Vizitator andrew123 Postat Mai 5, 2013 Partajează Postat Mai 5, 2013 Hristos a inviat! Stiu ca e aiurea sa postez de Paste, dar am o micuta problema, si vreau sa o solutionez in decursul urmatoarelor saptamani. Am un motor dintr-o masina de spalat, primit de la cineva, si as dori sa il conectez la tensiunea de retea pentru a-l putea folosi la diverse aplicatii/proiecte pe viitor. Stiu ca s-a mai discutat, dar nu am gasit intocmai ce caut. Are o masa, prinsa de cadrul metalic, si un conector cu 10 fire in lateral. Modelul motorului: C.E.SET MCA 45/64 - 148/ML1 Specificatii: 15070 RPM, 1.9A, 430W, 230-240V@50/60Hz. Conectorul contine urmatoarele fire: 1 - alb(inscriptionat M1) 2 - N/C 3 - rosu (inscriptionat TK3) 4 - rosu (inscriptionat TK4) 5 - alb (inscriptionat M5) 6 - negru (inscriptionat TM6) 7 - negru (inscriptionat TM7) 8 - gri (inscriptionat M8) 9 - gri (inscriptionat M9) 10 - alb (inscriptionat M10) Firele rosii presupun ca erau pentru controlul vitezei, din programatorul mecanic. (Se poate controla separat, cu aceste fire, printr-un potentiometru/variator?) Pana acum am incercat: si nu a mers. Urmatoarele fire presupun ca vin de la stator/rotor: 5+10 => 2.0 Ohmi - presupun ca e stator1 6+7 => 0.8 Ohmi - presupun ca e stator2 8+9 => 6.5 Ohmi - presupun ca e rotorul Firul 1+ masa(galben-verde) are o rezistenta de peste 1 MOhm(4.6), cred ca firul 1 e infasurarea de pornire. M-am uitat aici: http://www.emil.matei.ro/mms.php si am inteles in principiu cam cum se conecteaza, doar ca nu se potrivesc firele. De asemenea, are un condensator(0.47uF(X2) + 0.68MOhm; 2x0.025uF(Y2)+2x0.5mH 250V AC, @50/60Hz - 10A), presupun ca e condensatorul de pornire. Nu stiu unde sa il conectez, si cum sa aranjez firele, pentru viteza mica/mare. Sper ca am oferit detalii suficiente... Link spre comentariu
H Robert Postat Mai 5, 2013 Partajează Postat Mai 5, 2013 Se leaga in serie infasurarea statorica cu cea rotorica si se alimenteaza, nu ai nevoie de condesator este doar pt deparazitare, acele fire rosii vin de la tahogenerator care este un traductor generator care furnizeaza o anumita tensiune in functie de turatia motorului care se aplica partii electronice din masina de spalat si in functie de acea tensiune este controlata turatia motorului, turatia acestui motor tinde sa creasca la nesfarsit este foarte periculoasa nu este constanta nu iti recomand sa folosesti la nimic acest motor, motorul tau este unul cu rotorul bobinat si nu cu rotor in scurcircuit cum este acela de pe site-ul lui Emil Matei,de aceea nu se potrivesc firele, poti controla turatia doar printr-un convertizor de frecventa dar este destul de scump si nu merita. Link spre comentariu
Vizitator andrew123 Postat Mai 5, 2013 Partajează Postat Mai 5, 2013 Multumesc mult pentru raspuns !!! M-ai lamurit si am reusit sa il alimentez la 12V DC inseriat, pt. proba si este functional! Se poate inchide topic-ul! Link spre comentariu
H Robert Postat Mai 5, 2013 Partajează Postat Mai 5, 2013 Daca ai realizat legaturile cum ti- am spus poti sa-l alimentezi si de la 230V c.a. Link spre comentariu
costinium6 Postat Mai 5, 2013 Partajează Postat Mai 5, 2013 este un motor care lucreaza in ambele sensuri, incearca sa conectezi reteaua la m1 si m10 si daca nu porneste faci strap intre tm6 si tm7 sau intre tk3 si tk4, daca tot nu porneste faci strap intre tk3 si tm6 sau tk4 si tm7.posibil sa spun traznai dar am avut un motor similar si pana la urma l-am pornit prin tatonari. Link spre comentariu
Vizitator andrew123 Postat Mai 5, 2013 Partajează Postat Mai 5, 2013 La 12Vcc a mers pe 5+8 si 9+10... se invartea putin, se oprea si tot asa. La tensiunea de retea a inceput sa scoata scantei din carbuni(partea din spate), nu se invartea, si a sarit siguranta (am pus si impamantarea.. cu un cablu gros de la o sursa PC, iar toate celelalte cabluri erau izolate). Mai incerc la tensiune mica, prin tatonari, poate il fac Link spre comentariu
H Robert Postat Mai 5, 2013 Partajează Postat Mai 5, 2013 Inseriaza un conductor de la perii cu un conductor de la infasurarea statorica iar celalat conductor de la perii baga-l in priza impreuna cu celalalt conductor de la infasurarea statorica si o sa functioneze fara nici o problema la 230V c.a. Link spre comentariu
costinium6 Postat Mai 5, 2013 Partajează Postat Mai 5, 2013 220vca intra in stator. de acolo se merge in perii pentru inchiderea circuitului, pentru sensurile de rotatie s-au scos cele 4 fire care schimba periile intre ele. tatoneaza cu 24v . Link spre comentariu
validae Postat Mai 5, 2013 Partajează Postat Mai 5, 2013 Cum a explicat si H Robert, e cam periculos acest motor cu excitatie serie, turatia lui creste rapid in gol sau cu sarcini mici. Te sfatuiesc sa faci toate experientele la tensiuni mici 24-110V sau sa folosesti un variator de turatie de aspirator sau bormasina, in cel mai rau caz unul de iluminat. Multi se gandesc sa il foloseasca pe post de polizoare fara sa se gandeasca la riscurile depasirii turatiei pentru care sunt proiectate pietrele abrazive. Link spre comentariu
Vizitator andrew123 Postat Mai 5, 2013 Partajează Postat Mai 5, 2013 Multumesc pt. raspunsuri! M-ati lamurit, si abandonez ideea. Ar fi fost foarte interesant sa ii fac un fel de variator de turatie, si sa il folosesc pe post de slefuitoare pentru chestii marunte. Tatal meu a facut dintr-un motor de masina de spalat romaneasca, veche un fel de abric pt. taiat sipci subtiri, dar nu se compara puterea motorasului ala cu ditamai animalul asta. Pare destul de instabil, si chiar nu are rost sa ma complic. Era doar un proiect de incepator, mai mult m-am interesat. Si cu aceasta ocazie, vreau sa va multumesc tuturor pentru raspunsuri. OFFTOPIC: Din pacate, pe `net exista foarte multe scheme, idei, etc. la scoala/liceu/facultate sunt foarte multi profesori care stiu multa teorie(si foarte multi cam atat...), dar foarte putini sunt cei care te pot ajuta cu ceva practic, sa aiba rabdare sa iti explice cum trebuie sa faci si cum nu, de aceea am apelat la acest forum, si voi continua sa postez. Una e cand te ajuta cineva experimentat, si iti da o explicatie scurta, dupa care te indruma, alta e cand iti explica cineva numai consideratiile teoretice, formule de 3 table, si nimic practic. Multumesc inca o data, o zi buna in continuare, si sper sa pastram legatura, in cazul in care mai apar nelamuriri de incepator Link spre comentariu
coolerro Postat Mai 12, 2013 Partajează Postat Mai 12, 2013 sal.am si eu un motor putin diferit...MCA 45/64-148/TAT2.andrew123,de unde ai luat turatia? pe eticheta e trecuta tensiunea,frecventa,puterea 380W si curentul 1.7A.am tot cautat pe internet,dar nu se gasesc mai multe detalii,probabil pt ca sunt motoare "custom made" doar pt anumite masini de spalat(nu universale....si pt alte aplicatii).statorul e alimentat sigur la 220V alternativ,dar rotorul nu se alimenteaza separat in curent continuu,variabil pt diferitele turatii(accelerare) iar prin schimbarea polaritatii se schimba si sensul? conectorul are numai 6 papuci,2 pt perii,2 pt stator si 2 pt senzorul de turatie(dinam sau genereaza impulsuri?).pt cei care au desfacut masinile de spalat cu astfel de motoare,se poate masura tensiunea pe perii,e curent alternativ sau curent continuu? Link spre comentariu
costinium6 Postat Mai 12, 2013 Partajează Postat Mai 12, 2013 prin schimbarea polaritatii nu se schimba sensul de rotatie. sensul se schimba prin schimbarea firelor de la periile de carbune intre ele. numai bine. Link spre comentariu
coolerro Postat Mai 12, 2013 Partajează Postat Mai 12, 2013 iar turatia cum se variaza? Link spre comentariu
H Robert Postat Mai 12, 2013 Partajează Postat Mai 12, 2013 Se leaga in serie infasurarea statorica cu cea rotorica si se alimenteaza, nu ai nevoie de condesator este doar pt deparazitare, acele fire rosii vin de la tahogenerator care este un traductor generator care furnizeaza o anumita tensiune in functie de turatia motorului care se aplica partii electronice din masina de spalat si in functie de acea tensiune este controlata turatia motorului, turatia acestui motor tinde sa creasca la nesfarsit este foarte periculoasa nu este constanta nu iti recomand sa folosesti la nimic acest motor, motorul tau este unul cu rotorul bobinat si nu cu rotor in scurcircuit cum este acela de pe site-ul lui Emil Matei,de aceea nu se potrivesc firele, poti controla turatia doar printr-un convertizor de frecventa dar este destul de scump si nu merita. Link spre comentariu
costinium6 Postat Mai 12, 2013 Partajează Postat Mai 12, 2013 turatia se variaza printr-un variator de turatie, chiar acum am in mana unul care poate pana la 2kw, se gaseste in mai toate aspiratoarele alea de un milion jumate. oricum femeia il da la maxim asa ca il poti scoate de acolo. Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum