Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Alimentare baghete led-uri


Postări Recomandate

Becurile facute la inceput topicului functoneaza si acum...

Usor de facut cu ce se gaseste pe "fundul sertarului" , si intradevar ledul sa functioneze la jumatate din temperatura data din foaia de catalog ,eu dimensoinez in asa fel radiatorul sa nu depaseasca 50 grade.

Iar un led smd 5050 care este dat la 60mA, eu il alimentez la un consum de 35mA maxim 40mA.

Link spre comentariu

Nu vreau sa intru in polemica cu nimeni. Fiecare e liber sa-si expuna parerea.Eu am expus un punct de vedere rezultat in urma nenumaratelor experimente efectuate de-a lungul anilor.Raman la parerea mea , ca sursele de comutatie sunt net superioare reactantei capacitive.Din toate punctele de vedere: fiabilitate, randament, securitate si chiar financiar. Alimentatoarele ieftine de 3-4 lei rivalizeaza ca pret cu un condensator de calitate mai buna.Eu personal, nu am reusit niciodata sa am un randament bun al LED-urilor cu montajele capacitive.Pt. puteri mici si iluminare mai mult "chioara", mai merge. Dar pt. o iluminare de calitate si randament bun, sursele in comutatie sunt imbatabile.Desigur, putem adauga dupa ele si un etaj pt. curent constant (cel mai simplu cu LM 317), dar din experienta va pot spune ca nu am simtit nevoia.Cu 2 astfel de alimentatoare inseriate (10V) eu am alimentata vechea mea lampa de lucru care are un LED de 10W pe un radiator de procesor.Lumina e neutra si net superioara becului cu halogen de 50 W avut anterior. Nu arata prea bine, dar dupa cum se stie, orice improvizatie, daca "merge", devine permanenta.Ma mai gandesc la un "upgrade" estetic.Mai jos e un link  cu poze unde se vad alimentatoarele  de care vorbesc.

 

http://www.elforum.info/topic/94205-repararea-becurilor-cu-led/page-5

Editat de ss1958
Link spre comentariu

SS - Bravo! solutia corecta, si iata ca se poate la pret de "dumping" dar ce e maxim de imprtant este electrosecuritatea, un montaj izolat galvanic este ce trebuie facut.

 

Desigur ca s-ar fi putut pune si leduri mai bune, poate si ceva ca optica secundara pentru a recanaliza si radiatia care altfel se pierde.

 

Ne spui si noua de unde este sursa de alimentatoare si care este curentul la care functioneaza limitarea interna? Si mai ales valoarea de limitare a curentului este relativ constanta mai ales termic?

Ai incercat si montaj cu dubla limitare "in cascada" ? cum am descris eu aici? Citez:

 

Principiul de limitare in cascada se mai poate aplica - la solutii foarte ieftine, care combina 2 solutii relativ "slabe" dar rezultatul este chiar bun avand in vedere ca sunt 2 circuite pe principii diferite, puse in cascada.

 

Concret (tot zic sa fac un thread de exemplificare): multe surse mini SMPS cum sunt cele de incarcare GSM sunt limitate intern la un curent utilizabil sa alimenteze direct un LED, iar tensiunea este suficienta, cate odata este suficienta si pentru o inseriere de 2 leduri.

Dar regimul de limitare este totusi "de avarie" deci nu e o idee buna neaparat sa te bazezi doar pe el, plus ca nu e conceput ca sa tina exact curentul (asta variaza de la caz la caz).

Solutia este simpla: un "driver" serial pasiv, adica o simpla rezistenta, pusa in asa fel incat sa limiteze curentul la circa 90% din curentul limitat de sursa.

Deci ledul va fi alimentat din SMPS printr-o simpla rezistenta serie - asta este tot montajul, si cum mai toata lumea are asa ceva gratuit si sta printr-un sertar - costul e neglijabil, iar sursa este "corecta" cu separatie galvanica.

Link spre comentariu

Asa cum am mai scris, eu cumpar aceste incarcatoare din DORALY sau EUROPA cu 3 lei-1A si 4 lei-2A. La magazinele de profil, acelasi incarcator e dublu sau chiar triplu ca pret.Asa am raspuns si in ce priveste limitarea interna care chiar este de 1 sau 2 A si si-o pastreaza chiar si cand LED-ul se ambaleaza termic. E drept ca nu am fortat niciodata peste 2 treimi din capacitatea incarcatoarelor.Eu le folosesc si in alimentarea altor montaje datorita gabaritului f. mic.Pt mai putin de 5V  folosesc un incarcator si un lm 317 cu care pot alimenta de la 1,2v la 4,5V-1A. Peste 5V, folosesc 2-3 incarcatoare inseriate si dupa ele surse fixe de 6 -12V(78XX).Chiar 3 incarcatoare inseriate sunt la jumatatea gabaritului unui traf de 12V-200mA..Nemavorbind ca pot fi asezate un cutie in spatii inguste si nu toate la un loc.De vreo 2 ani, pentru curent de 1-1,5A folosesc exclusiv aceste alimentatoare  si nici macar unul nu mi-a facut probleme, desi am folosit cateva zeci

Link spre comentariu

Domnilor fiecare alege ce doreste...se gaseste sigur in "cutiuta" fiecaruia in a construi o sursa .

La cate firme care produc becuri cu led sunt ,atitea sunt si tipurile de alimentare surse de comutatie sau prin reactanta capacitiva.

Link spre comentariu

Sorry, te contrazic:

 

- limitare cu reactanta capacitiva = produse de proasta calitate global (chinezisme)

- produse bune = neaparat drivere in comutatie active, nu se poate concepe altfel

- probabil ca exista si o clasa incoerenta unde s-or amesteca cele doua situatii

 

Nu cred sa vad LEDuri de calitate si solutii de racire bune intr-un bec cu limitare pe reactanta, ala este terenul unor produse care nu vor sa fie decat ieftine.

Posibil insa ca anumite variante cu sursa curent constant in comutatie sa nu fie foarte bune la calitatea ledurilor sau a solutiei de racire - vezi threadul cu Osram...

Link spre comentariu

Eu nu sunt pentru  produsul x e mai bun decit produsul y...

Nici pentru limitare cu reactanta capacitiva sau drivere in comutatie ,fiecare construieste cum si ce vrea...si in functie de buget.

Acum ca ai facut un bec cu led si peste 6 luni firma care a produs ledul ia "dublat calitatile" si trebuie sa cumpar alte leduri in a le inlocui daca nu chiar si sursa ca de nu mai duce ,iar mi se pare aiurea.

Multi se sperie doar cand aud de sursa in  comutatie ,transformator de bobinat ,etc..etc, dar cel cu coarne nu este asa de negru si se poate proceda cum a facut @ss1958 si a rezolvat problema ,debeaba ii spun ca nu este bine asa ca driverele in comutatie este solutia corecta si il costa x lei ,pai de bani astia imi iau un bec din Dr....ul R.. u si cand sa ars ,vede ca avea un condesator si spune mai bine il faceam eu si ieseam mai ieftin.

 

Link spre comentariu

Eu nu spun ca o solutie e mai buna decat alta decat prin prisma experientei mele.Am cumparat si eu nenumarate becoleduri de la firme cu renume si "no name".Cele "de firma" sunt de mai buna calitate, dar in nici un caz nu isi justifica pretul astronomic.Celelalte, mai ieftine, sunt asa de proaste, incat nici ele nu isi justifica pretul care nici nu e chiar mic.De aceea m-am hotarat sa-mi fac singur"becurile" si pot spune ca am ajuns la un compromis care ma avantajeaza in raportul calitate-pret.De exemplu, un bec cu LED de 9W facut de mine si care are o intensitate luminoasa mai mare ca unul clasic de 60W, ajunge cam la 9-10 lei si functioneaza neintrerupt de 2 ani.Cel mai mare construit de mine este unul de 18W cu aceleasi 2 alimentatoare legate in serie , dar problama este la disiparea caldurii.A iesit cam neaspectos, dar isi face treaba excelent.Am pus un LED chinezesc de 10 Wintr-un vechi proiector cu halogen si l-am pus in curtea casei .Rezultatul e spectaculos.Suprafata pentru care e pus sa-si faca treaba (cam 500 mp) e luminata mai puternic decat vechiul halogen de 100 W.Mentionez ca toate componentele sunt chinezesti.

Editat de ss1958
Link spre comentariu

CITAT: De exemplu, un bec cu LED de 9W facut de mine si care are o intensitate luminoasa mai mare ca unul clasic de 60W, ajunge cam la 9-10 lei

 

Poti detalia calculul? Piesele din sertare le-ai considerat zero lei? Munca tot zero lei?

Link spre comentariu

Poate daca ati fi citit tot ce s-a discutat pe aici, intrebarile aveau o alta forma.Totusi am sa va raspund.  2 Incarcatoare de 3 lei bucata + 3 LED-uri  de 1 leu bucata = 9 lei .Se mai adauga carcasa (fasungul) de la un CFL "mort" si o bucatica de tabla de  aluminiu. Alte piese de prin sertare nu am folositManopera, cam 20-30 minute. Intensitatea luminoas e prin comparatie, neavand la dispozitie un luxmetru.

Link spre comentariu

Am avut si eu o tentativa in acest sens, dar m-a descurajat disipatia termica prin  marimea radiatorului.La proiectorul facut de mine, cu LED de 10W, problema s-a rezolvat prin disiparea caldurii datorita carcasei metalice destul de generoasa.Ne puteti spune ce fel de driver folositi (e recuperat de undeva sau construit de dvs., poate si o schema) si daca nu sunt probleme deoarece driverul este de 10W si LED-ul de 30W. O sa va mire, dar am in proiect un becoled de 10W care are ca particularitate un miniventilator de 4x4 cm-12V alimentat din alimentatoarele LED-ului. In teste , temperatura radiatorului (tablei de aluminiu) nu a trecut de 50 de grade.Ramane sa gasesc o modalitate de constructie care sa permita circulatia lejera a aerului  "plimbat" de ventilator.

Link spre comentariu

La 15 dolari pt. 10 bucăţi, cât costă în China cu transport inclus, nu merită construite decât pt. experienţă sau fun, însă la mine nu se mai pune problema nici de una nici de alta.

Nu e nicio problemă dacă driverul e mai mic decât ledul, chiar se recomandă, ledurile în general şi cele chinezeşti în special au randament mai bun la curenţi reduşi, precum şi viaţă mai lungă.

Acuma sigur, ţigănia de mai sus datează de la începuturile experienţelor mele, de acum câţiva ani, acel bec nu se poate monta oriunde, e bun pt. beci, cămară sau alte locuri retrase, la mine e montat în camera centralei termice, unde nu se uită nimeni la el. Mai nou folosesc baghete de aluminiu de 50cm lungime, echipate cu 36 de leduri tip 5630, la 4W per total sunt echivalente cu un bec de 40W, şi nici nu au nevoie de răcire suplimentară. 3 astfel de baghete produc suficientă lumină pt. casa scărilor, una deasupra uşii de la intrare şi 2 montate în spatele balustradei. Ca o particularitate am folosit şi un senzor IR de tensiune joasă, astfel ledurile se aprind automat când apare oricine prin zonă, foarte util când vii de afară cu mâinile ocupate.

Link spre comentariu

1. Mihai C a facut foarte bine cu un indice de incarcare mic. Asa trebuie procedat deoarece:

- randamentul creste

- un led mai "puternic" are Rt jct-case proportional mai mica, si o rezistenta termica este cu atat mai importanta cu cat este mai aproape de jonctiune (mai aproape nici nu se poate)

- ledurile permit lejer un indice de incarcare incepand de la 10%, modificarea cromatica este neimportatnta mai ales in regim amator

 

2. la proiectorul facut de tine daca te-ai descurcat cu carcasa e cel mai bine.

Insa altfel solutia buna/corecta ar fi fost cu heat-pipe care sa evacueze caldura la oarecare distanta in afara carcasei unde sa poti pune un cooler corespunzator.

 

3. la becoledul tau pot zice ca dintr-o sumedenie de motive nu agreez solutiile active de racire. Solutia din poza lui MihaiC e cea mai buna dupa mine, exista astfel de radiatoare "gratuite" recuperate de la CPU, presupun ca acesta este cazul, dar se pot cumpara si monstri care arata exact la fel, dar sunt de 17-20cm diametru si 4-6cm grosime.

Temperatura pe radiator nu e relevanta decat daca in mod sigur ai gradienti mici pana la jonctiune!!

Nu zic asta pentru tine defapt, dar suint multi incepatori care fac montarea termica prost, se bucura ca nu au decat "caldut" radiatorul, insa ledul sucomba aproape instantaneu pentru ca el saracu' nu poate evacua caldura.

 

4. orice driver ar fi el da un anumit curent, deci care sa fie problema? E dimensionat la 200mA si da corect 200mA, atat va trece prin LED, chiar daca am pus led de 3000mA.

Probabil ca in ultimul raspuns este vorba de o "sursa curent constant" care este un SMPS principial ca alimentatoarele pe care le iei din Europa, cu marea diferenta ca are special configurat feed-backul pentru iesire in curent constant.

Evient ca e preferabil ca asa ceva sa cumperi, nu se justifica altfel.

Daca nu, faci tu un driver, in modurile cunoscute.

Editat de Dxxx
Link spre comentariu
  • 1 lună mai târziu...

baghetele cu trei leduri din poza de mai sus, cat curent trebuie sa ia? eu am pus doua, legate in paralel, la o sursa de 12V, si imi arata 93mA. este mult, este putin, cat ar trebui sa ia o bagheta de acest fel? pentru 6 baghete, ce schema cu condensator din primul link ar trebui sa folosesc? le leg in serie sau in paralel? bagheta mea este de 12V, ledurile sunt 5630 si mai mici decat in poza iar rezistenta de pe bagheta este de 470ohmi. cu stima, eugen

Editat de eugenbt
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări