Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Amplif stereo în contratimp cu EL34


zal

Postări Recomandate

  • Răspunsuri 88
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • zal

    30

  • Untold

    6

  • carageae

    4

  • hpavictor

    3

Top autori în acest subiect

Imagini postate

Chiar am muncit ceva la el, prin montarea de leduri, reflectorizant, încapsulare la loc...

Eu as fi optat pentru montarea unui/unor bec/becuri cu filament in locul acelor leduri, ar fi dat o lumina mai calda asemanatoare cu cea filamentelor tuburilor, fiind in acelasi timp si o "lumina mai retro".:)
Link spre comentariu

Chiar am muncit ceva la el, prin montarea de leduri, reflectorizant, încapsulare la loc...

Eu as fi optat pentru montarea unui/unor bec/becuri cu filament in locul acelor leduri, ar fi dat o lumina mai calda asemanatoare cu cea filamentelor tuburilor, fiind in acelasi timp si o "lumina mai retro".:)
Am încercat diverse variante de leduri, inclusiv albe cu lumină caldă sau colorate. Cele verzi mi-au plăcut mai mult, dar am folosit albe cu lumină rece dintr-un singur motiv, cadranele acometrelor sînt vechi şi îngălbenite, mai ales cele cu hîrtie tipărită şi lumina asta le ''revigorează'', am mai multe de genul ăsta şi nu vroiam să fac diferenţe între ele, să aibă un stil unitar. La ampliful ptr familia 6L6 cadranul aparatului sovietic e argintiu, din aluminiu, acolo chiar nu avea rost să încerc decît o iluminare rece. La acesta e vopsit în alb.

Ar mai fi un motiv secundar, nu întotdeauna e loc ptr iluminat pe lîngă cadran, aşa că trebuie aleasă varianta cea mai puternică. În viitor poate voi folosi mai multe culori, selectabile sau de exemplu roşu/portocaliu pe durata temporizării, alb/galben/verde în funcţie.

Link spre comentariu

Aşa cum am promis, azi adaug ceva scheme şi alte poze cu detalii.

Întîi schema amplifului:

Posted Image

Detaliu de execuţie din zona 6H9C:

Posted Image

Temporizator:

Posted Image

Posted Image

Mudulul de pornire (poate fi orice modul de st-by):

Posted Image

Link spre comentariu

Schema temporizatorului este cu adevarat interesanta din mai multe motive obiective , alegerea ta a fost foarte buna ( cu exceptia faptului antologic ca fiecare LED destinat iluminarii scalei miliAmper-metrului ar avea nevoie de o rezistenta independenta de limitare a curentului dar in fine , la schemele tale chiar totul este permis ) , iar rezistenta de 120 ohmi in paralel cu secundarul sarcinii este fix degeaba ( specific conceptelor defectuoase ale proiectelor tale ) daca te bazezi pe aceasta valoare fix ca protectie a trafo out in situatia defavorabila functionarii amplificatorului fara sarcina .

Poate ca un minim 22 ohmi / 10 W , maxim 27 ohmi / 10W ar putea fi eficient pe termen scurt .

Ar trebui sa iei lectii din binecunoscutele scheme si proiecte ale lui @Viobio , sunt la indemana pe Elforum ( poate nu stiai ) , este un proiectant eficient cu rezultate confirmate ca fiind exceptionale .

 

Cat ar fi valoarea tensiunii in gol pe infasurarea primarului la nivel maxim ?

Care ar putea fi tensiunea de strapungere in acest caz defavorabil , al functionarii fara sarcina ( incinta acustica ) ?

Ce tip de izolatie s-a folosit la constructia trafo out ?

Politetraflorura de carbon zisa si Teflon@R de la DuPont :) ?

Banuiesc ca ai putea banui ce ce pun aceasta intrebare :) in cazul defavorabil in care ai putea considera ca trafo out este protejat de amarata de rezistenta de 120 ohmi la supratensiune in cazul functionarii fara sarcina !

 

Comutatorul Pentoda / Ultraliniar il poti actiona si in sarcina :) ?

Care este diferenta in perceptia sunetelor dupa actionare ?

Nu cumva se modifica impedanta anodica necesara ... ?

 

 

 

Desigur , diferentele pot fi mari sau foarte mari in functie de interpretarea personala a schemei ( cu sau fara NGFB adica traduc doar pentru uzul tau personal Negative Global FeedBack adica reactie regativa globala , sau eventual in functie de polarizare ( bias ) grilelor finalelor , clasa de functionare A sau AB1 , AB2 etc in functie de imaginatia ta pe moment etc ).

 

 

 

Posted Image

Link spre comentariu

Esenţial/remarcabil Victor pentru schema Harman-Kardon http://postimg.org/image/dee59dmkb/ regimul de lucru al tuburilor finale EL84!,curentul comun etaj intrare şi defazor ,echilibrul/balans de curent ia_0 în etajul final cât şi ajustare/eliminare hum(merită clonat amplificatorul Harman-Kardon).

 

Pe "vremuri" anumite personaje erau contrariate/ șocate/vexate în faţa unui regim de lucru EL84 similar.

..................................................................................................................................................

@zal

felicitari pentru lucrare.

Link spre comentariu

Nu văd care e legătura cu ampliful meu, ăsta e un alt amplif şi subiect, dar de dragul postării şi a conversa cu dl valderama:

- mulţumesc de apreciere, încerc să ajung din urmă pe cei cu mult mai multe realizări.

- varianta cu balansul negativării e depăşită, aşa era o modă în anii 50-60. E greoaie, fiind nevoie de mai multe verificări pînă se obţine echilibrul la un anumit curent. Am întîlnit-o în practică şi nu mi-a plăcut.

- dacă trafo zbîrnîie din toate tolele, mare minune nu mai face semireglabilul de pe alimentarea filamentelor.

Deşi nu am zgomot, am aplicat totuşi preventiv metoda folosită de Fisher, o firmă mai răsărită, adică două rez MLT de 221Ohmi/0,5W/1% sortate la ultimul digit al aparatului, pe fiecare alimentare de filamente ale tuburilor finale. Se montează la soclul celei mai îndepărtate lămpi faţă de trafo.

Avantajul valorii alese e că nu se încălzesc deloc, spre deosebire de acel semireglabil folosit în majoritatea schemelor, de 100 Ohmi.

Link spre comentariu

Domnule zal poate nu aţi înţeles , filamentele sunt urcate la potenţial +15V în raport cu masa în amplificatorul Harman-Kardon prezentat de Victor(aşadar nu poate exista leakage catod-filament în primul etaj ,mai pe româneşte primul etaj nu mai introduce brum/hum prin scurgere curent catod-filament...) ,soluţia de negativare automată balansată din schema HK20 prezentată de Victor este/rămâne fără cusur(nu sunt necesare "mai multe verificări pînă se obţine echilibrul la un anumit curent").

 

Nu mi se pare normal să aducem critici nejustificate în cazul HK20.

Link spre comentariu

Dle valderama, am văzut schema, dar problema e semireglabilul bobinat ce face balansul acolo, masa se atinge într-un singur punct cu pista rezistivă. La un curent mai mic, cum e cazul EL84 mai mege, dar există lămpi mai zdravene, cu curenţi mai mari. Înţeleg admiraţia ptr H-K, dar orice schemă veche e perfectibilă, îmi place mai mult cum au rezolvat la A500.

Prefer negativarea fixă şi individuală ptr fiecare lampă finală, din multe motive. Iar lămpile mici nu mă atrag, prefer să construiesc un amplif cu lămpi mai puternice, îmi ia tot atît timp şi mă costă cam la fel. Nu am de gînd să fac vreodată un amplif cu EL84, deşi am destule.

Link spre comentariu

Dle valderama, am văzut schema, dar problema e semireglabilul bobinat ce face balansul acolo, masa se atinge într-un singur punct cu pista rezistivă...

Nu întotdeauna(am şi cu contact cursor în patru puncte nu mai stau să caut acum...).

post-18717-139829648006_thumb.jpg

Link spre comentariu

Am priceput, se ajunge iar la reostate bobinate de putere, ca în anii 20-40.M-aş bucura dacă am reveni la subiect, adică EL34 şi ampliful de faţă, altfel promit să deschid un topic numai ptr discutat amplifurile H-K, ceva gen ''Origine, tradiţii şi perspective''.---------------------------------O problemă cu care m-am confruntat a fost alegerea lămpii defazoare. Deşi iniţial îmi pusesem speranţele într-o variantă de ''lux'' a 6SN7GT, adică CV1988 Brimar, am renunţat în favoarea obişnuitei 6H9C, din considerente de curent consumat (nu am vrut să folosesc radiatoare la moş-feţii din stabilizatoare) şi amplificare, fiind foarte apropiată cu ECC83, practic am obţinut aceleaşi tensiuni în montaj. Am încercat unele recuperate, din anii 50, cît şi unele noi din anii 80, concluzia a fost că se muncea cu mai multă atenţie după război. Legat de problemele unora cu 6H9C, în sensul că nu au mediană la filament şi asta îngreunează scăderea brumului, o alimentare stabilizată cu LM317K rezolvă totul.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări