Phaenius Postat Septembrie 1, 2013 Partajează Postat Septembrie 1, 2013 Salut comunitatea, e primul meu post aici. Sper sa ma ajutati cu o problema. Am o carcasa A+ Dacappo, care are din fabrica un controller numeric pentru ventilatoare. Primul controller mi-a murit in garantie, a fost inlocuit. De ceva timp am probleme si cu asta, dar nu-l pot schimba, pebntru ca nu se mai fabrica. Ma exaspereaza, pentru ca se opreste aleator si porneste asisderea, cum vrea el si la intervale numai de el stiute. Mai trag de fire, mai dau bobarnace, dar cand pare ca ar avea legatura, cand nu. Uneori porneste cand trag de fire, alterori nu, uneori porneste singur. Nu pot sa-mi dau seama ce poate fi. Sa fie un contact electric prost ? Eu unul nu l-am depistat. La ce ar trebui sa ma uit ? Controllerul are o mufa de ventilator mica cu 2 fire, acolo vin 12V sigur, dar nu stiu la ce foloseste aceasta tensiune, pentru ca in mod sigur nu poate alimenta din acele 2 fire subtiri 7 ventilatoare si monitoriza 3 temperaturi. Pe langa aceasta mufa, mai exista o panglica cu un milion de fire subtiri, pe acolo comunica cu ventilatoarele si senzorii de temperatura, dar in ce mod, mister, pentru ca aceasta panglica vine inserata intr-o mufa la al carei capat posterior nu am acces. De la capatul celalat precis pleaca fire spre mufele mama ale ventilatoarelor si senzorii de temperatura, dar nu stiu daca mai exista vreo placa electronica cu piese si intre mufa de tip panglica si mufele molex ale ventilatoarelor si ale senzorilor de temperatura. Am desfacut controllerul, mi-am prins urechile, sint 2 placi cu circuite integrate si tot felul de piese, am verificat sa nu fie fire desprinse, nu se vad. O alta problema e ca nu retine setarile (asta de nou, nu ar fi o problema), desi bateria e buna. Am atasat un filmulet, sper sa se poata vedea, l-am facut in AVI. Sa fie totusi un contact ? Sa fie ceva la vreun integrat ? Sa fie un scurt circuit pe undeva ? Din pacate nu am schema. Merci mult. http://www.filedropper.com/20130901094710 Link spre comentariu
The Stressmaker Postat Septembrie 1, 2013 Partajează Postat Septembrie 1, 2013 Sursa atx in ce stare este? pentru ca pare resetare la subtensiune la cresterea cerintei de putere a sistemului. Daca aveti restarturi aleatoare la calculator (de obicei in jocuri sau la aplicatii intensive) verificati sursa (in special condensatorii acesteia. Masurati tensiunile pe bara sau mufa de 12V care alimenteaza acest controler, este posibil ca acesta sa fie mai sensibil la fluctuatiile de tensiune.Ca o remarca, puteti sa alimentati controlerul separat daca puteti obtine o alta sursa atx buna (pornirea cu firul verde la masa sau gnd) si sa observati comportamentul. Daca face la fel atunci controlerul e de vina. Link spre comentariu
Phaenius Postat Septembrie 1, 2013 Autor Partajează Postat Septembrie 1, 2013 Sursa e Corsair, e o sursa buna, are 12 luni vechime, nu am avut probleme cu ea niciodata, am ales-o din review-uri sa aiba ripple & noise cat mai bune. Un controller nu ar trebui sa consume mult curent oricum, judecand dupa subtirimea firelor cu care e alimentat controllerul prin mufa molex nu cred ca cere multi amperi. Ventilatoarele sint multe (7), dar sint intre 80 si 92 mm, nu au wattaj mare. Mai e si alimentarea controller-ului, dar din nou, nu cred sa manance cine stie ce. Nu suspectez sursa, nu am reseturi la sistem, nici in idle, nici in load. Din pacate, nu am cum sa alimentez controllerul din alta parte. Oricum, ceva mai ia si prin acea panglica cu conectori, dar nu stiu exact ce e acolo, sint in total vreo 20-25 cabluri (fiecare fireste subtiri, ceea ce denota un amperaj mic). In afara de mufa molex si panglica, controller-ul nu mai e legat de nimic de sistem. Mare pacat ca nu am schema (asa ceva nu se da utilizatorului final de catre producator, tanjesc dupa vechile produse electronice comuniste pe care le aveam in urma cu 25-30 ani, toate veneau cu schema, la Rostov aveam o adevarata cartoaie), dar asta e. Stiu ca e greu de diagnosticat asa, dar vroiam un sfat, o idee, ceva de la care sa plec. Controller-ul il pot da jos, dar nu ma ajuta cu nimic, mai exista trasee electrice pe sasiu, la care nu am acces. Din experienta celor de aici, ca electronisti, daca sa spunem ca ar exista un contact gresit care scurtcircuiteaza unul din ventilatoare, acesta ar putea provoca simptomele descrise de mine, avand in vedere ca unul din porturi e scurtcircuitat ? Nu stiu, e doar o idee, trag gloante in intuneric. Multumesc de raspuns. Link spre comentariu
The Stressmaker Postat Septembrie 1, 2013 Partajează Postat Septembrie 1, 2013 Daca sunt subtiri firele si aveti 7 ventilatoare a cate 0,12A fiecare, consumul ar fi de 0,84A sau 840mA care se aduna cu consumul montajului apropiindu-se de 1A. La 1A este posibil sa se reseteze daca are limita de resetare cu putin sub 12V si caderea de tensiune pe firele de alimentare este mare. Incercati sa masurati tensiunea la capatul firelor de alimentare care intra pe placa controlerului.Daca are un condensator de filtraj pe placa controlerului incercati sa-l schimbati cu unul de valoare mai mare sau sa adaugati altul in paralel pe acesta pentru a-i mari capacitatea.Faptul ca aveti o psu corsair ar trebui sa insemne riplu mic pe alimentare si sunt tentat sa elimin acest lucru ca factor de reset.Daca aveti unul din porturi in scurt aleator prin ventilator puteti incerca sa eliminati cate un ventilator si sa observati comportamentul. In teorie, daca nu se mai reseteaza atunci ventilatorul care a fost scos ar putea fi vinovatul.Observati ce temperatura are acel integrat. Daca exista o sursa in comutatie pe placa, semnalata prin existenta unei bobine ceva mai mari, verificati calitatea lipiturilor in acea zona.Ca sa aveti o sursa disponibila puteti folosi sursa existenta decupland-o de la motherboard, video ,hdd si restul si pornind-o cu firul verde la masa.Acestea sunt cateva idei de pornire. Link spre comentariu
Phaenius Postat Septembrie 1, 2013 Autor Partajează Postat Septembrie 1, 2013 Multumesc pentru raspuns. Am sa incerc sa o iau logic, referitor la ce ati scris. Am incredere in sursa, bazandu-ma pe comportamentul ei functionarea calculatorului si prin testarea extensiva a unui model identic pe osciloscop de catre un site specializat (si din cate am putut eu sa deduc) impartial. Nu cred totusi sa fie sursa, pentru ca am aceasta carcasa de multi ani si au fost pe ea 3 surse diferite si pe toate controller-ul s-a comportat la fel (fireste, in trecut problemele erau considerabil mai rare).1A la 12V inseamna 12W, ceea ce ar trebui sa nu fie o problema pentru sursa. Fiecare conductor in parte are un curent si mai mic care circula prin el si ma gandesc ca acest controller a fost proiectat sa functioneze in acest mod, carcasa a fost livrata cu 5 din ventilatoare cuplate (mentionez ca face la fel, indiferent cate ventilatoare cuplez, pot chiar sa le scot pe toate si tot manifesta problemele). Dar acel presupus "scurt" poate fi si undeva pe traseul intre mufa panglica si mufele molex in care se cupleaza ventilatoarele, nu ma refeream ca ventilatoarele sa produca ele un scurt (la mufe sau la conductori), ci undeva pe traseu. Din nou, e o idee, nu am de unde stii. Eu am intrebat in sensul in care eram curios sa stiu punctul de vedere al unui electronist referitor la blocarea in scurt a unui port si tensiunea intregului controller, in sensul in care poate opri intreg controllerul sau doar portul respectiv, mai ales curentul nefiind mare.Demontarea controllerului e o treaba migaloasa, dupa cum spuneam, e integrat in carcasa, trebuiesc demontate 2 usi si o gramada de masti pentru a avea acces, dar cand am timp, o sa demontez si o sa fac si poze cu placile. Din pacate, nu ma pricep la ce ar trebui sa gasesc acolo. Eu m-am uitat sa nu fie lucruri dezlipite pe acolo, totul parea intreg. Ideea cu condensatorul pare buna, o sa ma uit daca exista asa ceva. Dar, daca exista, trebuie sa fie unul mai degraba mic, nu am vazut nici un condensator mare pe acolo.Mentionati temperatura unui integrat. Care anume ? Sint destule in controller. Nu prea stiu cum as putea sa masor temperatura, poate doar cu una din sondele propri. Am un aparat de masura care masoara si temperatura, dar e mai degraba pentru temperaturi mari.Referitor la sursa de comutatie pe placa. Care sursa ? Cea de alimentare a calculatorului ? E fireste in comutatie, toate sint de ani buni incoace. Sursa e sigilata, daca ar fi probleme la lipituri, ar trebui sa am probleme cu tot sistemul.Alimentand controllerul din sursa, aceasta fiind decuplata de la placa de baza ce castig aduce ?Totusi, am observat ca in general (nu e o regula, dar in general), am probleme cu controllerul la pornirea sistemului, dupa ce acesta a stat oprit o perioada de timp mai lunga. Ma gandesc sa nu fie totusi ceva care se contracta la racirea sistemului, ce ar putea provoca intreruperea unui circuit.Stiu ca problema poate fi in multe locuri, dar incerc si eu sa ma amagesc cu problema cea mai usoara, ceva care nu face contact. Orice ar fi, as fi curios sa depistez. Daca pierd functionalitatea acestui controller mi-ar parea rau, pentru ca afisajul e fizic parte din carcasa si as avea un display stins, as gasi un mod cumva de a controla ventilatoarele, dar imi pare rau de acest controller si caut sa vad daca nu poate fi doftoricit, sa spun asa.Inca odata, multumesc pentru raspuns. Link spre comentariu
The Stressmaker Postat Septembrie 1, 2013 Partajează Postat Septembrie 1, 2013 Daca controlerul ventilatoarelor se alimenteaza cu 12V este putin probabil sa existe integrat care sa functioneze cu 12V direct. Asa ca am presupus ca undeva pe placa controlerului exista o sursa in comutatie mai mica care reduce tensiunea la 5V sau alta mai mica decat 12V.Mentiunea cu decuplarea conectorilor placii de baza si ai restului de componente era doar o metoda de confirmare ca nu celelalte componente contribuie la acea resetare.Ma refeream la incalzirea integratelor controlerului si ca efect, daca este un pin dezlipit, acesta se ridica de pe lipitura suficient ca sa se reseteze. O varianta simpla ar fi "destometrul" daca puteti sa atingeti capsula acelor integrate si astfel sa aveti o parere cam cat de calde sunt. Daca frig la atingere cel mai probabil acela poate fi vinovatul. Spun asta pentru ca am avut si eu o situatie cu niste programatoare care lucrau intr-o carcasa calda (foarte) si care, aleator, se blocau. Cum se oprea aparatul si se racea carcasa incepeau sa functioneze iar. Dar dupa comportamentul din filmulet nu prea pare pentru ca se petrece prea repede. Mai degraba pare o lipitura rece care ar reactiona la vibratia ventilatoarelor care functioneaza (cpu, gpu, etc).Daca scrieti ca problema a devenit din ce in ce mai frecventa odata cu trecerea timpului aceasta pare a fi si un semn de condensator devalorizat prin uscare, tipic surselor de calculator de aceea am intrebat de starea acesteia. La fel de bine poate fi un condensator din controler, imediat dupa sursa in comutatie existenta in el.Cred ca pana nu ajungeti fizic la acel controler sa vedeti ce si cum, doar cineva care s-a lovit efectiv de aceasta problema va poate da un raspuns. Link spre comentariu
Phaenius Postat Septembrie 1, 2013 Autor Partajează Postat Septembrie 1, 2013 Acum ca ati pus asa problema, s-ar putea sa aveti dreptate, m-am uitat la mufa molex si intra un fir rosu (care la molex e standard 5V), deci se pare ca controllerul se alimenteaza cu 5V, pe partea de comanda cel putin. Dar acum vine o alta problema, mai mare. De unde ia cei 12V, necesari ventilatoarelor. Credeti ca poate controllerul sa ridice tensiunea inauntru ? In orice caz, nu vad de unde ar lua 12V, pentru ca m-am uitat la conectorii sursei si singura conectivitate cu controllerul e prin acel molex. Iar ventilatoarele sint independente de placa de baza, functioneaza exclusiv pe controller. Deci, se pare ca totusi controllerul ridica tensiunea, altfel nu-mi dau seama cum ar putea sa ridice turatia la ventilatoare.Aveti dreptate, trebuie neaparat sa desfac controllerul si sa fac poze, poate intelegeti ceva din ele, eu cu siguranta nu. Am ceva habar de electronica, am si studii in domeniu, dar nu am profesat si recunosc cand ceva ma depaseste. Dar in general incerc sa iau logic problemele si sper sa le dau de capat.Deci cred ca putem elimina acea "sursa" din cadrul controllerului, daca acesta e alimentat direct cu 5V. Vibratia ventilatoarelor nu are cum sa afecteze un eventual contact in controller, pentru ca 1) acesta e la o distanta considerabila de ventilatoare si 2) ventilatoarele sint silent, au un cadru de plastic moale de care sint montate, nu sint fixate direct prin suruburi, pentru a atenua vibratiile.Voi atinge si integratele de pe controller, sper sa nu le defectez, credeti ca sarcina electrostatica de pe mana ar putea sa le afecteze ? Nu am bratara antistatica si nici nu am de gand sa folosesc. Stiu ca unele integrate sint mai sensibile (pe vremuri stiu ca erau ceva MOSFET-uri), de asta intreb.Din tot sistemul doar carcasa (si implicit controllerul) sint vechi, m-am obisnuit cu ea si nu as vrea sa o schimb, restul le upgradez periodic. Sursa are 12 luni, condensatorii zic eu ca ar trebui sa mai aiba suficienta viata in ei.Multumesc inca odata pentru raspunsuri. Cand voi avea timp (si stare, pentru ca demontarea nu e o operatiune tocmai simpla), voi demonta controllerul si voi pune poze. Link spre comentariu
The Stressmaker Postat Septembrie 2, 2013 Partajează Postat Septembrie 2, 2013 Poate ventilatoarele sunt la 5V. Ati vazut sa scrie 12V pe ele? pentru ca in acest caz, alimentare 5V si iesire 12V, doar o sursa in comutatie poate actiona aici in mod eficient.Descarcare electrostatica nu apare daca puneti mana mai intai pe carcasa (unul din suruburi) si apoi pe controler. Majoritatea integratelor actuale au protectie la esd incorporata pe fiecare pin sub forma unor diode zenner.Verificati si mufa molex, eventual mai strangeti putin clema metalica, poate e prea slaba si "joaca" slabind contactul. Link spre comentariu
Phaenius Postat Septembrie 2, 2013 Autor Partajează Postat Septembrie 2, 2013 Ventilatoarele sint la 12V, asta pot confirma. Sincer, nu am vazut ventilator de la 80 mm in sus alimentat la 5V, dar nu neg ca ar exista. Link spre comentariu
Phaenius Postat Ianuarie 7, 2014 Autor Partajează Postat Ianuarie 7, 2014 Dupa o luuuuuunga pauza, revin. Rog colegii electronisti sa-si dea cu parerea. Am desfacut controller-ul si am pus poze (zic eu sugestive) cu ce am gasit. Pozele se pot maximiza, apasand pe ele.Ce am descoperit:- Cred ca e un contact imperfect. Dar unde, mister. Banuiesc ca e la alimentare, intrucat, doar cu alimentarea introdusa in controller (fara cablul panglica), cand merge, cand nu merge, e clar ca ceva intrerupe. Am miscat de mufa si intrerupe alimentarea. Dar aici e problema ciudata. Mufa respectiva (se poate vedea in poze) e practic 2 metale mai tari, care sint cositorite pe dedesubtul primei placi textolit (sint 2, dupa cum se pot vedea in poze) si o bucata de plastic, cu rol de ghidaj. Ei bine, acel plastic joaca la greu pe cei pini, dar acestia par bine infipti si fixati in placa de textolit. Acum, nu stiu cat de bine fac contact cei 2 pini cu mufa de alimentare, care vine de la PC. Credeti ca s-ar putea sa nu faca contact cei 2 pini de pe placa controllerului cu mufa care vine de la PC ? Se poate ca cei 2 pini din mufa mama a controllerului sa fie dezlipiti de pe cablaj ? Nu am avut acces prea mult sa vad dedesubt. Daca traseul e intrerupt, am pus-o. Dar sa speram ca nu e asta. La o adica, pot desfiinta acea mufa (pe care nu cred ca o gasesc) si sa lipesc cu ciocanul de lipit cablul direct pe placa controllerului ? Trebuie sa am in vedere ceva gen temperatura in exces, camp magnetic, etc. ? In alta ordine de idei, trebuie sa cositoresc si sus (vad ca cei 2 pini trec prin cele 2 orificii si doar jos sint cositoriti).- Cablul panglica arata destul de rau, mai ales la un capat (am pus poze), dar se pare ca merge. Se merita sa-l schimb ? Am gasit unul similar pe ebay, are aceeasi lungime si pitch (distanta intre pini), dar are 28 pini (al meu are 24). Pot taia pinii nefolositori, pentru a intra in mufa ? E greu de nimerit, tinand cont ca trebuie toti sa faca contact. Am gasit si cu 24 pini si acelasi pitch, dar cu 10 cm mai lung si nu prea are loc. Cablul cu pricina e cam scump, costa 17 dolari.- Alimentarea controllerului e de la 5 V. Deci totusi ridica tensiunea, nu o taie din 12 V. Link spre comentariu
The Stressmaker Postat Ianuarie 7, 2014 Partajează Postat Ianuarie 7, 2014 Masurati traseele de deasupra si de dedesubt cu multimetrul ca sa va convingeti ca sunt identice. Apoi cu letconul lipiti si deasupra. Plasticul daca joaca nu e o problema atat timp cat face contact electric.Sunteti sigur ca pamblica e defecta? masurati cu multimetrul la capete fiecare fir (puneti tatorii pe varful fiecarui fir). Daca are continuitate, pamblica este buna.Condensatorii de 16V sugereaza alimentarea in acea zona la 12V. Chinezul pune condensatori de 10V la o alimentare de 5V. Cautati oale de ferita sau bobine mai mari pe placi. Daca nu exista asa ceva atunci ori lipseste acel 12V ori au schimbat culorile la cabluri si de fapt se alimenteaza la 12V (e doar o banuiala). Tranzistorul cel mai de jos din a doua poza, in stanga condensatorului (tot jos) are plusul la pinul din centru iar dioda din dreapta condensatorului este supresoare si legata cu notatia "+" la masa. Verificati acest lucru pentru ca am luat ca reper minusul condensatorului (masurati cu multimetrul daca plusul diodei este la masa sau GND si pinul central al tranzistorului este la pinul plus al mufei sau +5Vcc).Cel mai riscant lucru pe care il puteti face este sa cuplati 12V la acel pin al tranzistorului (sau traseul cel mai accesibil conectat la acel pin) si la plusul acelei diode. Daca ventilatoarele functioneaza atunci trebuie urmarit traseul acela daca duce la acea mufa cu doua fire sau in alta parte. Daca se aprinde si ecranul asa si traseul duce la mufa atunci in acea mufa se introduc 12V si nu 5V. Verificati inainte unde duce traseul notat cu "FAN1" iar daca duce la un senzor atunci e valabil ce am scris putin mai sus.Unde in calculator se cupleaza mufa notata cu "In carcasa PC"? pe placa de baza sau la sursa de alimentare? pentru ca acea culoare rosie era folosita la ventilatoarele vechi de 12V care se alimentau la 12V prin mufa cu 4 pini chiar daca firul care venea de la sursa era galben. Link spre comentariu
Phaenius Postat Ianuarie 7, 2014 Autor Partajează Postat Ianuarie 7, 2014 Am precizat in primul post, controllerul e parte integrata in carcasa, asa s-a vandut, cu tot cu trasee, mufe, cuple, chiar si ventilatoarele au fost montate si traseele lor ascunse si la dimensiunea dorita pentru a ajunge la un panou proiectat special. Alimentarea e dintr-o mufa a carcasei, e de 5 V, pentru ca am masurat cu voltmetrul. Se pare ca tot ce are nevoie controllerul sint cei 5 V, din care face 12 V in cazul in care doreste sa mareasca puterea ventilatoarelor. Condensatorii de 16 V sint pe finalul fiecarui ventilator in parte (sint 7 in total). Cum tensiunea maxima pe ventilator e de 12 V (teoretic), condensatorii trebuie sa faca fata acestei tensiuni. Panglica nu are nici o treaba, intrucat controllerul intrerupe si cu acea panglica si fara. Panglica doar conecteaza 7 ventilatoare si 3 senzori de temperatura. Sint convins ca si deasupra si dedesubtul mufei de alimentare e acelasi potential pe etaj, daca pot spune asa. Altfel, nu ar fi riscat sa treaca 2 pini neizolati printr-o zona cu potential risc de contact. Dar probabil ca nu au considerat necesar, fiind vorba de acelasi traseu. Oricum, pentru siguranta, o sa cositoresc si cele 2 orificii de deasupra. Cu pistolul de lipit nu merge ? Nu ma pricep cu ciocanul de lipit. Stiu ca pistolul introduce si un camp magnetic, dar toata viata mea am lipit cu pistolul. Sa fie controllerul atat de sensibil la camp magnetic ? Nu vad MOSFET-uri sau alte componente sensibile, doar componente simple (fireste, nu pot sa vad cip-ul central, fiind total acoperit, dar mai mult ca sigur ca acolo e ceva integrat logic, responsabil si cu afisajul si reglajul in trepte). Controllerul NU E DEFECT, doar ca functioneaza cu intermitente. Cand functioneaza, isi face treaba corect, dar ceva nu face contact si cand nu face, se stinge, sau palpaie. Banuiesc ca e ceva de la alimentare, dar nu sint sigur, uneori zgaltai de mufa si nu intrerupe, alterori o face imediat. Asa arata afisajul, pozele sint luate de pe net, dar modelul e acelasi. Link spre comentariu
The Stressmaker Postat Ianuarie 8, 2014 Partajează Postat Ianuarie 8, 2014 Cred ca puteti lipi cu pistolul de lipit, cipul fiind mai indepartat de mufa, dar, pentru mai multa siguranta, scurtcircuitati cei doi pini din mufa aceea cu un fir si apoi legati la impamantare (in caz ca pistolul de lipit da "inductie"). Daca si dupa aceasta operatiune va functiona tot cu intermitenta atunci, in lipsa unui defect mecanic, lipituri reci sau altceva, se poate considera integratul sau componentele aditionale lui (cuart si montajul aferent sau stabilizatorul acestui integrat) defecte chiar daca uneori functioneaza corect.Dupa mine pare curioasa metoda de a obtine 12V din 5V mai ales ca este vorba de aproape 2-3A consumati de pe firul de 5V. Link spre comentariu
Phaenius Postat Ianuarie 9, 2014 Autor Partajează Postat Ianuarie 9, 2014 Sa speram ca e doar un contact si mai ales sa nu fie vreun traseu intrerupt pe cablaj. Cat despre metoda de a face 12 V si 5, sint solutii si solutii. Acum, ca solutie de avarie, am cumparat un controller mecanic Thermaltake, pana repar asta original. Acest Thermaltake e un controller simplu cu control manual (cel original e automat, functie de temperatura) si coboara tensiunea de la 12 V pana la 4 V. Pentru asta, are un potentiometru liniar pe fiecare ventilator. Dar desigur si asta are dezavantajele ei, pentru ca si excesul de tensiune trebuie sa mearga undeva si se disipa sub forma de caldura (oricat de mica ar fi). Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum