Vizitator Brodo Postat Martie 21, 2013 Partajează Postat Martie 21, 2013 Salut, am si eu o problema cu un aspirator, dupa cateva secunde de la alimentare face scantei mari la rotor, se incalzeste si miroase a ars.Are si un zgomot puternic mult mai mare decat cel dat in mod normal de carbuni, dar am verificat condensatorul cu un multimetru si acesta e bun. Am desfacut motorul am curatat cu hartie abraziva capetele carbunilor care erau putin arse si am verificat sa nu aiba cv impuritati intre stator si rotor. Dupa aceasta l-am alimentat la priza si nimic. Aceleasi scantei puternice si miros de ars. Specific ca este un aspirator fara variator de turatie, turatia acestuia fiind constanta, si avand o putere de 1800w, desii asta nu conteaza. Ma intreb dc da scantei asa de mari si alte simptome eronate daca pare in regula? Sa fie oare posibil ca spirele statorului sa fie arse, si izolatia lacuita sa se fi topit astfel scurtcircuitandu-se intre ele? Sunt incepator dar am totusi aceasta dilema. Am intuit ca daca e asa, spirele se vor arde toate pana cand se va arde motorul cu totul. E un motor mic si cred ca bobinatul acestuia este imposibil sau nimeni nu se va baga la asa ceva plus ca e si costisitor. Daca e pe duca macar sa stiu.. Link spre comentariu
validae Postat Martie 21, 2013 Partajează Postat Martie 21, 2013 Pe viitor posteaza la sectiunea potrivita, de exemplu acest topic merge la Depanari Casnice. Revenind la intrebare,se va curata colectorul cu smirghel de granulatie cat mai mica. Cu motorul asamblat, se inseriaza rotorul doar pe la bornele periilor cu un bec de 12V la cativa wati la o sursa de curent continuu reglabila , se poate si o baterie auto. Becul se va aprinde slab, el va indica faptul ca trece un curent prin rotor si totodata limiteaza curentul. Se ia un voltmetru (multimetru) setat pe domeniul de mV si cu rotorul alimentat ca mai inainte, se va masura tensiunea intre fiecare doua lamele alaturate, rotind putin rotorul din pozitie dupa fiecare masuratoare, pana se verifica toate perechile de lamele. Daca rezultatul este o tensiune egala (aproximativ) intre fiecare doua lamele, atunci rotorul e bun. Daca intre doua sau mai multe lamele, tensiunea e zero, acolo se afla un scurtcircuit (fie intre lamelele colectorului fie in bobine). Daca tensiunea intre doua lamele e dubla fata de celelalte, acolo avem o bobina intrerupta (lipitura la colector sau intrerupta intern).Valoarea absoluta a tensiunii nu conteaza, se urmareste doar egalitatea valorii acesteia intre lamele. Atentie ! Scanteierea excesiva la colector poate fi si din cauza unui scurtcircuit statoric, de obicei daca flameaza doar la un carbune, bobina statorica legata la acel carbune e in scurt. Se poate verifica acest lucru, masurand cu un ohmmetru precis ambele bobine cu carbunii scosi.Bobina cu rezistenta masurata mai mica are scurtcircuit in spire Daca mai aveti nelemuriri, va ajut cu placere, am lucrat in domeniu peste 10 ani. Masuratorile de mai sus depisteaza atat scurtcircuitele cat si intreruperea bobinelor rotorului si se pot aplica la orice rotor indiferent de putere prin marirea proportionala a curentului prin rotor. (Tensiuni mai mari, bec de putere mai mare).Metoda am gasit-o intr-o carte ruseasca veche de vre-o 40 de ani, o folosesc de atunci si nu m-a dezamagit niciodata ! Postez in atasament si o schema de principiu a metodei de testare. Nu in ultimul rand, scanteierea poate avea drept cauza ovalizarea prin uzura neuniforma a colectorului.In acest caz, la rotirea usoara cu mana a rotorului, se observa o miscare accentuata in sus si in jos a periilor colectoare (carbunilor) ca si cum ar urmari conturul unei came ovale. Daca suprafata colectorului e denivelata rau din cauza uzurii neuniforme a lamelelor colectoare, trebuie demontat rotorul si dus la un strungar care sa corecteze colectorul prin strunjirea unui strat de 0,2-0,5mm din suprafata exterioara a lamelelor.Dupa strunjire, se curata cu o panza de bomfaier polizata corespunzator la un capat, canalele dintre lamele colectoare, astfel incat sa nu ramana reziduuri de cupru ce ar crea scurtcircuite intre lamele.La final, dupa curatarea atenta a spatiilor dintre lamele, se curata toata suprafata colectorului cu smirghel fin, sa se inlature asperitatile si zgarieturile. Link spre comentariu
Vizitator Brodo Postat Martie 21, 2013 Partajează Postat Martie 21, 2013 Merci frumos, am uitat sa precizez ca inainte sa imi faca astfel de probleme s-a incalzit tare din cauza ca absorbtia era slaba cred ca era infundat ceva si a iesit si un pic de fum din motor, totusi ma gandesc sa nu fie ars o spira din rotor ca am inteles de la cineva ca daca era topita o lita din stator nu mai pornea deloc motorul, dar acesta porneste. Am sa verific cumva sa vad ce zice dar cred ca tot rotorul ar fi de vina. Sper sa o rezolv, daca nu altul, oricum sa-l duc la un bobinator nici nu ma gandesc. Link spre comentariu
validae Postat Martie 22, 2013 Partajează Postat Martie 22, 2013 Mai probabil sa ai scurtcircuit intre spire ori in stator ori in rotor, daca faci verificarile de mai sus, te lamuresti.Daca e statorul, se poate rebobina ieftin.Daca e rotorul, nu mai merita reparat. Link spre comentariu
Vizitator Brodo Postat Martie 22, 2013 Partajează Postat Martie 22, 2013 No chance! E rotorul man, am sa il arunc. M-am enervat mai tare dupa verificari decat inainte, acum vreau sa ii schimb motorul, am 2 motoare doar ca sunt putin mai mari si am sa fac carcasei un mic ajustaj ca sa incapa si gata, am mai facut la unul asa, motorasul are cuplu maricel si trebuie intepenit bine motorul astfel risc sa deteriorez totul.. oricum sfaturile tale au fost bune. Sunt nou pe aici dar nu imi pare rau ca pot sa discut despre tehnica cu cat mai multi si sa invat multe lucruri. Sunt student la facultatea de Mecanica din IAsi dar iubesc si electronica..Merci inca odata! Link spre comentariu
Taraxacus Postat Martie 23, 2013 Partajează Postat Martie 23, 2013 Rebobinarea unui motor costa cat un motor nou. Rotorul dupa bobinare trebuie echilibrat mai ales ca la aspirator turatiile sunt f mari si nu cred ca mai exista ateliere care sa faca astfel de treburi si daca le fac sa le faca bine. Un motor nou costa cu 50 ron mai putin decat un aspirator nou asa ca nu se merita efortul. Singura chestie e inlocuirea motorului cu unul la fel de la un aspirator la care s-a distrus carcasa sau alt element. Link spre comentariu
validae Postat Martie 23, 2013 Partajează Postat Martie 23, 2013 Aveam eu un motor de aspirator din tipul care se foloseste frecvent daca te intereseaza.Da-mi MP cu dimensiunile motorului tau. Link spre comentariu
Vizitator NAICA Postat Martie 23, 2013 Partajează Postat Martie 23, 2013 Salut, am si eu o problema cu un aspirator, dupa cateva secunde de la alimentare face scantei mari la rotor salut, Daca tot l-ai desfacut,schimba carbunii.Daca sunt uzati,arcul care impinge carbunii nu mai are suficienta forta astfel incit acestia nu mai fac contact ca lumea cu rotorul.Sau schimba-i intre ei(carbunii) pt ca se uzeaza in mod diferit si va mai functiona citeva ore.Nu ma pricep la aspiratoare,dar orice motor face scintei in zona periilor daca sunt uzati carbunii.Daca folosesti in continuare aparatul,in scurt timp nu mai functioneaza de loc. Link spre comentariu
Vizitator Brodo Postat Martie 23, 2013 Partajează Postat Martie 23, 2013 (Daca tot l-ai desfacut,schimba carbunii.Daca sunt uzati,arcul care impinge carbunii nu mai are suficienta forta astfel incit acestia nu mai fac contact ca lumea cu rotorul.Sau schimba-i intre ei(carbunii) pt ca se uzeaza in mod diferit si va mai functiona citeva ore.Nu ma pricep la aspiratoare,dar orice motor face scintei in zona periilor daca sunt uzati carbunii.Daca folosesti in continuare aparatul,in scurt timp nu mai functioneaza de loc.)Eu stiu ca spirele se vor topi toate pana cand se va arde in final motorul, deci nu mai am ce-i face, i-am schimbat si carbunii i-am curatat cu glass-paper cu granulatie fina ca erau in cap putin arsi si degeaba, nu e de la carbuni. Si nici nu sunt ciobiti in cap sau asa, ei fac contact bun. Pur si simplu nu ii mai am ce face. Acum vreau sa i-l schimb, pana nu face bum!! Link spre comentariu
Vizitator sana_mircea56 Postat Martie 30, 2013 Partajează Postat Martie 30, 2013 Salut, am si eu o problema cu un aspirator, dupa cateva secunde de la alimentare face scantei mari la rotor, se incalzeste si miroase a ars.Are si un zgomot puternic mult mai mare decat cel dat in mod normal de carbuni, dar am verificat condensatorul cu un multimetru si acesta e bun. Am desfacut motorul am curatat cu hartie abraziva capetele carbunilor care erau putin arse si am verificat sa nu aiba cv impuritati intre stator si rotor. Dupa aceasta l-am alimentat la priza si nimic. Aceleasi scantei puternice si miros de ars. Specific ca este un aspirator fara variator de turatie, turatia acestuia fiind constanta, si avand o putere de 1800w, desii asta nu conteaza. Ma intreb dc da scantei asa de mari si alte simptome eronate daca pare in regula? Sa fie oare posibil ca spirele statorului sa fie arse, si izolatia lacuita sa se fi topit astfel scurtcircuitandu-se intre ele? Sunt incepator dar am totusi aceasta dilema. Am intuit ca daca e asa, spirele se vor arde toate pana cand se va arde motorul cu totul. E un motor mic si cred ca bobinatul acestuia este imposibil sau nimeni nu se va baga la asa ceva plus ca e si costisitor. Daca e pe duca macar sa stiu..ai proble cu rotorul spire in scurt Link spre comentariu
rabanne2013 Postat Aprilie 13, 2016 Partajează Postat Aprilie 13, 2016 (editat) Domnule Vali am si eu o masina de tuns iarba electrica, si porneste motorul o secunda si se opreste, il las sa stea putin porneste 1 secunda si iar se opreste.Alimentarea este direct de la 220V are doar un condensator de 22nF care l-am schimbat dar nimic.Carbunii au aproape 2cm, face scanteie in jurul lor.Am facut masuratorile indicate mai sus si am obtinut urmatoarele valori in mV: 32; 42; 17; 0,01; 15; 7; 0,02 etc.Pot sa il arunc?Multumesc Editat Aprilie 13, 2016 de rabanne2013 Link spre comentariu
bebe67 Postat Aprilie 21, 2016 Partajează Postat Aprilie 21, 2016 condensatorul acela face doar o deparazitare pe retea,iar la valorile gasite la masuratori aveti rotorul cu spire in scurt.Daca gasiti rotor nou identic cu cel din motor il salvati,daca nu... alt motor sau alta masinuta. 1 Link spre comentariu
Vizitator IonMatei Postat Mai 16, 2019 Partajează Postat Mai 16, 2019 (editat) Salut! Primul meu post pe acest forum. Am un aspirator Bosch Proffesional (albastru) de 1250W. Problema este motorul, face scantei mari, miroase si nu are putere. Am luat un motor de pe OLX, 95% la fel. Dupa montare merge, dar continua sa miroasa. L-am scos si am vazut ca mananca tare periile si acesta nou. Mai exista un montaj, aspiratorul avand si priza pentru scule. Exista posibilitatea sa fie ceva defect pe montajul asta? Ma gandesc sa il trec pe direct, doar pentru aspirare. Este posibil lucrul asta? I-ar trebui totusi ceva de "tampon", un condensator? Specific ca aspiratorul este nou, scump si eficient la lucru. Posibilitatea garantiei nu mai exista. Va multumesc! Editat Mai 16, 2019 de IonMatei Link spre comentariu
iop95 Postat Mai 16, 2019 Partajează Postat Mai 16, 2019 Ce inseamna "nu are putere"? La aspiratoare, daca sistemul de aspiratie este deteriorat/infundat, cuplul rezistent scade iar turatia creste sensibil, fiind un motor cu excitatie serie. Daca functioneaza ceva timp in situatia asta, la turatii mai mari decat cea maxim admisa, apar probleme mecanice si de comutatie. Link spre comentariu
florynyk Postat Mai 16, 2019 Partajează Postat Mai 16, 2019 Salut,poti sal treci pe direct linistit nu se intampla nimic, legi un condensator de 0,1mf 250v in paralel cu motorul si merge perfect,succes Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum