Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

balastul electronic


Postări Recomandate

iodura metalica ilumineaza asemanator merculului? adica un alb+niste uv mai moale?

ca ma vazut becuri,in aceeasi carcasa de sticla ca si cele hps

asta e un halogen metalic(de fapt iodura metalica e un halogem metalic :rolleyes: )

Posted Image

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 361
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • Dr.L

    53

  • blazeu

    50

  • XAN77

    40

  • Gheorghe Dracu

    25

Top autori în acest subiect

Imagini postate

Becurile cu descarcare in vapori de halogenuri metalice au un spectru mult mai bogat decat cele cu descarcare in vapori de mercur. La primele indicele de redare a culorilor este 80-90% in vreme ce la a doua categorie este de 50-60%. Iodul este in grupa de gaze halogene. Ceea ce se afla in interiorul acelor becuri sunt halogenuri (printre care si ioduri) metalice.

Link spre comentariu
  • 11 luni mai târziu...

mai eu am luat balastul electronic de la un bec osram adus din germania, asta prin 2000 - 2001 si l-am pus la un tub de 18 W singura problema care am avut-o a fost ca a puscat o rezistenta, rezistenta care am schimbat-o la vrajeala cu una mult mai mare, la gabarit ca habar nu am ce valoare a fost inainte sau ce valoare are acum, iar de atunci nu am mai avut nici o problema. trebuie specificat ca e folosit doar ocazional nu stiu cum se conporta la utilizare intensa.la agvariu am cumparat cu 10 lei un balast electronic care merge foarte bine de mai bine de un an cu pornire programata de doua ori pe zi a cate 5 ore.

Link spre comentariu

"Acum si stereo"in prima poza era un singur tub, intentia mea era sa construiesc un balast pe care sa-l folosesc la iluminat cablaje cu fotorezist, si il vreau pentru 5 tuburi functionale simultan. "Prototipul" ca sa zic asa era sa gasesc o modalitate de a alimenta mai multe tuburi de la un singur invertor; doar nu era sa fac 5 exemplare identice; bineinteles ca simpla legare a filamentelor in serie sau paralel, nu functiona dar vroiam sa ma conving, unul se aprindea, celalalt nu, sau pilpiia (la inseriere). Schemele de "bulb light" pentru o lampa sint binecunoscute si nu e cazul sa insist pe ele.Ceea ce sper sa fie de folos celor care vor dori acelasi lucru, este ca pentru fiecare lampa suplimentara, se replica circuitul format din droserul cu intrefier (E+E), condensatorul (eu am ales varianta de 2 cond. + termistor PTC) dintre cele doua filamente si eventual cel din serie legat la alimentare. Sper sa am vreme si de varianta finala, caruia ii mai pun un filtru EMI pe intrare, tranzistori mai tari si cu radiatoare (cred ca xxx13009, recuperati din surse de PC), si comanda pentru pornit-oprit. Nu sint suspicios ca nu va functiona fara probleme, ci ca voi mai ajunge sa am atita timp liber ca zilele astea.

Link spre comentariu

stiu ca ma repet dar o schema se poate ? eventual cu modificarile de rigoare pentru tub de 18W. Sau vrei doar asa sa ne aratai ce ai facu tu :ciuda:

 

p.s. pana una alta am aprins un tub de 18 cu montajul unui bec economic firma HEPOL de 20W. Cred ca merge tubul un pic mai usor, e mai menajat, este clar mai rece si la capete unde il pot lua lejer in mana, fata de functionarea pe balast clasic. http://i40.tinypic.com/2uzdnjr.jpg Am pastrat "carcasa" de la becul economic pentru montaj, merge de o luna la acvariu, inclusiv montajul merge lejer, carcasa de plastic fiind foarte usor calduta .

Link spre comentariu

pentru XAN77: schema o sa dau inclusiv pe cea a cablajului gata pregatit pentru tras la imprimanta si "transferat" pe cablaj, cu toate recomandarile de "procurare" a pieselor, care mare parte vor fi din surse ATX si becuri economice, pina cind ajung insa sa construiesc ceea ce vreau, adica alimentarea a 5 tuburi simultan, iti pot recomanda sa iei cea mai simpla schema, cea fara diac, cu 2 tranzistori, sau direct pe un montaj de bec economic; sa-i schimbi tranzistorii (daca sint in capsula TO92) cu altii ceva mai mari (MJE13007, sau 13009) eventual diodele din C-E tranzistorilor, daca sint 1N4007 cu altele ceva mai rapide, cresti valoarea condensatorului electrolitic de filtrare, si sa modifici valorile condensatorilor din serie cu filamentele tubului, pina te satisface nivelul intensitatii luminoase. Nu uita neaparat siguranta fuzibila subdimensionata pe circuitul de primar si nu atingi nici un fir in timpul alimentarii. Circula un *.doc pe net cu destul de multe scheme de balast electronic, daca vrei am sa-l postez cind ajung la celalalt calculator. Acolo este o schema (cea mai simpla) cu 4 rezistente , doua de 510Kohm, pentru polarizarea tranzistorilor parca, 2 tranzistori, 8 diode si 4 condensatoare. Inca ceva, din cite am observat, unii producatori nu se mai obosesc sa puna intrefier pe droserul din serie cu tubul. Din cite stiu intrefierul se pune pentru a preveni saturarea miezului E+E, si deci a incalzirii acestuia. Se recomanda intrefier de 0,3-0,5mm, poti folosi ambalaj PET decupate dupa nevoie, 2 patratele lipite cu epoxi intre lateralele de contact al miezurilor E+E. M-am bagat si eu in seama, cu montajul meu, ca sa demonstrez ca nu trebuie balast electronic separat, pentru fiecare tub de neon, atunci cind ne facem "masa de expunere" pentru cablaje si vrem sa punem mai multe tuburi, si am crezut ca voi fi de folos cuiva care cauta o modalitate sa faca asta si nu stie cum. Am cautat la rindul meu si n-am gasit nicaieri cum alimentam mai multe tuburi de la acelasi balast electronic. Am gresit?

Link spre comentariu

binenteles ca nu ai gresit, scopul tau este interesant, nici nu m-am gandit sa alimentez cu un balast mai multe tuburi, partea multiplicata sa fie ceva mai minor ; si un acvariu poate avea 6 neoane :da , astept cu interes rezultatul tau. Pune te rog si .doc-ul de care ziceai . Mersi pentru interventie ;)

Link spre comentariu

La pagina 9 e schema in tema; la capatul dinspre bec a lui L3 se replica L4, si condenastorii de 47 si 33nF (la mine cel de 47 este in locul celui de 33 si cel de 33 este format din 10n si 4.7nF in serie, sa iasa 3,3nF si cel de 4,7nF are in paralel un PTC), droserul L4 are 5.2mH; bobinele de pe tor au 2x3 sp, si 11 sp L3 condensatorul de filtrare dupa puntea redresoare este mai mare 10uF/400V. Am alimentat dupa cum se vede in poza 2 neoane marca vito de 8W care lumineaza foarte bine si amorseaza usor.Daca va grabiti si faceti schema, ar fi bine un circuit EMI inainte de puntea redresoare, luat dintr-o sursa defecta (transf. condensatori), acesta lipseste deobicei din becuri datorita lipsei de spatiu, insa fara el poluam un pic reteaua electrica si alti consumatori.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări