matzah Postat Aprilie 20, 2013 Partajează Postat Aprilie 20, 2013 Salut, desi s-au mai discutat cateva variante similare pe aici, in cazul meu problema trebuie abordata putin diferit cred eu. Construiesc de la 0 un bloc optic pentru un videoproiector, respectiv voi folosi 3 panouri lcd micute (recuperate dintr-un videoproiector stricat) si o parte din optica originala (lentile, prisme, filtre etc). Pentru ca lampa metal halida a videoproiectorului costa enorm si nu se justifica dat fiind cat de vechi este aparatul in sine, vreau sa fac un ceva improvizat care sa poata proiecta un alde 100cm diagonala in intuneric deplin. Am achizitionat 3 led-uri xml t6 (cree) 10W pe la 800-900 lumeni, fiecare fiind folosit pentru cate una din culorile elementare impreuna cu un set de lentile si filtre de culoare. Problema vine cu alimentarea celor 3 led-uri. Prima idee ar fi fost sa le inseriez si sa le alimentez cu un alde 12v la un curent corespunzator (printr-o scc). Problema este ca as prefera totusi sa am controlul individual al fiecarui led, respectiv cel mai probabil cele 3 led-uri vor lumina la intensitati diferite, cel ce in final produce culoarea verde trebuiind sa fie mai putin luminos decat cel pentru rosu dat fiind particularitatile retinei umane. Chestia e ca nu cunosc exact nici aceste variabile cat sa stiu altfel decat experimentand. Caut practic o schema de scc capabila sa livreze 2.5a unui led. Eficienta nu este un criteriu obligatoriu, eu chiar ma gandeam la un lm350 configurat ca si scc. Ma intereseaza daca mai exista alternative la acest lm, chestii comune, gasibile pe piata pe la noi (culmea, n-am gasit inca in galati, lm-ul cu pricina). Voi bobina un traf pentru aceasta aplicatie, deci dimensionand corect secundarul, pot avea o sursa liniara cat de cat eficienta.Ulterior, experimentand, voi determina care este curentul optim pentru fiecare led, in momentul cand vad ce iese din acel bloc optic. Link spre comentariu
salsa Postat Aprilie 20, 2013 Partajează Postat Aprilie 20, 2013 Din punct de vedere energetic cat si al costurilor cred ca tot inserierea la o SCC de 12V 3A ar fi solutia. Pentru a le egaliza vei sunta doua dintre ele (ma gandesc ca verdele si rosul) cu tranzistor sau chiar o simpla rezistenta. O solutie mai eleganta ar fi RGB controller cu 44 butoane http://www.china-songyuan.com/PictureShow.asp?PicID=170 Acesta, pe langa fading si dimming are si 6 butoane programabile unde poti memora diverse nivele pentru fiecare culoare in parte, practic iti "fabrici" 6 culori si le memorezi. Link spre comentariu
matzah Postat Aprilie 20, 2013 Autor Partajează Postat Aprilie 20, 2013 rgb contoller-ul este un pic prea elegant pt nevoile mele. Practic egalizarea lor o voi face o singura data, restul de reglaje fine fancandu-le din meniul proiectorului. Evident varianta cu scc de 12v 3a e cea mai ieftina, dar ramane sa vad cu ce componente sa o fac in asa fel incat sa le gasesc pe plan local, cred ca voi opta pentru ceva pe tranzistoare. O sa incerc un test preliminar cu led-urile pe o sursa de laborator sa vad in practica cat de mari ar trebui sa fie diferentele dintre luminozitatea fiecaruia. Link spre comentariu
Vizitator pisica matache Postat Aprilie 20, 2013 Partajează Postat Aprilie 20, 2013 Poti inseria cele trei leduri;le alimentezi cu 2,5A dintr-o sursa de cc,facuta cu mosfet,bipolar, sau doua LM317.Pe fiecare led ,in paralel,conectezi cate o sursa de curent constant,reglabila.Astfel poti regla individual curentul prin fiecare led.Maxim 2,5A... minim,cat vrei tu... Link spre comentariu
matzah Postat Aprilie 22, 2013 Autor Partajează Postat Aprilie 22, 2013 am facut primele probe cu led-urile in serie. Aparent, ochiometric nu trebuie sa folosesc un flux luminos diferentiat pentru fiecare culoare, totul e ok asa cum este. Am recuperat o parte din optica originala din proiector, probabil filtrele de culoare originale or compensa in vreun fel diferenta de perceptie cromatica a ochiului uman. Ce observ totusi, led-urile se incing destul de tare. Am pus fiecare led pe o jumatate de radiator de procesor (gen cele socket a, pt amd-uri). Am testat atat cu vaselina siliconica cat si cu un neam de adeziv conductor termic achizitionat pentru asa ceva. Desi radiatorul abia este caldut, rasina acea plasata peste led-ul propriuzis, este foarte fierbinte la mana (pot tine degetul doar 2-3 secunde) . Indiferent ca incerc sa montez led-urile pe o placa de cupru, pe aluminiu etc patesc acelasi "fenomen". Plus ca "masuratoarea" la mana am facut-o cu led-urile lucrand la 1.5 amperi, nicidecum la 2 - 2.5, maximum la cat intentionez sa le duc in final. Fiind primele led-uri de putere cu care lucrez si obisnuit cu comportamentul termic al semiconductoarelor mai ordinare, nu stiu daca este normal sau nu... Link spre comentariu
Dr.L Postat Aprilie 22, 2013 Partajează Postat Aprilie 22, 2013 Pai chiar lumina iti incalzeste mana, ca e o suprafata f mica Link spre comentariu
matzah Postat Aprilie 23, 2013 Autor Partajează Postat Aprilie 23, 2013 da, efectul se simte de la 1-2 cm distanta, ce nu stiu eu este daca jonctiunea in sine e ok... respectiv, asa cum o gandesc... chestia care emite ceea ce face ca eu sa ma ard la degete de la 1-2 cm distanta... oare ce temperatura are? Link spre comentariu
mihaicozac Postat Aprilie 23, 2013 Partajează Postat Aprilie 23, 2013 Dacă foloseai LED-uri colorate direct, nu mai aveai nevoie nici de filtre nici de aşa mare curent de comandă,prin urmare răcirea era mai simplă. Link spre comentariu
Vizitator tyc Postat Aprilie 23, 2013 Partajează Postat Aprilie 23, 2013 Pe 'ochiul' ledului nu se pune mana ,de fapt nu trebuie atins cu nimica ,cele mentionate sant chinezesti daca pt e dat interval de emisie luminoasa si se pot conduce in siguranta pana la 2A.Ce putere are lampa initiala, deoarece trebuie sa pui leduri care insumate au acelasi numar de lumeni ;a doua problema e spectrul ,in teste reda corect imaginea?Obtine o tensiune de 5V stabilizata la un curent de 8A si foloseste scc cu 2 tranzistori pt fiecare led . Atasez si o schema dar e pt alta aplicatie dar cu dimensionarile de rigoare e ok. SCC pt.pdf Link spre comentariu
matzah Postat Aprilie 26, 2013 Autor Partajează Postat Aprilie 26, 2013 @ mihaicozac. nu e atat de simplu pe cat pare. asa am crezut si eu, scot tot ce inseamna filtre, lentile etc, infig 3 led-uri (rosu, verde, albastru) si obtin tehnic vorbind cea mai buna eficienta luminoasa. problemele au fost cam asa: 1. panourile lcd au nevoie de lumina polarizata (nu stiam), iar lentilele care faceau treaba asta sunt laminate la gramada cu filtrele de culoare deci sunt fortat sa le folosesc si pe alea. fara astea, lumina trece prin obiectiv si panourile lcd, insa imaginea nu se produce.2. led-urile colorate de putere mare, pe lungime de unda corespunzatoare, cri bun etc, sunt relativ scumpe. exemplu sugestiv pt-54 facut de luminus devices pentru astfel de aplicatii. Cam 30-40 euro bucata, trebuie cate unul pt fiecare culoare + optica pentru ele. 3. obligat fiind sa folosesc ansamblul de filtru culoare/lentila polarizanta - original, voi avea oricum pierderi chiar daca as folosi un led de culoarea potrivita dar mai ieftin. Aparent filtrul de culoare are "latimea de banda" permisa (care trece de el) destul de ingusta din ce am verificat. Nu orice verde trece, doar un ... anumit neam de verde, de exemplu. Solutia aleasa de mine, 3 x xml t6, este destul de ieftina si la teste a produs rezultate destul de ok. Pot scoate din ele cam 150-200cm diagonala ca si imagine in conditii de luminozitate absolut ok. Problema de care m-am lovit, uniformitatea culorilor, cele 3 fascicole luminoase trebuie focalizate precis si simetric, precum si albul care momentan e un fel de albastru spalacit. Urmeaza sa rezolv prin sursa de curent constant, voi alimenta led-urile la curenti diferiti. Am incercat repede o sursa cu lm350 folosind led-urile in serie. Traful bobinat de mine se incinge deranjant de mult, ar fi trebuit unul ceva mai marisor dar n-am disponibil. Am gasit in schimb un alimentator de laptop, 10.5 volti la 2.9 amperi si altul la 9v si 4 amperi. cel de 10.5 volti prezinta interes pentru ca radiatoarele mele par sa tina sub control led-urile si ajutate si de racire activa tin stabil curentul prin led-uri, asa ca ma gandesc ca inseriez vreo 2 diode cu led-urile mele cat sa mai reduc nitel tensiunea (la vreo 10 volti sau 9.80 - 9.90) si le aliementez asa. Am mai gasit cateva adaptoare de 15 si 16 volti, tot provenite de niste laptop-uri dar daca folosesc surse lineare o sa disip aiurea destul de mult. Mai experimentez ceva variante, lm-ul 350 care il am sigur e chinezesc, o sa inlocuiesc cu mosfet + bipolar. Link spre comentariu
Vizitator tyc Postat Aprilie 27, 2013 Partajează Postat Aprilie 27, 2013 Lampa metal halida are CRI 80 si distributia spectrala diferita de leduri.Albastrul acela e reflectarea faptului ca ledurile au maximul de emisie pe la 430nm ... incarca sa corectezi cu un led alb cald . Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum