djlove Postat Iunie 13, 2013 Partajează Postat Iunie 13, 2013 Stiu ca nu s-a mai postat de mult timp aici, dar am si eu o mica problema.Vreau sa fac un mic montaj cu 2 leduri.Primul sta aprins cat timp am tensiune la retea (asta e simplu de facut), al doilea se aprinde numai daca exista si impamantare in priza respectiva.Al doilea vreau sa se aprinda indiferent de pozitia stecherului in priza (asa ca faza cu alimentatul dintre faza si impamantare nu prea merge, deoarece faza nu stiu pe ce fir vine)Are cineva ceva idei? Link spre comentariu
Dr.L Postat Iunie 13, 2013 Partajează Postat Iunie 13, 2013 O dioda de la un pin al stecherului, cealalta de la celalalt pin. Iar ledul intre punctul comun al diodelor si impamantare Link spre comentariu
Vizitator tyc Postat Iunie 13, 2013 Partajează Postat Iunie 13, 2013 Si asa afli si daca exista conturnare pe circuitul respectiv ... cu siguranta de faza scoasa si pamantare la priza ,ledul de pamantare lumineaza. Link spre comentariu
djlove Postat Iunie 14, 2013 Autor Partajează Postat Iunie 14, 2013 Am rezolvat problema ca Dr.L (multumesc pe aceasta cale).Am facut montajul intro mica cutie din PVC cu 2 leduri, un cablu de microfon gros( ca e mai flexibil) si un stecher. Functioneaza perfect.Vreau sa verific prizele la mai multe scoli (pentru certificat pram) si cu aparatul de masura dureaza ceva. Asa doar bag stecherul in priza si vad imediat daca e legat firul de protectie la ceva, sau e in aer, sau nu exista. Link spre comentariu
Vizitator tyc Postat Iunie 14, 2013 Partajează Postat Iunie 14, 2013 ...sau pamantarea e insuficienta ,la led ii ajung 10mA pt a lumina bine dar 10mA la 230V inseamna ca la un copil (elev) sau la o femeie (invatatoare/profesoara) o atingere mortala .Asa ca inlocuieste ledurile cu ceva becuri de 500W ,sa fie verificarea pe bune si sa mearga repede. Care e rezistenta minima care trebuie sa indice instrumentul pt pamantare? Link spre comentariu
Dr.L Postat Iunie 14, 2013 Partajează Postat Iunie 14, 2013 Da, ar merge bine cu 2 becuri, cate unul intre fiecare pin al stecherului si impamantare.Ledurile superluminoase merg si cu zeci uA, deci s-ar putea sa indice gresit.Cablul de microfon rezista la 230Vca ? Link spre comentariu
djlove Postat Iunie 15, 2013 Autor Partajează Postat Iunie 15, 2013 Dr.L - Da, izolatia este destul de groasa ca sa reziste.Tyc - Cine a vorbit aici de masurarea rezistentei? Asta e alta poveste.Deja pe aici totul incepe se fie offtopic, dar asa e pe elforum (sunt obisnuit) Link spre comentariu
Vizitator tyc Postat Iunie 15, 2013 Partajează Postat Iunie 15, 2013 Asa stiu ca se verifica circuitul nulului de protectie . Adica daca o pamantare 'nu tine' e numai pe hartie si nu are rost sa mai zici ceva de ea/sa te complici/sa pierzi vremea ...Nulul de protectie e creat pt ... protectie . Stiu ca in Romania se obisnuieste sa platesti tot felul de asigurari si la o adica incasezi nimic si ti se face si sete de de la atita umblatura .Vrei sa constati daca poti sa alimentezi sculele in siguranta? Verifica instalatia cu becuri ,cu leduri e cam degeaba - in cazul unui curent mai mare prezinta o rezistenta mare pamantarea (practic se intrerupe) ;de aici rezistenta .Probabil rationamentul nu e cel bun si prezinta altcineva alta varianta . Link spre comentariu
djlove Postat Iunie 16, 2013 Autor Partajează Postat Iunie 16, 2013 tyc - Asa e in Romania... "zugravul face si instalatia electrica si sanitare, etc", zice ca le stie pe toate. Sper ca ai inteles aluzia.Nu e locul potrivit aici pentru astlel de discutii, dar iti raspund scurt ca sa terminam odata:1.Prizele de pamant se verifica cu aparat special creeat in acest scop (vezi Metrel MI 2124), ceea ce zici tu cu becuri fac doar zidarii.2.Prizele de pamant se masoara in doza de separare (afara unde se poate separa/intrerupe platbanda), nicidecum la priza din casa. (in casa ori ai 3 fire, ori nu)3.Nu alimentez nimic; asta e serviciul meu. Inchei discutia pe aceasta tema aici. Link spre comentariu
blazeu Postat Iulie 17, 2013 Partajează Postat Iulie 17, 2013 DJLove, Tyc te-a sfatuit sa faci o verificare mai "serioasa". La curentul ceva mai semnificativ al becului "de 500W" vei fi informat despre "realitatea" protectiei oferite de "pamantare".Eu am crescut si inca traiesc intr-o lume in care izolatiile (ar) trebui sa fie corespunzatoare unei alimentari monofazate clasice (pe 2 fire). Parerea mea e ca generalizarea prizelor cu pamantare e pe de o parte o cale de a umfla devizele si implicit costurile instalatiilor electrice, pe de alta parte o "invitatie" la delasare si neglijenta in izolarea partilor conductoare accesibile (las' ca are punere la pamant).Cum naiba s-au putut construi aparate cu sasiul legat galvanic, direct la un fir al retelei (inclusiv "faza") si n-au fost probleme? (bineinteles, erau luate masuri de izolare spre utilizatori, butoane din plastic, carcase izolatoare, antena prin condensatori mici, la 2kV, etc.).In plus, firul de pamantare neavand un rol direct, se poate prea usor intrerupe, din diverse motive, fara a se observa (daca s-a intrerupt faza sau nulul nu mai functioneaza aparatul), deci siguranta "produsa " de el e...relativa.Sanatate! Link spre comentariu
The Stressmaker Postat Iulie 31, 2013 Partajează Postat Iulie 31, 2013 Discutia este interesanta asa ca propun un montaj. Se foloseste un releu mic cu bobina la 230Vac (si consum undeva la maximum 20mA) si conectata intre una din borne si contactul de impamantare. Contactul normal inchis se leaga la cealalta borna (cea libera) iar contactul normal deschis la borna cu bobina releului. Punctul comun al contactului se leaga la montaj, cu led sau bec. Asa, daca borna cu bobina releului este pe faza, acesta cupleaza si selecteaza aceasta borna altfel ramane cuplat pe celalata borna. Spuneti-i un "selector de faza". Totusi as adauga indicatoare intre toate trei contactele pentru siguranta. Daca pe ledul de control se adauga un bec de frigider inseriat cu un buton se poate testa "diferentiala" la o apasare de buton.Pentru verificarea impamantarii vin cu o idee practica. Se stie ca undeva in tablourile electrice de distributie nulul de lucru si nulul de protectie sunt unite intr-un punct comun. Daca se incarca nulul de protectie cu, sa zicem 10A (consum suportat de majoritatea sigurantelor automate si la limita maxima admisa a prizei sau putin peste, cu 300W), si se foloseste ca referinta nulul de lucru, se poate afla rezistenta acestuia masurand cu un voltmetru cuplat intre nulul de lucru si nulul de protectie acea cadere de tensiune. Daca avem 40V (exemplu ipotetic) atunci, stiind ca avem in circuit o intensitate de 10A, aflam ca rezistenta acelui conductor de protectie pana in punctul de conectare comun cu nulul de lucru este de 4 ohm. Se poate face un voltmetru cu "bargraf" care sa indice aproximativ "calitatea" impamantarii folosind leduri verzi la primele trei leduri apoi leduri galbene la urmatoarele 3 si leduri rosii la ultimile 4. Asa, la o tensiune mica se aprind numai ledurile verzi indicand o rezistenta mica (si circuit admis) iar la contacte slabe se aprind toate zece (sau la selectia "dot" numai ledul rosu). Bineinteles ca nu se poate ridica la nivelul unei masuratori profesionale dar se poate folosi la determinarea rapida "trece/nu trece" a unui numar mare de prize masurarea durand una sau doua secunde.Situatia se complica la circuitele alimentate din sigurante diferentiale unde o lampa de control cu bec de frigider este suficienta pentru declansare. Dezavantajul este uzura sigurantelor automate la teste repetate.PS: am scris acest lucru motivat de o dorinta mai veche de a afla cum se numeste si cum functioneaza un dispozitiv "de pe vremuri" "nemtesc" care "masura" priza si indica ceva de genul: "rezista" la 1150W. Am auzit de acest aparat dar nu cunosc detalii (si pe cine am intrebat nu a auzit...) decat ca informatia este veche de 40-50 ani inainte de "era digitala". Dupa "batai de cap" am ajuns la concluzia enuntata mai sus ca principiu de functionare la care se adauga masurarea caderii de tensiune in gol si in sarcina si diferenta acestor tensiuni da caderea de tensiune totala pe circuit. Daca cineva are informatii acestea sunt binevenite. Link spre comentariu
blazeu Postat Septembrie 3, 2013 Partajează Postat Septembrie 3, 2013 Nu am auzit de un asemenea dispozitiv, insa principiul enuntat mi se pare valabil, in sensul ca se vor efectua 2 masurari de tensiune, una in gol si una intr-o sarcina oarecare. Cunoscand (fie prin masurare, fie printr-o aproximare rezonabila) curentul de sarcina si tensiunea in sarcina se determina o "impedanta" a circuitului, pe baza careia se poate calcula un curent maxim (pentru care caderea de tensiune e de max. 10% de ex.), de unde rezulta o putere maxima alimentabila pe acel circuit.Totusi, desi ia in consideratie criteriul uzual al limitei caderii de tensiune, nu se ia in consideratie distributia pierderii de tensiune: una e sa pierdem 20 de volti pe 200 de metri de cablu si cu totul alta pe 1 metru!!Pentru instalatiile interioare, verificarea vizuala a sectiunii conductorului e primul test, al doilea fiind calitatea interconectarii in doze, punct unde pot apare alte probleme (inclusiv conectarile in doze de aparat!).Ca o regula generala si sigura, e bine sa avem idee ce ordin de putere are consumatorul pe care-l "bagam in priza": un incarcator de telefon sau un radio mic se pot pune oriunde, insa alta e situatia cand avem un calorifer, un fier de calcat sau un incalzitor de apa de 2kW, consumatori destul de mici din punct de vedere geometric in ultimele 2 exemple, insa cu puteri MARI!...Iar ajungem la eternul compromis, siguranta=cablu gros=scump, nu bun! ieftin=cablu subtire=incins, fum, risc de incendiu!!! Parca nici asta nu-i bun?Alegeti, domnu' client. Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum