acestia nu au "simtul" in electrica si dau "buleala"). Consider ca oricine poate realiza o instalatie electrica la fel de bine ca un electrician autorizat (mai putin partea legala, cu actele) daca respecta aceleasi reguli.Pe langa aceasta dimensionare, pentru ca siguranta este pusa ca sa nu ia foc cablul nu ca sa declanseze la supraconsum si sa actioneze ca un limitator de putere, se fac si calcule de incarcare cu indici de simultaneitate ,etc toate indicate in I7 ca sa nu fie nevoie sa declanseze acea siguranta generala de 25A. Pot demonstra ca pot declansa o siguranta automata de 25A folosind un tablou electric cu 26 sigurante de 1A (exista si asemenea sigurante automate) fiecare siguranta automata fiind incarcata constant cu 0,9A (200W, sa zicem un bec cu aceasta putere) si la care maresc puterea pe fiecare siguranta la 230W timp de cateva minute (tine de caracteristica sigurantei). Chiar daca la unele puncte sunt de acord cu dl. Dr.L, fiind prea permisiv, nu pot sa-l ignor.@Prekazi: din acel cod de pe cablul boilerului nu am inteles sectiunea dar cred ca ar fi de 1,5mm^2. Parerea mea este sa folositi peste tot cablu 3X2,5mm^2 si asa veti sti ca nu aveti probleme. Costa mai mult dar merita. Totusi, faceti adunarea puterilor consumatorilor din casa, inclusiv ai acestora nou adaugati, ca sa stiti daca va apropiati de acei 25A ai sigurantei principale.Daca cablul acela a venit cu boilerul nu va opreste nimeni sa adaugati o priza PT pe peretele baii unde exista deja steckerul boilerului (asa, pana la priza este de 2,5mm^2). La fel, cu prize PT (pe tencuiala, adica care se monteaza pe perete) puteti face instalatia si pentru masina de spalat si calculator.PS: daca scriu ceva eronat nu mi-e frica sa recunosc ca am gresit si cu ocazia asta imi reactualizez cunostintele (cotrobai sa vad ce si cum).

Link spre comentariu
  • 2 săptămâni mai târziu...

Multumesc tuturor pentru raspunsuri,idei si sfaturi!Am finalizat instalatia-cablu 3x2,5 ; -panou separat pentru circuitul general(frigider+calculator+boiler); -panoul echipat cu disjunctor diferential Schneider 16 A 30mA; -circuitul boilerului=panou echipat cu disjunctor Schneider 10A,si cablu de 3x1,5(pe viitor ma gandesc sa-i inlocuiesc cu 3x2,5).

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări