cata_124 Postat Noiembrie 26, 2015 Partajează Postat Noiembrie 26, 2015 Pune si tu poze detaliate cu ce ai. Maine am sa fac 2-3 poze si o sa le postez pe forum. daca nici asa nu se aprinde, verifica dinamul (pui un led de la bricheta cu plusul pe iesire si cu minusul pe carcasa si invarti de rotita). daca merge, verifici becul din far cu trei baterii de 1,5V, daca se aprinde, verifica sa nu fie oxidate contactele la bec si la dinam. daca nici asa nu merge, ia-ti o lanterna pe leduri si prinde-o cu banda izolatoare de ghidon. succes! Maine am sa testez si dinamul cu led, cat si becul cu baterii. Dupa cum am spus si la un post anterior, firul de mergea la far, se ducea pe contactul cu filet al becului, filetul nu este minusul? eu asa stiam. Link spre comentariu
Ticu Postat Noiembrie 26, 2015 Partajează Postat Noiembrie 26, 2015 1. Nu putem vorbi de + si - daca generatorul este alternator, adica produce curent alternativ, unde sensul tensiunii si curentului se schimba la fiecare rotatie. Sa zicem mai bine MASA pentru carcasa si BORNA pentru surubul pentru fixarea firului, care este izolat fata de masa. 2. Becul nu are + si - pentru ca functioneaza indiferent cum unde aplici tensiunea. La leduri nu este indiferent, acolo trebuie sa aplici + pe un anumit terminal. 3. La far de obicei filetul becului este legat la masa (carcasa), iar contactul din fund este legat la borna farului. Se leaga un fir intre bornele dinamului si farului, iar carcasele lor se leaga impreuna prin cadrul bicicletei (sau, daca vrei, printr-un al doilea fir). 3. Lamureste-te mai intai daca generatorul, becul si ledurile sunt bune. Generatorul si becul, legate ca la punctul 3, ar confirma buna functionare a acestor doua piese. Ledurile (cu tot montajul din lanterna) ar trebui sa mearga cu cele 3 sau 4 baterii cu care au fost prevazute. Dupa verificarile astea poti incerca alimentarea ledurilor din generator. Pentru asta adaugi o punte redresoare (cu 4 diode de minim 1A si 50V), o piesa care are 4 fire. Legi borna generatorului la un fir notat ~ si masa generatorului la celalalt fir ~. Minusul bateriei se leaga la firul - al puntii, iar plusul bateriei la firul + al puntii. Link spre comentariu
eugenbt Postat Noiembrie 27, 2015 Partajează Postat Noiembrie 27, 2015 intr-adevar, becul nu are + si -, dar am incercat sa personalizez putin pentru a-si da seama cum se fac legaturile. daca firul care vine de la dinam intra in filetul becului, inseamna ca este pus gresit si dinamul este in scurt. la cele cateva biciclete pe care le-am avut, filetul becului era legat de carcasa farului, adica la masa, si fundul becului la firul care iese din dinam (sa-i spunem +). poate este un model mai deosebit de far, cu plusul la carcasa, genul masinilor rusesti de pe vremuri. Link spre comentariu
cata_124 Postat Noiembrie 27, 2015 Partajează Postat Noiembrie 27, 2015 Sa se mai lumineze putin si am sa fac cateva poze. Farul este unul standard cum vine la bicicletele din magazin. Probabil sa fi facut cineva o gresala candva. La o palma de far, era o intrerupere, probabil ca masa becului sa fi fost legata undeva in zona, si altcineva sa o fi legat la firul care vine de la dinam, altfel incat parea un singur fir dar inadit. Mai tarziu o sa merg sa iau si un stop ca nu aveam . Bicicleta este adusa de prin Germania. Link spre comentariu
cata_124 Postat Noiembrie 27, 2015 Partajează Postat Noiembrie 27, 2015 (editat) Gata, am testat. Atat becul, cat si dinamul, ambele sunt functionale, becul se aprinde cu baterii, si ledul clipeste cand invart de dinam. Becul este unu consacrat vad, este un Philips 6V 4A. Deci problema este la legarea lor, in special masa. O sa merg sa cumpar si un stop spate, si ma apuc de montat, sper sa gasesc locuri bune de masa, va tin la curent Editat Noiembrie 27, 2015 de cata_124 Link spre comentariu
cata_124 Postat Noiembrie 27, 2015 Partajează Postat Noiembrie 27, 2015 (editat) Case closed . Am montat stopul cumparat cu 8 lei, si imi place cum lumineaza. Are un led care merge la 6 V 0,6W, asa scrie pe stop. Farul inca a mai dat putina bataie de cap. Locul unde am legat masa cred ca era unul destul de bun, sub surubul unde vine aripa prinsa de cadru, chiar am frecat vopseaua de pe cadru si tot nu facea masa. Credeam ca prin far nu face bine contact, am refacut, chiar improvizat putin. Practic in far era plusul becului condus prin far catre cadru, unde veneau si franele prinse, dar nu facea masa. Asadar am facut eu un loc undeva pe cadru catre ghidon si merge, dar este "chior" rau. La dinam nu am mai facut nici o masa, doar am jmilgheruit vopseaua in locul unde vine prins pe cadru, iar la stop am facut o masa cu aripa chiar in locul prinderii am tras un fir de 5 cm, stopul avand doua file + si - . Oare merge luata placuta dintr-un stop, si atasat acel cap de la lanterna de 4,5 V si atasat cumva pe suportul farului ? atunci normal nu ar mai trebuii sa palpaie, ca nici ledul de pe spate nu o face, lumineaza continuu. Editat Noiembrie 27, 2015 de cata_124 Link spre comentariu
Ticu Postat Noiembrie 27, 2015 Partajează Postat Noiembrie 27, 2015 Sigur este led in "stop" si nu bec cu filament? Te intreb pentru ca 6 V 0,6W sunt exact caracteristicile becurilor de stop (mai precis 6V 0,1A).Daca este led, ar fi interesant de vazut ce electronica contine placuta stopului. Ar fi utila o poza.Daca poti inversa firele stopului si el continua sa functioneze, inseamna ca el contine si acea punte de diode de care vorbeam mai sus. Ea "transforma" curentul alternativ in curent continuu.In situatia asta ar merge solutia ta cu inlocuirea ledului din stop cu capul lanternei. Link spre comentariu
cata_124 Postat Noiembrie 27, 2015 Partajează Postat Noiembrie 27, 2015 (editat) Da, in stop este un led, nu bec. Era vorba de inlocuirea becului din far cu ldurile lanternei care merge cu 3 baterii 1,5, deci 4,5 volti, nu 6 cum am crezut initial, credeam ca are 4 baterii de 1,5. Am inversat si firele la stop si functioneaza. Deci se pare ca are acea punte, se vede ceva prin plasticul rosu, o placuta si un condensator de 2200 parca. Editat Noiembrie 27, 2015 de cata_124 Link spre comentariu
franzm Postat Noiembrie 27, 2015 Partajează Postat Noiembrie 27, 2015 Becul este unu consacrat vad, este un Philips 6V 4A. Poate 6V 0,4A. Daca bicicleta si dinamul sunt aduse din Germania, atunci dinamul are cel mult 3W. Asa vrea legea. Link spre comentariu
cata_124 Postat Noiembrie 27, 2015 Partajează Postat Noiembrie 27, 2015 (editat) Am scris mai sus ca dinamul are 6 V 3 W. La faza cu becul nu bag mana in foc, probabil nu am vazut eu acel 0 (daca exista) Rectific, la condensatorul din stopul de frana, are 220 micro la 25 V. Acum as fi interesat sa vad daca pot atasa capatul de lanterna in locul farului, care este orb la propriu, face o dunga pe orizontala. Problema este ca cele 7 leduri merg la 4,5 V (3xAA) poate 6 V de la dinam sa nu fie prea mult si sa le arda. Am fost si am cumparat si ultimul stop de spate, in speranta ca ma ajut de placuta din interior pentru montarea ledurilor de la lanterna. Editat Noiembrie 27, 2015 de cata_124 Link spre comentariu
Ticu Postat Noiembrie 27, 2015 Partajează Postat Noiembrie 27, 2015 Puntea redreseaza curentul alternativ, iar condensatorul "netezeste" pulsatiile ca sa nu palpaie ledul. Ledul rosu de stop are nevoie de aprox. 2V, deci ar trebui sa mai aiba si un element de limitare a curentului prin led, de exemplu o rezistenta in serie sau o dioda Zener in paralel.Daca pui un led alb, acesta are nevoie de 3-3,5V si datele problemei se schimba un pic. Ar fi utila o proba si o masurare cu un ampermetru a curentului prin ledurile albe, spre viteza maxima. Ar fi acceptabil 0,02x7=0,14A. Daca este mai mare, poate o rezistenta de zeci de ohmi in serie, sau Zener de 4,7V (1W) in paralel pentru limitare. Link spre comentariu
UDAR Postat Noiembrie 27, 2015 Partajează Postat Noiembrie 27, 2015 de exemplu o rezistenta in serie sau o dioda Zener in paralel. Cred că e o scăpare .... Link spre comentariu
cata_124 Postat Noiembrie 27, 2015 Partajează Postat Noiembrie 27, 2015 Pai ledurile din lanterna sunt albe, putin spre neon, 7 la numar, si sunt puse in asa fel incat sa mearga toate la 4,5 v de la 3 baterii. Se poate lega direct la dinam,sau o sa se arda? Faza cu stopul este ca l-am luat pentru o eventuala folosire a puntii din interior ca sa nu mai palpaie, Link spre comentariu
Dxxx Postat Noiembrie 27, 2015 Partajează Postat Noiembrie 27, 2015 (editat) Ledurile se alimenteaza prin driver. Driver adica: limitator de curent sau generator de curent constant. Altfel posibil sa le arzi, dar in mod sigur le deteriorezi, si incet-incet incep sa dea din ce in ce mai putina lumina pana la zero... Ledurile nu sunt bec, in zona de exploatare au un "platou" de "stabilizare" a tensiunii, adica la o variatie foarte mica de tensiune curentul variaza foarte mult! Discutia aici are un nivel ... nici nu stiu cum sa zic ... de asta pana acum nu am intervenit. Principial pentru a "trece" instalatia pe led trebuie stiuta tensiunea intre care genereaza "dinamul" si tensiunea pe leduri. Pentru a fi mai simplu montajul se prefera ca cele doua sa fie permanent in aceeasi ordine a marimii. Daca tensiunea pe led este mai mica decat pe dinam pui un driver buck. Daca tensiunea este mai mare unul boost. Din multe motive mai trebuie discutat si despre o solutie de stocare energie, uzual acumulator sau supercapacitor... Sa nu te gandesti la limitari de curent cu rezistenta sau altceva, doar in comutatie va merge, din motiv ca tensiunea generata variaza prea mult ca alt stabilizator sa faca fata decent, si din motiv ca o generezi muscular, adica vrei randament maxim. Editat Noiembrie 27, 2015 de Dxxx Link spre comentariu
Ticu Postat Noiembrie 28, 2015 Partajează Postat Noiembrie 28, 2015 (editat) Cred că e o scăpare .... Ma refeream la solutii de tipul desenului atasat (din primul link citat mai jos), unde limitarea curentului prin led se face cu rezistenta in serie cu sursa si - la viteze mari ale bicicletei - cu Zener in paralel cu ea. @Dxxx E dificil de stiut de la inceput cat de departe vrea sa mearga utilizatorul cu "investitia" de timp/cunostinte/bani. Pentru niveluri mai elevate, se gaseste cate ceva aici: http://www.dr-lex.be/hardware/bikeled.html http://www.pilom.de/BicycleElectronics/DynamoCircuits.htm desi si aici se incepe tot cu limitarea prin rezistenta serie sau chiar fara... (mizeaza pe rezistenta interna a alternatorului, cand led-ul suporta intreg curentul debitat). Ramane de vazut cat de interesat va fi autorul topicului pentru scheme mai complicate. Editat Noiembrie 28, 2015 de Ticu Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum