Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

mersul in sarcina al unui motor monofazic pune probleme


catax4u

Postări Recomandate

Va salut. De curand am legat un motor monofazic. Modul de conectare urmatorul: infasurarea de pornire(cu rezistenta masurata mai mare) am inseriat condensatorul de lucru si infasurarea de mers in sarcina(cu rezistenta mai mica) conectata la nul de lucru si faza. Puterea motorului este de 2,2 kw. Motorul porneste si merge frumos in gol dar pus in sarcina la o pompa de apa pe care o antreneaza cu o curea nu duce. La puterea lui de 2,2 kw trebuia sa mearga fara probleme in sarcina.

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 16
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • catax4u

    9

  • validae

    4

  • mihaighe

    2

  • eugeniusro

    1

Top autori în acest subiect

Ce calibru are pompa, debit si care e raportul de transmisie la cele doua fulii ?Posibil ca fulia motorului sa fie mai mare decat a pompei rezultand un cuplu prea mare, combinat eventual si cu o pompa de mare presiune. Nu se poate cupla pompa direct pe axul motorului, sau printr-un cuplaj flexibil sau de alt tip ? Condensatorul are valoarea corecta pentru 2,2KW ?

Link spre comentariu

Nu stiu exact dimensiunile fuliilor pt ca motorul nu e al meu dar cred ca fulia motorului are diametru mai mic decat fulia pompei. Oricum mi se pare ciudat ca la puterea aia sa nu duca o pompa de apa pt gradina, asa cum sunt cele care sunt facute mai inainte(la strung si antrenate prin curea).

Link spre comentariu

Capacitatea condensatorului nu mai stiu care e. Nu stiu daca e corecta formula de calcul asta: Clucru=In* 4800/U sau Clucru= In*1600/U; dar formulele astea din cate mi-aduc aminte erau pt motoare trifazice conectate la 220 V pt triunghi prima formula si pt stea a doua. Pt. monofazic cred ca e alta formula. Poate sa afecteze mersul in sarcina al motorului capacitatea condensatorului? Stiam ca prima infasurare unde e conectat condesatorul ajuta la pornirea motorului si apoi intra in atributii infasurarea a doua, pt sarcina, care are si sarma mai groasa si da putere.

Link spre comentariu

Condensatorul afecteaza si puterea motorului, nu doar pornirea. Daca e ales gresit inrautateste factorul de putere.La o dimensionare corecta, tensiunea pe infasurarea auxiliara trebuie sa fie foarte apropiata de tensiunea de retea.

Link spre comentariu

Si o formula de calcul al valorii capacitatii condensatorului aveti? Poate ca aici e problema. Eu am inseriat condensatorul cu care a fost cumparat motorul, din pacate din cate mi-aduc aminte nu se prea mai vedeau bine datele condensatorului. Poate ca nu e condensatorul potrivit.

Link spre comentariu

In momentul la care am facut legaturile la motor am verificat condensatorul cu multimetrul setat pe rezistenta la scara cea mai mare si aparatul indica o crestere continua a rezistentei. Din cate stiu asta inseamna ca, condensatorul este in regula. Pt masurarea capacitatii lui cred ca imi trebuie un alt aparat.

Link spre comentariu

Va dau o metoda destul de precisa de masurare a condensatorilor electrolitici : Se ia un transformator oarecare cu puterea de 5-10W si se rebobineaza secundarul astfel incat sa scoata 3,18V sau cat mai aproape posibil (conteaza la precizia de masurare). Practic se scot prize mediene mai multe pentru ajustarea tensiunii cat mai aproape de 3,18V. Cu ajutorul unui multimetru care poate masura intensitatea in curent alternativ, se masoara curentul in circuitul serie format din condensatorul inseriat cu secundarul de 3,18V . Practic la tensiunea de 3,18V c.a. vom avea 1uF la 1mA masurat pe aparat. Daca sectiunea bobinajului permite, se pot masura capacitati pana la cateva sute de uF, ajungand pe la 1000uF la care curentul va fi de 1A. Masuratoarea va trebui sa dureze cat mai putin, sa nu afeceze condensatorii polarizati, cei nepolarizati (ca cei de pornire motoare) nu au nicio problema.

Link spre comentariu

Multumesc pt. raspunsuri. In link-ul dat de dumneavoastra se explica clar legarea motoarelor trifazice in 220 si alegerea condesatoarelor pt. legarea in stea si triunghi si sunt date si niste valori in acel tabel dar pt legarea in stea si in triunghi(fiind vorba de motoare trifazice). La motoarele monofazice nu sunt astfel de legaturi, cel putin eu nu stiu, aici avem patru capete, care inseamna doua infasurari. De aici deduc ca si valorile condensatoarelor se calculeaza altfel.

Link spre comentariu

Din ce mi s-a spus asa a fost cumparat. Deci asa e din magazin.

Atunci pe eticheta ar trebui sa specifice clar valoarea capacitati si cred ca pe capac si schema de conexiune,vezi daca condensatorul montat pe motor are capacitatea ceruta .S-ar pute sa fie inversate infasurarile intre ele.Pune un ampermetru in serie cu alimentarea si vezi ce curent trage in sarcina -ar trebui sa fie peste 10 A daca motorul este bine legat si condensatorul are valoarea corespunzatoare.
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări