Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

balastul electronic


Postări Recomandate

  • 3 săptămâni mai târziu...
  • Răspunsuri 361
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • Dr.L

    53

  • blazeu

    50

  • XAN77

    40

  • Gheorghe Dracu

    25

Top autori în acest subiect

Imagini postate

Probabil ca am ceva obsesiv-compulsiv..."depanarea" o fac in urmatorii pasi:1 verificare vizuala: integritatea tubuletului (alea sparte, mai ales fara inegrire, foarte probabil au electronica buna); tuburile inegrite sau cu luminoforul lipsa = uzura (pot fi compromise chiar daca filamentele au continuitate)2 demontare si masurare cu ohmetrul a filamentelor si a condensatorului de incalzire (1-6,8nF, inseriat cu filamentele); filamente intrerupte=tub compromis=>la reciclare; condensatorul de incalzire e solicitat la tensiune mare, si se strapunge, cel mai adesea compromitand aprinderea fara a defecta restul.Inlocuit, functionarea e refacuta, mai ales ca strapungerea se produce de obicei dupa putin timp de functionare.3 verificare vizuala a piesei si placutei electronice; se vad componentele carbonizate, arse, urmele de metalizare de la arc electric, electroliticul umflat sau crapat fizic. Acest set de defecte survine de obicei la defectarea electroliticului de filtraj sau la eventuala strapungere a unei/unor diode redresoare, ceea ce conduce la aplicarea unei tensiuni alternative pe condensator=> defectarea condensatorului.Condensatorul se poate defecta si prin scurgerea electroliticului (urme de corodare pe un terminal) si scaderea valorii lui; riplul afecteaza oscilatorul pana fie nu mai oscileaza, fie apar supratensiuni mari si tranzistorii se defecteaza (in majoritatea situatiilor ambii tranzistori crapa). Odata cu tranzistorii se distrug, mai mult sau mai putin vizibil si rezistoarele din emitor (unde exista) si destul de des si cele din baza.Majoritatea producatorilor folosesc tranzistoare bipolare; in CFL-urile Osram am intalnit destul de des si scheme cu tranzistoare MOS-FET. Le puteti identifica rapid prin absenta trafului de reactie pe tor de ferita (desi exista si constructii ieftine cu bipolare care au infasurarile de reactie pe acelasi miez cu bobina de reactanta) si prin existenta a 2-3 inductante plasate in circuitele aferente tranzistorilor.Masurarea acestor tranzistoare (pe care eu nu le-am folosit - inca - niciodata este inca o enigma pentru mine; in principiu, ar trebui sa dea "intrerupt"?)Reparabile sunt in primul rand cele cu condensatorul de incalzire/aprindere strapuns, cele cu diodele redresoare strapunse (aici intra "la pachet" si electroliticul de filtraj si rezistorul fuzibil/siguranta fuzibila inseriata pe intrare), in cazul defectarii tranzistoarelor se recupereaza numai redresoarele, electroliticul de filtraj, bobina, condensatorul de aprindere.O mentiune fac, torul de ferita l-am utilizat la mai multe exemplare de Joule thief (lanterna cu led, utilizand elemente galvanice considerate uzate; Watson's blog are o schema foarte buna...)Week-end placut!

Link spre comentariu
  • 3 luni mai târziu...

Am gasit o solutie de balast electronic, fara tranzistori, care, cel putin conform spuselor autorului, e capabil sa reutilizeze CFL-urile considerate arse. Personal nu ma intereseaza reutilizarea CFL-urilor, ci o solutie de balast de calitate, care sa se integreze in corpuri de iluminat cu tub fluorescent de dimensiuni reduse (ex. tub de 18w cu carcasa subtire ). Motivul este ca balastul chinezesc tine putin (dar se integreaza in corpurile cu dimensiuni reduse), iar cele de calitate sunt f.bune, dar au dimensiuni mari si nu le pot folosi.

Asa ca daca aceasta schema se dovedeste in primul rand sigura pt. utilizare, sper sa fi rezolvat problema. Ce parere aveti despre solutia propusa ?

 

Link spre comentariu
  • 5 săptămâni mai târziu...

M-am "lovit" si eu zilele astea de un balast electronic dintr-o lampa de birou; balastul era in talpa lampii ,iar becul ... modelul cu 2 picioruse de 11W. Componentele "fripte" in proportie de 50% - nu mai puteam identifica valorile . Dupa ce am cautat fara succes drosel de 11W si mi-am stors creierii vreo cateva zile "imi vine ideea transplantului" de drosel dintr-un bec economic de 11W cu fasung normal. Zis si facut: cumparat bec (cel mai ieftin 8 RON) pentru testul cu pricina;cand il desfac...surpriza 4 picioruse (pana acum nu am avut de a face cu asa ceva si nu m-a interesat nici principiul de functionare nici alte amanunte); Din fericire , traiasca internetul , traiasca Elforum ,gasesc subiectul asta ,citesc cap-coada (vreo 4-5 ore) ,vad ca s-au lovit si alti de problema si au rezolvat-o. tocmai am executat transplantul (am anulat condensatorul serie cu filamentele intrucat sigur este deja unul in bec dupa cum am citit pe forum) si acum scriu la lumina respectivei lampi care are un design aparte ,acesta fiind motivul pentru care am incercat sa o repar: sa speram ca o sa aibe o viata mai lunga intrucat droselul nou e facut destul de ingrijit fata de cel original; doar fixarea in talpa lampii a trebuit sa o fac cu colier de plastic deoarece nu are gauri de prindere si nu mi-a venit alta idee. Nu ma intrebati de schema/poze ca nu am aparat foto si nu am avut rabdare/timp sa vad ce componente sunt pe droselul nou; am schimbat la risc : merge sau face poc hiAcum am ramas cu tubul becului cumparat ,as incerca sa fac o lampa la 12V / 11W cu el ? stie cineva un link catre o schema testata "mura in gura" ? nu de alta ,dar abia la sfarsitul saptamanii voi putea recupera orele nedormite ieri...Multumesc userilor elforum si...va urez : becuri longeviveLiviu - YO7HLQ

Link spre comentariu
  • 1 lună mai târziu...

"Problema" dv. se poate rezolva astfel: se proiecteaza un cablaj nou pentru un balast de puterea corespunzatoare, existent (eventual recuperat) si care si-a dovedit functionalitatea (atentie, uneori watts-ii chinezesti au alta dimensiune decat cei...europeni; in plus, sa stii ca puterea nu e unicul criteriu de "imperechere" tub-balast, exista diferente de, cum sa-i zic, "impedanta", sau mai concret raport tensiune/curent pentru aceeasi putere. E oarecum notoriu ca tuburile "clasice", mai groase - odata erau numai drepte insa se gasesc acum si circulare, la puteri intre 22 si 36w - functioneaza cu densitati de curent mult mai mici pe sectiune - si probabil de-asta si mult mai reci decat cele subtirele).Realizarea unui cablaj nou e destul de complicata, mai ales ca trebuie avut in vedere ca montajul lucreaza la tensiuni care ating si 1000 de volti in impuls....Succes!

Link spre comentariu
  • 3 săptămâni mai târziu...
Vizitator cs_guard

Deranjez si eu cu o intrebare (sunt incepator), am recuperat din nsite becuri economice 6 placute dupa cum urmeaza 4 de 18W , 1 de 36 W si 1 de 55W , pot sa folosesc cumva aceste montaje sa alimentez 1 led de 10 W la o tensiune de lucru de 12 volti, sau leduri clasice de 5 mm pentru o lampa de expunere uv pentru cablaje ?Va multumesc anticipat.

Link spre comentariu

Nu au absolut nimic in comun unele cu altele, adica ledurile cu tuburile fluorescente. Deci, nu se pot folosi placutele recuperate in scopul amintit. Pentru leduri cautati pe forum dupa surse de curent constant. Succes!

Link spre comentariu
  • 4 luni mai târziu...

Mai mult ca sigur alimentarea celor patru tuburi cu LED-uri e mizera, probabil monoalternanta.Oricum, veti constata ca dupa cateva sute de ore LED-urile acelea albe palesc sever in intensitate, le scade luminozitatea foarte mult.

Link spre comentariu
  • 1 lună mai târziu...
  • 10 luni mai târziu...

Readuc un pic in discutie subiectul ... solicitandu-va sfatul !

Am o lampa "electronica" cu 2 tuburi de 18 W, pe care am demontat-o din baie si am inlocuit-o cu una clasica, cu drosel. Motivul inlocuirii a fost unul simplu : se ardeau foarte des tuburile, indiferent de marca !  Vreo 2 ani cat am folosit-o, cred ca am schimbat de vreo 5-6 ori tuburile. De cand am inlocuit-o cu cea cu drosel (vreo 3 ani deja, cred...) nu am inlocuit decat un tub.

Recent "m-am impiedicat" de vechea lampa si m-am gandit sa o repun in functiune, dar dupa ce o aduc in parametrii normali de functionare.

Ce anume ar trebui sa verific/sa inlocuiesc astfel incat tuburile sa nu se mai arda atat de repede ? Multumesc anticipat pentru orice raspuns !

post-175951-0-03325200-1413633194_thumb.jpg ; post-175951-0-60768900-1413633210_thumb.jpg ; post-175951-0-56339500-1413633219_thumb.jpg

post-175951-0-26484300-1413633231_thumb.jpg

Link spre comentariu

Tuburile "se ard" din cauza numarului mare de aprinderi/stingeri. Nu inteleg de ce pui unii tub fluorescent la baie, nu se realizeaza nici un fel de economie, oricum acolo functioneaza foarte putin timp, dar numarul de apriinderi e foarte mare. Degeaba ii puneti drossel electronic, tubul se va prapadi aproape la fel de rapid ca si cu drossel clasic.

Link spre comentariu

Nu vreau sa-l pun inapoi in baie ... Vreau sa il folosesc la altceva. Si nu ati retinut, cred, esentialul : cu drossel clasic tuburile merg bine-mersi timp indelungat ! Doar cu aceasta lampa electronica durata de viata este foarte mica ... ceea ce ma face sa ma gandesc la faptul ca ceva este calculat/montat gresit, pentru o luminozitate crescuta (?!) , concomitent cu scurtarea duratei de folosinta a tubului.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări