Vizitator tyc Postat Mai 26, 2013 Partajează Postat Mai 26, 2013 Cand ascuti pe repede inainte ,arzi cutitul (se albastreste in zonade contact cu piatra) .La polizor trebuie un vas cu apa ,cel mai bine atasat de el . Mai tragi o muchie,mai inmoi cutitul si tot asa. Ideea e sa nu apuce sa se albastreasca ca acea zona e moale si se rotunjeste rapid precum cutitul din poza . Cu timpul o sa-ti faci mana si asctirea cutitelor nu va mai fi dificila iar atunci 'rezolvi' o muchie la o trecere . Link spre comentariu
Vizitator Postat Mai 26, 2013 Partajează Postat Mai 26, 2013 Un varf de cutit se decaleste (se coloreaza in nuante de ngru albastrui) numai atunci cand se apasa prea tare in timpul polizarii. Astea sunt reguli, pe care trebuie sa le stie toti utilizatorii unui polizor. Pe timpuri, in intreprinderile industriale erau amplasate polizoare cam peste tot in sectiile de prelucrari si nu numai. Fumatorii care nu aveau bricheta sau chibrituri, pentru a-si aprinde o tigara, culegeau capete de electrozi, care de asemenea se gaseau din belsug pe jos si porneau polizorul cel mai apropiat din zona. Aduceau fragmentul de electrod la rosu, apasand foarte puternic pe piatra si isi aprindeau tigarile. Atunci cand nu gaseau capete de electrozi, gaseau cateodata obiecte metalice (deseuri) mult mai mari si mai grele, care distrugeau pietrele mult mai eficient. Mult timp nu s-a stiut de ce se degradeaza si se descentreaza pietrele, care trebuiau in acest mod duse foarte des la reconditionat, pana s-a facut o ancheta sociologica de specialitate si s-a descoperit ca 90...95 % dintre fumatorii din sectiile de productie nu isi mai cumparau chibrituri si brichete, bazandu-se pe acest sistem de a aprinde o tigara. In concluzie, apasa mai putin cutitul catre piatra atunci cand ascuti. Un strat mai mic indepartat la ascutire, inseamna de multe ori si o suprafata mai buna si muchii taietoare mai eficiente. Link spre comentariu
enjoy Postat Mai 27, 2013 Autor Partajează Postat Mai 27, 2013 Acum am vazut pozele postate de tine - nu ai holker/degajarea pe frontalul cutitului! La inox n-ai ce cauta fara acel holker! NU se strunjeste inox cu HSS mai ales fara racire permanenta! Incearca sa asculti un cutit cu placuta lipita, am inteles ca ai d-alea. Du-te la un atelier de strungarie sa-ti ascuta ei vre-o 2 cutite. O sa vezi diferente intre spanul tau si viteza de strunjire cu acele cutite - vis'a'vis de HSS.Canalul holker influenteaza calitatea, viteza de taiere sau viata cutitului? Eu credeam ca are legatura doar cu spanul. In engleza cum ii spune? La cele cu placuta lipita stiu ca pot folosi viteza mai mare, insa par prea firave pentru un incepator.Am vazut niste poze cu diferite cutite ale lui radu cnc, o sa incerc si eu.N-am reusit sa albastresc nici un cutit, probabil lumina era de vina in acea poza. Link spre comentariu
DanuAL Postat Mai 27, 2013 Partajează Postat Mai 27, 2013 Canalul holker influenteaza calitatea, viteza de taiere sau viata cutitului - intr-o oare care masura, toate 3 la un loc! Fara holker, in cazul prelucrarii inoxului, nu scoti suprafata/calitate, nu ai viteza de aschiere fara holker(asta e valabil si pentru restul materialelor - la materialele mai moi, holkerul se face mai lat/mare = ~ 2-3mm )! Trecerile le poti face doar cu span mic, cam ceea ce se vede si in poza plus ca, cutitul se va toci mai repede din cauza ca nu exista posibilitatea degajarii/ruperii spanului. HSS se toceste in inox foarte repede - si cu holker si fara holker. O suprafata mai buna la inox, scoti cu un cutit bine/corect ascutit, holker ingust, turatie mare - 700-1200rot, iar trecerile sa fie minim de 5 zecimi > 1mm si racire permanenta! Nu stiu care e traducerea in engleza, dar cauta dupa ''clearance''/degajare. Link spre comentariu
enjoy Postat Mai 27, 2013 Autor Partajează Postat Mai 27, 2013 N-as prea vrea sa renunt la HSS, cele cu 5% cobalt nu-s mai "prietenoase" cu inoxul? (Daca le-ai incercat) M35 spre exemplu, am gasit pe amadeal si au un pret foarte bun, fata de cele simple din Romania. O sa fac comanda si de un sistem de racire ca al tau, pare bunicel. Link spre comentariu
DanuAL Postat Mai 27, 2013 Partajează Postat Mai 27, 2013 Nu stiu, nu am avut HSS cu Co.Sistem de racire poti sa-ti faci cu ceea ce ai deja! Ai un furtun, ce l-ai bagat in cutia de smantana. Iti mai faci dintr-o teava de cupru sau HENKO sau PPR, partea care vine prinsa pe strung in forma de L, intors. Pe capatul de deasupra (sau in mijloc) pui un robinet mic (pentru un control al debitului mai bun) cu filet interior/exterior in functie de filetul pe care il ai pe furtun. In partea de jos, pe capatul tevii, pui o reductie ceva la care sa legi furtunul TUR, care iti vine de la pompa. Pompa poti linistit sa folosesti una de fantana arteziana (~100ron) pe care o bagi intr-o galeata de lavabila. In capacul de la galeata, faci 2 gauri - pe una iasa turul si pe una intra returul. Ar fi bine sa le pui cat mai distante intre ele. Pompa daca se poate sa o ''ingradesti'' intr-o plasa fina metalica(gen plasa de tantari, sita) - sa n-ajunga span prin pompa. In mare cam astea sunt de facut - in mare! Daca nu folosesti teava intre furtunul de racire si restul de furtun care vine de la pompa risti sa-l ''sugrumi'', fortezi pompa, etc. Link spre comentariu
radu cnc Postat Mai 28, 2013 Partajează Postat Mai 28, 2013 Otelul rapid aliat cu cobalt are durata mai mare in exploatare dupa ascutire.Inoxul se strunjeste mai bine cu cutite din otel rapid si racire decat cu cutite cu placute cu carbura. Link spre comentariu
DanuAL Postat Mai 28, 2013 Partajează Postat Mai 28, 2013 Radu ceea ce spui e teorie! In practica sta altfel treaba. Crede-ma, am bagat la inoxuri de mi s-a urat! Nu poti face treaba cu HSS la inox decat la debitat! Fa o proba!La un diametru de 20mm ai nevoie de - o viteza de >500rot, avans mic <0,16 si un cutit bine ascutit - fateta/coltul dintre cele 2 fete ale cutitului sa fie foarte mica, holkerul lat - 2mm. Incearca cu un cutit HSS si cu un altul, minim P30 si o sa vezi ca HSS la inox nu face treaba buna! Cu tot cu racire. Spun de 20mm diametru, ca sa poti face diferente + de asta cutitul HSS nu se incinge prea tare la diametru' ala, nu vorbim de diametre de 40 in sus ca acolo ascuti degeaba HSS'u. Cele mai bune pastile amovibile pentru inox sunt YTK - cele mai bune! Nu se gasesc decat prin firme/ateliere mari - scumpe! Scot o suprafata de ''oglinda''! Link spre comentariu
radu cnc Postat Mai 29, 2013 Partajează Postat Mai 29, 2013 Nu spun din teorie, dar mai intervine un factor important si anume calitatea inoxului pe care o prelucram fiecare. Eu in general prelucrez un inox cu tenta galbuie, moale care pe cutite cum spui tu cu pastila amovibila se aduna in canalul holkerului si se sudeaza acolo datorita canalului mic practicat din fabrica.Este drept ca nu am pastila YTK si in consecinta inoxul acesta se prelucreaza foarte bine cu cutite din otel rapid cu holkerul mai mare si racire.In schimb am cumparat bara de inox Ø40mm cere are tenta alba si pare mai dur iar acesta merge bine cu cutite cu pastila din carbura.Eu mai am un neajuns ca nu am facut instalatia de racire si pun lichid cu o sticluta din cand in cand, nu racesc permanent in timpul aschierii astfel incat spanul ajunge la temperaturi mai mari decat la tine si-mi creaza alte probleme de aschiere cu cutitele cu pastila widia. Link spre comentariu
DanuAL Postat Mai 29, 2013 Partajează Postat Mai 29, 2013 Inainte sa ma apuc de serii, n-aveam instalatia de racire. Foloseam si eu sticle cu pulverizator si dadeam pe piesa si pe cutit din cand in cand... Cumparam intre 3-10 cutite pe luna!!! Bani in plus. De cand cu instalatia de racire, acum dupa 2-3 luni de serii (cam >2000 de piese in astea doua luni jumatate) facute cu racire, cumpar 10 cutite sa am si de rezerva!De cand am luat primul strung, Craftsman, am cumparat o bara de 6m de inox alimentar de 16-20mm (w1.4301 - asta e cel mai uzual - si ptr. garduri si pentru cratite - e mai ieftin - nu rezista la tratamente). Mergeam dimineata la un atelier sa ascut cutitele, (nu aveam atelieru pe atunci si nu puteam folosi polizorul in casa) si seara faceam selectia de cutite pentru a 2a zi sa le duc din nou la ascutit! Imi spuneau ''betivanii'' de la atelier - ''nu mai lucra ma cu rapid! Tu mai mult ''motai'' piesa ma!''. Veneam acasa si citeam pe siturile de prelucrari (hobby) - HSS e ok la inox - prindeam aripi si ma pregateam ptr. o noua zi de ascutit si o noua replica ptr. ''betivani''! Pana intr-o zi cand mi-or facut ''cadou'' un cutit mic de 10/10 P30 cu fateta ascutita bine (fateta = coltul dintre cele 2 laterale ale frontalului cutitului - in functie de material, pentru o finisare mai bune acea fateta se rotunjeste). Am ajuns acasa si i-am bagat span - ma rugam la Dumnezeu sa nu se mai strice acel cutit!!! S-a stricat in cele din urma ca nu ii dadeam racirea care e FOARTE necesara la prelucrarea inoxului! Am stricat la placute amovibile de imi venea sa plang cati bani dau pe placute si eu tot nu scoateam suprafetele dorite - frumoase. Ei bine, am luat SP'ul - mi-am improvizat dintr-o sticla si suport de sticla de la o bicicleta cu un furtunas d-ala ce se foloseste la acvarii, l-am pozitionat deasupra strungului si i-am dat span, din nou in inox (cica nu e bine sa incepi strungareala cu inoxul ca te lasi pagubas) - poate va amintiti de conurile ptr. paratraznet ) Pe urma a aparut SN281 - si datorita colegului RADUCNC .Nu ma intereseaza prea mult starea vopselei de pe el, dar iubesc acest strung pentru potentialul lui! A fost necesar refacerea in totalitate a instalatiei de racire, altfel nu ma puteam baga la piese de serie! Am avut ocazia sa prelucrez si piese din material aliat CrNiMo - acolo e sfasitul cutitelor! Fara racire n-are nici rost sa te apuci! Din toate astea am invatat ca fiecare material in parte, e diferit in prelucrare. Trebuie sa te adaptezi la fiecare in parte - la unu ii trebuie viteza de aschiere mare, la altu mica, turatii mari etc. La gaurirea fontei e mai bine sa nu folosesti racire deloc daca vrei sa nu-ti tocesti burghiele - se foloseste avans mic si in modu asta nu apuca sa se incalzeasca/supraincalzeasca nici piesa nici burghiul. Imi cer scuze pentru lunga ''poveste'', dar sper sa va ajute sa intelegeti ca fara racire - chiar si hobby - prelucrarile prin aschiere devin problematice si mult prea costisitoare, din pacate pentru unii o problema din cauza careia renunta la prelucrari.. Link spre comentariu
enjoy Postat Mai 29, 2013 Autor Partajează Postat Mai 29, 2013 Probabil cand o sa ajung la pensie o sa am timp sa fac 2000 piese ( +/- 1000 bucati ) Eu mi-am cumparat strungul sa-l am ca un hobby. Imi plac barele HSS pentru ca-s destul de ieftine, se pot rupe, le pot ascuti, spre exemplu cutitul pentru debitat l-am rupt de 2 ori, aveam un joc la ghidaje ( parca asa se numesc) si imi intra sub piesa. Am rezolvat problema asa: http://www.mini-lathe.com/Lapping/mt_lap.htm O sa mai incerc si HSS cu 5-8% cobalt si cutitele albatre care le am deja. Si da, pentru un incepator inoxul creaza probleme, dar am depozit la cativa pasi de mine de unde il cumpar - lenea e mare cand vine vorba sa caut si alte materiale. Link spre comentariu
DanuAL Postat Mai 29, 2013 Partajează Postat Mai 29, 2013 Nu ma refeream la tine cand spuneam ca inoxul creeaza probleme. E ok orice material, doar ca, cu unul mai moale altfel intelegeai cat de importanta e forma cutitului. Toti de pe acest forum suntem intr-o oare care masura, mai mult sau mai putin, incepatori in ale prelucrarilor. Un meserias, strungar, nu are timp de forumuri si e satul de discutiile astea. Si eu m-am apucat de strungareala tot de placere, anul trecut, si uite ca placerea s-a finalizat intr-o munca placuta zilnica care-mi creeaza mari satisfacti! Ideea e ca fara practica nu poti avansa, nu neaparat sa faci 2000 de piese in 2 luni, ci in ideea de a sti ce cutite sa folosesti si cand sa folosesti, ce turatii sa ai si ce avans - asta ca sa poti fi multumit de munca/hobby'ul tau. La fel cum cutitele de HSS se rup, la fel se rup si cele cu placuta lipita si tot la fel se reascut.Cutitul iti intra sub piesa nu neaparat din jocul ghidajelor de la sania tranversala (strungul nu e ''ancorat'' bine si vibreaza, daca nu folosesti bailagare corespunzatoare pentru inaltimea cutitului la centru, daca nu strangi bine cutitul, daca port cutitul nu e strans bine, dai centrul in piesa inainte sa-i faci frontalul si pe urma prelucrezi ''intre varfuri''...etc) @tyc ti-am raspuns la PM. Link spre comentariu
Vizitator tyc Postat Mai 30, 2013 Partajează Postat Mai 30, 2013 enjoy ,pe repede inainte o sa ai urme de cutit pe pereti ... . La capitolul materiale moi : cuprul nu ,e greu de prelucrat in sensul ca se lipeste de cutit ,alama scoate niste span de intra in piele/papuci /pe unde nici nu te gandestin .Alege pt teste un OL borit ,din care sa tai niste suruburi de test ,oricum alea nu cer de mancare si sant de folos . Daca rugozitatea nu e critica si cu avans mic nu e neaparat necesara racirea cu lichid . Acele suruburi trebuie sa poti sa re prinzi - cu o cheie ,o surubelnita ,ceva . Primele bucati fa-le prezoane dupa ,cap cu slit pt surubelnita ,cap Philips si cap hexagonal facut tot pe strung ... binenteles ca suruburi gasesti la magazinul de organe dar toate operatiunile sunt pt a-ti face mana ,basca ca si verifici cat de bine merge avansul de filete .La afacerea asta numai tu ai de castigat - te 'prinzi' de anumite chestii . Link spre comentariu
enjoy Postat Iunie 3, 2013 Autor Partajează Postat Iunie 3, 2013 Cum se calculeaza viteza? Viteza din tabelul de mai jos ( in functie de material si tipul cutitului ) inmultita cu 4 apoi impartita la diametrul piesei (in inch)? Link spre comentariu
ndc74 Postat Iunie 4, 2013 Partajează Postat Iunie 4, 2013 Daca inmultesti cu 3.2 valoarea aia, vei obtine viteza in m/min. Ca sa afli turatia, va trebui sa imparti viteza respectiva la pi*D, unde D este diametrul piesei in metri.Ca sa simplifici putin formula, fara a avea o eroare mare, poti consideta ca 3.2 se simplifica cu 3.14 si ramane pur si simplu turatia = viteza din tabel impartita la diametrul dat in metri.n [rot/min] = V [feed/min] / D [m] Link spre comentariu
Postări Recomandate