Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

HI-FI, HI_END si masuratorile


adrian_pic

Postări Recomandate

Evident că toate piesele au toleranţe, nu era o problemă pe vremea cînd amplifurile erau mono, dar la stereo se schimbă situaţia, la impedanţele lămpilor contează, de exemplu, toleranţa cond din grile. Dacă pe un canal 100nF cu 10% toleranţă are în jur de 90nf şi dincolo 110nF, se ajunge între ele la aproximativ 20% şi se reflectă în banda la joase. E doar un exemplu brut.

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 273
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • mișa

    64

  • ggg

    43

  • adrian_pic

    30

  • hpavictor

    24

Top autori în acest subiect

Imagini postate

@adrian_pic , @mişa ,@adigh...

(ceva simplu)

Să revedem cum se saturează un miez la 10Hz-sqw(perioadă lungă în care trebuie menţinut palierul)

configuatie PP(6n13s) putere nominală(aşa cum se vede după 14-15Hz fenomenul dispare)situaţia în care mă aflam fiind fără curent de premagnetizare(curentul de premagnetizare fiind tipic cfg SE).

Probabil poate primi cotaţia "bass decent".

 

Sau un alt OT(...amplificator) care răspunde încă bine la 100Khz cei drept sinus (putere nominală în sarcină)

Amplificatorul în cauză probabil nu redă/fabrică bine microdetalii...,dar poate primi cotaţia înalte decente(cred).

 

Posibil ca aceste două exemple să poată fi încadrate oarecum Hi-Fi.

Link spre comentariu

Da. Pe parcursul palierului inclinat miezul acumuleaza energie. Cind a atins magnetizarea maxima, acesta nu mai poate acumula energie, adica se satureaza. Efectul este ca nu mai transfera energie in secundar. De asemenea inductanta primarului scade extrem. (lampa vede aproape scurt circuit)Fenomenul e total diferit de limitarea trecerii frecventelor joase datorita inductantei prea mici a primarului.

Link spre comentariu

Fenomenul e total diferit de limitarea trecerii frecventelor joase datorita inductantei prea mici a primarului.

Aşa arată fizic şi fenomenul total diferit download/file.php?id=35811&mode=view jos/in sus/out(30Hz-sqw ,sus în sarcină la ieşire putere nominală cfg SE cu bass decent) o singură capacitate de cuplaj(bine-"evaluată") adică în oscilograma respectivă ponderea capacităţi de cuplaj la înclinarea palierului-sqw sub 10% ,in principal fenomenul de inclinare palier-sqw fiind dat de inductanta "prea mică" ,vă asigur în schimb că poate fi considerat un răspuns extrem de bun la joase pentru cfg SE(având în vedere frecvenţă 30hz-sqw).
Link spre comentariu

Am precizat pentru cei care sunt la inceput cu masuratorile si cu "fenomenele" ce apar in transformatoare

Ce tot atata politete? Spui doar adevarul! Basca ca multi nici nu-si masoara amplificatoarele. Doar le asculta si atata! La ce trebuie oscilograme si masuratori? Sincer, tu crezi ca sunt mai mult de 10 useri de aici care stiu FINETURILE de mai sus??? Eu parca as tinde sa cred ca degetele de la o mana imi ajung sa-i numar pe cei care stiu "cu ce se maninca trafurile". Si atunci noi, restul de ce sa ne suparam? Ca suntem tufa de Venetia la acest capitol? Politeturi sunt poate necesare in alte topicuri mai sensibile, aici prea multi suntem cei care avem de invatat si nu trebuie sa ne simtim vexati daca facem parte dintre incepatori. Macar de s-ar "prinde" ceva de noi in final incat sa nu mai ingitim galuste care suna bombastic.
Link spre comentariu

Pai uite de ce: Iau doar cazul meu. Eu am invatat la scoli si facultati foarte putin despre tuburi si trafuri. Am ajuns sa lucrez intr-un mediu de proiectare RF si digital. Am realizat multe proiecte functionale, unele se produc in serie. Treaba cu lampile si trafurile audio m-a apucat ulterior. Baza in electronica aveam, dar nu stiam anumite chestii specifice, de care nu m-am lovit si nici nu am invatat despre ele. Am inceput sa le studiez/interpretez. Bine, cind am inceput sa "discut cu lampile" eu utilizam in mod curent osciloscoape cu 4 spoturi si tot felul de functii "smechere"...dar la capitolul lampi si trafuri de iesire eram zero. Poate mai sunt si altii in situatia in care am fost eu...si doresc sa invete. Mie acest forum chiar mi-a fost de ajutor, NU pentru rezolvarea problemelor ci pentru ridicarea lor la fileu, dupa care tot eu mi-am rezolvat problemele. De fapt de aia discut aici.

Link spre comentariu

Un reglaj extrem de util in cazul SE este modificarea controlata a intrefierului, intodeauna exista o valoare optima sau mai bine zis un compromis intre aparitia saturatiei si inductanta minima acceptabila, este un echilibru destul de fin dar diferentele de sunet frecvente joase pot fi mari. Operatiunea in sine necesita un generator de curent constant cu reglaj continuu al curentului prin primar si un amplificator ce injecteaza semnal prin secundarul transformatorului de testat, bineinteles osciloscopul nu poate lipsi

Link spre comentariu

Operatiunea in sine necesita un generator de curent constant cu reglaj continuu al curentului prin primar si un amplificator ce injecteaza semnal prin secundarul transformatorului de testat, bineinteles osciloscopul nu poate lipsi.

Banuiesc ca ai testat practic aceasta metoda de mai multe ori. Eu as fi interesat sa aflu daca nu exista o "scurtatura" pentru a obtine rezultatul fara a umbla de multe ori la intrefier. La miezurile E+I nu-i asa greu, ca pui o greutate si iti preseaza I-urile dar la C-core sau la dublu C-core se poate deteriora miezul daca se desface de mai multe ori miezul. Si culmea ca multi folosesc dublu C-core pentru trafuri SE. Sau daca poti pune cateva date (cum ai facut de multe ori) rezultate din masuratori poate gasesc altii "un algoritm" pentru a obtine "scurtatura". (banuiesc ca ai facut asta doar la miezuri E+I)
Link spre comentariu

De multe ori am auzit expresia "muzica se asculta cu urechile nu cu osciloscopul". Expresie folosita uneori chiar de electronisti, lasind sa se inteleaga ca osciloscopul nu ar fi de ajutor in determinarea calitatii sunetului. Asta plus acele masuratori ale OT de la ETF2009 m-au facut sa ma gindesc la un set de masuratori ce pot departaja doua amplificatoare sau transformatoare de iesire fara sa le ascultam iar apoi ascultarea sa confirme masuratorile.La o prima vedere pare a fi simplu. Facem o lista de parametrii si acceptam niste procente in nota finala pentru fiecare parametru al amplificatorului. Distorsiuni, S/N, dinamica, diafonie etc.Greul de abia acum incepe. Trebuie stabilit o relatie de echivalenta intre acesti parametrii. Avem nevoie sa stim cit S/N e echivalent cu cita diafonie s.a.m.d. Unele amplificatoare stau mai bine la anumiti parametrii iar alte amplificatoare la alti parametrii. De aceea spunem ca doua amplificatoare suna bine dar in mod diferit. Parametrii sunt perfect masurabili dar echivalarea parametrilor e pur subiectiva, totusi se poate face. Pentru echivalare e nevoie de teste audio comparative pe un grup reprezentativ de oameni. E nevoie de doua amplificatoare iar la fiecare amplificator sa varieze doar un parametru. Sa zicem ca la unul se modifica THD iar la celalalt diafonia iar oamenii sa spuna care e nivelul la care cele doua genereaza aceeasi stare de confort/disconfort. Apoi se traseaza niste grafice de corespondenta. Nu o sa ma apuc sa fac asa ceva pentru ca e multa munca si profitul zero + costuri. Daca putem cadea de acord ca prin masuratori complete se poate stabili calitatea unui amplificator iar ascultarea nu bate masuratoarea atunci tot am realizat ceva. Masuratorile incomplete interpretate gresit pot induce in eroare tot asa cum ascultatul cuiva ce nu stie ce asculta poate confunda sunetul natural cu distorsiunile fabricate.Myth busted !!!

Link spre comentariu

@adigh,Imi pare rau, dar trebuie sa faci o distinctie clara intre parametri ( ex.: diafonie, THD, S/N )!!!!!Si concluzia finala este aberanta!Gasesti usor 2 sau mai multe amplificatoare care au parametrii tehnici APROAPE identici dupa masuratori oricat de riguroase! In sistemul complet, sursa+amp.+ incinte, diferentele acustice sunt evidente, si, fiecare sistem va avea adepti si detractori. Retine: incercarile de calsificare le exclud ca fiind IDIOATE!!! Sper ca intelegi DECE!Solutia problemei o gasesti usor dupa ce construiesti destul de mult in domeniul acesta.

Link spre comentariu

Si cui foloseste toata aceasta zbatere ? In veci pururi n-am sa-mi iau ceva in lantul audio sau video comparind tabele stufoase cu zeci de masuratori. - Imi place (sau nu), -as vreau sa-l am (sau nu), -trebuie sa-l am (sau nu). Iata criteriile, pot face si un tabel cu cele trei conditii. Spre exemplu eu fac o departajare dupa calitatea si cantitatea armonicilor 5, 6,7 si 8. puneti va rog trei amplificatoare, oricare ar fi ele, in ordinea calitatii dupa acest criteriu. Sau finalizati cel mai miez de miez amplificator, cu cele mai titrate componente care sa aiba cele mai bune masuratori. Scimbam doua trei componente, pasive sau active-la alegere. La primul test veti auzi :-e mai bine acum sau-era mai bine inainte. Si variatiuni pe tema.

Link spre comentariu

Si cui foloseste toata aceasta zbatere ?

Celor care muncesc cinstit pentru un ban si apoi doresc sa cumpere cu acel ban calitate si parametrii cinstiti si NU DORESC SA FIE PACALITI! (vezi subiectul cu tubul 845 in care teoretic nu ies watti pe care i-au obtinut (doar din condei!) altii practic din tuburile 845 si 211) Nu cred ca ti-ar conveni daca te-ai duce sa iti cumperi o masina si sa-ti zica vanzatorul ca masina are 200cp sa platesti pretul ca pentru una de 200cp si ea de fapt sa aiba doar 50 si apoi sa te aventurezi in depasiri stiind ca ai 200cp - ca deh tu crezi vanzatorul si nu te apuci sa testezi (masori).

 

Spre exemplu eu fac o departajare dupa calitatea si cantitatea armonicilor 5, 6,7 si 8

as fi curios cum faci tu departajarea dupa CALITATEA armonicilor 5,6,7 si 8.
Link spre comentariu
Vizitator
Acest subiect este acum închis pentru alte răspunsuri.



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări