xragon Postat Iunie 17, 2013 Partajează Postat Iunie 17, 2013 Vreau sa fac un cablaj m-am saturat de textolitul ala cu cuprul la vedere si am inteles ca in timp se deterioreaza daca se lasa doar stratul de cupru , si acum ma tot uit pe niste placi de import adica de radio televizor etc. si vad ca au un strat verde ca o folie deasupra traseelor. cum se numeste? Link spre comentariu
adicontakt Postat Iunie 17, 2013 Partajează Postat Iunie 17, 2013 stratul verde se aplica peste stratul de cupru care te enerveaza pe tine Link spre comentariu
xragon Postat Iunie 17, 2013 Autor Partajează Postat Iunie 17, 2013 vreau sa stiu cum se numeste Link spre comentariu
adicontakt Postat Iunie 17, 2013 Partajează Postat Iunie 17, 2013 solder mask. ...... Link spre comentariu
xragon Postat Iunie 17, 2013 Autor Partajează Postat Iunie 17, 2013 eu unul inteleg engleza dar pe romaneste cu sar numi , adica ma duc la vanzatoarea de 50 de ani si ii spun de solder mask ? Link spre comentariu
adicontakt Postat Iunie 17, 2013 Partajează Postat Iunie 17, 2013 si cand cumperi mouse la calculator cum ceri? soricel? soldermaskul nu se aplica chiar usor Link spre comentariu
wally_gatter Postat Iunie 17, 2013 Partajează Postat Iunie 17, 2013 solder mask-ul se aplica prin mai multe metode. am sa-ti dau doua exemple acilea: 1. Se aplica un strat de vopsea verde sensibila la lumina UV (lumina intareste vopseaua) dupa care se usuca putin cu un uscator dar nu prea cald , se aplica filmul cu soldermaskul si se expune 10 minute la UV. se scoate , se spala cu o anume solutie ,indepartandu-se vopseaua din zona lipiturilor (pad-urile) dupa care se baga la expus in UV inca o jumatate de ora.2. Se aplica un film special (folie soldermask )peste cablaj , dupa care se aplica filmul cu pad-urile ,se centreaza dupa care la fel se expune la UV.. Cam asta e teoria.. partea de practica e cam greu de stapanit Link spre comentariu
Ionut Remus Postat Iunie 17, 2013 Partajează Postat Iunie 17, 2013 o solutie mai simpla ar fi sa iei un lac protector pentru PCB, eu am folosit pana de curand V66 care e insub sub presiune (spray) si se aplica destul de usor, sprayezi placa, dupa ce ai curatato cu alcool izopropilic, prin care lasi un strat subtire si o puila uscat, cam intr-o jumade ora ar trebui sa fie si uscata si gata. vezi daca lasi un strat gros e foarte posibil sa iti faca bule si irosesti si aiurea lac (trebuie sa te uiti cat pui, cam dupa 1 minut se uniformizeaza si vezi unde nu ai pus cat trebuie, daca nu ai pus suficient pe toata suprafata). Lacul etransparent si pastreaza si culoarea cuprului neoxidat, este si bun, si e si o solutie ieftina fata de solder mask (35 lei dau eu pe tub si tine destul de mult la mine). ATENTIE....nu e rezistent la alcool izopropilic, deci intai lipesti componentele, speli cu alcool, inspectezi sa vezi daca sunt corect lipituri, eventual faci proba a montajului, si pe urma dai cu lac daca totul e in regula, si indicat ar fi imediat dupa ce ai spalat sa aiba timp sa oxideze cuprul!Apropo ca mi-ai amintit ca ultima oara la magazinul de la care iau componente ultima oara nu mai aveau si am uitat ca nu mai am Link spre comentariu
adicontakt Postat Iunie 17, 2013 Partajează Postat Iunie 17, 2013 ai vrut sa spui nu aibe timp sa oxideze cuprul. eu zic ca nu oxideaza instantaneu cat sa afecteze traseele sau aspectulam folosot si eu lac la spray si arata bone placa dupa aceea. dar ce te faci cand vrei sa schimbi piese? miroase urat emana gaze si mai si arata mai rau ca inainte Link spre comentariu
ratza Postat Iunie 17, 2013 Partajează Postat Iunie 17, 2013 Sau faci ca mine, cositoreşti tot ce e cupru Link spre comentariu
salsa Postat Iunie 17, 2013 Partajează Postat Iunie 17, 2013 In electronica si IT e bine sa se foloseasca expresiile in engleza. Astfel ne putem intelege si cu chinezu' si cu turcu' si cu (daca-mi permiteti gluma...) moldoveanu. Altfel ajungem la chestii hilare sau imbecile gen "şuvoaie". Nu consider neaparat necesara cunoasterea sensului cuvantului, uneori traducerea unui termen ar ocupa 2 randuri. Important e sa stim ce desemneaza sau ce face acel cuvant. De exemplu, "mausul" e acel dispozitiv cu fir (mai nou si fara), cu 2...n butoane, eventual si rotita, cu bila (pe vremuri) sau cu lumina (de obicei rosie) care ne ajuta sa deplasam cursorul pe ecran, sa "dam click" sau "dublu click" (cum se traduce asta oare?). Daca-i zicem "şoarece" n-am făcut nicio branza, doar vom crea confuzie. Si asta a fost un exemplu simplu... Asa ca doamnei de la magazin, daca nu stie de solder mask, degeaba o sa-i spui "masca de lipire" (conform gogu). Eventual poti sa-i zici "pasta aia verde ce se da pe cablaj". O sa zica "aaa..."+ cine stie ce expresie de te crucesti. La fel cum mi s-a intamplat, cand am cerut filtru de aer pentru CISS, sa ma intrebe "aaa, titirezul ala?" Ca sa revenim la subiect, eu fac mai nou un soi de solder mask ardelenesc, in sensul ca, la cablajele foto, nu mai dau jos fotorezitul dupa corodare, il inlatur doar unde vor fi lipiturile, cu un betisor de urechi inmuiat (foarte putin) in acetona. E vorba de un cablaj de aluminiu, led-urile au fost lipite pe plita, ocazie cu care s-a "ars" putin si "solder mask". Cam asa arata: Din pacate e destul de sensibil la solicitarile mecanice provocate de manevrele din timpul taierii: Per ansamblu, "mere" la mine la tara: Petele negre sunt corecturi facute cu markerul inainte de corodare. De obicei daca nu iese ca lumea dau jos fotorezistul, pun altul si mai pierd o zi. Dar acum n-am vreme, mai am "doar" cateva zeci de placute de-alea de realizat... :cry: O sa incerc si la un cablaj normal, THT, sa vedem ce face la lipirea cu letconul. Pe vremuri, cand faceam cablaje cu oja si incercam chestia asta iesea destul de nasol... Link spre comentariu
Ionut Remus Postat Iunie 17, 2013 Partajează Postat Iunie 17, 2013 am cositorit si eu, in general cand nu aveam chefsa ies din casa sa cumpar lac, sau era un circuit mic care mai mult uzam aiurea lac, e o varianta si asta! eu sa cositoresc ma folosesc de tresa sa imi iasa cat mai uniform cositorirea, adica incalzesc varful iau fludor pe el, pun flux (sacaz dizolvat in alcool izopropilic) pe placa si peste tresa pun varful cu fludor dupa care ma joc pe trasee cu varful si tresa. @adicontakt: tocmai de aceea am precizat despre un test inainte de a lacui circuitul! si daca se arde ceva sa zicem ca esuportabil mirosul avand in vedere solutia care e practica, utila si zic eu ca ieftina, iar pentru cei care le va pasa de aspectul lipiturii (cum sunt si eu dealtfel) atunci se poate folosi pentru schimbul de componenta cu un flux "noclean" si gata. De oxidat, cu siguranta nu oxideaza asa repede, dar daca eu nu fac lacuirea imediat dupa test cu siguranta ma iau cu altceva si am sa uit, iarcand imi voi aminti poate e prea tarziu, de aceea recomand imediat dupa testul final pentru ca oricum nu dureaza toata lacuirea decat 30 sec.,poate chiar mai putin!Solder mask si eu as folosi dar e putin cam scump, mai trebuie exponometru UV(cei care folosesc metoda phono au deja, eu personal nu am), ceva rabdare si pentru cine face montaje home made nu e prea convenabil atata bataie de cap decat daca se face o cantitate mai mare. O metoda nu stiu exact cat de ieftina ar mai fi cositorirea cuprului cu SENO-3211 daca imi amintesc eu bine,dar nu stiu multe despre el si habar nu am cum se foloseste, poate e cineva care are mai multe detalii despre asa ceva si va da mai multe info, eu personal nu am folosit pana acum si poate nici nu voi folosi! Link spre comentariu
Stefan Postat Iunie 18, 2013 Partajează Postat Iunie 18, 2013 sacazul diluat in alcool izopropilic e sfant sau pentru cei lenesi, ca mine, exista versiunea comerciala SK-10 sau lac PRF 202 Link spre comentariu
xragon Postat Iunie 18, 2013 Autor Partajează Postat Iunie 18, 2013 Petele negre sunt corecturi facute cu markerul inainte de corodare. De obicei daca nu iese ca lumea dau jos fotorezistul, pun altul si mai pierd o zi.si mie mi se intampla de multe ori ramane markerul chiar si dupa ce curat placa si o sterg cu un pic de dizolvant de unghii.. Link spre comentariu
Ionut Remus Postat Iunie 18, 2013 Partajează Postat Iunie 18, 2013 dizolvantul de unghii am observant ca, grabeste oxidarea, eu iau un burete de vase si cu partea mai aspra, cea verde,, sub jet de apa rece (nu calda pentru ca, si aia grabeste oxidarea), apas si sterg pana prinde luciu, dar mai nou am gasit la un magazine unde au tot felul de chestii mecanice un fel de burete foarte fin si actioneaza ca un glass paper foarte fin si fiind ieftin (0,4 lei) mi-am luat vreo 10 bucati din care de vreo 2 luni nici 1 bucata inca nu am apucat sa arunc la gunoi ca sa folosit, la strangere in mana si dupa miros, se simte ca e un fel de sarma si totusi e mai bun decat buretele de vase, si nici nu subtiaza (nu tare cel putin) stratul de cupru. Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum