Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

MiliOhm-Metru & Lampa LED cu fotosenzor


Marian

Postări Recomandate

Intr-adevar nu conteaza nivelul de incarcare al acumulatorilor atata vreme cat regulatorul primeste peste aproximativ 3,5-4V. Deci aici e greseala mea, se elimina acest factor, dar ceilalti 3 raman, precizia regulatorului, precizia rezistorului si precizia voltmetrului mai ales ca in cea din urma situatie se vorbeste de tensiuni de ordinul mV deci nu poate fi orice multimetru.

 

Apoi asa cum am zis, am prevazut posibilitate de reglaj de precizie pentru mai multi factori tocmai pentru a putea beneficia de o calibrare cat mai corecta, cablurile de la clestii pentru masurare pot fi cat mai scurte si eventual ceva mai groase ( multifilare pentru flexibilitate ) ca astfel rezistenta parazita sa fie cat mai mica in comparatie cu cea masurata, oricum ma indoiesc sa fie nevoie de masurarea a rezistente sub 10m Ohm, dar aducerea la 0 se poate face destul de precis tocmai datorita reglajelor prevazute.

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 32
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • Marian

    14

  • almarghi

    3

  • validae

    3

  • MifTy

    2

Top autori în acest subiect

Imagini postate

Revin cu un test menit sa lamureasca mult blamata problema a derivei termice pentru AO de la miliohmetru, am fixat o sonda de temperatura direct pe capsula operationalului si m-am folosit si de pasta siliconica pentru un transfer termic cat mai eficient, am pus rezistenta de la neinversoare la masa si am setat amplificarea pe x10, in felul acesta la iesire apare doar deriva de la intrari multiplicata de 10 ori, si am reglat pentru temperatura camerei ca la iesire sa am 0mV:

http://img842.imageshack.us/img842/9328/18gr.png

 

Multimetrul din dreapta monitorizeaza temperatura ( in caz ca nu se vede clar sunt 18*C, iar celalalt iesirea AO ). Apoi am incalzit cu letconul capsula AO pana pe la 50*C:

http://img43.imageshack.us/img43/5729/52gr.png

 

La 50*C pe iesire se pot observa 0,6mV care daca se impart la 10 se observa deriva termica a intrarilor ( va las pe voi sa faceti asta ). Daca asa cum @almarghi a mentionat deriva ar fi fost de 1mV/*C pe intrari atunci ar fi fost ceva de genul asta: 52-18=34*C, deci 34mV deriva intrarilor, multiplicat cu amplificarea de 10x pe iesire ar fi trebuit sa am +/-340mV ori asa cum evident se poate observa, nu este cazul aici. Asadar @almarghi ar fi o ideie buna sa te informezi mai bine inainte sa afirmi ceva...

 

Deci concluzia este ca deriva termica a intrarilor nu este o problema la UA741 chiar daca este o vechitura expirata isi face treaba, si asta conteaza.

Link spre comentariu
Vizitator pisica matache

Mai importanta decat deriva termica a operationalului,e a referintei de tensiune;pe 1N4007,la o variatie de 10 grade,vei avea o variatie de cca 20mV.Un TL431,costa sub un leu,sau il poti recupera...

Link spre comentariu

Revin cu ceva masuratori de rezistente sub 1 Ohm, am folosit 4 astfel de rezistente diferite ( sub 1 Ohm detin doar aceste valori ), atasez o imagine cu ele:

http://img811.imageshack.us/img811/5823/rezistente.png

 

Acum masuratorile propriu zise, toate facute pe scala 10x corespunzand cu 0 - 1 Ohm pe indicator, si incep cu cea mai mare 1 Ohm :

http://img826.imageshack.us/img826/7365/1ohmr.jpg

http://img191.imageshack.us/img191/2130/1ohmi.jpg

 

330m Ohm:

http://img27.imageshack.us/img27/5746/330mr.jpg

http://img7.imageshack.us/img7/6034/330mi.jpg

 

220m Ohm:

http://img89.imageshack.us/img89/1558/220mr.jpg

http://img7.imageshack.us/img7/3840/220mi.jpg

 

100m Ohm:

http://img856.imageshack.us/img856/904/100mrl.jpg

http://img837.imageshack.us/img837/4594/100mi.jpg

 

Si 2 rezistente de 100m in paralel pentru 50m Ohm:

http://img839.imageshack.us/img839/2369/50mr.jpg

http://img203.imageshack.us/img203/9821/50mi.jpg

 

Vi se par aceste rezultate a sugera o precizie de doar 15%? adevarul este ca masurand iesirea AO cu multimetrul digital s-a relevat o precizie de aproximativ 2%, ceea ce mi se pare cel putin decent nu credeti? Asadar apreciez sugestiile pertinente ale lui @maxim_sedilec si @pisica matache insa nu la fel pot spune si despre celelalte interventii, nu mi se pare normal sa desfiintezi ceva fara a-i acorda macar o sansa, nu sunt un incepator care vine cu un proiect si cere solutii/sfaturi/idei, ci am dorit sa arat ce se poate face cu ceea ce gasesti prin sertare, simplu si ieftin, concluziile le trageti voi.

 

PS: @pisica matache corect ce zici, numai ca la masurarea de rezistente mici dioda va fi shuntata de RX, e drept o oaresce eroare poate aparea mai ales in domeniul x100 dar nu cred ca ar fi atat de importanta, deoarece la o rezistenta de 50mOhm majoritatea curentului va circula prin ea, tensiunea fiind prea mica pentru ca jonctiunea diodei sa se polarizeze deci lipsa conductie, oricum dioda in paralel cu Rx se poate indeparta, in cel mai rau caz intrarea operationalului va primi cei 5V de la stabilizator deci nu afecteaza AO. Ori asa ori nu am inteles eu la care 1N4007 te referi :nas:

 

LE: Am multe TL431, atat noi cat si recuperate, numai ca pentru ce este nevoie nu mai este loc pe placute, avand in vedere succesul testelor pe viitor cand bugetul o va permite voi apela la SCC-ul tau cu 358 si la ce mai este nevoie pentru precizie si mai buna, si totul va fi facut pe cablaj normal nu placute de test.

Link spre comentariu
Vizitator pisica matache

simplu si ieftin, concluziile le trageti voi.PS: @pisica matache corect ce zici, numai ca la masurarea de rezistente mici dioda va fi shuntata de RX, e drept o oaresce eroare poate aparea mai ales in domeniul x100 dar nu cred ca ar fi atat de importanta, deoarece la o rezistenta de 50mOhm majoritatea curentului va circula prin ea, tensiunea fiind prea mica pentru ca jonctiunea diodei sa se polarizeze deci lipsa conductie.

Am spus o tampenie cu dioda;n-are nici-o treaba cu ce spuneam eu;nu e referinta de tensiune.Am revazut schema,dar problema variatiei curentului constant,cu temperatura,persista.Incalzeste cu letconul Q2 si vezi cum scade curentul constant.E drept ca despicam deja firul in patru;pentru masurarea rezistetelor obisnuite, solutia aleasa de tine,e foarte precisa.
Link spre comentariu

Cunosc imprecizia cauzata de deriva termica a acestui tip de SCC pe care eu l-am folosit insa nu am loc pe placuta aia mica pentru un SCC mai bun asa cum este cel al tau, dar promit ca daca bugetul imi va permite voi ajusta unele chestii adaugand evident sursa aia si alte mici artificii pe o placa mult mai "aratoasa" :da

Link spre comentariu
Vizitator pisica matache

Solutia aleasa de tine,are un avantaj;injectezi prin rezistenta masurata,un curent de x ori mai mic,ca in varianta propusa de mine;unde x e amplificarea operationalului.Poti alimenta miliohmetru,dintr-o baterie plapanda.Ce-ti propuneam eu candva,era o sursa de curent constant de putere,care putea injecta prin rezistenta,un curent de ordinul amperilor.Acolo se masura direct caderea de tensiune pe rezistenta.Depinzi doar de referinta de tensiune,ca deriva termica si precizia multimetrului;daca ai rezistente etalon,nu mai intereseaza calibrarea corecta a multimetrului.Ca dezavantaj,acolo e nevoie de o sursa de tensiune mica,cativa volti,pentru a putea reduce puterea disipata pe mosfet,dar de curent mare.Folosind scala de 200mV a unui digital,si un curent de 1A prin rezistenta,poti masura de la 0,1miliohmi in sus;cu 10A prin rezistenta,de la 0,01 miliohmi.Asta ca idee,nu cred ca avem nevoie in practica de astfel de masuratori,eventual de masurat vre-un sunt de sute de amperi...

Link spre comentariu

Am schema asta de la tine:O configura simplu pentru cei 100mA si astfel o folosesc in locul celei cu PNP-uri, insa inainte de asta as dori sa gasesc o solutie de calibrare mai precisa a miliampermetrului deoarece de curand i-am ars shuntul care era o rezistenta de tip SMD de 1 Ohm la o toleranta foarte mica, si cum nu aveam asa ceva am pus una de 0,5W 1 Ohm banala, exista o eroare de cativa mA, cu miliohmetrul asta sper sa calibrez mai precis shuntul de la miliampermetru ca sa am o precizie mai buna la masuratoare.

Link spre comentariu
Vizitator smilex

N-am idee ce sunt ledurile ML-B, dar sper ca au ceva rezistenta incorporata. Comportamentul unui led este foarte asemanator cu a unei zener, curentul trebuie limitat. In cazul de fata se poate transforma MOS-ul intr-un generator de curent (daca e nevoie): un rezistor in sursa si un bipolar npn care citeste de pe rezistor si scoate (cu colectorul) din poarta, ca la un clasic cu doua bipolare npn.post-1-139829609664_thumb.gif Stabilizatorul e inutil. Divizorul rezistiv se poate lega direct la V+. Se poate un semireglabil 2-5k in locul lui, sau alta valoare, dar trebuie modificata rezistenta de 15k pana la asigurarea unui histerezis convenabil.Varianta cu 4 fire se justifica pentru cei care doresc o indicatie de la zero, alminteri e tot ca un ohmetru banal: se scade din masurata, valoarea in scurt. Generatorul de curent ar trebui insa sa fie precis si cu deriva termica mica, varianta cu doi bipolari da dependenta de Ube care e inconstanta cu temperatura. Dar e posibil ca ambientul si regimul termic sa fie cam acelasi, in care caz nu mai conteaza. LM317 pe post de generator e ceva mai bun. Deriva termica cea mai mica se gaseste pe diodele zener de 4V7-5V1, deci se poate asa ceva:post-1-139829609622_thumb.gifhFE-ul pnp-ului trebuie cat mai mare la acel curent. Pe R1 se va gasi tensiunea de pe zener, curentul necesar prin rezistor fiind preluat din colectorul pnp, deci disponibil spre masa. Daca un zener de 4V7 este considerat prea mult (pe rezistor vor fi 0,5W la 0,1A si puterea poate modifica valoarea rezistentei), se poate si cu un CI referinta (431, etc) de 1,25-2,5V in locul zenerului, cu conditia ca AO sa poata citi de la acea tensiune fata de V+, in care caz se pot folosi si AO la 4,5-5V. Din cate am experimentat, e cel mai precis generator la genul asta de simplitate.

Link spre comentariu

Atasez o arhiva in care se poate gasi Pdf-ul ledurilor folosite de mine:[attachment=1]ML-B - LED.part1.rar[/attachment][attachment=0]ML-B - LED.part2.rar[/attachment]Montajul folosit de mine ( asa l-am primit ) contine pe o placuta 10 astfel de leduri in 2 grupe de cate 5 leduri inseriate, Asa cum se poate vedea in pdf ar fi necesara o tensiune de aproximativ 3,3V pe fiecare led deci un total de 16.5V, eu nu am la dispozitie decat 13-13,8V ceea ce denota cam 2,7V pe led la care tensiune in graficul din pdf se poate observa ca si anume curentul este sub 20mA, acest lucru mi-a fost confirmat si la masuratori, deci nu este nevoie de limitare de curent tocmai pentru ca ledurile sunt subalimentate si nu pot conduce decat un curent limitat de insasi tensiunea mica, cred ca logica este destul de simpla totusi... am pentru cele 2 serii de leduri putin peste 30mA consum si pana la peste 100mA maxim admis mai este totusi cale lunga... In ceea ce priveste stabilizatorul se pare ca ai dreptate, nu e nevoie de el atata vreme cat ambele intrari se alimenteaza de la aceeasi tensiune, ambele variaza in acelasi ritm, dar am vrut eu la momentul ala sa am un prag precis si cum 7805 este o banalitate... in fine este ceea ce am folosit si functioneaza perfect de mai multe zile, n-am de gand sa modific nimic in montaj, e posibil sa mai fac un astfel de montaj dar de anvergura mult mai mare, cu mai multe leduri de putere mai mare situatie in care este posibil ca unele detalii sa se modifice in schema, momentan asta ramane asa cum este.Cat despre miliohm-metru, am admis deja ca sursa folosita de mine este una imprecisa cat priveste deriva termica, am mai spus deasemenea ca pe placuta de test nu era lod de scc cu AO asa cum ar fi mult mai precis, si la fel de adevarat este ca asa cum si tu ai mentionat la o temperatura relativ constanta detaliul asta nu mai conteste, si cum de obicei temperatura camerei mele este destul de constanta... in fine am mai afirmat deasemenea ca daca bugetul imi va permite in viitorul mai mult sau mai putin indepartat voi ajusta schema pentru corectarea detaliilor sensibile mentionate si voi prevede si un cablaj corespunzator, dar asta e un montaj de test facut in 2 zile printre picaturi si masuratorile de test au relevat o precizie surprinzatoare si totodata satisfacatoare, o chestie utila facuta cu banalitati usor de gasit, asta am dorit sa subliniez dar cred ca am esuat...LE: @almarghi iti datorez niste scuze, ideea cu 4 fire este valabila si abea acum mi-a fost lamurita logica ei ( mii de multumiri @Smilex ), voi folosi solutia dimpreuna cu sursa mai performanta sugerata de @smilex daca, sau cand voi transpune totul pe un cablaj asa cum trebuie, momentan nu-mi permit nici un fel de investitie, oricum nu am nici carcasa asa ca... important ramane ideea acestui montaj care este una ok si destul de precisa.

Link spre comentariu
  • 2 ani mai târziu...

Va complicati inutil cu tot felul de comparatoare, schema cea mai buna e masurarea cu patru fire si mai jos atasez un adaptor utilizabil cu orice aparat de masura. Comentariile le faceti dvs.

 

@validae, poţi reposta schema?mulţumesc! :)

Link spre comentariu

mulţumesc frumos! :d

(cred că am să conectez bananele de conexiune la DMM direct la montaj, cu fire groase. şi la fel vor fi şi firele de măsură, minimum 0.75. să vedem cum o să fie treaba cu crocodilii, e cam greu să găseşti altceva decât chinezării...)

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări