Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Instalatie Off-Grid de 2 kW


cipri3101

Postări Recomandate

5. Daca generatorul prezinta o avarie sau se opreste din functionare (supraincalziere, etc) cum se asigura iluminarea sau o operatiune de urgenta gen reparatia generatorului, daca lampile sunt alimentate la 220V?

Un releu ? Nu e suficient sau un banal comutator cu doua pozitii 1 - 0 - 2 ?

Sunt comutatoare cu came de peste 20A . Trece manual pe invertor .

 

Posted Image

 

Costa 22 ron unul !

 

 

Un contactor cu bobinaj la 220V si cu doua pozitii , atat normal inchis cat si normal deschis ?

Exact desta vroiam sa folosesc ;)
Link spre comentariu
  • Răspunsuri 135
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • cipri3101

    38

  • unGuru

    19

  • eugeniusro

    18

  • aygun

    13

Top autori în acest subiect

Imagini postate

Pana la urma v-ati decis ce veti alege? 12V sau 220V? Pentru ca daca alegeti 12V nu veti mai avea nevoie de comutator. Asta pentru ca daca veti alege un generator cu legaturile interne in stea (cam cum sunt la majoritatea celor de pe piata, am scris ca doar cineva care le repara poate confirma, eu asa banuiesc) veti fi obligat sa folositi mai multe cabluri. Aici se vede utilitatea acelui "burlan" sau horn. De ce sa intindeti 20 de metri de cabluri cand puteti intinde 20m de "burlan" daca este mai ieftin decat cele doua cabluri. Ramane sa aflati cum veti monta tubul flexibil la esapamentul generatorului.

De exemplu, tubul flexibil de aluminiu de fi 63 se gaseste la 19 lei pe bucata de 1m care se intinde pana la 3m si, fiind necesare 6 segmente pretul va fi de 114 lei. Banda adeziva de aluminiu este 11 lei si se va folosi pentru imbinarea segmentelor. Fiind tub flexibil il puteti intoarce cu capatul in jos, nemaifiind nevoie de "palarie". Cost total 125 lei. Acum 2 cabluri la 20m de 3x2,5mm^2 ajung la 3,96 lei pe metru (pe acelasi site), rotunjit la 4 lei. Asta inseamna 160 lei doar pentru cablu. Acesta fiind cea mai ieftina varianta myym, fara armatura veti fi obligat sa-l protejati cu un tub de metal sau altceva sau veti cumpara un cablu armat care costa 6 lei pe metru (240 lei pentru 40m). Concluzia este ca cea mai ieftina varianta este cea cu tubul flexibil daca gasiti metoda de montare a acestuia. Am luat ca exemplu distanta de 20m dar in realitate situatia poate fi alta la distanta, calculul facandu-se la fel.

Un reper la calculul sectiunii (fara intentia de reclama, este primul tabel gasit pe net dupa standardul vechi care este mai simplu de inteles) http://www.ventilatoare.store.ro/produc ... onofazate/ . Aceste valori sunt pentru curentul maxim care trece prin conductor si care aduce temperatura la suprafata acestuia la 70 grade. Eu iau ca reper 10A la 1,5mm^2 si 20A la 2,5mm^2, valori maximale simple si in limita de siguranta a cablului. Asta ar insemna ca la 12V puteti adauga pe un cablu de 1,5mm^2 consumatori cu puterea de 120W iar pe unul de 2,5mm^2 consumatori cu puterea de 240W. Iluminatul dv. are in total 108W (9A) la exterior si 54W (4,5A) la interior asa ca puteti folosi cablu de 1,5mm^2. Am mentionat acest lucru pentru a observa ca puteti folosi aceleasi sectiuni ca la o instalatie de 220V fara a exista pericol de electrocutare. Singura conditie este ca dimensiunea pavilonului sa nu impuna lungimi de cablu mai mari de 20m liniari pe coloana.

Eu va recomand, daca vreti sa testati cablurile, sa luati 3m din fiecare si sa cuplati la iesire un bec de far 55W/55W cu filamentele in paralel (ambele faze aprinse) si sa-l lasati sa functioneze o perioada cuplat la acumulatorul de 12V. Incalzirea conductorului va spune daca rezista la consum sau nu. Daca frige la atingere va recomand sa luati sectiunea imediat urmatoare. Acest experiment are legatura cu modul de constructie al cablului, cat de bine respecta standardele (cablurile luate din bazar sau cele turcesti nu prea respecta sectiunea). daca v-ati decis la cel de 2,5mm^2 pentru toata instalatia atuci puteti lua un "colac" care are lungimi de 50m sau 100m si puteti obtine un pret mai bun decat la vanzarea "la metru".

Ca o ultima remarca va spun ca in instalatiile electrice nu se folosesc la iluminat sectiuni mai mici de 1,5mm^2 si la prize nu se folosesc mai mici de 2,5mm^2. Cine va spune altfel ori nu are practica executariii instalatiilor electrice ori are alt interes. Nu uitati ca orice cablu electric nu se aseaza pe materiale combustibile, indiferent de situatie. Este vorba de investitia dv., practic sursa dv. de bani. Cu cat o protejati mai bine cu atat va veti bucura mai mult de ea.

Ca sa nu o mai lungim pe nu stiu cate pagini, postati schita pavilionului si voi incerca sa desenez instalatia electrica asa cum cred ca ar trebui sa arate din punctul meu de vedere. Mentionati pe schita locurile fiecarui consumator si puterea acestuia si la sfarsit alegeti cea mai buna idee daca se dau si alte variante.

Link spre comentariu

Legat de densitatea de curent pe mm patrat practic este un calcul foarte complex care tine seama si de tipul de cablu si conditiile de racire, de prezenta altor cabluri paralele, etc in proiectare se folosesc niste tabele pntru asta, in practica insa in mod empiric eu stiam de 5 A per mm patrat dar am intalnit in cazul unor proiecte frantuzesti cu cabluri de calitate (am lucrat pentru SNEF o perioada) si incarcatura de 8 A per mm patrat. La dimensionare trebuie sa ai in vedere nu doar incalzirea cablului ci si caderea de tensiune de pe el, conform I7 parca nu trebuie sa depaseasca 5% de la tablou la consumator.

Link spre comentariu

Tabelul initial este acesta, extras din normativ, I7-2011 pagina 364. Apoi, in functie de lungime si de curentul prin circuit se calculeaza caderea de tensiune pe acea lungime si daca nu se incadreaza la maximum 10% cadere de tensiune (asa tin minte la instalatii standard), se trece la sectiunea de conductor / cablu imediat urmatoare. Ca fapt divers paragraful 3.0.3.7 si 3.0.3.8 indica cum se poate alcatui instalatia pentru amplasare pe materiale combustibile (am eu asocierea aceasta intre cuvantul pavilion si o structura de lemn). Trebuie luata doar ca referinta.

post-4075-139829621417_thumb.jpg

post-4075-139829621464_thumb.jpg

Link spre comentariu

Da pentru pozare pe lemn fie se introduce conductorii prin tuburi incombustibile (tub Bergman, sau tub copex) fie se foloseste cablu cu manta metalica, categoric trebuie sa fie atent pe aspectul acesta fiindca o improvizatie se poate solda cu incendierea pavilionului apicol si pagube importante.Evident trebuie dimensionate cablurile corespunzator pentru a nu se incalzi, si evident si protectiile de curent trebuiesc bine alese.Eu as spune ca e bine sa apeleze la un electrician experimentat care sa ii realizeze instalatia fiindca oricate sfaturi bune ar primi aici pe forum nimic nu inlocuieste experienta practica si o legatura slaba sau gresita, o greseala de conceptie sau de intelegere a instalatiei il poate costa scump.

Link spre comentariu

@The Stressmaker - evacuarea gazelor arse trebuie efectuat cat mai in scurt si fara acumulare mare pe "burlan". Exemplul cartofului pe teava de esapament al unei masini .Nu trebuie uitat faptul ca anumiti compusi rezultati din arderea combustibilului sunt mai grei decat aerul. De aici trageti voi concluziile.Tot cablul e mai ok sau in scurt , acolo , barboteaza gazul de esapament prin apa si/sau ceva filtru mult mai eficient decat 20 metri de burlan. Parerea mea. Dar asta e alta discutie .Acum sincer , o chestiune simpla , am adus-o la stadiul de doctorat si o carca de parametrii , tabele , etc , etc. Ar mai trebui sa ii dam omului si formule de calcul .Trebuie sa se hotarasca asupra generatorului si sa aiba in calcul ca un aer conditionat portabil de minim 8000BTU consuma circa 2,7kW. Sa ia in calcul ca la pornire , compresorul aparatului de aer conditionat ia de trei ori curentul nominal si in functie de asta face calcule. Lui i-ar trebui un generator de vreo 5kW ca sa faca fata cerintelor respective.

Link spre comentariu

aygun,,ceva nu-i in regula cu cei 2,7 KW consumul AC-ului ,al meu are 7000 BTU si este de ala care se pune in geam ,model mai vechi , intrun singur volum , si il alimentez cu un ups de 1050 va cu unda sinusoidala pura de la 48 v ,fara nici o problema la pornire .in rest sint de acord cu tine in privinta gazelor de esapament.

Link spre comentariu

http://www.compari.ro/aer-conditionat-mobil-c4178/

 

Vezi aici cam cat consuma primul model.

 

Ai incercat sa vezi cu un cleste Ditz burst-ul de curent la pornire ?

 

O sa ai o mica surpriza, pe bune. Ca merge , este partea a doua. Depinde foarte mult si la ce temperatura il reglezi. Consumul variaza si in functie de asta . Dar numai saracul UPS stie cum duce in carca acel aer conditionat. Pe ce perioada duce ? Ce acumulatori ai ? Ai ventilator pe Radiatoarele Tranzistorilor ? Ai verificat traful sa vezi la ce temperatura ajunge ?

 

Ce UPS este ? Ca la 1050VA ai undeva de 700-800Watti reali debitati .

 

http://www.ideall.ro/magazin/Aer-condit ... odus-29791

 

Cel mai ieftin. Clasa energetica: A, EER 2.67 kW.

Link spre comentariu

aygun,,scuze am incurcat ups-ul cu altul , acum am vazut ce scrie pe spatele lui ,1050w , 1500va max 6,8 A , are ventilator incorporat , nu am verificat temperatura trafului probabil ca are protectie la o anumita temperatura dar nu s-a oprit niciodata , nu am masurat intensitatea cu AC-ul pornit nu am cu ce masura curentul alternativ , in schimb am masurat consumul in gol din baterii este de 0,7A ,nu stiu ce marca este ca nu mai are fatada , de alimentat il alimentez de la 12 baterii de camion 225Ah serie paralel 48v,incarcate de panouri. AC-ul nu merge continuu are termostat reglabil si nu l-am folosit la maxim.M-am uitat la link-uri nu stiu ce sa zic probabil fiind mai puternic motorul , functionarea lui este in perioade mai scurte de timp ,doar ventilatorul merge continuu, energia consumata fiind cam aceeasi. pe al meu scrie 3,3A deci 750w ,si are compresorul cam ca la un congelator.

Link spre comentariu

@verde - imprumuta un cleste Ditz ( cleste ampermetric ) pentru a vedea ce curent absoarbe la pornire. Pui clestele pe cablul de alimentare al AC-ului si pornesti jucaria. Vezi curentul maxim absorbit.Succes!

Link spre comentariu

Imi cer scuze ... Nu am poza cu pavilionul dar promit ca dupa ce iau vacanta (marti) pun .

In schimb am facut o schema in paint :

Posted Image

Pentru exterior am gasit alta solutie : am gasit la piese auto lampa de control (la 12V) de 20W . Aia o pot lasa libera (ne prinsa de perete) si o pot scoate pe geam afara cand am nevoie (mai rar) . Invertorul il voi folosi doar in cazuri de urgenta , pot si renunta la el dar il las ca nu cere de mancare daca nu e pornit. In interior voi ramane tot la ''spoturile'' cu leduri .

Intre rotile din spate am o cutie de scule (1m lungime , 80cm latime , 90 inaltime - cu aproximatie) in care pun toata instalatia (piesele importante, mai putin generatorul care la transport va sta pe hol si AC la fel) .

P.S. Am uitat sa bag si schema la invertor . Pe el il leg la o priza din perete (L) (are circuotul deja facut) si incepe sa incarce bateria .

P.S.S Nu sunt sigur daca intelegeti imaginea asta 3D :)))))))))

Link spre comentariu

Pavilionul dv. seamana a unitate transportabila, la echivalentul pe care l-am gasit in normativ (chiar daca la unii nu le convine ca fac trimitere la normativ, acesta este un reper bun de luat in seama, fiind versiunea oficiala a modului cum trebuie sa arate instalatia). Atasez pagina din normativ care exemplifica instalatia asa cum ar trebui sa arate la 220V.Sa inteleg ca veti merge cu circuite "dublate" 12V si 220V unul langa altul?In acest caz va recomand ca sa folositi o priza cu stecker exterioara pentru cuplarea la generator, din aceea cu garnitura de cauciuc si capac (IP65, cat mai etansa posibil). Se mai poate folosi o "rola" (prelungitor cu tambur) de cablu pentru cuplarea generatorului la pavilion. Asa nu mai este nevoie de acea priza, cablul "rolei" intra direct in pavilion. Asa se obtin acei 20m de cablu. Acum, problema se pune daca generatorul are "iesirea" pe o priza sau pe doua pentru a putea alege cate cabluri si prizele aferente se vor monta in exterior.Atasez o imagine la cum ar arata pavilionul la cum vad eu situatia. Nu am desenat intrerupatoarele pentru ca nu cunosc pozitia usilor. De asemenea nu am desenat pozitia aerului conditionat, nu cunosc asezarea lui. Am expus motivele pentru care prefer majoritatea instalatiei la 12V.Schema este usor de inteles daca se urmareaste culoarea specifica fiecarei sectiuni cu mentiunea ca la incarcator (redresor) am folosit aceeasi culoare pentru ambele trasee (intrare 220V si iesire 12V). Am desenat si posibila cablare a tabloului electric, impartita in doua sectiuni separate, 220V si 12V, si am considerat partea de sus ca "intrare" si partea de jos ca "iesire" (catre consumatori). Becurile le-am reprezentat cu semnul conventional chiar daca se vor folosi leduri. Prizele le-am reprezentat cu o imagine la o priza dubla gen "prelungitor".Ca ultima mentiune, cutia de scule trebuie impartita in doua printr-un perete sigur si etans. O sectiune va adaposti acumulatorul iar cealalta va adaposti aparatura. Ambele sectiuni vor avea gauri de ventilare. Asa, toata instalatia va deveni fixa, doar cablurile catre generator si generatorul vor fi mobile.

post-4075-139829621959_thumb.jpg

post-4075-139829622143_thumb.gif

Link spre comentariu
  • 2 săptămâni mai târziu...
  • 10 luni mai târziu...

Intervin cu o problema .....ma poate ajuta cineva cu o informatie? Am un controller MPPT un WELSE la 24v si cand il masor in sarcina curentul de incarcare al bateriei nu este unul stabil ci prin impulsuri , asa trebuie sa fie? De ce nu este stabil? Multumesc!

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări