Vizitator automotive Postat Iulie 22, 2006 Partajează Postat Iulie 22, 2006 am un vw polo 1.4 tdi si mi se tot ard becurileam pus un aparat de masura si imi rezulta (cu motorul pornit) 15 ve posibil sa fie asta cauza ? Link spre comentariu
yo9hrb Postat Iulie 22, 2006 Partajează Postat Iulie 22, 2006 Cam mult. Max. 14,4. Link spre comentariu
Vizitator Navajo Postat Iulie 22, 2006 Partajează Postat Iulie 22, 2006 In mod normal,nu.Dar releul trebuie sa incarce la 14,1V,plus minus 0,3V.Cred ca ai o dioda arsa la alternator si prinzi si o componenta alternativa mare. Link spre comentariu
Bala Postat Iulie 22, 2006 Partajează Postat Iulie 22, 2006 Problema este destul de complexa...Incerc sa sar peste unele chestii si voi incerca sa fiu cat mai scurt :smt005 : Se spune ca tensiunea este aprox 13.5V cu motorul oprit si cam 14.4V dar nu este nici pe departe asa :rolleyes: o tensiune normala fiind intre 9 si 18V !!!Atunci cand porneste tensiunea ajunge cam la 9V,nu este stabila si poate fi chiar mai mica... circuitele vitale de la motor (aprindere electronica, etc.) au ca cerinta din partea producatorului de autoturisme : sa functioneze si la 6V fiindca altfel nu ar mai porni motorulTensiunea pe un autoturism a carui motor functioneaza este in jur de 14V. Aceasta tensiune NU este obligatorie !!!Circuitele normale: geamuri electrice, luminile, bodycontrolere, in general cele care indeplinesc functii necesare dar nu vitale (motor,cutie de viteze,transmisie) si nici de siguranta (ABS, Airbag,centuri etc.) trebuie sa functioneze intre 9 si 18V !Se poate intampla ca o baterie la masina sa cedeze. Pare SF dar sa stiti ca sunt multi cei care leaga autoturismul direct la camioane !!! Cerinta: La 24 de V nici o componenta electronica sa nu se arda daca sunt supuse la o tensiune de 24V un timp mai mic de 10-15 minute!!! Fiecare circuit electronic isi masoara din cand in cand tensiunea de alimentare, la intervale de 20ms, 100 ms sau la cat sunt cerintele si daca aceasta depaseste 18V va intra intr-o stare de "avarie" cand toate functiile se opresc mai putin microcontrolerul si partea de circuit care realizeaza masurarea tensiuniii de alimentare. Cand aceasta scade sub 18V circuitul redevine 100% functional Exista posibilitatea ca legatura dintre alternator si baterie sa fie rea sau inexistenta: alternatorul are infasurari (inductivitati) => vor apare impulsuri de pana la 80 V (cu durata de cateva ms sau zeci de ms...nu mai stiu exact) !!! Ar fi foarte greu (si scump) de protejat circuitele electronice la aceasta tensiune:Exista 2 posibilitati:- pe alternator se monteaza o protectie care face ca impulsurilesa nu depaseasca 36V - fiecare circuit de pe masina este protejat individualDin cate stiu eu cei de la VW folosesc prima varianta... deci ai maxim 36V pe masina... :violent3:Daca se folosesc becuri ca si sarcini, nu se mai folosesc pentru comanda lor intrerupatoare de curent mare fiindca nu se poate realiza o protectie la scurtcircuit decat cu siguranta (singurantele sunt foarte sigure dar demodate) iar in plus se uzeaza contactele. Se folosesc des drivere electronice de curenti mari care sunt protejate cam la orice (supracurent,supratensiune,inversarea polaritatii,ESD ...sunt MOS, temperaturi inalte etc.)Acestea comanda direct becurile si unele au posibilitatea de a trimite la microcontroler si feedback daca becurile sunt prezente sau nu (sunt arse, legaturi proaste etc.)Daca un bec este aprins la 12V sa zicem si brusc cineva baga din exterior 24V, becul va merge in continuare... Dupa o perioada cuprinsa de obicei intre 20 ms si 150 ms, circuitul electronic isi va masura tensiunea de alimentare si va intra in starea de "avarie" de care am scris mai sus.Nu cred ca un bec se arde atat de repede avand in vedere inertia lui termica... La fel se intampla si la impulsurile de 36 de V Problema este greu de rezolvat.... Sfatul meu este sa cauti pe net daca si alti proprietari au avut aceiasi problema ca si tine...si daca da, cum au rezolvat-o ?Cauze pot fi: -mecanice ... becul are nevoie de racire... daca un bec de far il izolezi undeva unde temparatura este foarte mare, se va infirbanta si combinat cu socurile din cauza drumurilor noastre se va arde ( proiectare proasta a "incintelor" in care stau becurile: faruri, stopuri etc) - trebuie sa aibe si altii aceasta problema-poti avea legaturi proaste si daca este un bec de putere socurile de tensiune pot fi rele-se poate sa folosesti becuri proaste (incearca si alt tip)o tensiune de 15V NU este periculoasa pentru becuri... am folosit becuri de 12V la tensiuni de 18V si nu am avut nici un fel de probleme.. intr-adevar nu pe durate mari de functionare ci numai zeci de minute Dar ca sa inchei : eu nu cred ca o tensiune de 15V este periculoasa...si...daca se poate.. poti sa dai mai multe detalii despre ce tipuri de becuri se ard, daca se ard toate sau numai unele, la cat timp etc. ?Eu nu am schema de la polo si nu stiu exact configuratia electronica si electrica de pe masina dar poate te pot ajuta intr-adevar cu ceva daca as stii mai in detaliu problema ta...BAFTA !!! Link spre comentariu
misu_imv75 Postat Iulie 23, 2006 Partajează Postat Iulie 23, 2006 :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: Du-te cu masina la un service de acumulatori sa iti masoare tensiunea ( e gratuit ) , 15v e cam mult, de la tensiunea asta in sus incepe sa iti fiarba bateria ( nu mai vorbesc de 18...24....36 tensuni la care distrugi toata instalatia electrica a masinii ) La o masina la care instalatia electrica functioneaza perfect tensiunea la baterie nu trebuie sa scada sub 10v in momentul in care actionezi demarorul , iar cind motorul este pornit tensiunea la bornele bateriei trebuie sa fie intre 14v si 14,5v functie de consumatori ( becuri , aeroterma , instalatie audio etc) Link spre comentariu
Bala Postat Iulie 23, 2006 Partajează Postat Iulie 23, 2006 @ misu_imv75Circuitele electronice de pe masini si aici ma refer la cele din zilele noastre mai noi de 5-8 ani nu se mai ard ! Ce am scris mai sus sunt cerinte generale. Unele cerinte pot fi si mai drastice...Partial ai dreptate ! O tensiune de 24 V ar distruge instalatia electrica a masiniii ! Daca pui 24V la o Dacie din `78 pentru 3-4 ore sunt convins ca arzi cel putin jumate din ea poate chiar ai si parte de o interventie a pompierilor :smt005 !!! pentru ca nu exista nimic electronic pe eacare sa poata lua decizia de a se opriSecretul protectiei este ca la cat mai scurt timp sa se opreasca cat mai mult dintr-un circuit. Un motor de 12V la care aplici 24V pentru 300ms nu are nici cea mai mica problema ! Deci va scapa.... :supz:Sunt drivere care comanda de ex. semnalizarea. Microcontrolerul care comanda driverul va stiii de fiecare data daca becurile merg sau nu iar daca apare un scurt circuit semnalizarea pe acel canal se suspenda dar daca este un scurt circuit de moment (izolatie proasta) isi va reveni la urmatoarea actionare a semnalizarii.. La unele modele se intampla chiar sa fie un scurt circuit de moment, sa fie detectat, sa fie scris in memoria EEPROM iar cand te duci la service sa vada de acolo omul ca ai o problema cu semnalizarea si poate inlocui cablaria preventiv... Asta este un circuit de la un Renault, o masina totusi gandita pentru a fi ieftina... la un Mercedes sau BMW nu mai vb de complexitatea electronicii. Tipul exact de Renault nu mai stiu fiindca era modelul codat... nu numele de pe piataDesigur poate cea mai buna idee este sa mearga la service pentru cei de acolo au aparatura cea mai adecvata pentru a face toate testele...Ce vroiam eu sa subliniez mai sus este ca in ceea ce priveste tensiunea de pe un atoturism sa fie la 14-15V ca sa nu se arda nimic este o idee preconceputa si nu mai are nici o legatura cu masinile moderne... Link spre comentariu
Vizitator Navajo Postat Iulie 23, 2006 Partajează Postat Iulie 23, 2006 Ce vroiam eu sa subliniez mai sus este ca in ceea ce priveste tensiunea de pe un atoturism sa fie la 14-15V ca sa nu se arda nimic este o idee preconceputa si nu mai are nici o legatura cu masinile moderne...La tensiunea de 15V e problema doar cu acumulatorul. Link spre comentariu
tavix Postat Iulie 23, 2006 Partajează Postat Iulie 23, 2006 :finga: in regim de incarcare permanenta tensiunea pe baterie trebuie sa fie intre 13.5 si 14 V doar la incarcarea completa cu oprire a incarcarii tensiunea de oprire va creste pana la 14.4 - 15 V.Prima posibila cauza este releul de incarcare care permite o tensiune de incarcare prea mare deci reglat/reparat/schimbat.A doua posibila cauza alternatorul fie are diode arse fie alte defectiuni desi in acest caz mai frecvent apare o lipsa a incarcarii. Link spre comentariu
Vizitator automotive Postat Iulie 23, 2006 Partajează Postat Iulie 23, 2006 baieti va multumesc mult, nici nu ma steptam la atatea explicatii si asa detaliate... acum o sa le studiez cu atentiedeci ca sa fiu mai exactbecurile au o medie de functionare cam de 6 luni (aproximat de mine) e vb doar de becurile din fata, mai precis "faza scurta"masina e din 2001 (septembrie)becurile se schimba groaznic de greu, odata mi s-au ars noaptea cand ma pregateam sa plec intr-o calatorie lungacu ocazia asta avand o alta masina in fata, am avut ocazia sa vad cum se aprind amandoua dupa care unul s-a stins imediatdeci zic eu, ca nu putea fi de la vibratii, eram pe loc masina era rece, nu-mi ramane decat electronica masiniiBala, vad ca tu esti in Timisoara, eu sunt in Craiova din pacate imi e destul de greu sa vin la tine si...daca se poate.. poti sa dai mai multe detalii despre ce tipuri de becuri se ard, daca se ard toate sau numai unele, la cat timp etc. ? am folosit toate tipurile de becuri, inclusiv Phillips si alte marci mai cunoscutetot cam la perioada aia ( cam 6 luni ), s-a ars si unul dintre cele originale, dupa care am pus becuri cu lumina mai alba Link spre comentariu
Vizitator automotive Postat Iulie 23, 2006 Partajează Postat Iulie 23, 2006 uitam un amanuntcei 15 volt erau cu motorul pornit iar masurarea am facut-o exact la bornele beculuitensiunea era constanta, am tinut-o asa cam un miut Link spre comentariu
Abram Burel Postat Iulie 24, 2006 Partajează Postat Iulie 24, 2006 Daca mergi cu faza scurta aprinsa tot timpul (adica si ziua), durata medie de viata de 6 luni poate sa nu fie chiar asa de scurta. In plus, daca ai parte de drumuri mai... gropoase, e cu atat mai chinuitor chiar si pentru becuri (filamentul incins este o chestie destul de "firava") Link spre comentariu
Bala Postat Iulie 25, 2006 Partajează Postat Iulie 25, 2006 Salut ! stiu ca nu este ON TOPIC cea ce voi scrie in continuare dar ca veni vorba de lampi poate cineva este interesat ... Am primit astazi la lucru un studiu despre becuri, durata lor de viata, drivere , relee, cabluri. La un bec , mai ales la cele de putere mare, in primele momente de la aprindere filamentul este rece. Acesta prezinta o rezistenta foarte mica cand este rece cea ce duce la un curent de pornire foarte mare. Nu ar fi mari probleme dar apar solicitari foarte mari in filament din cauza ambalarii termice foarte rapide. Cea mai rapida si sigura moarte este atunci cand sectiunea prin filament nu este exact constanta de-a lungul lungimii sale. Am ramas foarte surprins sa aflu ca cele mai mari varfuri de curent apar atunci cand becul este comandat de un banal releu si nu cu semiconductoare :rolleyes: S-a constatat ca o pornire la -40 de grade a becului duce la o crestere a curentului de pornire cu aprox 25% fata de o pornire la temperatura normala. Statistic s-a observat ca traseul de la baterie-comutator-bec are o influenta asupra becului. Daca firele sunt scurte sau groase sau ambele atunci becul moare mai repede. Asta datorita curentului mai mare de la pornire... Totodata s-a constatat ca apar suprasolicitari si in semiconductoare care se intampla ca brusc unele nu mai functioneaza. Acum se lucreaza la o noua tehnologie de comanda a becurilor! Scopul este ca atat semiconductoarele dar si becul sa fie mult mai fiabile. Ideea este urmatoare: Se pun "senzori" de temperatura interni cat mai aproape de elementul de siliciu. La pornire apare o putere disiparata in capsula de siliciu care duce la o crestere foarte brusca in temparatura (ma refer la nivelul siliciului nu in exteriorul driverului). Temperatura creste si daca depaseste un anuit prag , senzorul opreste driverul. Acesta se raceste si senzorul comuta din nou. Apar astfel cateva oscilatii cu o frecventa relativ mare pe o durata de 5-10 ms care duc la o scadere a varfului de curent, la o protectie a semiconductoarelor care comanda becurile dar si la marirea duratei de viata... Sper ca nu v-am plictisit :partyman: automotive, 6 luni intr-adevar nu este o perioada chiar mica. Sunt convins ca este din alta cauza si nu din tensiunea de 15V . Mi-am amintit ce am patit cu proiectorul mamei mele. Ea este medic stomatolog :smt005 Avea un halogen de 24V si 150W . Se ardea la 6 luni poate chiar mai repede. Am schimbat totul.. inclusiv firma... NIMIC. Am pus becuri de 24V de la camioane... Se ardeau si alea. Am masurat tensiunea... 25V in sarcina. Am facut un mic circuit cu PWM a cauri modulatie este data de un senzor de curent (o sarma si cu un AO amplific tensiunea asta). cu cat curentul este mai mare cu atat facotul de umplere va deveni mai mic. Ce am obtinut: becul merge de aprox 1 an jumate fara probleme iar luminozitatea este aceeasi fiindca curentul in mers este mult mai mic decat cel de la pornire si factorul de umplere este 1. Link spre comentariu
Bala Postat Iulie 25, 2006 Partajează Postat Iulie 25, 2006 Salut ! stiu ca nu este ON TOPIC cea ce voi scrie in continuare dar ca veni vorba de lampi poate cineva este interesat ... Am primit astazi la lucru un studiu despre becuri, durata lor de viata, drivere , relee, cabluri. La un bec , mai ales la cele de putere mare, in primele momente de la aprindere filamentul este rece. Acesta prezinta o rezistenta foarte mica cand este rece cea ce duce la un curent de pornire foarte mare. Nu ar fi mari probleme dar apar solicitari foarte mari in filament din cauza ambalarii termice foarte rapide. Cea mai rapida si sigura moarte este atunci cand sectiunea prin filament nu este exact constanta de-a lungul lungimii sale. Am ramas foarte surprins sa aflu ca cele mai mari varfuri de curent apar atunci cand becul este comandat de un banal releu si nu cu semiconductoare :rolleyes: S-a constatat ca o pornire la -40 de grade a becului duce la o crestere a curentului de pornire cu aprox 25% fata de o pornire la temperatura normala. Statistic s-a observat ca traseul de la baterie-comutator-bec are o influenta asupra becului. Daca firele sunt scurte sau groase sau ambele atunci becul moare mai repede. Asta datorita curentului mai mare de la pornire... Totodata s-a constatat ca apar suprasolicitari si in semiconductoare care se intampla ca brusc unele nu mai functioneaza. Acum se lucreaza la o noua tehnologie de comanda a becurilor! Scopul este ca atat semiconductoarele dar si becul sa fie mult mai fiabile. Ideea este urmatoare: Se pun "senzori" de temperatura interni cat mai aproape de elementul de siliciu. La pornire apare o putere disiparata in capsula de siliciu care duce la o crestere foarte brusca in temparatura (ma refer la nivelul siliciului nu in exteriorul driverului). Temperatura creste si daca depaseste un anuit prag , senzorul opreste driverul. Acesta se raceste si senzorul comuta din nou. Apar astfel cateva oscilatii cu o frecventa relativ mare pe o durata de 5-10 ms care duc la o scadere a varfului de curent, la o protectie a semiconductoarelor care comanda becurile dar si la marirea duratei de viata... Sper ca nu v-am plictisit :partyman: automotive, 6 luni intr-adevar nu este o perioada chiar mica. Sunt convins ca este din alta cauza si nu din tensiunea de 15V . Mi-am amintit ce am patit cu proiectorul mamei mele. Ea este medic stomatolog :smt005 Avea un halogen de 24V si 150W . Se ardea la 6 luni poate chiar mai repede. Am schimbat totul.. inclusiv firma... NIMIC. Am pus becuri de 24V de la camioane... Se ardeau si alea. Am masurat tensiunea... 25V in sarcina. Am facut un mic circuit cu PWM a cauri modulatie este data de un senzor de curent (o sarma si cu un AO amplific tensiunea asta). cu cat curentul este mai mare cu atat facotul de umplere va deveni mai mic. Ce am obtinut: becul merge de aprox 1 an jumate fara probleme. Luminozitatea este aceeasi fiindca curentul in mers este mult mai mic decat cel de la pornire iar factorul de umplere este aproape 1. Link spre comentariu
MishuL Postat August 22, 2006 Partajează Postat August 22, 2006 Tensiunea maxima este 14,2 V. Nu e bine sa treaca peste, la verificarea inst de pe mashina ca sa itzi dea garantzie la acumulator verifica sa ai intre 13,5 shi 14,2. Peste 14,2 fierbe bateria, se ard consumatorii mai repede... Link spre comentariu
Vizitator dtdajma Postat August 23, 2006 Partajează Postat August 23, 2006 N-are rost sa ne invartim in jurul subiectului. Problema este clar definita iar rezolvarea ei se afla in verificarea alternatorului, a puntii de diode, posibil sa fie 2 ca la Oltcit dar nu cred. Daca acestea sunt bune inlocuieste releul regulator de incarcare dupa care verifici incarcarea alternatorului. Cum s-a mai afirmat si pana acum, mai mult de 14.2 nu trebuie sa ai. Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum