Vizitator shaq Postat Februarie 18, 2010 Partajează Postat Februarie 18, 2010 salutare, sunt nou pe forum si nici nu ma pricep la electronica... am luat un corp de iluminat 1x58W cu neon. Buba e ca s-a dus balastul electronic, am incercat sa "il repar" si l-am bubuit si mai rau. Nu gasesc balastul asta... ce sa fac altceva? Link spre comentariu
blazeu Postat Februarie 18, 2010 Partajează Postat Februarie 18, 2010 Tehnium 2 (iunie)2005 (aparitie trimestriala), pag 45, articolul "Din nou despre refolosirea tuburilor fluorescente", autor "ing. Barbu Popescu". Se poate citi/descarca de pe un site "Tehnium". Articolul e axat pe utilizarea tuburilor cu filament(e) intrerupt(e) (care nu mai pot fi "preincalzite")Se incepe cu solutia amorsarii cu dublor de tensiune, cu limitare pe balast inductiv/capacitiv ("clasic"), insa apare si solutia reutilizarii balasturilor electronice ale becurilor economice ieftine (chinezariile sufera in primul rand din cauza unor tuburi slabe calitativ, insa si a subdimensionarii componentelor in balastul electronic) Inca nu am experimentat chestia cu scurtcircuitarea filamentelor, dar zilele astea o incerc si eu....Bafta! Link spre comentariu
Vizitator Degetzica Postat Februarie 27, 2010 Partajează Postat Februarie 27, 2010 Dar tot nu se scapa de droser. Mare parte din energie se duce pe acesta.Pe un alt forum am gasit cum ca ar exista, la Philips, ceva de genul acesta. Link spre comentariu
blazeu Postat Martie 2, 2010 Partajează Postat Martie 2, 2010 Da, si? Eu vad un balast (probabil electronic), capabil sa alimenteze un tub (eventual fluorescent) dar fara preincalzire. Iar despre pierderile pe balast... O cota de pierderi e inevitabila (pierderi termice, dar si pierderi prin generarea de energie reactiva si/sau generarea de armonici (redresarea e un proces neliniar)). Adesea ce luam pe mere dam pe pere: balasturile electronice reduc volumul, greutatea si consumul de anumite materiale (cupru, tole), insa produc armonici si radiaza camp perturbator...Personal sunt atras de solutia balastului electronic din cauza aprinderii rapide a tuburilor astfel echipate. Cum majoritatea echipamentelor electronice sunt echipate acum cu surse in comutatie, exista si alte surse de campuri iar echipamentele sunt realizate sa suporte asemenea perturbatii (va mai amintiti tiuitul infernal pe receptia postului Radio Romania1, seara, cand porneau televizoarele, frecventa aceluia fiind foarte aproape de un multiplu al frecventei de baleiaj linii?) Toate cele bune! Link spre comentariu
mike-5 Postat Martie 11, 2010 Partajează Postat Martie 11, 2010 Am un bec economic Osram de 24W made in germany si dupa 8 luni de functionare, cand il aprind, bazaie ceva inauntrul lui (ca si cum ar fi un contact imperfect). Contactul din mijlocul duliei nu este modelul cositorit, ci are o placuta rotunda din cupru. Intreb:cum il pot desface sa refac lipitura rece fara sa-l stric. Il mai pot recupera, ca e pacat de el, inca lumineaza puternic ?! A, si inca ceva, care model e mai fiabil, cel cu mai multe tuburi sau cel spirala ? Link spre comentariu
Vizitator adams Postat Mai 15, 2010 Partajează Postat Mai 15, 2010 am si eu o problema: - balast electronic 36 w http://www.lohuis.ro/index.php?page=balastelectronic - 2 neoane 15w fieacare cum sa-le leg am cautat pe forum dar nu gasec solutia daca mai este nevoie de startere daca e balastul electronic??? nu sunt electronist, si as dori un raspun cat mai clar pt limba noastra a "nepriceputenilor" Link spre comentariu
XAN77 Postat Mai 15, 2010 Autor Partajează Postat Mai 15, 2010 cert e ca nu ai ce strica incercand ambele variante. Eu as incepe cu prima, la a doua, inainte de a se aprinde tuburile (daca se vor aprinde) la punctul comun dintre ele nu va avea cum sa existe energie odata ce tubul nu e inca ionizat, si nici nu stiu cum ar porni cand cele 2 tuburi, care sunt totusi 2 nu 1, sunt alimentate numai la un capat.starterele ies automat din discutie, e vorba de balast electronic. Link spre comentariu
Vizitator adams Postat Mai 15, 2010 Partajează Postat Mai 15, 2010 cert e ca nu ai ce strica incercand ambele variante. Eu as incepe cu prima, la a doua, inainte de a se aprinde tuburile (daca se vor aprinde) la punctul comun dintre ele nu va avea cum sa existe energie odata ce tubul nu e inca ionizat, si nici nu stiu cum ar porni cand cele 2 tuburi, care sunt totusi 2 nu 1, sunt alimentate numai la un capat.starterele ies automat din discutie, e vorba de balast electronic.multumesc pentru raspunsam incercat prima variant cu ele in paralel si mi se aprinde doar unul dintre neoanedupa ce l-am scos din priza de mai nulte ori sa aprins celalaltgresesc undevaalte idei????? Link spre comentariu
Dr.L Postat Mai 15, 2010 Partajează Postat Mai 15, 2010 Pai normal ca nu merg in paralel...Vezi ca mai e un topic,cu solutia corecta si explicatii mai la obiect! Link spre comentariu
blazeu Postat Mai 20, 2010 Partajează Postat Mai 20, 2010 Revin cu o (mare) intarziere la post-ul meu din 2 martie:Am incercat zilele astea solutia propusa de d-l Popescu, cu scurtcircuitarea electrozilor filamentelor tubului. Cele 3-4 montaje au pornit, cu exceptia unuia, care doar a palpait, dar nu s-a defectat (cred ca nu se mentinea oscilatia in conexiunea modificata). Ar mai fi de mentionat ca nu am facut o proba de durata (cateva minute, dupa care am palpat montajul, dar nu am gasit nimic incins). De asemeni, tuburile testate s-au aprins in 2 trepte, vizibil, la 1-2 secunde marindu-si intensitatea. Intensitatea iluminarii depinde de curentul asigurat prin tub: "puterea" afisata pe dulia becului economic de la care s-a preluat balastul fiind foarte "orientativa" (un balast marcat 22W imi ardea tuburile de 20W, iar altul marcat 30W, aprindea cam palid tubul de 18W; testul e intercalarea unui rezistor in serie cu alimentarea - eu am pus unul de 62ohm, 10W, pe care se masoara caderea de tensiune si se calculeaza apoi curentul (exemplu numeric: 2,9 volt=47mA x 220V = 10-10,5W). Randamentul luminos e ceva mai bun la frecventa mai ridicata, totusi incarcarea tubului e doar partiala...)Legat de problema ridicata cu legarea serie-paralel: faceti un (mic) efort si cautati pe thread, ca s-a explicat CUM FUNCTIONEAZA tubul fluorescent. Odata ce ati inteles (eventual) si diferentele intre balastul inductiv si cel electronic, veti avea 80% din raspunsul la intrebarea dv. Ramane sa facem unele precizari: exista pe piata cel putin un model de lampa fluorescenta de 2 x 18-20W balastata electronic, la care tuburile se alimenteaza "in paralel" :fiecare tub are inseriat un element de limitare (bobina) propriu, astfel incat daca unul din tuburi se defecteaza, celalalt poate functiona in continuare.Concluzia e ca cu un balast e recomandabil sa alimentati UN SINGUR tub. Alternativa e modificarea balastului, chestie care nu e accesibila oricui.Va doresc toate cele bune! Link spre comentariu
Vizitator calusor Postat Mai 20, 2010 Partajează Postat Mai 20, 2010 @ blezeuam cautat articolul citat de dvs (tehnium 2/2005) si nu am reusit sa-l gasescati putea sa dati referinte mai exacte - de pe care site sau chiar un link?multumesc anticipat Link spre comentariu
blazeu Postat Mai 25, 2010 Partajează Postat Mai 25, 2010 La pagina 45 se afla articolul Edit: nu reusesc sa trimit PDF-ul cu scanarea Tehnium-ului 2/2005. Probabil e prea mare, sau serverul de pe reteaua pe care sunt eu nu-mi permite. Dati pe google cautare pe "tenium.ro", apoi intrati pe link-ul spre "netxpert", unde veti gasi o fereastra-link catre "arhiva tehnium si almanahuri", de unde ajungeti la o lista de link-uri, 2/2005 fiind scanat de D-l Soldan...Succes! Link spre comentariu
em2006 Postat Mai 25, 2010 Partajează Postat Mai 25, 2010 Aici e pagina respectiva intr-o arhiva mai mica:[attachment=0]T0502p45.rar[/attachment] Link spre comentariu
blazeu Postat Mai 26, 2010 Partajează Postat Mai 26, 2010 Multumesc, si in numele colegilor!Atentie la erorile din finalul articolului, tranzistoarele nu sunt 130x ci 1300x (toate!)In rest, eu am incercat cateva balasturi pe care le-am modificat dupa articolul acela. Unul nu a aprins tubul (dar nu s-a defectat nimic, probabil avea probleme cu intrarea in oscilatie). Ieri, un balast cam firav, modificat, a aprins un tub de 20W, insa un alt tub, de 18W, s-a "aprins" slab si dupa vreo 2 secunde a plesnit (fizic) un tranzistor (si a sarit siguranta). Am gresit, am omis rezistoarele cu care faceam o "limitare" la teste (2 x 62ohm, 12W), dar tubul l-am dat deoparte (desi, gandindu-ma nitel, nu ar trebui sa fie probleme din cauza lui, la scaderea vidului creste rezistenta, nu scade). Voi reveni cu comentarii pe masura ce se acumuleaza alte experimente.Spor la constructii!PS Eu as mai face observatia ca e bine ca "electronica" sa fi avut puterea declarata cat mai apropiata de cea a tubului cere urmeaza a fi alimentat; pentru puteri de 18-22W, gasim tranzistoare 13001-13002 (capsula TO92- SOT32), iar pentru 36W, tranzistoare 13005 (capsula TO220) si o serie de echivalente (eu am intalnit BUL310, BUL6813) Functie de putere difera bobina de limitare (balastul) si parametrii (nr spire) pe traful de reactie (pe inel). "Tentativa" de a pune tranzistoare mai "mari" in locul celor mici poate esua din cauza comenzii necorespunzatoare (nu e asigurata puterea de comanda pentru comutatie la saturatie), balastul poate ajunge la saturatie, si tranzistorii pot crapa, sau tubul mare se poate aprinde, dar slab, neperformant. Link spre comentariu
Dr.L Postat Mai 26, 2010 Partajează Postat Mai 26, 2010 Balasturile de tuburi economice nu merg la tuburi linare de aceeasi putere declarata...Tine de constructia balasturilorOri lumineaza mai slab tubul,ori cedeaza balastul (tranzistorii si eventual rezistentele din emitoare)A se observa si miezul diferit al bobinelor de balast,la becurile economice se foloseste un miez mai mic! Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum