Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Legarea unui amplificator la baterie.... nu prea inteleg.


TBone

Postări Recomandate

Am achizitionat un amplif Blaupunkt gta 2 special si in manualu de utilizare scrie ca masa nu se leaga la minusu bateriei si undeva pe sasiu sau pe caroserie, poate sa imi explice cineva de ce, pentru ca vreu inainte sa il conectez si la o sursa de calc sa vad cum merge si vreau sa fiu 100% sigur ca nu fac vr-o prostie si stric ceva.

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 14
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • adi_0106

    4

  • ionut20

    4

  • TBone

    1

  • morarumoryca

    1

Top autori în acest subiect

minusul de la baterie este legat la sasiu, deci borna bateriei si orice punct de pe sasiu, care nu este protejat sau vopsit vor avea acelasi potential, adica 0, deci leaga linistit, fie la borna, fie la sasiu.PS. apar probleme atunci cand mufele de pe baterie, sunt uzate, oxidate, la fel cu punctul de pe sasiu unde se face legatura(oxizi, papuci cu defect vopsea ... etc) caz in care intre borna de minus si sasiu poate aparea o diferenta de potentential de cativa mV, pana la jumate de volt sau mai mult, si atunci ar cam trebui revizuita instalatia electrica :goodman:

Link spre comentariu
  • 2 luni mai târziu...
Vizitator khatherr

Am achizitionat un amplif Blaupunkt gta 2 special si in manualu de utilizare scrie ca masa nu se leaga la minusu bateriei si undeva pe sasiu sau pe caroserie, poate sa imi explice cineva de ce, pentru ca vreu inainte sa il conectez si la o sursa de calc sa vad cum merge si vreau sa fiu 100% sigur ca nu fac vr-o prostie si stric ceva.

nu are nici un rost sa vii din portbagaj pana in fata la motor cu cablul de masa...sau poate ai vre-un bmw sau mercedes care au bateria in portbagaj sau sub bancheta din spate!
Link spre comentariu
  • 2 săptămâni mai târziu...

si in cazul in care am borna GND, borna +B si borna +12V ... inseamna ca leg impreuna borna +12Vcu borna +B?

Mai oameni buni :smt003 la masina ai o baterie ce are un "+" si un "-"Statiile de amplificare au de obicei 3 borne pt alimentare "+" "-" si "remote". se leaga plusul de la statie la borna + a bateriei si minusul de la statie la borna minul a bateriei sau la sasiu prin cabluri adecvate curentului ce trece prin ele si borne/papuci corespunzatori ... adica cabluri groase si borne/papuci mari. Borna de remote e borna ce in interiorul statiei, activeaza un releu de cele mai multe ori, ce cupleaza de fapt plusul la echipamentul de putere din interiorul statiei.Acest fir se leaga la iesirea de mica putere si de 12V din player (CD .. MP3 .. RC) daca nu ai player si ai statie :rolleyes: pui un intrerupator intre un plus din masina si firul ce duce la statie, la remote. Existenta acestui fir este datorita faptului ca se doreste ca echipamentul de putere sa porneasca/opreasca odata cu pornirea/oprirea unitatii de redare (cd-player), si tot odata, sa se evite intrerupatoarele de putere pt alimentarea statie.IN nici un caz nu se lasa firul de remote legat la plusul statiei tot timpul, pt ca aceasta va ramane pornita tot timpul, chiar si in absenta unui semnal la intrare. :yawinkle:
Link spre comentariu

da-mi voie sa te corectez la ceva Ionut20

faza cu releul de pe remote - nu e chiar asa ..... borna de remote alimenteaza driverul sursei in comutatie si implicit porneste sursa in comutati ... care implicit porneste etajul final

dar ca idee de ansamblu e cam tot una :yawinkle:

Link spre comentariu

da-mi voie sa te corectez la ceva Ionut20

faza cu releul de pe remote - nu e chiar asa ..... borna de remote alimenteaza driverul sursei in comutatie si implicit porneste sursa in comutati ... care implicit porneste etajul final

dar ca idee de ansamblu e cam tot una :yawinkle:

:smt003 am zis " activeaza un releu de cele mai multe ori " :d am descfacut si eu niste statii care aveau un tranzistor ce comanda SG-ul din partea de oscilator, DAR sa sti ca am dat si de unele modele de statii ce aveau efectiv un releu, care cupla oscilatorul la plus, pornind astfel sursa si evident ampliful final. Astea erau statii cu controlere gen cele din AT-uri si ATX-uri. Cele bazate pe SG-uri am intalnit numai cu tranzistor :smt006 :partyman:
Link spre comentariu
Vizitator claudio

ba ionut20 eu stiu ca bateria de la masina are + si - si ce ai mai scris tu acolodar din desenul postat de adi reiese ca borna +B este acceasi cu borna +12V si daca citeai atent, eu am scris ca nu am borna de Remote.deci am o borna GND o borna +12V o borna +Bin concluzie: tre sa fie legat +B la +12V tot timpul? sau ii nevoie numai la un impuls de pornire

Link spre comentariu

ba ionut20 eu stiu ca bateria de la masina are + si - si ce ai mai scris tu acolodar din desenul postat de adi reiese ca borna +B este acceasi cu borna +12V si daca citeai atent, eu am scris ca nu am borna de Remote.deci am o borna GND o borna +12V o borna +Bin concluzie: tre sa fie legat +B la +12V tot timpul? sau ii nevoie numai la un impuls de pornire

Nu am inteles eu ce intrbai defapt ....Daca ai la statie B+ 12V+ si gnd, legi 12V cu B impreuna ca sa pornesti statia, una din cele 2 e remotul, cred ca borna marcata cu 12Vm asta se poate verifica, fie uitandu-te in statie fie, masori curentul consumat pe unul din cele 2 fire.
Link spre comentariu

Daca ai la statie B+ 12V+ si gnd, legi 12V cu B impreuna ca sa pornesti statia, una din cele 2 e remotul, cred ca borna marcata cu 12Vm asta se poate verifica, fie uitandu-te in statie fie, masori curentul consumat pe unul din cele 2 fire.

si mai adaug si eusau dupa dimensiunea bornelor - de obicei cea de Remote e mai mica decat cele de alimentare propriu-zisa
Link spre comentariu
  • 3 luni mai târziu...

Uf, ce este asa de greu...

 

Bateria are 2 borne, MINUS, cea care se leaga la caroserie sau masa, cum se zice ma popular, si PLUS de unde pleaca un cablu gros la demaror si altul la contact(prin panouul de sigurante), cit si la alti consumatori.

 

Cea mai buna metoda de conectare, este urmatoarea:

 

MINUSUL de la player(Casetofon, Radio, Mp3, etc), se leaga DIRECT pe borna MINUS a bateriei(NU PE SASIUL AUTO), pot aparea diversi paraziti datorita contactelor imperfecte,cit si a rezistentei diferite a sasiului in diferite puncte ale caroseriei,sectiunea cablului fiind recomandata intre 2,5 si 4 mm2.

 

Tot in acelasi punct se leaga si minusul alimentarii (cablul)ce duce la STATIE, cablu dimensionat in sectiune, in functie de puterea statiei si lungimea lui, sectiunea fiind de minim 16mm2 ,pina in 50mm2 in functie de putere.

 

Plusul de la player(Casetofon, Radio, Mp3, etc), se leaga DIRECT pe borna PLUS a bateriei , printr-o siguranta fuzibila,dimensionata corespunzator, in functie de puterea consumata de aparat, uzual intre 15 si 30A,30A pt 4X 55W/iesire,cablu ce are sectiune identica precum cel pentru MINUS (2,5-4mm2).

 

Tot pe borna PLUS a bateriei, se leaga alimentarea (+), (cablul)ce duce la STATIE, cablu dimensionat in sectiune, in functie de puterea statiei si lungimea lui, sectiunea fiind de minim 16mm2 , pina in 50mm2 in functie de putere,evident TOT printr-o siguranta fuzibila dimensionata in functie de puterea amplificatorului, uzual intre 50A si 200A,50A pt 300-400W putere REALA,la 200A deja vorbim de amplif ce are peste 1500W putere REALA.

 

Ambele sigurante vor fi cit mai aproape de borna PLUS a bateriei, pt a proteja in cazul unui scurtcircuit accidental fata de masa.

 

Pt amplifurile ce au peste 300W, se recomanda folosirea condensatoarelor TAMPON de 1-40FARAZI, la minim 16Vcc,dimensionati in functie de puterea amplifului (consumul instantaneu, ajungind de multe ori sa fie chiar si 175% din puterea maxima a amplifului).

 

Si in sfirsit, REMOTE AMPLIFIER, se leaga direct la borna REMOTE OUT a playerului, preferabil printr-o siguranta de 1A, legata cit mai aproape de REM OUT a playerului,aici fiind vorba de curent de comanda,deci curenti mici, tipic 50-500 miliamperi,sectiunea cablului fiind de max 1mm2.

 

Daca playerul NU are REMOTE OUT(ceea ce NU am intilnit pina acum), borna REMOTE a amplifului(pornirea convertorului intern al amplifului), se leaga printr-un intrerupator ON-OFF, la borna PLUS a bateriei, evident pri siguranta fuzibila de 1-2A.

 

Si in final, pt cine NU stie,inainte de toate astea, se recomanda ca bornele acumulatorului, si bornele ce se prind pe ele (conectorii), sa fie curatate F F BINE cu perie de sirma, pina se indeparteaza si cea mai mica urma de corodare (oxizi), practic tre' sa LUCEASCA.

 

Apoi atit bornele cit si conectorii se ung , ghici cu ce?

 

Cu MIERE DE ALBINE, da MIERE DE ALBINE, ati citit bine,este MULT mai buna si mai rezistenta decit VASELINA cu care sintem familiarizati, mai toti dintre noi..

 

Succes, si NU uitati de sigurantele de care am vb, mai bine stai 1-5 min sa schimbi o siguranta arsa aiurea, decit sa iei FOC!

 

Si nu glumesc, bateria poate furniza curenti de scurtcircuit de peste 400-1000A, in functie de capacitatea ei, iar la un 700A, un cablu de 16mm2,se inroseste aproape instantaneu,concluziile vi le las voua sa le comentati...

 

Practic desenul postat de adi_0106 este perfect, mai trebuiesc puse acolo, sigurantele despre care vorbeam :axe: ,iar condensatorul cit mai aproape de bornele + si - ale amplifului, asta in caz ca se foloseste (recomandabil).

Succes! :smt006

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări