GEO 53 BN Postat August 3, 2013 Partajează Postat August 3, 2013 In una din zilele trecute,ma uitam la un motoras provenit de la un foehn industrial.Motorasul este cu rotorul bobinat si are puterea de max 100W,tensiunea de alimentare 230V.L-am alimentat la tensiunea maxima(30Vcc) a unei surse de tensiune si curent reglabil.Motorasul se invirtea destul de tare si avea un cuplu destul de marisor.Apoi am alimentat motorasul direct la perii,lasind capetele bobinelor in aer.Initial rotorul nu s-a invirtit,dar dindu-i un impuls, a inceput sa se invirta cu o viteza mai mare decit atunci cind am alimentat motorul la capetele bobinelor statorului.Am observat o crestere a curentului absorbit de motor,si concomitent o crestere usoara a cuplului.Am vrut sa vad ce se intimpla daca pun in scurt capetele bobinelor(cele doua fire unde se aplica tensiunea de alimentare alimentare).Am avut o surpriza.La scurcircuitarea celor doua fire, turatia rotorului a scazut dar in schimb cuplul aproape sa dublat,la fel si curentul a crescut.Prin scurcircuitarea celor doua fire, practic statorul era legat in paralel cu rotorul.Acum intrebarea mea este: Cum rotorul motorului, legat direct la sursa de alimentare s-a invirtit, fara ca statorul sa fie alimentat?De ce a scazut turatia motorului la scurtcircuitarea capetelor bobinelor din stator,concomitent cu cresterea cuplului(cuplul aproape s-a dublat)?I-mi cer scuze moderatorului, daca nu am postat unde trebuia.O zi buna sa aveti. Link spre comentariu
gica70 Postat August 3, 2013 Partajează Postat August 3, 2013 "Cum rotorul motorului, legat direct la sursa de alimentare s-a invirtit"E vorba de remanenta magnetica."Prin scurcircuitarea celor doua fire, practic statorul era legat in paralel cu rotorul."Asa lucreaza un motor de c.c. cu excitatie paralel.Turatia n=KU/fi unde:K un factor in functie de tipU este tensiuneafi fluxul magneticSe observa ca daca fluxul scade turatia creste!Mi-amintesc ca lucram candva la un combinat (la PRAM) si aveam un electrocar in dotare la care facusem o "mica" modificare; dupa ce-l porneam scoteam excitatia. Cred ca va puteti inchipui ca intreceam orice electrocar dar bietele baterii..Am uitat sa spun ca acest tip de motor cu excitatie serie este aproape universal (folosit la mai toate utilajele casnice) pentru ca functioneaza atat in c.c. cat si in c.a.L.E. Acum imi dau seama ca nu prea avea de unde sa aiba remanenta pentru ca lucra la 220 alternativ! Alta explicatie nu am..poate altcineva explica. Link spre comentariu
d2134 Postat August 3, 2013 Partajează Postat August 3, 2013 L-am alimentat la tensiunea maxima(30Vcc) a unei surse de tensiune si curent reglabil.De aici remanenta. Link spre comentariu
blazeu Postat August 23, 2013 Partajează Postat August 23, 2013 La motoarele de tractiune (realizate cu motoare universale cu excitatia serie), ultimele trepte de viteza sunt realizate prin reducerea curentului prin infasurarile "de excitatie" (statorice).Atentie, desi motorul "universal" poate functiona atat in curent continuu cat si alternativ, perfomanta lui va diferi, in principal deoarece in alternativ inductanta bobinajelor va constitui un factor suplimentar de limtare a curentului. Practic, daca aveti un motor destinat functionarii in alternativ, la alimentarea in continuu se recomanda apropierea cu prudenta de limita de tensiune, eventual se va urmari valoarea curentului pentru a nu depasi limita nominala. Link spre comentariu
gica70 Postat Octombrie 5, 2013 Partajează Postat Octombrie 5, 2013 "in principal deoarece in alternativ inductanta bobinajelor va constitui un factor suplimentar de limtare a curentului."Cred ca e vorba de impendanta.Xl=wL; unde w=2piF; w=omega!; L=inductanta. Link spre comentariu
Dr.L Postat Octombrie 5, 2013 Partajează Postat Octombrie 5, 2013 Fiind proportionale, nu e (cam) aceelasi lucru? Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum