iuli09 Postat Iulie 30, 2013 Partajează Postat Iulie 30, 2013 ceea ce ati masurat este tensiunea , nu curentul ; acesta se masoara cu ampermetrul si este exprimat in amperi . Totusi , inainte de a face orice achizitie de materiale sau orice modificare la masina ar fi foarte bine sa discutati problema cu un electrician auto ca sa vedeti daca ceea ce vreti sa faceti este realizabil in conditii de siguranta . Link spre comentariu
gica70 Postat Iulie 30, 2013 Partajează Postat Iulie 30, 2013 Varianta sugerata de tine nu cred ca va avea succes; este mai complicata mai ales pentru ca faci confuzie intre curent si tensiune.Daca nu ai inteles ca varianta prezentata de iuli9 este cea mai buna pentru tine inseamna ca nu poti duce la sfarsit acest proiect. Oricum iti doresc succes. Link spre comentariu
Marian Postat Iulie 30, 2013 Partajează Postat Iulie 30, 2013 Citesc si sunt mirat de cat de reala este zicala ...un orb calauzeste pe alt orb... nu intentionez sa insult pe nimeni dar in acelasi timp atunci cand dam sfaturi unui incepator ( sau cuiva care posteaza la incepatori ) ar trebui sa ne asiguram intai ca noi chiar stim mai multe decat el in subiectul respectiv si ca intelegem cat mai bine problema propusa discutiei de catre autorul subiectului ( aviz @Iuli09 ). Se cere ca pornirea motorului sa se faca separat printr-un buton, acuma se stie ca pornirea se face printr-un electromotor ( demaror parca ii mai zice ) si acesta este cuplat de catre un solenoid ( un soi de releu de mare putere ), starter-ul sau cum mai vreti sa-i spuneti, ei bine asa cum autorul subiectului a cerut trebuie sa se asigure faptul ca cuplarea sa se poata face doar o singura data dupa punerea contactului, altfel cuplarea electromotorului in mers poate insemna daune masive si scumpe, nu vad ce oprire este necesara asa cum s-a sugerat de catre @iuli09, oprirea motorului se face prin decuplarea contactului ca de obicei, iar cuplarea solenoidului se face prin buton fara mentinere, adica trebuie sa tii apasat ca sa cupleze. Ei bine, singura solutie viabila din tot ce s-a discutat pana acum mi se pare cea propusa de catre @AlinEX cu detectorul de scanteie ( daca exista asa ceva ar fi ideal ), este necesar pentru a asigura faptul ca o cuplare suplimentara nu se va putea face niciodata atat cat este motorul pornit, si senzorul ala nu poate detecta scantei decat in acea conditie ( adica motor pornit ), orice alta solutie ar putea fi incomoda, faci cumva si cuplarea solenoidului merge doar o singura data, pai daca din cine stie ce motiv motorul nu porneste la acea prima cuplare? apoi ce faci, cum pornesti? Concluzia este ca solutii ar putea fi dar repet, singura viabila mi se pare cea propusa de @AlinEX, in conditiile in care asanumitul senzor de scanteie chiar exista ( habar n-am, recunosc ), trebuie cumva asigurata detectarea starii motorului, pornit/oprit, doar asa asiguri o solutie sigura, altfel riscurile sau neajunsurile nu cred ca pot fi compensate de beneficii. O discutie cu un electrician autor priceput nu ar strica, ar mai putea fi problema omologarii acestei chestiuni, ca poate la o viitoare inspectie tehnica poate cauza ratarea trecerii ei, deci...alt neajuns. Link spre comentariu
gica70 Postat Iulie 30, 2013 Partajează Postat Iulie 30, 2013 Sigur, variante sunt multe si fiecare "vede" cat il duc ochii ! (apropo de orbi).Iuli9 a prezentat in varianta sa si acel buton de resetare care poate fi montat la mai putina vedere sau se poate pune un buton cu cheie!La varianta ta;pentru a nu avea probleme ca e motor termic diesel sau cu scanteie se ia semnal de la un tahogenerator de pe axul motorului (asa se face practic), se amplifica si da semnalul de blocare acelui buton.Acea tensiune se poate lua, cred, de la alternator dar inainte de punte.L.E. Am citit mesajul lui iuli9 si, intr-adevar, solutia nu e buna; dar, introducandu-se un contact N.I. (a unui releu de curent alternativ alimentat la tensiunea alternatorului, poate fi si un releu de c.c. daca se redreseaza acea tensiune) in serie cu acel releu din schema, proiectul devine viabil. Link spre comentariu
iuli09 Postat Iulie 30, 2013 Partajează Postat Iulie 30, 2013 Modalitatea de decuplare a releului , care se poate fi "luarea" contactului , sau actionarea butonului prevazut de mine in schema mi se pare lipsita de importanta in comparatie cu faptul ca in schema propusa, desi o actionare ulterioara a butonului de pornire nu mai produce efecte, contactul ramane permanent blocat pana la decuplarea bobinei releului.Asadar , cu scuzele de rigoare , trebuie sa spun ca varianta propusa de mine initial este gresita si nu poate fi folosita in acest caz . Link spre comentariu
Marian Postat Iulie 30, 2013 Partajează Postat Iulie 30, 2013 @gica70 solutia nu-mi apartine, am si specificat a cui este, eu doar am aprobat-o, am sustinut ideea de principiu cu detectarea starii motirului pornit/oprit, ce-i drept nu e universal valabila deci trebuie analizat cu atentie orice montaj s-ar propune si adaptat la situatia de fata.Ideea folosirii alternatorului ar putea fi o solutie, dar nu este o metoda sigura de detectare a starii motorului ca pana la urma alternatorul poate da tensiune si cand se cupleaza initial electromotorul/demarorul, ala invarte motorul si la randul sau invarte rotorul alternatorului, ar putea fi asigurata o intarziere insa de cateva secunde/zeci de secunde de la detectarea de tensiune pe bobina alternatorului si cuplarea unui releu care sa dezactiveze butonul de pornire, nu sunt insa sigur ca buna functionare a alternatorului nu ar fi afectata, gandesc ca n-ar trebui sa se intample nimic nedorit ca pana la urma preluarea cu o dioda de pe o singura iesire cu referinta la masa generala nu ar trebui sa afecteze dar nu-s electrician auto asa ca ma abtin de la comentarii, oricum ar trebui efectuate ceva masuratori pentru a se determina exact ce tensiuni se gasesc acolo si daca acestea variaza in functie de turatia motorului... daca insa ideea se aproba atunci putem trece la punerea in practica ( sau mai bine zis pe foaie ) a unei scheme, fie ea si macar asa de principiu./ciorna. Link spre comentariu
Rila Postat Iulie 30, 2013 Autor Partajează Postat Iulie 30, 2013 In primul rand imi cer scuze pentru eroarea mea,stiu ce este curentul si ce este tensiunea dar aseara era prea tarziu eram obosit si am scris in mare graba.Cea mai buna idee este a lui alin intr-adevar dar este putin mai complicata pentru ca nu stiu de unde pot face eu rost de un senzor de scanteie si ma gandesc ca pot sa fac ceva mai rapid si usor.M-am mai gandit si la alte optiuni ca de exemplu dupa punerea contactului butonul sa poata fi apasat doar 5 secunde iar apoi sa se dezactiveze(cu un lm555 ma gandesc ca ar fi posibil)in cazul in care nu a fost apasat butonul in aceste 5 secunde iau contactul si il pun iar si se reactiveaza pentru 5 secunde,sau citirea unuia dintre senzorii masinii(senzor turatie,sonda lamda,etc)! Link spre comentariu
gica70 Postat Iulie 30, 2013 Partajează Postat Iulie 30, 2013 Nu iti trebuie senzor de scanteie, doar ce am discutat (la fel de bine ai scanteie dar motorul nu porneste) ci senzor care arata ca motorul functioneaza. Este adevarat ca el se invarte si la starter dar pana la miile de turatii pe minut ale alternatorului necesare ajungerii acelui releu sa cupleze, mai este si asta se intapla cand motorul, efectiv, a pornit.Chiar a vazut cineva pe turometru ce valoare indica atunci cand se da la cheie?. Link spre comentariu
AlinEX Postat Iulie 30, 2013 Partajează Postat Iulie 30, 2013 Oameni buni! "senzor de scanteie" este un banal fir infasurat in jurul fisei centrale, legat in baza unui tranzistor sau la un comparator, dupa ce impulsurile respective au fost redresate si filtrate! Respectivul Tranzistor sau comparator poate comanda un releu(dar preferabil ar fi un temporizator) care sa dezactiveze butonul respectiv, pe durata cat aceste impulsuri exista! Este clar ca circuitele trebuiesc proiectate in functie de curentul comutat, si elementul comandat! Ce a omis initiatorul acestui subiect, este sa ne spuna marca si modelul automobilului pe care doreste sa faca astfel de modificare! Nu la toate masinile este posibil! In fine! cea mai buna treaba este sa se faca dezactivarea butonului in functie de turatie! adica... la poarnirea motorului, cand il turam la, sa zicem, 1500 de ture, sa se dezactiveze! asa functioneaza aproape toate instalatiile de GPL excluzandule pe cele secventiale care asigura comutarea la temperatura lichidului de racire, si pe cele de carburatie, unde comutarea este manuala! Link spre comentariu
gica70 Postat Iulie 30, 2013 Partajează Postat Iulie 30, 2013 Si daca acolo avem un conductor ecranat?Eu n-am observat ca cineva sa se intrebe cum arata acel senzor impreuna cu montajul respectiv. Mi-amintesc ca in revista Tehnium era o schema de alarma bazata pe culegerea impulsurilor de la distribuitor, o alta pentru stroboscop cuplat cu dwelmetru. Link spre comentariu
AlinEX Postat Iulie 30, 2013 Partajează Postat Iulie 30, 2013 Pana mea! se poate face si un temporizator! de la cuplarea contactului, starterul sa poata fi folosit maxim X secunde! NA! asta e si mai simpla! Idea este CE masina este? ca nu orice masina poate fi pornita fara cheie!... ca idee! prima mea masina a fost o amarata de dacie din '86! la care in loc de contact am adaptat temporizarea respectiva la punerea contactului! daca trecea juma de minut de la punerea contactului, starterul nu mai putea fi folosit, oricat de tare apasam pe el! Tot ce trebuia sa fac era sa astept cuminte stingerea unui LED verde! Toata treaba asta a fost mai ieftina de 50 de lei cat trebuia sa platesc pe un contact nou! de fapt nu ma costat decat releul, ca restul maimutelor le aveam prin sertare! si asta a fost vreo 5 lei parca, acu' patru cinci ani! Link spre comentariu
cristian_draghiescu Postat Iulie 30, 2013 Partajează Postat Iulie 30, 2013 Cred că problema se poate rezolva mult mai simplu.Nu văd de ce nu s-ar putea adapta un buton "Starter"împreună cu circuitul de forţă aferent, chiar procuratede la un "Schrott". Faptul că "donatorul" a avut motordiesel nu prezintă importanţă. Foştii sau actualii posesoriai unui Mercedes 200 D "Cobra" (dar nu numai ei) ştiufoarte bine la ce mă refer. Modificarea ar trebui să fieperfect abordabilă de orice electrician auto care are ooarecare experienţă în materie de maşini străine. Link spre comentariu
Rila Postat Iulie 30, 2013 Autor Partajează Postat Iulie 30, 2013 Masina mea este o dacie solenza,porneste doar daca cheia este citita de bucsa antidemaroare.Ideea mea a fost in felul urmator:Pun contactul(buton on/off),tin cheia langa bucsa sa o recunoasca iar apoi am 30 de secunde sa pornesc masina de la un push buton!Daca nu pornesc in cele 30 de secunde sa trebuiasca sa pun iar contactul(gandind ca circuitul este alimentat de la +contact si masa)!Am facut eu azi ceva cu un lm555 si un releu.Mergea perfect dar nu stiu cum a reusit sa se arda fara sa ii fac nimic chiar...Adica merge dar releul nu mai decupleaza.As dori un temporizator bazat pe tranzistori daca se poate! Link spre comentariu
AlinEX Postat Iulie 31, 2013 Partajează Postat Iulie 31, 2013 Un temporizator pe tranzitori? serios? are maxim 6 componente in care intra si releul cu dioda antiparalel! componentele principale sunt: un semireglabil(500k~4.7M)un rezistor mare (in jur de 1M), un cond mare(in jur de 1000uF), un tranzitor, releul si dioda! Hai ca e simplu! si daca tot e greu, uite inspiratie http://www.google.ro/search?q=temporiza ... 33&bih=645 Link spre comentariu
Marian Postat Iulie 31, 2013 Partajează Postat Iulie 31, 2013 O sugestie a mea:Un stabilizator 7805 alimentat de la contact va alimenta la randul sau temporizatorul cu o tensiune stabila imuna la variatiile tensiunii de pe acumulator, fapt care face perioada RC destul de constanta. Ideea e simpla, la cuplarea contactului se alimenteaza temporizatorul prin stabilizator, releul este unul Normal Inchis ( NC ), adica contactele cuplate atunci cand bobina nu este alimentata. La alimentarea temporizatorului initial este o perioada ( RC ) in care se poate cupla solenoidul ( starter-ul ), C1 se incarca prin R1 si P1 cu un curent constant, la atingerea a aproximativ 0,65V pe armaturi, NPN-ul se va deschide, acesta va pune baza PNP-ului la masa si acela deschizandu-se la randul sau va alimenta bobina releului, moment in care se vor decupla contactele releului facand alimentarea solenoidului imposibila din acel moment. Timpul este (U*C)/I, si poate fi ajustat prin ajustarea potentiometrului pana la obtinerea perioadei preferate. Ar putea fi necesara o dioda in paralel cu condensatorul pentru a asigura ca nu se va incarca mai mult de ~0,7V.PS: Neaparat trebuie masurat curentul consumat de catre solenoid, nu se pune problema mergerii la plesneala, trebuie un ampermetru solid inseriat cu alimentarea starter-ului si verificat cam la ce varf de curent se ajunge pentru a fi sigur ca releul este dimensionat corespunzator.PS2: Tranzistorul Q1 trebuie exact cum scrie in schema, adica BC547C, este unul cu Hfe mare, lucru neaparat necesar pentru un Ib cat mai mic care sa nu influenteze temporizarea. Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum