Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Inconpatibilitate intre sistemele dolbyC pe aparate diferite


wwilly

Postări Recomandate

Va solicit parerea, eventual sfaturi in urmatoarea problema:Disponibil doua casetofoane deck, am meu si al unui prieten. Kenwood KX-3510,autorevers, dolby B/C HxPro, celalat Technics RS-BX606, 3 capete DD dolby B/C HxPro. Prima problema: nu avem la dispozitie caseta de reglaj. asa ca am apelat la casetele din dotare sa gasim un reglaj optim al capetelor. Am inceput cu deck-ul Kenwood (autorevers). In urma inregistrarilor succesive in ambele directii, si pe ambele parti ale casetei, regland pozitia capului pe ambele sensuri, am reusit sa obtinem ca sa se auda fara nici o diferenta, indiferent ca schimbam sensul de redare, sau intorceam caseta. Ideea este ca (eu zic) am reusit un reglaj bun, datorita faptului ca indiferent in ce sens se face inregistrarea, respectiv indiferent in ce sens se face redarea, inclusiv cu caseta intoarsa se aude la fel.Trecem la deck-ul Technics: Reglam capetele dupa caseta inregistrata anterior pe Kenwood presupunand ca acesta este bine reglat. Rezultatul: caseta inregistrata pe Kenwood cu dolbyC suna foarte bine pe Technics. In situatia acesta... facem o inregistrare pe Technics cu dolbyC si incercam redarea pe Kenwood.... rezulta sunet "gatuit" (mi-e greu sa cuantific acest sunet "gatuit" dar ideea este ca noi simtim diferenta). Daca inregistrarea se face fara dolby....diferenta este aproape inexistenta (deck-urile sunt conectate la acelasi amplificator).Nu reusim sa obtinem nici un reglaj "dupa ureche" la deck-ul Technics astfel incat inregistrarea cu dolbyC sa sune perfect pe deck-ul Kenwood.Intr-o faza urmatoare, am incercat reglarea capului de la Technics cu o caseta inregistrata pe Kenwood cu semnal de 8 KHz, apoi cu 13 KHz. Regajul l-am facut urmarind maximum de semnal pe VU.Rzultatul este acelasi: Inregistrarea pe Technics cu dolbyC suna mai gatuit pe Kenwood.Intrebarea mea din final este ca, a mai intalnit cineva astfel de fenomen de incompatibilitate intre sistemele dolbyC implementate de producatori diferiti, sau problema este in alta parte? Mentionez ca testele de nivel de inregistrare cu 400 Hz au iesit perfecte pe ambele deck-uri in ambele combinatii.LE: Am uitat sa mentionez ca am utilizat casete de buna calitate CrO2 si Metal. Indiferent de caseta fenomenul este identic.

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 14
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • wwilly

    5

  • zal

    2

  • Luca

    2

  • Voltus

    2

Top autori în acest subiect

"Inregistrarea pe Technics cu dolbyC suna mai gatuit pe Kenwood." Asta inseamna ca trebuie umblat la nivelul dolbyC la inregistrare pe Technics . Cauta manualul de service si ai sa vezi ca ai un trimer ce ajusteaza nivelul dolby la inregistrare ( exista si unul pentru redare ) .

Link spre comentariu

M-am gandit si eu ca ar fi o problema de acest fel de reglaj... dar ceea ce trag pe Technics.. suna perfect la redare tot pe Technicsdaca reglez nivel dolbyC la inregistrare, nu o sa sune prost la redare?.... sau reglez si la redare?.. mi-a frica sa nu il dau de tot peste cap!In alta ordine de idei... stie cineva manual de service pt Technics RS-BX606, sau 626? eu nu am gasit, doar de cumparat de afara , varianta tiparita. Diferenta intre 606 si 626, este ca 626 are receptor de telecomanda IR.

Link spre comentariu

Am studiat manualele de service la amandoua deck-urile, nu gasesc nici un element de reglaj pt nivelul de dolby. Reglaje sunt doar pt nivelul de redare L/R, nivel inregistrare L/R, la HxPro L/R, biasL/R.La nivelele de redare si inregistrare nu am ce umbla, deorece nu exista diferente intre cele doua deck-uri, la fel si la HxPro si bias nu par a fi probleme. Nu pot decat sa trag concluzia ca cele doua procesoare dolby, de la producatori diferiti, prezinta unele diferente in ceea ce priveste "profunzimea" prelucrarii semnalului.A mai intalnit cineva acest fenomen?

Link spre comentariu

Sistemele DOLBY C trebuie sa fie compatibile intre dispozitive diferite . Problemele care apar intre aparate sunt cauzate in principal de nivelele diferite pentru care au fost ajustate ( fie la redare fie la inregisstrare ) .Daca nu ma insel vad ceva la IC402 VR5 respectiv VR6 :overall gain adjust .

Link spre comentariu

Intr-adevar, asa este. 0dB nu inseamna acelasi lucru pe doua deck-uri de brand diferit, in general. Acel 0dB pe vumetru poate sa reprezinte nivel de iesire 410 mV ptr un deck si 775 mV ptr alt deck ( am dat doar un exemplu). Nivelul de iesire este specificat in manualul service si fara o caseta test facuta cum trebuie la un 330 sau 400 hz rezultatele vor fi in balarii. Nivelul de iesire provoaca de cele mai multe ori o functionare defectuoasa a circuitelor Dolby, iar ptr reglaj este necesar un milivoltmetru de curent alternativ de precizie. Ptr azimuth fara un osciloscop cu XY - Lissajous unde se vede diferenta de faza, azimuth-ul nu este corect reglat.

Link spre comentariu

Problema intalnita de Dvs. e o problema comuna a circuitelor Dolby B/C/S-acestea necesita suprapunerea perfecta a caracteristicii de frecventa inregistrare redare,inclusiv la nivel;mult mai putin sensibil (si mai bun) e sistemul DBX 1si 2 ,dar acesta a fost dezvoltat mai mult pentru aparatura profesionala ,in cea de larg consum se gasesc mai putine modele ( cu circuite de la NEC-DBX1 si Matsushita-DBX2)Cautati un deck cu DBX si faceti cateva experiente.

Link spre comentariu

Dupa studierea manualelor de service ale celor doua aparate, si studierea amanuntita a algoritmului de lucru al sistemelor dolby, am reusit sa identific cauza problemei. Intra-adevar, problema provenea de la diferentele de nivel (apreciez in jur de 3-4 dB ) cu care cele doua preamplificatoare atacau procesoarele de dolby. Din lipsa de aparatura specializata, dispunand doar de generator de frecvanta/osciloscop software pe laptop, si din lipsa de timp disponibil, mi-a luat cateva zile pana am reusit sa reglez cele doua aparate.Am reusit ca inregistrarile redate pe aparatele pe care s-a facut inregistrarea, cat si redate incrucisat sa sune identic. Ba mai mult.. pt prima data de cand ascult casete, am reusit sa redau casete originale care erau inscriptionate Dolby B, sa sune intr-adevar bine cu Dolby B activat. Pana acum nu imi puteam explica de ce pe casete aparea sigla Dolby B si inregistrarea suna evident prost cu Dolby activat. (vorbim de casete originale occidentale de la edituri renumite, nu fake-uri poloneze, sau mai stiu eu ce marfa de piata)Reglarea azimutului... o alta munca de chinez bartan! Neavad la dispozitie caseta de reglaj, nici osciloscop capabil Lissajous, am apelat la un al treilea casetofon, autorevers dotat cu cap cu 4 piste,(functia autorevers se realizeaza doar prin comutarea pistelor, si evident angajarea celuilalt cabestan de catre rola lui presoare) cap care nu dispune de reglaj de azimut, capul este fix ghidajele de plastic turnate fara posibilitate de reglaj. Am inregistrat in mod repetat semnal sin 10KHz.. cu diferite pozitii ale azimutului, si verificam inregistrarea pe capul cu 4 piste, in ambele directii, pana cand am obtinut amplitudine maxima pe ambele sensuri de redare. Sper ca reglajul astfel obtinut, este bun, plecand de la prezumtia ca, capul de redare cu 4 piste, are ghidajele fixe azimutul fiind "reglat" de producatorul lui . Va multumesc pt ajutorul cu manualul de service, si pt sfaturile date.

Link spre comentariu

După reglarea poziţiei capului/capetelor, de preferat întîi pe deck-ul cu 3 capete, se poate trece la reglarea vu-metrului, pe poz înregistrare/pauză (sau pe poziţia ''monitor'') cu semnal exterior, verificînd nivelul semnalului la ieşire, ptr casetofoanele cu Dolby e în jur de 410mV/0dB, mai jos nu se deschide filtrul. Numai ruşii foloseau 0,8V/0dB, rotunjeau cei 775mV standard. Dar ei nu prea aveau Dolby. Se încearcă apoi obţinerea aceluiaşi nivel şi pe bandă, asta depinde de calitatea ei, de uzura/mizeria capetelor, de premagnetizare şi de reglajul preurilor.Cu răbdare se poate bibili în cîteva ore.

Link spre comentariu

Pt reglarea azimutului, în loc de osciloscop se poate folosi un fazmetru analogic. Daca bine-mi aduc aminte, un asemenea dispozitiv specializat a fost publicat în Tehnium prin anii '80 de catre un maistru de la Electromures.

Link spre comentariu

Sau, înarmat cu un generator de semnal, o casetă nou - nouţă şi o sticlă de ceva bun ptr un proprietar al unui deck pricopsit şi neşurubărit, îi baţi la uşă şi-i ceri voie să tragi o porţiune cît mai lungă cu semnal 0dB. Aici am o observaţie, deşi multe casetofoane foloseau 400Hz ca semnal de test, e mai indicat 1000Hz, nu dăunează deloc, e o frecvenţă etalon ptr orice lanţ acustic şi în plus se poate regla turaţia mai precis (evident cu ajutorul unui frecvenţmetru). Ce surprize poţi descoperi aşa la scule socotite de vîrf...

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări