Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Calcul necesar de caldura.


Vizitator yAliny

Postări Recomandate

Bre! 1- eu ziceam 12,5KW dupa propunerea de estimare anterioara, adica un 50w/m3. Nu are importanta ce soi de izolatie ar avea o casa ipotetica. Daca ai nevoie doar de 7 Kw pur si simplu vei lua o ct de 24, care nu va functiona la putere maxima.2 - faci matale apa calda cu 7Kw iarna?3 - pai eu ce ciuperci am mancat? eu nu asta am zis, ca idiferent ce calcule faci centrala oricum este mai mare decat necesarul efectiv de putere al casei.4 - hai mai usurel cu pompele de caldura pe locul 2, au inca preturi foarte, foarte mari si nici nu se preteaza ca sistem de incalzire in orice zona din Romania, adica mai exact nu prea se preteaza.

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 62
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • cheluakame

    22

  • mișa

    14

  • tranzistoras

    13

  • gica70

    3

Top autori în acest subiect

1. De ce vorbesti dumneata doar despre centrala pe gaz? Doar aceasta exista? Sau doar la aceasta te pricepi si doar despre ea vorbesti?

2. La 7 kw o sa am un debit de ~4 litri/minut la dT 25 K, suficienti pentru dus. I-a gandeste-te matale, instantele electrice de 5 kw asigura un maxim de 2.7 litri/minut si pana acum, cate am montat, nimeni nu s-a plans de ele. Daca preferi sa folosesti cate 150-200 litri apa la un dus este partea a doua.

3. Una este sa fie mai mare cu un 10% alta este sa fie cu 50, in unele cazuri chiar 100% mai mare. Si din nou nu vorbim doar despre centrala pe gaz ca nu doar aceasta exista. Iar initiatorul nu a specificat acest lucru.

Si sa nu mai punem ca folosind watt/metru cub pretul de investitie poate fi dublu, chiar triplu.

4. Pretul unei pompe de caldura Sol-Apa de 15 kw, productie Singapore este de 2400 euro. Una cu aceeasi putere, productie China este 1100 euro. Nu trebuie neaparat sa cautam pompe in Romania, se gasesc si in afara la preturi mult mai mici, iar transportul in unele cazuri este chiar gratis.

Tinand cont ca in unele cazuri au cost de functionare de 0.05-0.08 ron/kwh (in conditiile in care pentru gaz platim undeva la 0.1-0.12 ron/kwh ).

Cele tip Aer-Aer/Apa intr-adevar nu se preteaza in orice zona, dar se gasesc echivalente pentru ele. Afirmati lucruri despre care nu aveti habar si nu faceti bine.

 

Modificare ulterioara:

Nu are importanta ce soi de izolatie ar avea o casa ipotetica

Asta este cea mai mare aberatie pe care am auzit-o. Atunci, de ce naiba mai termoizolam casa, daca nu are importanta?

 

Maestre, un zid din BCA de 25 cm, la dT 40 K are o pierdere de ~ 21 wati/metru patrat. Acelasi zid dar termoizolat cu 10 cm de polistiren expandat (cel mai ieftin de pe piata) pierde doar 9.6 wati/metru patrat. Cum poti spune ca nu are importanta izolatia?

 

Dumneata si multi altii nu intelegeti ca acest tip de calcul cu watt/metru cub se folosea pe vremea lui Nea Nicu, cand nu existau termoizolatii si geamuri termopan. Si in functie de materialele din care erau construite casele (caramida, placi prefabricate, paianta, etc) i se atribuia un coeficient stabilit prin calcule pe un esantion. Dar in ziua de azi exista sute de produse pe piata ...

Link spre comentariu

Mai oameni buni, nu sunteti atenti la text. Eu spun ca atat timp cat am dat un exemplu oarecare, 12, 5KW, nu ma intereseaza restul. Poate fi o costereata de tabla cu geamul deschis sau poate fi o casa de 500m2 cu izolatie de un metru, este o casa ipotetica :rade: Probabil ca se poate face dus si la 4 l/min. da' nu stiu de unde ati scos o difernta de temperatura de 25 grade, iarna apa vine la robinet si 5-6 grade. Apoi cei care isi monteaza acele instanturi electrice, le cam monteaza din saracie. Ce nemultumire mai vreti sa aibe? oamenii sunt multumiti ca au cu ce se spala.De foarte multe ori centralele functioneaza chiar la mai putin de 50% din capacitate. Pur si simplu din conditii climatice. La calculul unui necesar de caldura se iau in calcul niste temperaturi stabilite prin masuratori inregistrate timp de zeci de ani. Aceste temperaturi sunt rareori cele reale. Evident ca si calculul rezultat nu este decat rareori cel corect. D'aia s-au inventat centralele cu automatizare, modulatie flacara, pompe cu turatie variabila, etc.Asta cu pompele de caldura ii tare, da cat te costa investitia pentru puturi sau reteaua de captare din pamant ?Ca sa revin la subiect, pentru o predimensionare 50w/m3 este ok. Nu ai decat sa faci difernta de cost intre radiatoarele calculate cu 50w/m3 si cele calculate cu 35w/m3. Diferenta nu va fi foarte mare. Centrala o dimensionezi global, nu dupa radiatoare. Daca aveti o baie merge si 24 Kw, in functie de pretentii cu conditia sa fiti sigur ca presiunea gazului o aveti constanta in retea. Pentru pretentii ceva mai occidentale va recomand o ct cu boiler si chiar o ct cu o treapta mai mare de 24Kw, (difera in functie de producator). LA casa eu zic neaparat in condensatie. In statele civilizate pt constructii noi nu se mai permit montarea de murale decat in condensatie. Acum daca vorbiti de alt tip de combustibil este o discutie similara in ceea ce priveste dimensionarea radiatoarelor. In CT este si acolo o intreaga teorie.

Link spre comentariu
Mai oameni buni, nu sunteti atenti la text. Eu spun ca atat timp cat am dat un exemplu oarecare, 12, 5KW, nu ma intereseaza restul. Poate fi o costereata de tabla cu geamul deschis sau poate fi o casa de 500m2 cu izolatie de un metru, este o casa ipotetica :rade:

Ok, cum spuneti dumneavostra ...

 

Probabil ca se poate face dus si la 4 l/min. da' nu stiu de unde ati scos o difernta de temperatura de 25 grade, iarna apa vine la robinet si 5-6 grade. Apoi cei care isi monteaza acele instanturi electrice, le cam monteaza din saracie. Ce nemultumire mai vreti sa aibe? oamenii sunt multumiti ca au cu ce se spala.

Asa este, tinand cont ca unele aveau preturi si de 5-700 ron este pentru saraci (nu zic ca nu au fost montaje si cu instant de 200 ron). Nu tuturor le face placere sa umble cu butelia in spate ori sa piarda din spatiul montand un instant pe gaz.

 

De foarte multe ori centralele functioneaza chiar la mai putin de 50% din capacitate. Pur si simplu din conditii climatice.

In cazul multor apartamente, aceasta functioneaza doar la 10 maxim 20 % (da, cam asta necesarul termic al unui apartament slab izolat). Si din cate stiu putine centrale ajung sa-si moduleze putere atat de putin. Ceea ce inseamna consum ridicat, mai ales ca debitele nu sunt calculate si centrala este de multe ori nevoita sa se opreasca pentru a nu se supraincalzi.

 

La calculul unui necesar de caldura se iau in calcul niste temperaturi stabilite prin masuratori inregistrate timp de zeci de ani. Aceste temperaturi sunt rareori cele reale. Evident ca si calculul rezultat nu este decat rareori cel corect. D'aia s-au inventat centralele cu automatizare, modulatie flacara, pompe cu turatie variabila, etc.

Si din nou, cu alte cuvinte sunt prosti astia care fac astfel de scoli degeaba. Pompele cu turatie variabila au aparut pentru economie electrica, si de curand s-a dat un normativ care cere instalarea acestor pompe in instalatiile noi, ori acolo unde este necesara schimbarea pompei de circulatie.

 

Asta cu pompele de caldura ii tare, da cat te costa investitia pentru puturi sau reteaua de captare din pamant ?

Si din nou vorbiti in fara sa stiti. Sunt fel si fel de situatii, nu mereu trebuie apela pentru foraje. Va pot spune cat costa in regie proprie montarea unei astfel de pompe, undeva la 10.000 euro.

 

Nu ai decat sa faci difernta de cost intre radiatoarele calculate cu 50w/m3 si cele calculate cu 35w/m3.

 

4x4x2.5 x 50 = 2000 wati - 230 ron

4x4x2.5 x 35 = 1400 wati - 180 ron

Diferente de pret 50 ron x 4 calorifere cat intra intr-un apartament - 200 ron adica factura pe o luna la gaz. Sa mai punem la calcul si faptul ca in cazul apartamentelor bine izolate, necesarul poate ajunge si la 25 wati/metru cub? Nu mai punem ...

 

Daca aveti o baie merge si 24 Kw, in functie de pretentii cu conditia sa fiti sigur ca presiunea gazului o aveti constanta in retea. Pentru pretentii ceva mai occidentale va recomand o ct cu boiler si chiar o ct cu o treapta mai mare de 24Kw, (difera in functie de producator).

O centrala de 35 kw ar fi buna? Am un boiler de 80 litri, adica l-as incalzi in 3 minute de la 5*C la 40*C cu centrala de 35 kw. As putea numit-o chiar apa calda instant :ras:

 

LA casa eu zic neaparat in condensatie. In statele civilizate pt constructii noi nu se mai permit montarea de murale decat in condensatie. Acum daca vorbiti de alt tip de combustibil este o discutie similara in ceea ce priveste dimensionarea radiatoarelor. In CT este si acolo o intreaga teorie.

Eu zic sa ramanem in Romania, caci in statele civilizate daca apari cu watt/metru cub te dau beneficiarii in suturi afara.

Link spre comentariu

Ma bucur ca incet incet incepeti sa-mi dati dreptate. Cu turatia variabila, iar sunteti in eroare, turatia variabila la pompa, ventilator, modulatia vanei de gaz a aparut tocmai pentru a modula puterea cat mai corect si mai aproape de randamentul maxim al CT. Un ventilator consuma 10-20W, o vana 1-2W sa zicem, o pompa de murala in jur de 70-100, nu se castiga mare lucru d.p.d.v. electric. Un PC consuma mai mult. Scolile nu se fac degeaba, dar o casa nu este chiar un subiect de diploma. Proiectele au si ele rostul lor. Una este sa vorbesti de un bloc, spital, scoala etc, unde suprafetele sunt mari, sunt probleme multiple de proiectare si unde o eroare de 10% te arunca intr-o alta gama de cazane, si nu mai discutam de cateva milioane diferenta ci de zeci de milioane, spatii de amenajare si altele si cu totul altceva este sa vorbesti de o casa amarata. Nu ca nu as sustine executia proiectelor pentru case. Ba chiar le sustin. Dar in 13-14 ani de meserie clientii au ales sa nu le faca. Daca toti am lucra in regie proprie, ne-am duce de rapa. 10000 de euro doar pt sistemul de generare de caldura (transport, o pompa de caldura nu genereaza caldura) eu zic ca este deocamdata o suma serioasa. Daca mai vorbim si de chinezisme...Sunteti iar in eroare cu boilerul, va las sa va mai ganditi, si daca il incalziti in 3 minute... va fac cinste.

Link spre comentariu
/.../ o pompa de murala in jur de 70-100 /.../

De centrala murala cu pompa de 4-20 wati ati auzit?

 

Scolile nu se fac degeaba, dar o casa nu este chiar un subiect de diploma. Proiectele au si ele rostul lor. /.../

 

Hai sa vedem daca intr-adevar este asa. Doriti? Sau sunteti genul care "nu fac nimic pe degeaba"?

 

Exemplu, casa 100 mp utili cu un singur nivel, inaltime 2.5 metri. Construita din BCA 30 cm, termoizolatie pardoseala 20 cm extrudat, termoizolatie pereti 20 cm expandat (cel mai ieftin), termoizolatie tavan 30 cm vata de sticla (cea mai ieftina). Geamuri si usi termopan cu un coeficient 1 w/mp K si suprafata acestora 30 mp.Ventilatie activa cu recuperare de caldura 70%

In interior se doreste o temperatura de 24*C, iar temperatura exterioara maxima inregistrata a fost de -20*C.

Casa exista, nu este una ipotetica, chiar este la capitolul incalzire, iar inginerii de la Romstal i-au facut un necesar de 12 kw fara ACM.

Care ar fi necesarul termic dupa opinia dumneavostra?

 

10000 de euro doar pt sistemul de generare de caldura (transport, o pompa de caldura nu genereaza caldura) eu zic ca este deocamdata o suma serioasa. Daca mai vorbim si de chinezisme...

 

Pe aceasta nu am inteles-o. Pentru linistea dumneavostra, chinezii sunt cei mai rapizi in livrari si au cea mai diversificata piata. Cunosc pompe instalate de vreo 6 ani care nu au avut niciun defect (si culmea este ca in Germania am vazut pompa cu acesta vechime, in Romania, mai mult de 2 ani nu cunosc).

 

Sunteti iar in eroare cu boilerul, va las sa va mai ganditi, si daca il incalziti in 3 minute... va fac cinste.

Da, greseala mea, 6 minute, nu 3. Este un fel de boiler-instant.

Link spre comentariu

Dupa un calcul facut de mine necesarul ar fi undeva la 9Kw. Nu am luat in considerare toate datele dv, cam de lene. Adica in loc de vata am pus tot polistiren, v-am pus minimul de numar de schimburi orare. Acum desigur si eu pot sa va spun ca mai aveti o grmada de date care ar fi putut fi puse in calcul, cum ar fi orientarea case/ferestrelor, umbririle de la cladirile invecinate, schimburile orare se pot face ziua, dar si noaptea... etc Prin urmare calculul dumneavoastra este tot relativ.2 boilerul ala la ce ar fi el cuplat ca sa se incalzeasca in 6 min?3 Cat despre casa reala de mai sus, pot sa va transmit ca a fost facuta de unul care se cam incalta pe dos. Daca in pardoseala ar fi fost 10cm de polistiren, cu banii pentru diferenta pana la 20 iti mai pui inca un 10 cm pe exteriorul casei (avand in vedere diferenta de pret). Acum faceti dumneavoastra o diferenta energetica sa vedeti unde sunteti mai avantajat sa puneti polistiren, in pardoseala unde temperatura solului este relativ constanta si pozitiva sau pe anvelopa cladirii unde desigur avem -20 grade si suprafata mai mare.Oricum, dimensiunile acestea de izolatie sunt exagerate si discutabile, nu pentru ca nu se poate sau nu ar fi ok d.p.d.v. energetic. Apar alte complicatii legate de paraziti, insecte microorganisme care isi fac veacul prin polistiren. Ce sa mai zicem de emisii de substante nocive (cel mai ieftin polistiren) care in timp se regasesc in casa => o stare de disconfort, casa va avea un mediu putin odihnitor si altele. desigur ca nu s-au facut studii indelungate pe aceasta tema, dar aceste aspecte sunt din ce in ce mai discutate.

Link spre comentariu
Dupa un calcul facut de mine necesarul ar fi undeva la 9Kw. Nu am luat in considerare toate datele dv, cam de lene.

Lenea asta ... Fata de necesarul facut de mine, cel real poate fi mai mic. Mai mare in niciun caz.

 

Pierderile de caldura sunt cam asa:

Prin pereti - 460 wati

Prin tavan - 616 wati (cel ce s-a ocupat inainte de proiect l-a facut in asa fel incat mai mult de 30 cm termoizolatie nu mai permite)

Prin pardoseala - 224 wati

Prin tamplarie - 1320 wati (tripanul il depaseste ca buget momentan, insa il are in vedere)

Prin ventilatie - 2079 wati. Se recupereaza 70% cu ajutorul ventilatiei deci pierdere finala 623 wati

 

Necesar termic total - 3243 wati.

 

Ce inseamna asta?

In cazul a 9 kw, 9 forari verticale de 25 metri pentru fiecare sonda geotermala adica 9x25(metri)x25(euro/ml) = 5625 euro

In cazul a ~ 3.5 kw (rotunjim sa nu mai para diferenta asa de mare) 3x29(metri)x25(euro/ml) = 2175 euro.

 

Felicitari, tocmai ati "facut" beneficiarul de 3450 euro.

 

Pompa 9 kw - 2200 euro

Pompa 3 kw - 955 euro

 

Inca 1245 euro platiti in plus.

 

Sa mai continui cu sursa de incalzire (IP), cu sondele verticale ... nu mai are rost.

 

2 boilerul ala la ce ar fi el cuplat ca sa se incalzeasca in 6 min?

Pai centrala de 35 kw propusa de dumneata mai in urma, sau ati uitat?

 

Cat despre casa reala de mai sus, pot sa va transmit ca a fost facuta de unul care se cam incalta pe dos. Daca in pardoseala ar fi fost 10cm de polistiren, cu banii pentru diferenta pana la 20 iti mai pui inca un 10 cm pe exteriorul casei (avand in vedere diferenta de pret).Acum faceti dumneavoastra o diferenta energetica sa vedeti unde sunteti mai avantajat sa puneti polistiren, in pardoseala unde temperatura solului este relativ constanta si pozitiva sau pe anvelopa cladirii unde desigur avem -20 grade si suprafata mai mare.

 

In partea asta a tarii se practica imbracatul pe dos, cica nu te mai prinde "deochiul si deurechile" :ras:

 

Cu 10 cm de izolatie in plus pentru pereti necesarul acestora ar fi scazut la 338 wati (mai putin 122 wati) dar ar fi crescut la pardoseala la 434 wati (mai mult cu 210 wati), care este varianta mai avantajoasa. In plus, in cazul peretilor se mai poate aplica si peste ani (fie interior, fie exterior), la pardoseala nu cred ca sta cineva sa mai umble pentru a pierde din spatiu si a strica IP.

 

Oricum, dimensiunile acestea de izolatie sunt exagerate si discutabile, nu pentru ca nu se poate sau nu ar fi ok d.p.d.v. energetic. Apar alte complicatii legate de paraziti, insecte microorganisme care isi fac veacul prin polistiren. Ce sa mai zicem de emisii de substante nocive (cel mai ieftin polistiren) care in timp se regasesc in casa => o stare de disconfort, casa va avea un mediu putin odihnitor si altele. desigur ca nu s-au facut studii indelungate pe aceasta tema, dar aceste aspecte sunt din ce in ce mai discutate.

Asa, si BCA-ul cica este cancerigen, si termopanele nu sunt bune, si painea are E-uri si tot asa. Atat timp cat aerul este schimbat constant nu vad care ar fi problema in interior. Casele pasive din afara exista de ceva vreme si nimeni nu s-a plans legat de ele (in afara de facturile mici :rade: )

 

Insa stiu ca beneficiarul o sa fie fericit cand o sa plateasca maxim 200 ron/luna pentru incalzire (la -20*C) ori cate 70-120 ron in lunile mai calduroase (~ -10*C).

 

O seara buna.

Link spre comentariu
Vizitator robertcristian

Eu cred ca se pot monta urmatoarele radiatoare din tabla: - Bucatarie: 22/600/1000 (1709W) - 1 buc. - Living: 22/600/1000 (1709W) - 2 buc. (sper sa ai doua ferestre la living sa montezi radiatoarele in dreptul lor) - Baie: 22/600/500 (796W) - 1 buc.22 este tipul radiatorului;600 (mm) inaltime calorifer -> sper numai sa ai loc sub ferestre , caci acolo trebuie montat radiatorul;1000 si 500(mm) lungime caloriferIti recomand sa folosesti teava din cupru (este durabila , rezistenta in timp si la temp mai mari, parerea mea ca arata si bine daca e data cu vopsea alba dupa ce s-a verificat etanseitatea). Plecarile din radiatoare sa fie pe Cu16 si apoi mergi cu crestere de diametru spre centrala unde ai Cu28.Aici recomand o reductie Cu28 la Cu22 ca nu are rost sa mergi cu Cu22 de la ultimul radiator la centrala.Radiatoarele pot fi reglate din retur, de fapt instalatia.Nu recomand o centrala in condensatie ci una obisnuita cu tiraj fortat (oricum se va defecta in 10 ani si va trebui sa o schimbi cu totul pt ca nu mai este de incredere). De retinut ca o satfel de centrala este prioritara pe apa calda : asta inseamna ca iarna cand face caldura si tu vrei sa faci un dus sau sa speli o farfurie ea va trece pe productia de apa calda (la putere maxima) nemaiincalzind.Investitia cuprinzand cele de mai sus va fi undeva la 5000ron (radiatoare+teava+ct+termostat camera+maruntisuri). Studiaza piata!Bafta la cumparaturi/montaj .

Link spre comentariu

Multumim ca ati atras atentia ca ne abatem de la subiect. Intr-adevar este un raspuns. Cat de bun, nu ma pot pronunta.Eu inca astept raspunsuri la intrebarile adresate initiatorului pe pagina aterioara pentru a-i putea da un raspuns concret.

Link spre comentariu
  • 1 lună mai târziu...

Domnilor instalatori!Eu sunt un modest utilizator, insa am facut niscaiva studii tehnice si-mi place sa meditez.Si observand eu un pic munca inginerului de instalatii, constat ca:1) O instalatie de incalzire (CT, radiatoare, pompe s.cl) se dimensioneaza in functie de suprafata/volum, pierderi (grosime/material pereti, suprafete/material/orientare ferestre, izolatie, s.cl) si TEMPERATURI: maxima dorita in interior, minima asteptata in exterior!Aici e BUBA! Daca veti dori ECONOMIE, SIGUR veti "realiza" in cazurile "nefericite" in care afara e mai frig decat se spera, o temperatura interioara sub cea dorita, adica "confort polar"....In plus, taman in asemenea perioade, presiunea gazului.... stiti voi!Pe de alta parte, locuinta trebuie incalzita si cand avem +5 grade (mediu) in exterior, situatie in care sigur puterea necesara va fi semnificativ mai mica decat la -25.... Deci radamentul cazanului va scadea CATASROFAL de la 93 la 90%!!! (Las la o parte aceste numere, care mi se par destul de fanteziste si sigur optimiste, precum consumurile de benzina la automobile... Si sa nu uitam ca pe masura ce se uzeaza, performantele scad: se depune piatra pe schimbator din apa, zgura din gazele de ardere..)Deci, o logica destul de elementara ma face sa consider ca D-l Tranzistor e mai aproape de realitatea unui confort mai sigur (vezi si remarca aia cu injuratul instalatorului/proiectantului).Iar diferenta de 50 de lei intre radiatorul de 180 si cel de 230 mi se pare IRELEVANTA in conditiile in care oricum pot exista si alte diferente inverse de costuri si pot constitui garantia ca nu va trebui sa dorm in sac si cu suba pe mine....2) Legat de legendara pompa de caldura; personal, eu am dubii serioase ca pompa chinezeasca la treime de pret e chiar egala cu una construita prin zone mai cu "ifose", gen Germania. Chiar daca mare parte din aceasta diferenta se plateste pe motiv de brand, si cu destinatia de a umfla portofelul comerciantilor... Propmptitudinea si costurile livrarii iar nu mi se par relevante (or fi pentru instalatori). Poate consumurile sunt altele, si ramane in discutie chestiunea durabilitatii (6 ani mi se pare o durata SUB garantia pe care as astepta-o eu de la o instalatie de 20-30000 de euro!! Deci iar irelevanta!) Si iar, costurile de instalare ale pompei de caldura sunt ENORME, si iar am dubii, cam la fel de enorme, ca azi, in epoca lui "foloseste si arunca" mai face cineva, ceva (si preiubitii chinezi in primul rand!!) care sa dureze mai mult decat garantia plus 5 minute...."Trista" mea experienta inginereasca m-a invatat ca "prosteasca" supradimensionare e una din caile de a mari fiabilitatea si durabilitatea unui produs; iar cine crede ca utilizand 100% capacitatile oricarui dispozitiv va reusi sa depaseasca cei 1-2 ani de garantie oferiti tipic, e in lumea viselor sau chiar a delirului...Va doresc succese maxime!

Link spre comentariu
Aici e BUBA! Daca veti dori ECONOMIE, SIGUR veti "realiza" in cazurile "nefericite" in care afara e mai frig decat se spera, o temperatura interioara sub cea dorita, adica "confort polar"....

Da, si ce m-ar retine sa calculez necesarul termic pentru -25*C? Sau as putea sa o calculez pentru -17*C dar pentru -25 nu se poate?

Economia se realizeaza prin buna functionare a sistemului de incalzire, nu prin proiectarea lui subdimensionata.

Diferenta este folosind watt/metru cub se poate alege un calorifer care sa poata functiona la -30*C, lucru inutil cand maxima inregistrata a fost -20*C ori -25*C. Si cum am mai spus, degeaba se alege acel calorifer, daca prin el nu circula agent la debitul necesar si temperatura necesara. Sau nu ati observat ca puterea radiatoarelor este data in felul urmator "Putere radiator otel (90/70 - 20 grC) : 2220 W".

Ceea ce inseamna ca acel radiator va furniza cei 2 kw doar daca temperatura agentului pe tur are 90*C, pe retur 70*C si in mediul ambient 20*C .

Spuneti-mi si mie, din cei ce au zis ca necesarul termic al camerei este de 1 kw si au ales calorifer de 1 kw, cati au setat temperatura centralei la 90*C (lucru imposibil la centralele murale caci au doar 85*C temp maxima) si cati au sfarsit prin a functiona cu centrala la 60-65*C?

Unde mai este economia aici?

 

Deci, o logica destul de elementara ma face sa consider ca D-l Tranzistor e mai aproape de realitatea unui confort mai sigur (vezi si remarca aia cu injuratul instalatorului/proiectantului).

Iar diferenta de 50 de lei intre radiatorul de 180 si cel de 230 mi se pare IRELEVANTA in conditiile in care oricum pot exista si alte diferente inverse de costuri si pot constitui garantia ca nu va trebui sa dorm in sac si cu suba pe mine....

Fiecare este liber sa aleaga ce i se pare mai corect. Diferenta se plateste din buzunarul clientului nu a instalatorului.

 

Legat de legendara pompa de caldura; personal, eu am dubii serioase ca pompa chinezeasca la treime de pret e chiar egala cu una construita prin zone mai cu "ifose", gen Germania. Chiar daca mare parte din aceasta diferenta se plateste pe motiv de brand, si cu destinatia de a umfla portofelul comerciantilor... Propmptitudinea si costurile livrarii iar nu mi se par relevante (or fi pentru instalatori). Poate consumurile sunt altele, si ramane in discutie chestiunea durabilitatii (6 ani mi se pare o durata SUB garantia pe care as astepta-o eu de la o instalatie de 20-30000 de euro!! Deci iar irelevanta!) Si iar, costurile de instalare ale pompei de caldura sunt ENORME, si iar am dubii, cam la fel de enorme, ca azi, in epoca lui "foloseste si arunca" mai face cineva, ceva (si preiubitii chinezi in primul rand!!) care sa dureze mai mult decat garantia plus 5 minute....

Ati fi uimit daca ati sti cate din "brandurile" din ziua de azi sunt construite in China de catre chinezi. Nu stiu cat de irelevanta vi se pare livrarea, cand doriti o astfel de instalatie si vi se spune dureaza 1 luna pana la primirea celei chinezesti si cam 2 jumate pana la cea suedeza.

Faptul ca eu am cunostinte doar despre pompe care functioneaza de 6 ani, asta nu inseamna ca exista altele cu vechime mult mai mare.

Dar, ca sa va faceti o idee despre fiabilitate, ia ganditi-va cam ce vechime au unele aparate de aer conditionat care inca functioneaza. Caci intr-un final si AC tot o pompa este.

 

"Trista" mea experienta inginereasca m-a invatat ca "prosteasca" supradimensionare e una din caile de a mari fiabilitatea si durabilitatea unui produs; iar cine crede ca utilizand 100% capacitatile oricarui dispozitiv va reusi sa depaseasca cei 1-2 ani de garantie oferiti tipic, e in lumea viselor sau chiar a delirului...

Oare chiar asa sa fie?

Link spre comentariu

Pentru calculul pierderilor puteti folosi aceste Xls-uri:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/371 ... ermic~.xls

https://dl.dropboxusercontent.com/u/371 ... %20KDF.xls

 

Atentie, ele nu pot fi utilizate numai Office2003 sau mai nou. (altfel nu pot fi editate celulele)

Din pacate, chiar trebuie citit ce scrie in acele xls-uri pentru ca sunt destul de stufoase.

 

Ele provin de aici: http://www.calcul-termic.blogspot.ro si sunt gratuite.

 

Succes

Link spre comentariu

Cunosc acele tabele de calcul domnule Misa, dar sunt imprecise. Spre exemplu, ce ar insemna izolatie buna/foarte buna in cazul autorului si in cazul dumneavostra?In plus, se vorbeste de gradul de izolare general, per ansamblu, nu pentru fiecare element al constructiei. Oricum, decat watt/metru cub, este mai bun acest tabel.

Link spre comentariu

Chestia cu buna sau mai putin buna e doar informativa. Pierderile rezulta precis, in W. Poti introduce tu coeficientii daca ai alte materiale, si multi alti parametrii. Undeva in dreapta gasesti tabele pentru anumite elemente, de exemplu pentru un perete. Vezi ca sunt mai multe pagini (stinga jos)Am zis eu ca trebuie citit cu atentie....Oricum sunt descrise toate formulele si sunt corecte.In Radia 3 ai si calcule pe camere, calcule de izolatie etc., in afara de dimensionarea radiatoarelor. Practic leaga calculul termic de dimensionarea radiatoarelor.Ce sa zic, mie mi se pare foarte OK, chiar si prin comaratie cu un program hvac profesional si foarte scump. (bine, ala include si alte alte elemente de proiectare, materiale, costuri, etc. care aici nu sunt necesare)

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări