Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

balastul electronic


Postări Recomandate

  • Răspunsuri 361
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • Dr.L

    53

  • blazeu

    50

  • XAN77

    40

  • Gheorghe Dracu

    25

Top autori în acest subiect

Imagini postate

Desi nu are foarte multe ore de functionare, experimentul meu de a utiliza scurtcircuitarea capetelor filamentelor intrerupte ale unor tuburi clasice, inca merge.

Am facut odata asta cu un cfl chinezesc. Dupa citeva minute de functionare a explodat electronica. De atunci n-am mai incercat.In schimb de curind mi-a crapat (scurt) condensatorul de pornire din al doilea bec osram "de 10 ani" care are citiva ani. De data asta m-am suparat si am pus unul de 3kv.
Link spre comentariu

Experiment reusit :da

http://i1212.photobucket.com/albums/cc4 ... 401507.jpg

http://i1212.photobucket.com/albums/cc4 ... 401509.jpg

 

De remarcat insa rezistenta filamentelor la rece:

becul original economic: ~9ohmi

un tub liniar de 18w (cu care merge perfect): ~8 ohmi

bec economic PL-C 26w: ~4 ohmi

 

Si inca un lucru curios: cu becul original,luminiozitatea crestea treptat,cu becul PL-C se aprinde direct la maxim

Oricum,PL-Cul asta lumineaza tare,cu greu te poti uita la el :nebunrau:

Link spre comentariu

Desi nu are foarte multe ore de functionare, experimentul meu de a utiliza scurtcircuitarea capetelor filamentelor intrerupte ale unor tuburi clasice, inca merge.

Am facut odata asta cu un cfl chinezesc. Dupa citeva minute de functionare a explodat electronica. De atunci n-am mai incercat.Nu te descuraja. am patit-o si eu cu un balast de marca (parca Osram?) de 14w, cu CIRCUITE INTEGRATE (2 capsule SMD de 8 pini), care a facut pleosc cu un tub de 18w drept (initial se aprinsese, insa lumina slab). De atunci, evit o diferenta prea mare intre puterea tubului si cea de pe CFL (desi aceasta din urma e adesea foarte optimista!), si aplic diverse masuri de siguranta (rezistenta aditionala pe alimentare, oprire dupa 5 si apoi dupa 30-60 secunde cu palparea componentelor si cautarea unor incalziri anormale)Si ar mai fi ceva: desi la aceste puteri inca nu e semnificativ, un PFC e bun. Se poate utiliza ceva pasiv (adica o bobina, sau divizarea condensatorului de filtraj in 2 si formarea unui filtru pi cu o bobina (solutie gasita pe incarcator de mobil in comutatie)Spor!
Link spre comentariu

Da,asa e,daca tubul lumineaza prea slab,balastul este stresat si moare. Eu am vrut sa vad limitele unuia de bec chinezesc si a murit la ~5-10 sec de mers pe un tub liniar de 36w (care lumina slabut) :rade:

Link spre comentariu

de 14w, cu CIRCUITE INTEGRATE (2 capsule SMD de 8 pini)

Vezi ca sint o gramada de mosfeti in capsula soic8. Ii recunosti usor, pe o parte 4 pini se leaga impreuna si pe cealalta 3 impreuna si cel ramas e grila.
Link spre comentariu

Foarte posibil; nu mi-am batut capul sa notez indicativul lor, fiind o solutie "custom" (nici transistoarele bipolare nu le prea gasesti, daramite integrate specializate?). In plus puterea de 14W mi s-a parut cam mica. Si nici nu am mai intalnit. (de fapt eu nu am intalnit balasturi cu Mosfets in afara de acela, posibil)Interesul meu in domeniul balasturilor se indreapta in primul rand spre "reciclarea" lor in lampi cu tub drept (am explicat ca prefer lumina difuza si temperatura scazuta caracteristica acestora), si oarecum secundar si mai nou, repunerea in uz a unor lampi cu lumina mai placuta (am de vreo luna pe noptiera un bec reparat de de 11W, cu lumina foarte apropiata de cea a unui incandescent (spectrul cam ca cel de 100W, fluxul undeva intre 60 si 75W, toate incandescente; am gasit un material despre incandescente: cu cat puterea e mai mare, lumina e mai alba si randamentul de conversie mai ridicat - e drept ca e ceva de genul 3% in loc de 2,3%...)Iar balastarea electronica inseamna aprinderea "instantanee" si disparitia efectului stroboscopic.Chestia ar fi un reglaj "fin" al curentului prin tub, astfel incat sa se obtina un flux luminos suficient de intens, dar si o viabilitate buna a tubului.Spor!

Link spre comentariu
  • 4 luni mai târziu...

Reanimez discutia de aici:Tubuletul de 11W de pe noptiera inca functioneaza (in fiecare seara e aprins, chiar daca uneori mai putin de 5 minute!)Toate celelalte lampi inca functioneaza (inclusiv tuburile, inclusiv cele cu filamentele scurtcircuitate (care erau in prealabil intrerupte), insa, dat fiind utilizarea lor sporadica (sunt la tara, intr-o parte a casei unde socrii intra destul de rar), nu e o chestie concludenta. Nu m-ia "explodat" nici un balast utilizat rezonabil (am mai pomenit de corelarea sarcinii - tub drept - cu puterea initiala a becului "donator"; am avut ocazia sa compar cu balasturi facute special pentru lampi cu tub clasic; pentru puterile "mari" -40W - tranzistoarele sunt de curent mai mare - 13003-13005, in loc de 13001-13002 de la 5-20W, si miezul si sarma bobinei sunt de sectiune mai mare, precum si condensatorul de filtraj, de la 2,2-4,7 uF la puterile mici, spre 10 uF la cele mari).Recent am mutat o lampa din pod pe o terasa deschisa; sunt curios daca se va aprinde la frig (nici in pod nu era incalzire...)Am repus in functiune mai multe becuri economice prin scurtcircuitarea filamentelor intrerupte (defect destul de frecvent); sunt la serviciu si unele sunt utilizate destul de intensiv, insa deocamdata functioneaza. Chiar ma intrebam de ce se cramponeaza fabricantii de preincalzirea cu filamente, cand acestea se defecteaza (intrerup) asa de des? O alta componenta reutilizata din balast electronic a fost miezul inelar din ferita pe care e bobinat la majoritatea transformatorul de reactie (cel cu 3 infasurari, care asigura oscilatia). Pe asa ceva am realizat bobinele unui "joule thief", care imi asigura aprinderea unei perechi de LED-uri albe cu care am facut upgrade la o lanterna tip stilou, folosind numai un element R6, in locul celuilalt fiind instalat montajul. Dati o cautare cu cuvintele intre ghilimele si daca sunteti tentati, incercati si schema eficienta a d-lui W.Spor!

Link spre comentariu

@blazeu, vad ca sunteti interesat de tuburi, vati jucat si cu tuburi T5 ? aveti T5 in folosire? se gasesc si sunt dragute asa subtiri. Eu inca ezit sa-mi pun tubul de 39W pe balast de T8, dar o voi face in curand, chit ca ii voi scurta viata tubului; lungimea lui vine prea perfect pe acvariul meu :) .

Link spre comentariu

Am vazut prin magazine tuburi subtiri. Am doar cateva tuburi de 8W, provenite din niste lampi de urgenta dezafectate. Am si un invertor pentru asemenea tub, alimentat da 12 volti (de fapt si lampile de urgenta alimenteaza tuburile din cate 3 celule de acumulator (3,6 volti) si am si un invertor din ala insa acumulatorul e "kaput")Locurile unde am dorit eu sa instalez iluminat fluorescent nu mi-au restrictionat spatiul (cum aveti Dv pentru acvariu), si eu m-am orientat spre formatul "clasic" in ideea de a utiliza tuburi cat mai ieftine si de a recicla tuburi scoase din serviciu din motiv de filament intrerupt, uneori scuturat de nou, la transport.Iluminatul fluorescent ma atrage si prin "desprinderea" de generarea primitiva de fotoni prin incandescenta, analog cu flacara opaitului si a lumanarii....Spor!

Link spre comentariu
  • 2 săptămâni mai târziu...

Eu (de fapt erau ale fiica-mii, dar eu fac munca "de jos) am cateva testoase. Cum nici vara asta nu am reusit sa le instalez bazinul de exterior pentru care ma opintesc de anul trecut, hai sa le instalez baremi un tub cu UV (reptiglow 5.0 pentru cunoscatori).Ca sa nu fac vreo boroboata si sa stric tubul (destul de scump), am umblat prin magazine sa achizitionez o lampa cu tub fluorescent (am optat pentru puterea mai clasica de 20W). Dupa ce am facut turul magazinelor (Praktiker, Baumax, Dedeman) am ajuns tot la "micul chinez", de unde am achizitionat....o lampa cu balast....electronic! Am pus lampa in probe (asta a venit cu tub cu tot), sa nu inegreasca tubul, ca unele lampi la care tubul primeste curent prea mare). Bineinteles ca am desfacut cutiuta montajului sa verific ce au pus acolo (am avut ocazia sa gasesc intr-un balast pentru 40W filtrajul echipat cu 2 condensatori de 10uF/200V in serie, fara nici un fel de rezistoare de echilibrare; le-am inlocuit cu unul de 10uF/400V); aici sunt de 4,7uF/400V si tranzistoare 13003 in capsula de BD. Bobina serie e cam ciudata, are fereastra miezului mai mult de jumatate libera? Deocamdata merge bine, dar are doar 2 zile...Spor!

Link spre comentariu

Se poate verifica usor cat de bine merge tubul cu acel balast: se masoara temperatura lui dupa ce a functionat 30min-1h. Daca are ~40-45 de grade,balastul e numai bun. Daca are mai putin,balastul subalimenteaza tubul (care lumineaza mai slab),dar alte probleme nu ar trebuie sa fie. Daca temperatura e mai mare de 45 de grade,e supraalimentat.Cum balastul are MJE13003 in el,ar trebui sa nu se arda prea repede. Mie,un astfel de balast cu 13002 (in capsula de bc) mi-a mers 1-2 ani (cate 10-15h pe zi)

Link spre comentariu
  • 3 săptămâni mai târziu...

mă lămurește și pe mine cineva dacă torul/transformatorul are vreo influență asupra puterii becului, în afară de polarizarea tranzistoarelor. Observ diferite rapoarte de transformare la diverse becuri. Nu am înțeles cine dictează tensiunea pe tub în regimul normal de lucru.

Link spre comentariu
Vizitator tyc

Ai observat bine,factorul de umplere si frecventa de lucru nu prea le-ai observat,acelea difera. Sant necesare ceva cunostinte de electronica aplicata pt clarificarea raspunsului.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări