yo9hmd Postat Mai 26, 2014 Partajează Postat Mai 26, 2014 @Dxxx, Costurile sunt printre cele mai mici, puterea obtiunuta este cea determinata de parametrii ledurilor, iar comparatiile le face cine doreste sa-si ocupe timpul cu asa ceva... Pentru link,.....cu placere! Link spre comentariu
Dxxx Postat Mai 26, 2014 Partajează Postat Mai 26, 2014 In mod paradoxal cateodata poti sa obtii costuri comparabile (vs beneficii) folosind o solutie mult mai buna. Daca stim costurile prezente se poate cauta o astfel de solutie, insa evident ca nu are rost sa caut ceva pana nu avem o referinta (nu vrei public, merge si pe PM). Se pare insa ca nu esti interesat, asa ca eu o las balta momentan. Link spre comentariu
blazeu Postat Iulie 9, 2014 Partajează Postat Iulie 9, 2014 Ma despart destul de putini ani de schimbarea prefixului din 5 in 6 si din perspectiva unei oarecari experiente personale, si eu prefer sa evit "solutia" pretului minim, legata prea adesea de o calitate foarte scazuta. Cand fac ceva pentru mine, fie personal fie pentru cineva foarte apropiat, fata de care doresc sa realizez ceva "onorabil", care sa nu necesite interventii frecvente (valabil si in ce ma priveste), prefer sa bag niste bani in plus, dar sa obtin o functionare sigura si durabila. Bineinteles ca mai fac si unele experimente (numai pentru mine personal) care mai dau si rateu. Important e sa inteleg cat mai complet functionarea "dispozitivului" si sa definesc cat mai exact cerintele si conditiile de functionare (de exemplu daca locatia e expusa direct la radiatie solara, se vor dimensiona mecanismele de racire pentru temperatura ambianta mult mai ridicata dintr-o asemenea locatie). On topic: solutia alimentarii economice prin reactanta capacitiva, e destul de raspandita. Montajele au puteri mici, condensatoarele utilizate au o fiabilitate buna (desigur, nu orice condensator corespunde pentru a functiona ca reactanta). Adaugand un rezistor de mica putere, cu rol de fuzibil, se pot evita "focuri de artificii" in cazul unor eventuale strapungeri ale de-acum celebrului condensator. Mai ales daca doriti instalarea unui numar mai mare de lampi, si mai ales daca va ganditi la utilizarea unor LED-uri de performanta superioara, si eu v-as recomanda....calduros! sa nu va zgarciti la sursa lor de alimentare. Cu cat puterea e mai mare, odata cu performanta creste atat pretul cat si precizia necesara parametrilor de functionare, adica 1) controlul cat mai precis si riguros al CURENTULUI prin LED (uri) SI 2) asigurarea RACIRII, in principal prin RADIATOARE dimensionate cat mai generos, oricum PESTE minimul rezultat din CALCULE (nu "dupa ureche", sau "c-asa am mai vazut eu" sau mai stiu eu ce metode empirice....) Daca becurile cu incandescenta, in plus peste eficienta microscopica a conversiei caldurii in lumina raman prizoniere binomului "ieftine si proaste" in sensul de ne-durabile, daca iluminatul fluorescent (promovat intens de marele Tesla) a ramas blocat in forma tubului lung, adecvat mai mult mediului industrial, sau "convertit" in variantele recente ale CFL-ului cu tub fierbinte si cu atat mai pretentios la racirea prin ventilare, absenta in cele mai multe lampi gandite pentru becuri cu incandescenta, au cam "dat chix", iluminatul cu LED e si el "lovit" de reducerile de costuri aplicate prea devreme pe o tehnologie ne-maturizata... Promovarea unor produse care promit performanta superioara in schimbul unui pret mai ridicat pot fi, pe termen lung (paradoxal?) mai ieftine decat solutia "ieftina" dar slaba calitativ, economisind cheltuieli cu inlocuirea elementelor (LED, surse) (atat costul elementelor noi cat si al manoperei de inlocuire dar si inconvenientele legate de absenta serviciului pana la remediere). Singura problema e daca solutia aia mai scumpa chiar aduce un plus de siguranta in functionare.... Increderea e foarta importanta! 1 Link spre comentariu
Dr.L Postat Iulie 9, 2014 Partajează Postat Iulie 9, 2014 condensatoarele utilizate au o fiabilitate buna Din pacate, nu prea. Reteaua contine foare multe mizerii/paraziti, forma de unda sinuosoidala e tesita la varfuri etc, ceea ce duce la distrugerea condensatorilor, in timp. Cel mai clar se vede problema asta la senzorii de miscare: dupa niste ani nu mai functioneaza corect, deoarece capacitatea condensatorilor a scazut considerabil: din cauza mizeriilor (in special componentele de inalta frecventa) si a zennerului in paralel cu consumatorul, apar curenti mari prin condensator, curenti care l-ar pune in scurt, daca nu ar fi facut cu folie metalizata. Fiind cu folie metalizata,doar se arde metalizarea intr-un punct si scade capacitatea condensatorului. Link spre comentariu
albasete Postat Septembrie 2, 2014 Partajează Postat Septembrie 2, 2014 (editat) Salutare si felicitari pentru realizari. Vreau si eu sa incerc montajul cu leduri postat de Aetius pe un suport de neon de 18 - 20 W cu leduri asemanatoare cu cele din imagine. Sunt "bune" acele leduri ? Nu folosesc baghetele din imagine, nu pot strapa rezistentele, sunt in silicon desi pot sa le alimentez la 12 V, dar este mai buna ideea lui Aetius. Stie cineva de unde se pot achizitiona astfel de leduri sau chiar baghete folosite de yo9hmd? Multumesc. Editat Septembrie 2, 2014 de albasete Link spre comentariu
The Stressmaker Postat Septembrie 6, 2014 Partajează Postat Septembrie 6, 2014 Carcasa acelor leduri nu stiu de unde se poate achizitiona dar ledurile acelea sunt identice cu cele de la benzile flexibile de 5m cu leduri de tip 5050 (cam la 22 lei pe metru la mine in oras la un magazin de electronice). Initial si eu am avut aceeasi idee, de a sectiona in segmente o asemenea banda apoi lipite in serie, pana recent cand am descoperit acest montaj (Eng): http://www.edn.com/design/led/4405687/An-improved-offline-driver-lights-an-LED-string . Stiu ca nu este o schema cu izolare galvanica (atentie experimentatorilor neatenti) dar face ceea ce varianta cu condensator nu face adica asigura alimentari de ordinul amperilor la o tensiune constanta. Prin modificarea zennerului de 39V se poate cobora tensiunea pana la 12V, tensiune necesara unei benzi cu leduri fara a mai fi nevoie de sectionarea acesteia. La 82% eficienta cu atat de putine componente eu zic ca avantajele acopera dezavantajul. Acest montaj, prin tatonarea valorilor poate fi folosit la inca ceva. Din modul de lucru al montajului se observa ca incarcarea condensatorului are loc in partea de semialternata cu valoarea tensiunii mai mica decat valoarea zennerului. Asta inseamna ca acest montaj va functiona si alimentat de la un acumulator de 12V realizand, cu un singur releu bipolar si un acumulator, un sistem de iluminat de siguranta pe acelasi traseu. PS: inainte sa criticati acest montaj ca nu respecta electrosecuritatea incercati sa intelegeti functionarea lui si de unde apare eficienta crescuta fata de variantele cu sursa in comutatie sau condensator. Nu am construit inca schema dar este cea mai tentanta pentru alimentarea benzilor cu leduri la 12V. Link spre comentariu
Dxxx Postat Septembrie 6, 2014 Partajează Postat Septembrie 6, 2014 Da, este cum am spune ca putem merge la piata cu bicicleta, la ce ne trebuie masina...Pentru cine crede ca led-urile sunt 5050 (adica doar o codificare de carcasa) fara sa tina seama de producator, parametri maximali si cei de exploatare (ce ne trebuie DS?) ce sa mai zicem de fiabilitate, randament lunimos, ca sa nu mai vorbim de componenta spectrala sau CRI.Pentru altii exista toate astea si producatori mari, dar desigur ca nu cumperi Cree la pret de "banda".Te asigur ca cine doreste mai mult va folosi smps + driver (generator curent constant) in comutatie, care sunt complicate si scumpe.Eu personal daca as fi moderator nu ca as interzice, dar as pune atentionari la toate montajele fara separatie galvanica, ca sa nu periclitam electronistul, animalele de companie sau doamne-fereste copilasii...Poate o sa-mi fac timp sa pun pe forum cateva montaje ieftine care sunt insa corecte, folosesc componente bune si nu te rup la buzunar, pentru ca sincer cred ca pe termen lung de exploatare reprezinta defapt un cost mai mic vizavi si de calitatea oferita. Link spre comentariu
The Stressmaker Postat Septembrie 6, 2014 Partajează Postat Septembrie 6, 2014 Ca sa nu intram in polemica eu nu am nevoie de un Fluke ca sa masor tensiunea la o baterie 777. Am atentionat ca montajul este fara separare galvanica. Ca idee 99,999% din becurile economice cu tub fluorescent de pe piata sunt fara separare galvanica. Acum ce ar fi sa le interzicem? Eu am raspuns la o intrebare si am dat un mod de obtinere al lor. Ca separare galvanica se poate folosi o cutie cu capac transparent si cu fante de racire adecvate. Simplu si eficient. Cat despre calitatea lor fiecare isi ia componentele pe care si le permite. Si inca ceva. O schema simpla este si usor de inteles de catre cei incepatori iar realizarea unei surse in comutatie pentru care trebuie sa bobinezi transformatorul este mult mai greu abordabila decat aceea pe care am mentionat-o la care se gasesc toate componentele la magazinul de electronice. Link spre comentariu
Alexutz Postat Septembrie 6, 2014 Partajează Postat Septembrie 6, 2014 (editat) Pentru ledurile leduri care sa incapa intr-un tub de neon as folosi profil platbanda (se gaseste cu 15...30lei, in functie de dimensiuni) cu leduri de 1W maxim, pe radiatoare star. Exista si benzi gata facute pe profil de 10mm insa la ele ai de ales 2 temperaturi de culoare. Sursa se adapteaza dintr-un alimentator universal de notebook (putere in functie de sarcina) modificand tensiunea cu maxim 20%. De obicei sursele astea au conzii pe 35V, se pot pune pe 50, modificand rezistenta pentru reactie. Pentru dublarea tensiunii (sa zicem 44-48V) din 24, ar trebui rebobinat secundarul cu 2L cu priza mediana de pe care se ia referinta. Izolatia la astfel de alimentatoare e de obicei satisfacatoare. O alta varianta ar fi cu 3843+FET sau chiar 34063+bipolar, in ambele cazuri pierderile se aduna cu ale sursei. Sursele de laptop (Dell, Hama...) au randament peste 95%, iar sursele forward (gen LM2577) au intre 70...85%. Oricum, puterile fiind mici, diferentele nu merita luate in calcul. La mine iluminatul cu leduri insumeaza 180W, toate DIY, dar asta e alta poveste. Editat Septembrie 6, 2014 de Alexutz Link spre comentariu
Dxxx Postat Septembrie 6, 2014 Partajează Postat Septembrie 6, 2014 (editat) StressStiu.Problema este ca realizarile industriale realizeaza o izolatie prin carcasele dedicate, care de obicei sunt si asigurate sa nu poata fi deschise de "entuziasti".Din pacate putine din realizarile amatoricesti realizeaza asta...Eu ziceam ca nu as interzice ci doar as atentiona, basca ca asta se refera strict la forum nu la realizari industriale.Cu 0,001% gresesti profund - exista multe beco-leduri serioase facute de firme mari (desigur alea costa, nu sunt chinezisme) cu leduri bune si care au alimentarea separata galvanic cu o sursa SMPS configurata pentru curent constant. Se poate face asa ceva si de amatori, iar un SMPS poate fi un subansamblu, nu trebuie sa-l bobinezi manual...Cat costa un alimentator de telefon GSM? - ala are tripla izolatie si debiteaza 2-5W. Reconfigurat pentru curent constant si cuplat cu un led bun (plus, desrigur, radiator) va lumina ani de zile, si probabil cu lumina mai puternica + sigur mai buna cromatic.Si, in final, cred ca ideea forumului e de progres, de invatare, de intalnit idei noi si mai bune - de aia nu cred ca repetand solutii simple pe xxx threaduri ajungem departe.Si uite ca solutii exista, cum spune si Alexutz. Editat Septembrie 6, 2014 de Dxxx Link spre comentariu
Alexutz Postat Septembrie 6, 2014 Partajează Postat Septembrie 6, 2014 (editat) carcasele dedicate, care de obicei sunt si asigurate sa nu poata fi deschise de "entuziasti". Daca ai mana formata, deschizi sursele cu ciocanu, pe lateral. Sau..tai firul si pe acolo "casti" carcasa cu o surubelnita-"metoda" care mai lasa si urme. Sunt si cazuri-rateu, cand radiatorul, fetii, diodele schottky sunt atat de compactizate incat lovitura rupe pinii, am patit. Insa in principiu, cand sursa e cu fata in sus, fetul e pe stanga, la fel si diodele. Rareori diodele "ajung" in partea dreapta, pe diagonala. Inca o varianta-taierea pe lateral cu cutterul, apoi incleiere cu poxipol. Editat Septembrie 6, 2014 de Alexutz Link spre comentariu
Dxxx Postat Septembrie 6, 2014 Partajează Postat Septembrie 6, 2014 AlexutzCu desfacera ma refeream la Becoleduri, care daca nu sunt izolate galvanic au o carcasa care impiedica patrunderea usoara inauntru, pentru a proteja curajosii.Nu cred ca e bine sa continui cu metodelele "in forta" decat cu surse modeste, care probabil sunt si modest incleiate. Daca ai desfacut un Lenovo stii cat de solid e facut asa ceva. Mie mi-ar pare rau sa distrug un SMPS asa...Eu prefer abordarea "cu rabdare" fie cum ai zis cu cutterul, fie daca carcasa e foarte solida cu o lama tip bomfaier si ceva munca, evident - pe santul dintre cele doua jumatati.Nu am distrus niciuna.In plus firul cu borna este util, de ce sa-l distrugi sau macar sa-l scurtezi?Daca le desfaci, probabil ca vrei sa le recarosezi (sa le introduci in carcasa unui alt montaj) deci carcasa initiala nu prea intentionez sa o recuperez... (eu, cel putin). Poate doar daca SMPSul e defect sau neaparat vrei sa-i modifici tensiunea sau sa-l recablezi pentru curent constant... Link spre comentariu
The Stressmaker Postat Septembrie 6, 2014 Partajează Postat Septembrie 6, 2014 Eu m-am referit la becurile economice cu tub fluorescent adica acelea lunguiete sau spiralate. Becoledurile sunt alta treaba pentru ca insasi existenta unui radiator metalic expus forteaza producatorul sa ia masuri de siguranta sporite (dar nu intotdeauna). Oricum, daca becoledul are multe leduri de 3mm sau 5mm (cum ar fi "spoturile" cu soclu G10) atunci mai mult ca sigur acestea sunt inseriate si fara separare galvanica folosind schema clasica cu condensator ca aici. Link spre comentariu
Dxxx Postat Septembrie 6, 2014 Partajează Postat Septembrie 6, 2014 "Mai mult ca sigur"... nu e chiar asa.Exista drivere dedicate care suporta normal 8 stringuri de 12 leduri, cu input de 12V-20V DC, folosite la toate backlighturile LED de la ecrane.Numarul ledurilor poate fi un indicativ doar la produsele CHEAPO (Ro=ieftinaturi) Te asigur ca cine vrea sa faca ceva decent, de calitate si fara aproximatii serioase poate lejer sa comande un numar mai mare sau mai mic de LEDuri, criteriul nefiind neaparat pretul ci calitatea. Adica probabil dimensiunea si forma sursei de lumina, densitatea radiatei, directionalitatea poate chiar si randamentul sau componenta cromatica te duc la o solutie cu mai multe sau mai putine leduri. Asta e valabila pentru industrie dar si pentru amatori ca noi, desigur accesul la anumite componente si nivelul fiecaruia va diferentia mult rezultatul. Ceea ce sunt aproape sigur este ca defapt montajul mai scump isi va justifica lejer pretul pe termen lung si din punct de vedere calitativ. Chestia cu "merge si asa" cu limitare prin reactanta direct la 220V si cu "benzi cu 5050" cred ca face doar aparent o economie de bani si munca. Link spre comentariu
ss1958 Postat Februarie 14, 2015 Partajează Postat Februarie 14, 2015 Am citit tot ce s-a scris in acest topic si ca unul care pot spune ca am ceva proiecte in decursul a mai multor ani in materie de alimentare LED-uri la 220V, va recomand alimentarea din surse in comutatie.Cea mai ieftina metoda, experimentata de mine cu rezultate f.f. bune , este alimentareea cu incarcatoarele de voiaj pt. telefon.Acestea se vand in en-gros-uri cu 3-4 lei bucata si se pot inseria pt. tensiuni in multipli de 5 (5,10, 15V... etc.).De exemplu, pt. un becoled cu un incarcator, se pot pune LED-urile in paralel si inseriate cu o rezistenta de limitare, sau se pot inseria 2 incarcatoare si LED-urile se inseriaza si ele cate 3 ( eventual cu o rezistenta de limitare, functie de LED-uri). Incarcatoarele sunt miniaturale si dupa inlaturarea mufei USB si repozitionarea a 2-3 componente, se pot introduce fara probleme in fasungul de plastic al unui CFL defect.Va recomand aceasta metoda in urma muuultor experimente in decursul anilor. Am multe becoleduri alimentate astfel si nu am avut probleme cu absolut nici unul, desi LED-urile sunt chinezesti. Un astfel de bec cu 3 LED-uri de 3W legate in serie si alimentat de la 2 incarcatoare legate si ele in serie, functioneaza de vreo 3 ani 24/24 pe un hol de bloc neiluminat natural.Atentie la disipatia termica a LED-urilor !!! Trebuie sa lucreze cat mai reci, temperatura ridicata ducand de fiecare data la distrugerea lor.Desi in foaia de catalog se scrie ca functioneaza la o anumita temperatura, trebuie sa avem grija sa nu ajunga nici macar la jumatatea acelei valori si nu vom avea probleme.Pentru benzile cu LED-uri alimentate la 12V si 3 LED-uri pe segment, am inlaturat rezistentele de pe fiecare segment inlocuindu-le cu cate un strap.Alimentarea e cu 2 alimentatoare legate in serie. Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum