Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

temporizator aparat sudura in puncte cu ATtiny13


Vizitator szmeu

Postări Recomandate

Vizitator szmeu

M-am tot gandit unde sa public acest proiect, in cele din urma am decis ca la Atmel ar fi potrivit, sper sa fie nimerit.

 

Montajul a fost realizat cu scopul de a fi folosit pe post de temporizator la un aparat de sudura in puncte (aparatul de sudura va fi facut ulterior dintr-un transformator de la un cuptor cu microunde). Pentru mine mai mult ca orice a fost placerea de a invata si experimenta cu microcontrolerul si programarea, probabil aparatul de sudura nu va vedea lumina zilei niciodata :jytuiyu

 

Ce ofera temporizatorul acesta:

 

- un proiect complet, schema, cablaj, firmware si programul aferent open source, toate se regasesc in arhiva atasata

- afisarea timpului de temporizare

- posibilitatea de a comanda un releu printr-un tranzistor de mica putere

- reglarea timpului de temporizare in doua intervale dupa cum urmeaza:

 

1. interval unu -> de la 0.1 secunde la 9.9 secunde in pasi de 0,1 secunde

2. interval doi -> de la 10 secunde la 99 secunde in pasi de 1 secunda, bineinteles cine doreste poate interveni in program pentru a personaliza aceste intervale, ori pentru calibrare

 

Rezolutia temporizatorului asadar este de 100 milisecunde pentru intervalul unu si de 1 secunda pentru intervalul doi, precizia de temporizare depinde de frecventa microcontrolerului si a ocilatorului intern, acesta se poate calibra daca se doreste o valoare cat mai apropiata de realitate. Eu pe osciloscop am obtinut valori foarte apropiate de realitate fara nici un reglaj, iar schimband doar 2 valori pentru cele doua intervale am obtinut timpi foarte apropiati de realitate.

Pentru aparatul meu de sudura in puncte aceasta precizie nu este prea importanta, mai importanta este repetabilitatea unei temporizari, asadar am posibilitatea sa observ ca pentru o anumita grosime de tabla corespunde un anumit timp, cu acest montaj pot sa reglez acelasi timp de fiecare data.

 

- simplitate in constructie si componente foarte putine

- microcontroler ieftin ATtiny13 care in afara de tensiune nu vrea mai nimic decat sa te serveasca :dans:

- reglare foarte usoara si rapida a intervalului de timp cu potentiometru (functioneaza foarte bine si cursiv, ofera aproape acelasi feeling ca un encoder rotativ dar mai ieftin si mai simplu de pus in practica)

- particualizare si modificare a programului facila (pentru cei care doresc pot implementa aceleasi functii dar folosind timerul microcontrolerului si intreruperi, acum m-am folosit de functia delay()

- consumul nu as putea sa spun ca e mic, dar nici mare nu e, am masurat max 20mA cu afisajul cu LED-uri pornit (dar fara releu)

- la pornirea montajului e posibil ca pe afisaj sa apara cifre stalcite, la prima miscare a potentiometrului si schimbarea valorii afisajul va afisa corect, acest lucru apare din cauza circuitelor HC595 care la pornire pe iesire vor primi valori aleatorii, problema se poate corecta din soft, dar nefiind grava pana acum nu am incercat sa o remediez, codul sursa contine foarte multe comentarii intr-o engleza de balta :)

- montajul foloseste o parte din componente SMD, imi plac ca sunt mai ieftine, se lucreaza relativ usor cu ele, ocupa loc putin

- cablajele sunt simplu strat cu cat mai putine strapuri, minim cat am reusit sa scot cu rutare manuala

- pe afisajul LED sunt doua jumpere de suprafata care se pot uni prin cositorire, pentru acest temporizator se va cositori acel jumper care duce la ledul ce reprezint punctul zecimal din mijloc, punctul zecimal este utilizat pentru a diferentia intervalele de temporizare, la intervalul cu pasi de 100 milisecunde se va aprinde acest led, de asemenea in timpul temporizarii va palpai acest led (punctul zecimal din mijloc).

 

Afisajul LED controlat print-un singur fir se bazeaza pe idea si informatiile oferite de Roman Black si este o metoda convenabila de a economisi pinii unui microcontroler, mai multe detalii gasiti aici http://www.romanblack.com/shift1.htm

 

Pentru dezvoltare am folosit IDE-ul AVR Project IDE care e free si simplu, exact ce aveam nevoie, oricum la proiectul acesta mic a fost perfect, cine

e curios sa-l caute cu gogu.

 

Proiectul este in "prima auditie" pe elforum si se publica sub GPL (licenta, versiunea 3), pentru detalii in limba romana vizitati http://ro.wikipedia.org/wiki/GPL_(licen ... ersiunea_3)

O copie a licentei in limba engleza este inclusa in arhiva in fisierul gpl.txt.

Orice imbunatatiri, recomandari, modificari sunt binevenite.

 

Avand in vedere ca sunt doar un amator iar electronica este doar o pasiune si nu este profesia mea, nu imi asum raspunderea pentru eventualele probleme sau accidente ce pot sa apara prin realizarea si utilizarea montajului propus de mine ori urmare a sfaturilor mele, fiecare face lucrurile pe propria raspundere, eu neputand decat sa recomand responsabilitate si mare atentie mai ales cand lucrati cu tensiuni mari!

 

Va doresc mult succes la mesterit!

 

Arhiva si cateva imagini:

spot_welder_timer.zip

post-51987-139829616202_thumb.png

post-51987-139829616203_thumb.png

post-51987-139829616204_thumb.png

post-51987-139829616206_thumb.png

Link spre comentariu

Salut,Buna ideea cu temporizarea!Eu am construit doua aparate de sudura in puncte (apropo de construit, la primul m-am miscat mai greu la partea de automatizare, dar la al doilea am terminat lucrarea in cca trei ore. La taierea secundarului am folosit un fainer....) si nu m-am gindit sa-mi fac si temporizare. Cred ca i-mi fac si eu. Sa vad ce microcontroler ieftin mai am in camara. Mi-am format "mina" la sudura , dar tot o temporizare ar fi ok.Bafta multa.

Link spre comentariu
  • 1 an mai târziu...

post-228756-0-09243900-1420310412_thumb.jpgpost-228756-0-55833300-1420310423_thumb.jpgpost-228756-0-21968400-1420310438_thumb.jpgUite si varianta mea cu urmatoarele facilitati:

 

1. Reglaj timp 0-5 sec, in pasi de 0.1 sec. cu encoder.

2. Comanda cu SSR.

3. Protectie la supraincalzire (la 70 grade celsius nu mai permite suduri)

4. Activare sudura prin apasare encoder sau pedala.

5. La rotire encoder in timpul unei suduri o anuleaza.

6. Numarator suduri efectuate.

7. Display LCD 16x2.

8. Avertizare acustica.

 

Un mic fimulet, schema si codul sursa aici:

 

http://www.digix.ro/elforum/SpotWelder/SpotWelder.mp4

http://www.digix.ro/elforum/SpotWelder/

Editat de digix
Link spre comentariu
  • 2 luni mai târziu...
  • 3 luni mai târziu...
Vizitator Popdan Ioan

Hei ce spuneti de un aparat de sudura in puncte pentru tras tabla in tinichigerie auto. Stie cineva o schema?

Ma poate cineva ajuta chiar si numai cu imagini?

Link spre comentariu
  • 2 ani mai târziu...

Salutare.

Ridic si eu acest topic cu o intrebare si anume e de ajuns un traf sau trebuie puse 2 in paralel pentru sudura in puncte?

Intentionez sa fac niste pachete de baterii si niste chestii din tabla galvanizata nu foarte groasa.

Am 2 trafuri unde 700 si unu de 800, ma chinui sa fac bobinajul la cel de 800 din niste sarma de bobina de demagnetizare (ca tot e in casa).

Revin cu poze.

 

 

Editat de briobit
Link spre comentariu

EU sunt in stadiu in care am reusit sa fac si "cablul" care este compus din sarma de pe 2 bobine de deflexie DAR SURPRIZA ... trebuie sa scap de email ca nu fac toate contact cu toate ca am luat o teava de cupru si am facut un fel de terminal.

Legat de sectiune cred ca am destula , "cablul" rezultat are 12 mm diametru adica numai sarma efectiva, izolatiam este realizata cu teflon de la tevi de gaz din ala mai gros in carne si mai lat.

Sarma aia din bobina de deflexie e bobinaj de Cu emailat.

Inca mai am de lucru dar asta intrebam merge un singur traf sau trebuie 2 in paralel.

Temporizatorul facut de digix e bun, am gasit ceva facut cu CI 555 selectabil in game de 1ms , 10ms 100ms , 1 sec si 10 sec pentru cei care nu vor microcontrolere.

Revin cu poze/date cand reusesc sa scap de emailul ala nesuferit

Link spre comentariu

Si eu sunt interesat de sudarea in puncte a acumulatorilor 18650 dar momentan am amant constructia unui aparat de sudura in puncte din cauza altor proiectele nefinalizate.

Briobit, am vazut transfomatorul (pe viu) al unui aparat chinezesc

si nu era mult mai mare ca un trafo de 800W din cuptorarele cu microunde. Nu mai tin minte exact ce sarma / bara de Cu folosea in secundar dar cred ca pentru acumulatori e suficient sa pui un singur transfomator.

Tinand cont ca impulsurile sunt foarte scurt cred ca poti forta trafoul destul de mult dar sa-i pui protectie termica,

 

M-am gandit sa cumpar banda de sudura de la pretenii chinezi dar nu inteleg de ce arata asa dubios, parca e staniol nu nichel de 0.15mm http://www.ebay.com/itm/40m-10-x-0-15mm-Ni-Plate-Nickel-Strip-Tape-fit-for-Li-Battery-Spot-Welding-DIY-/282431983066?hash=item41c2420dda

 

l.e: asa trebuie sa arate http://www.ebay.com/itm/5M-Pure-Ni-Plate-Nickel-Strip-Tape-For-Li-18650-Battery-Spot-Welding-0-12x4mm/162484996224?_trksid=p2047675.c100010.m2109&_trkparms=aid%3D555018%26algo%3DPL.SIM%26ao%3D1%26asc%3D41375%26meid%3D363e859290014486b32bd6e1a8163520%26pid%3D100010%26rk%3D3%26rkt%3D6%26sd%3D282431983066

Link spre comentariu

La varianta nr 2 postata de Dvs ma uitam si eu restu parca sunt staniol de pachet de tigari.

Traful asta de il am are deja o siguranta termica in exterior lipita de traf, sa vad cum se comporta.

Am reusit sa fac un capat de bobinaj celalalt probabil maine.

Stima.

Editat de briobit
Link spre comentariu

Momentan sunt cam asa:


Dupa ce am cedat cu nervii curantand la email am facut o proba doar cu un capat terminat cu sarma din ultima poza si cu celalalt capat ca in poza 4.

Sarma din penultima poza ajunge la incandescenta in aprox 1 secunda .

Am repetat treaba asta racit inrosit de 6 ori moment in care am verificat cu mana temperaturile si am asa : primarul rece, miezul rece, secundarul frigea.

Am aflat de ce frige secundarul ... capatul din dreapta conduce numai prin litele care ating tabla de cupru alea din mijloc sunt cu emailul intreg deci pana nu fac si celalalt capat curat nu am cum sa dau un verdict.

Sectiunea cred ca e suficienta in ultima poza e cablul stranssi are cam 10 mm diametru.

Am incercat sa punctez cu sarma de cupru subtire face flama sanatoasa.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări