cata_124 Postat Noiembrie 28, 2015 Partajează Postat Noiembrie 28, 2015 Toate alea se face pentru un led? ma refeream sa fac ceva asemanator unor lanterne, dar toate cele gasite pe net sunt pe baterii. Eu ma gandeam sa alimentez direct din dinam, sa nu stau ca mi se consuma bateriile sau acumulatorii ce or fi ei. Deci concluzia ar fi asta. Ca sa folosesc capatul unei lanterne cu 7 leduri alimentate la 4,5 volti(3x1,5) ce adaos trebuie sa mai fac sa il pot alimenta direct din dinam sa nu se arda. Asta as vrea sa discutam. Link spre comentariu
Dxxx Postat Noiembrie 28, 2015 Partajează Postat Noiembrie 28, 2015 1. tensiunea de 4,5V nu inseamna nimic fara a considera si rezistenta interna a bateriilor. Schemele minimaliste se bazeaza pe limitarea facuta exact de rezistenta interna a sursei, deci inlocuirea cu alta sursa este periculoasa. 2. lanterna ta sigur are leduri proaste. Cand pedalezi ca sa produci electricitate nu iti este indiferent ca ai leduri de 50lm/W, poate si mai prost... sau daca iti iei ceva bun si ai peste 150lm/W. 3. tensiunea alternatorului poate fi si mai mare si mai mica decat cei 4,5V, asta daca nu binevoiesti sa faci masuratori... Daca situatia este asa atunci ai probleme cu driverul, singura solutie acceptabila este cu un driver buck/boost, ceea ce este mai complicat. Daca crezi cumva ca scrie 4,5V si pe alternator si pe lanterna led, atunci trebuie sa te mai gandesti... ledurile nu sunt bec, sa reziste la diferente si de 1V fata de nominal un rastimp rezonabil. Un led care nu este protejat de un driver corect si primeste tensiune cu cateva zeci de milivolti peste cea necesara poate sa moara imediat, din cauza ca acelor cativa zeci de milivolti ii corespunde o crestere a curentului de sute de procente... 4. tinand cont de cele 2 puncte de deasupra, in cazul ca doresti o solutie rezonabila deja trebuie sa te gandesti la altceva, probabil un singur led emitter + driver buck / sau un COB si driver boost. 5. baterie incarcabila / supercapacitor iti trebuie ca sa elimini variatiile de luminozitate, si de principiu merita (gandindu-ne tot la o solutie rezonabila). Link spre comentariu
cata_124 Postat Noiembrie 28, 2015 Partajează Postat Noiembrie 28, 2015 Am vazut ca majoritatea farurilor/lanternelor pe net sunt cu baterii, si ma gandeam sa le combin cumva la dinam, sa nu cumva bateriile sa te lase cand ai nevoie. Da, ledurile din acest tip de lanterna sunt cu siguranta proaste, ca doar costa 6,5-7 lei toata lanterna. Link spre comentariu
Ticu Postat Noiembrie 28, 2015 Partajează Postat Noiembrie 28, 2015 (editat) Ei, sa nu ne agitam mai mult decat merita subiectul! Mai ales ca, la drept vorbind, toata lumea are dreptate...Hai sa-mi mai dau si eu cu parerea, de parca n-ar fi destule.Cel mai comod mi se pare o lanterna cu acumulator LiPo atasata de ghidon. Cu un led acceptabil Q5 sau T6 (sau asa zice chinezul) si driver cu 2 trepte de iluminare. Cu incarcator cu tot (cu protectie la supra-incarcare) costa cam 50 lei; il incarci acasa, nu depui nici-un efort si lumineaza la fel, indiferent de viteza.Dinamul asigura independenta de retea si de pravalia care vinde baterii; poti sa stai cu bicicleta un an in pustiu.Varianta cu acumulator-tampon face o "provizie" de energie, da lumina uniforma, iar acumulatorul stabilizeaza destul de simplu tensiunea prin prezenta lui. Electronica trebuie sa asigure insa protectia la supra-incarcare.Varianta fara acumulator se loveste de dificultatea adaptarii permanente a tensiunii variabile a dinamului la tensiunea (de fapt curentul) constant necesar ledului. Solutiile eficiente sunt cele mentionate de @Dxxx, ce-i drept nu prea simple. Solutiile mai "primitive" sunt risipitoare de energie si merita incercate doar pentru simplitatea lor; un exemplu este schema anterioara.Revin la cazul nostru concret, cu scuze pentru cei care s-au plictisit de subiect.O dificultate este lipsa schemei lanternei si stopului care se doresc sa fie folosite.Cu rezervele de rigoare, presupun ca:- lanterna are 7 leduri de maxim 20 mA legate in paralel (deci max. 140 mA), direct la 4,5V din baterii R6, contand pe rezistenta interna a acestora pentru limitarea curentului prin leduri;- stopul contine o punte de diode, un condensator, o rezistenta sau un driver in serie cu ledurile rosii (cate sunt?).In situatia asta s-ar putea incerca realizarea schemei atasate, unde puntea si condensatorul sunt cele "recuperate" din stop iar grupul de 7 leduri legate in paralel este cel din lanterna (zonele incercuite cu verde).O rezistenta de 10 ohm in serie cu grupul ar fi o prima valoare cu care as experimenta. Pe ea cade tensiunea 4,7-3,4=1,4V si deci limiteaza curentul prin grupul de leduri la 1,4V/10 ohm=0,14 A. O masuratoare cu ampermetrul legat in punctul X indicat pe schema ar trebui sa confirme valoarea curentului. In caz contrar se modifica valoarea rezistentei.Cele 2 diode Zener din schema sunteaza sursa atunci cand tensiunea redresata si filtrata depaseste 4,7V; se previne si astfel indirect depasirea curentului norminal prin leduri. Sunt necesare doua bucati Zener, pentru ca puterea disipata la viteza maxima este cam 2W si o singura dioda admite doar 1,3W (cu firele terminale ne-scurtate!). Editat Noiembrie 28, 2015 de Ticu Link spre comentariu
Alexutz Postat Noiembrie 28, 2015 Partajează Postat Noiembrie 28, 2015 Nu m-am plictisit de subiect, am oferit variante gen acumulator Li-Ion cu led Cree...se poate gasi sau face scheme si pentru dinam DOAR dupa ce initiatorul topicului precizeaza in cati lei vrea sa se incadreze. Daca vorbim de "faruri" de 7 lei n-are rost sa continuam topicul. Am facut destule proiectoare cu led cap-coada, de la carcasa, radiator, led, conectivitate, indicatori de nivel acumulator...as putea propune la fel de on-topic faruri moto pe 12V modificabile dar iarasi ne pierdem vremea degeaba. Solutii sunt sute dar daca ne blocam intr-un biet dinam... Link spre comentariu
Dr.L Postat Noiembrie 29, 2015 Partajează Postat Noiembrie 29, 2015 Am facut curat. Cata_124 nu mai este printre noi... Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum