The Stressmaker Postat Aprilie 26, 2013 Partajează Postat Aprilie 26, 2013 @cipri3101 : imi cer scuze daca postarile mele sunt prea lungi si poate din aceasta cauza sunt mai greu de inteles. Va rog sa recititi postarile mele si sa incercati sa le intelegeti (cand folosesc expresia "@ nume membru/user" inseamna ca ma adresez direct acelui membru/user). Eu v-am expus problema din punctul de vedere al unui electrician si v-am desenat o schema usor de inteles si fara a avea cunostinte avansate de electrica. Descrierea schemei am facut-o pe componente incercand sa explic rolul fiecarei componente. Nu-mi plac schemele colorate dar daca se cere pot face acest lucru daca persoana care cere intelege mai usor asa.Instalatia dv are cateva probleme daca ar fi alimentata la 220V si de aceea am incercat sa transfer majoritatea consumatorilor pe 12V, tensiunea de lucru a acumulatorului. Daca doriti sa va construiti instalatia ca la 220V (o expresie care se refera la instalatii electrice legate la retea, gen locuinta, bloc sau casa) nu va opreste nimeni dar trebuie sa va ganditi bine care sunt riscurile folosirii acesteia.Existenta acelui invertor este doar pentru faptul ca nu sunteti decis cum va arata instalatia si ati mentionat ca veti folosi si alte aparate, posibil alimentate la 220V fara optiune de 12V. Se poate elimina daca nu exista asemenea aparate.Un sfat. Cand alcatuiti o instalatie electrica mai intai aflati ce consumatori vor fi, pozitia lor si modul de alimentare. Apoi va decideti, in functie de puterea totala a acestora ce grup electrogen veti alege. Acestea sunt calcule pe hartie care nu necesita cumpararea componentelor. Apoi, in functie de aceste informatii se aleg traseele, tipul de alimentare, sectiunea conductorului, monofilar (rigid) sau multifilar (flexibil) dupa preferinte sau dupa usurinta pozarii (asezarea pe perete a circuitului). De abia apoi incepeti sa cautati componentele dupa pret si sa le cumparati, incepand sa asamblati instalatia pe masura ce vin componentele.Pana la urma este decizia dv. la modul cum realizati instalatia.@unGuru: cred ca aveti ceva cu mine daca comentati la o schema asa de simpla. Unde vedeti ceva electronic in schema desenata de mine (este singura recenta)? Analizati-o din punct de vedere electric sau logic sau cum vreti si comentati la subiect. Expresiile acestea malitioase nu cred ca va caracterizeaza si consider ca a fost o "scapare". Ca nu vreti sa mai postati este decizia dv. personala si nu ne afecteaza in nici un fel. Link spre comentariu
aygun Postat Aprilie 26, 2013 Partajează Postat Aprilie 26, 2013 @cipri3101 - personal am incercat sa vad schema asa cum as face-o eu intr-un loc izolat asa cum il ai tu. Fara 1001 sigurante , nu stiu cate protectii . O siguranta diferentiala si dou asigurante , una pe prize si una pe iluminat iti ajunge . Instalatia de 12V o poti utiliza in caz de urgenta . In loc de invertor poti lua un UPS pentru centrale termice si cuplezi acumulatorul cel mai mare suportat de acestea. Un ups ptr centrale termice ajunge in jur de 630ron . Astfel rezolvi problema redresorului deoarece acumulatorul se va incarca prin UPS si totodata UPS-ul il vei alimenta din prizele deja protejate prin legare la pamant deci ai avea legatura la pamant si a acestuia . Ca idee , iti mai prezint o schema cu protectie diferentiala foarte simplificata , iar datorita faptului ca ai NUL-ul simulat va functiona si la tine . Repet , vei fi singur in camp , nu stii ce se poate intampla . Trebuie sa iei in calcul si neprevazutul. Ca in toate cazurile , am mai zis-o " paza buna trece primejdia rea !" Nu te juca cu viata ta sau a altora . Link spre comentariu
cipri3101 Postat Aprilie 26, 2013 Autor Partajează Postat Aprilie 26, 2013 @cipri3101 : imi cer scuze daca postarile mele sunt prea lungi si poate din aceasta cauza sunt mai greu de inteles. Va rog sa recititi postarile mele si sa incercati sa le intelegeti (cand folosesc expresia "@ nume membru/user" inseamna ca ma adresez direct acelui membru/user). Eu v-am expus problema din punctul de vedere al unui electrician si v-am desenat o schema usor de inteles si fara a avea cunostinte avansate de electrica. Descrierea schemei am facut-o pe componente incercand sa explic rolul fiecarei componente. Nu-mi plac schemele colorate dar daca se cere pot face acest lucru daca persoana care cere intelege mai usor asa.Instalatia dv are cateva probleme daca ar fi alimentata la 220V si de aceea am incercat sa transfer majoritatea consumatorilor pe 12V, tensiunea de lucru a acumulatorului. Daca doriti sa va construiti instalatia ca la 220V (o expresie care se refera la instalatii electrice legate la retea, gen locuinta, bloc sau casa) nu va opreste nimeni dar trebuie sa va ganditi bine care sunt riscurile folosirii acesteia.Existenta acelui invertor este doar pentru faptul ca nu sunteti decis cum va arata instalatia si ati mentionat ca veti folosi si alte aparate, posibil alimentate la 220V fara optiune de 12V. Se poate elimina daca nu exista asemenea aparate.Un sfat. Cand alcatuiti o instalatie electrica mai intai aflati ce consumatori vor fi, pozitia lor si modul de alimentare. Apoi va decideti, in functie de puterea totala a acestora ce grup electrogen veti alege. Acestea sunt calcule pe hartie care nu necesita cumpararea componentelor. Apoi, in functie de aceste informatii se aleg traseele, tipul de alimentare, sectiunea conductorului, monofilar (rigid) sau multifilar (flexibil) dupa preferinte sau dupa usurinta pozarii (asezarea pe perete a circuitului). De abia apoi incepeti sa cautati componentele dupa pret si sa le cumparati, incepand sa asamblati instalatia pe masura ce vin componentele.Pana la urma este decizia dv. la modul cum realizati instalatia.@unGuru: cred ca aveti ceva cu mine daca comentati la o schema asa de simpla. Unde vedeti ceva electronic in schema desenata de mine (este singura recenta)? Analizati-o din punct de vedere electric sau logic sau cum vreti si comentati la subiect. Expresiile acestea malitioase nu cred ca va caracterizeaza si consider ca a fost o "scapare". Ca nu vreti sa mai postati este decizia dv. personala si nu ne afecteaza in nici un fel.Am inteles schema dumneavoastra , am zis ca ceva de genul fac si eu , doar ca din generator nu pot aduce 4 cabluti (la 20m) pentru ca e scump. Asa aduc 1 pe care il trec prin sigruante (diferentiala si simpla) si il fixez pe perete cu 3-4 prize AG (aplicate) in care bag (pe rand) cele de putere mare (AC , compresor , etc) . Daca tot sunt acolo bag in ele si pe cele mici (telefon , radio ,etc) . Partea grea e atunci cand generatorul e oprit . Atunci am 2 solutii : 12V (cu mufa de bricheta) sau 220V (in aceleasi prize AG , doar ca mutat comutatorul ca sa vina curentul baterie->invertor->comutator->prize . Pe cele de 12V le folosesc cat mai mult (radio , telefon etc.) iar cele prin invertor doar in caz ''de urgenta'' sau daca nu gasesc iluminat pentru exterior (mai puternic dar care da consume putin) . Exact la fel ati facut si dumneavoastra schema . Ce vreau sa va mai intreb , e cum se calculeaza sigurantele de 12V in functie de consumatori (in functie de W) .Am vazut la iluminat ca ati pus la 100W o siguranta de 10A (mi se pare muuuuuult mai mare) si la 60W siguranta de 4A (iar mi se pare mult)Parca a mai zis cineva dar nu prea am inteles . vreau exact o formula . Link spre comentariu
Vizitator andreimihai3 Postat Aprilie 26, 2013 Partajează Postat Aprilie 26, 2013 @cipri3101, lasa Praktikeru, cine-si ia de acolo numai practic nu e, au preturi de si de 4-5 ori mai mari decat in bazar, la aceeasi calitate (nu te gandi ca o aplica la 130lei de la ei sau din Baumax are tabla de 0.7 iar in bazar doar de 0.3, sau ca duliile tin becuri de 100, iar cele din bazar doar 40-60W.) Recomand spoturi gen http://www.led-vtac.ro/www-led-vtac-ro/ ... poturi-LED sunt si pe 12V, cu 2-3 faci ceva lumina. La partea de 12V vezi ca sunt mai multe tipuri de mufa bricheta mama, unele tin cel mult 8A. Pentru 8A iti trebuie mufa tata din ebonita, cu + -ul direct pe borna presat prin arc http://www.cablu-conectica.ro/accesorii ... jfjp182qm1, nu cu arcul inseriat cu siguranta de 8-10A, curent la care arcurile se contracta, eventual topesc putin si din mufa http://www.cablu-conectica.ro/accesorii ... jfjp182qm1. Mufele din tabla care se fixeaza prin infiletare tin peste 20A http://www.pieseautocamioane.ro/9376-th ... 12-24v.jpg daca si cablurile sunt pe masura-trebuie cositorite, nu fixate cu papuci. http://postimg.org/image/9cmmiv5jd/ se gasesc pe la 30lei, pui cabluri de 2.5mm2 si siguranta aferenta. Link spre comentariu
cipri3101 Postat Aprilie 26, 2013 Autor Partajează Postat Aprilie 26, 2013 @cipri3101, lasa Praktikeru, cine-si ia de acolo numai practic nu e, au preturi de si de 4-5 ori mai mari decat in bazar, la aceeasi calitate (nu te gandi ca o aplica la 130lei de la ei sau din Baumax are tabla de 0.7 iar in bazar doar de 0.3, sau ca duliile tin becuri de 100, iar cele din bazar doar 40-60W.) Recomand spoturi gen http://www.led-vtac.ro/www-led-vtac-ro/ ... poturi-LED sunt si pe 12V, cu 2-3 faci ceva lumina. La partea de 12V vezi ca sunt mai multe tipuri de mufa bricheta mama, unele tin cel mult 8A. Pentru 8A iti trebuie mufa tata din ebonita, cu + -ul direct pe borna presat prin arc http://www.cablu-conectica.ro/accesorii ... jfjp182qm1, nu cu arcul inseriat cu siguranta de 8-10A, curent la care arcurile se contracta, eventual topesc putin si din mufa http://www.cablu-conectica.ro/accesorii ... jfjp182qm1. Mufele din tabla care se fixeaza prin infiletare tin peste 20A http://www.pieseautocamioane.ro/9376-th ... 12-24v.jpg daca si cablurile sunt pe masura-trebuie cositorite, nu fixate cu papuci. http://postimg.org/image/9cmmiv5jd/ se gasesc pe la 30lei, pui cabluri de 2.5mm2 si siguranta aferenta.Asa este , de cei din bazar stiam , ma duc la magazinele mai mari pentru a ma informa . De cumparat cumpar din bazar (cabluri , corpuri de iluminat) , invertorul de pe ocazii.ro , bateria de la piese auto ,tabloul , sigurantele si senzorii de miscare de la dedeman (mai ieftin ca la practiker) . Cu mufa de brichera , nu cred ca sunt probleme daca iau din alea din plastic (am vazut pe la 4 lei - parca) pentru ca bag doar un telefon mobil sau un radio (deci nu bag invertorul sau alte aparate mari in mufa aia) Link spre comentariu
eugeniusro Postat Aprilie 26, 2013 Partajează Postat Aprilie 26, 2013 cauta si on-line pe http://www.google.ro/#hl=ro&gs_rn=11&gs_ri=psy-ab&cp=3&gs_id=2c&xhr=t&q=mivarom&es_nrs=true&pf=p&output=search&sclient=psy-ab&oq=miv&gs_l=&pbx=1&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv.45645796,d.ZWU&fp=1a6f0de67abc4751&biw=1366&bih=675 si pe http://www.tehnoelectric.ro au preturi bune, am o intrebare, cum se comporta albinele in prezenta generatorului, gazele emanate nu le deranjeaza? In principiu chestia cu fumul la albine este ca ele cand simt fumul se pregatesc de fuga (roit) si inceteaza activitatea si se hranesc cu miere din faguri pentru a avea rezerve pana la stabilirea unui nou stup, din acest motiv nu inteapa, albinele cand sunt in roi nu inteapa, si din acest motif apicultori le dau putin fum cand umbla la stup. Problema este ca daca simt permanent un miros de fum (esapament) de la generator le poate da peste cap activitatea, si asta inseamna scadere de productie. Link spre comentariu
aygun Postat Aprilie 26, 2013 Partajează Postat Aprilie 26, 2013 In schema lui @The Stressmaker se strecurase o greseala la lampile fluorescente .Mi-am permis sa fac cateva corecturi si postez fisierul ca atasament.Multumesc ! Link spre comentariu
cipri3101 Postat Aprilie 26, 2013 Autor Partajează Postat Aprilie 26, 2013 cauta si on-line pe http://www.google.ro/#hl=ro&gs_rn=11&gs_ri=psy-ab&cp=3&gs_id=2c&xhr=t&q=un%20magazin%20online&es_nrs=true&pf=p&output=search&sclient=psy-ab&oq=miv&gs_l=&pbx=1&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv.45645796,d.ZWU&fp=1a6f0de67abc4751&biw=1366&bih=675 si pe http://www.tehnoelectric.ro au preturi bune, am o intrebare, cum se comporta albinele in prezenta generatorului, gazele emanate nu le deranjeaza? In principiu chestia cu fumul la albine este ca ele cand simt fumul se pregatesc de fuga (roit) si inceteaza activitatea si se hranesc cu miere din faguri pentru a avea rezerve pana la stabilirea unui nou stup, din acest motiv nu inteapa, albinele cand sunt in roi nu inteapa, si din acest motif apicultori le dau putin fum cand umbla la stup.Problema este ca daca simt permanent un miros de fum (esapament) de la generator le poate da peste cap activitatea, si asta inseamna scadere de productie.Am mai zis ... mi-am asumat ''riscul'' asta , va fi la 20m de stupi si sper sa nu le deranjez prea mult . Si mai ales nu e locomotiva cu carbuni sa faca un nor de fum ... Link spre comentariu
aygun Postat Aprilie 26, 2013 Partajează Postat Aprilie 26, 2013 @cipri3101 - eu din cate stiu fumul calmeaza albinele , le anesteziaza nitel dar fumul produs constant de motorina si / sau benzina nu poate dauna stupului ?Eu stiu ca se afuma cu mangan sau pipirig de papura , putregai de salcie , scoarta de stejar , bureti ce cresc pe fag , putregaiul de fag , putregaiul de salcie , materiale care contin bumbac , ace de pin uscate , coceanul de la stulete , iasca de salcie , fag, paltin . Pentru anesteziere se foloseste eterul, protoxidul de azot, basica porcului, nitratul de amoniu, azotatul de amoniu, valeriana, cloroformul, bioxidul de carbon etc, etc.Fumul generat de motorina si de benzina este destul de toxic . Si supuse unui regim de 7 sau 8 ore constante de functionare e destul de nasol. Sa nu care cumva sa omori colonia fara sa vrei .Am si eu langa mine un nene de la SMURD care se ocupa de stupi si foloseste doar acumulatori , panouri solare , si o mica eoliana . In camp e mai tot timpul vant .Iluminat numai cu LED-uri , iar restul de accesorii doar la nevoie . Impachetate corespunzator la transport nu a spart nimic la transport. Link spre comentariu
The Stressmaker Postat Aprilie 26, 2013 Partajează Postat Aprilie 26, 2013 Raspunsul fiind mai lung, rog sa aveti rabdare, sa cititi si sa intelegeti ce am scris pana la capat.Schema mea nu are absolut nici o greseala daca tineti cont de acel text de sub generator. Am ales varianta cu majoritatea consumatorilor la 12V din multe motive la care unele devin evidente raspunzand la intrebarile urmatoare.Am conceput aceasta schema in ideea de a avea disponibil oricand iluminat si utilitati indiferent de starea de functionare a generatorului.Pentru cei care vor neaparat 220V in instalatie am cateva intrebari:1. Cum se asigura iluminatul in lipsa functionarii generatorului?2. Ce efect are campul electromagnetic dat de curentul alternativ asupra albinelor?3. Este necesara aplicarea notiunilor de electrosecuritate a instalatiei la alimentarea cu 12V? Dar la alimentarea cu 220V?4. Se pot folosi la 12V orice fel de conductori sau cabluri (chiar si cei de la difuzoare auto) tinand cont ca nu este necesara o izolatie asa de buna ca la 220V?5. Daca generatorul prezinta o avarie sau se opreste din functionare (supraincalziere, etc) cum se asigura iluminarea sau o operatiune de urgenta gen reparatia generatorului, daca lampile sunt alimentate la 220V?6. La supradimensionarea sigurantelor, chiar si avand diferential, se poate ca instalatia alimentata la 220V sa dea foc la pavilion?7. Ce efect are vibratia motogeneratorului asupra albinelor?Si ar mai fi mai multe dar aceste intrebari imi vin acum in minte.Ca sa raspund d-lui cipri3101 referitor la calculul puterii, este simplu. Puterea este egala cu tensiunea ori intensitatea (P=UxI). Asta inseamna ca un bec de 100W alimentat de la 220V va consuma 0,45A sau 450mA iar un bec cu aceeasi putere, 100W, alimentat de la 12V va avea un amperaj de 20 de ori mai mare adica 8,33A. Faptul ca are amperajul mai mare nu inseamna si consum mai mare pentru ca si tensiunea este de 20 de ori mai mica asa ca puterea este aceeasi, tot 100W se consuma daca se alimenteaza la 220V cu 0,45A sau la 12V cu 8,33A. Aceasta este diferenta intre instalatia la 220V si cea la 12V. Acum intelegeti de ce se folosesc sigurante de valori mari (si sectiuni mari la conductor) in domeniul auto? (tensiunea fiind mai mica este necesar ca pentru aceeasi putere sa creasca amperajul).Referitor la problema cablului intre grupul electrogen si priza de alimentare la 220V aveti mai multe optiuni in functie de puterea generatorului. Pe scurt, daca generatorul este de 2kW, monofazic, puteti folosi la acei 20m un cablu de 2x2,5mm^2 sau 3x2,5mm^2 adus pana la o "tripla" (exista "triple" fara cablu cu stecher la care puteti adauga dv. acel cablu de 20m foarte simplu formand un prelungitor de 20m).Daca generatorul este mai mare de 3,5kW (puterea maxima la acele "triple") atunci este necesar ca sa folositi un tablou cu sigurante si un cablu de 20m de sectiune mare 4mm^2 sau 6mm^2 (in functie de puterea generatorului) si din care sa faceti distributia la prize (maximum 2kW pe priza). Aici problema se complica cumva pentru ca generatoarele cu putere mare si care au mai multe prize pe panou au puterea totala impartita egal pe acele prize (sunt legate pe faze diferite in generator, cineva care repara aceste modele va poate explica mai bine cum) deci nu puteti extrage 5kW pe o singura priza. Asta inseamna ca sunteti limitat la 2kW pe priza. Aceasta situatie duce la doua solutii. Prima este ca sa "adunati" puterile folosind steckere legate in paralel la cablul acela gros, in cel mai fericit caz, cand generatorul este monofazic in interior. Daca generatorul este trifazic in interior atunci este neaparat necesar sa folositi atatea cabluri cate prize exista pe panoul generatorului si pe care le veti aduce in tabloul de 220V. Aici unul din cabluri va alimenta direct aerul conditionat si cel de a-l doilea cablu va alimenta restul consumatorilor la 220V. Daca doriti pot modifica schema ca sa arate ceea ce am scris pana acum. Doar sa mentionati acest lucru.O idee pentru functionarea generatorului este ca, daca distanta intre el si stup se poate reduce mult fara ca vibratiile si zgomotul sa afecteze albinele (sursa de bani de fapt) se poate face urmatoarea imbunatatire. Se foloseste un tub flexibil de aluminiu care va fi montat in fata esapamentului generatorului si care va avea o lungime mare. Asa gazele de esapament vor fi indepartate fara ca sa fie necesara indepartarea generatorului. La capatul de iesire al gazelor (cu 20 sau 30m mai indepartat de stup si de generator) se ridica vertical tubul se pune "palarie" ca la horn, se leaga de un tarus si se infige in pamant. Asa, este ca si cum ati fi montat grupul electrogen in locul unde ati infipt tarusul dar economisiti la cablul necesar pentru aceasta. Urmatorul lucru ar fi o "cutie" antifonata pentru grup, din osb cu vata de sticla (nu polistiren ca nu rezista) si cu fante de racire sau un ventilator care sa impinga aer proaspat in cutie, gazele de esapament iesind odata cu aerul cald. Este necesar sa asigurati o ventilatie foarte buna a grupului pentru ca altfel va lucra la temperatura mare si se va defecta foarte repede.Ca o ultima rugaminte incercati sa va hotarati asupra generatorului mai intai pentru ca in functie de acesta se calculeaza si restul instalatiei de 220V. Incercati sa aflati cat mai multe detalii despre constructia electrica a acestuia, in special daca este monofazic sau trifazic in interior, daca este necesara sau nu echilibrarea consumurilor pe cele doua sau mai multe prize (la grupul electrogen mare), modul de pornire si posibilitatea de pornire de la distanta (cele cu sfoara sunt mai ieftine dar au pornirea mai complicata si se folosesc la puteri mici, restul sunt cu demaror) si nu in ultimul rand timpul de functionare neintrerupta pana se opresc automat. Avand aceste detalii puteti incepe alcatuirea schemei. Link spre comentariu
aygun Postat Aprilie 26, 2013 Partajează Postat Aprilie 26, 2013 @The Stressmaker - cu scuzele de rigoare dar iarasi ai gresit schema.Ce cauta lampile fluorescente pe circuitul de 12V ?Lampile alea merg pe 220V C.A. nu a specificat nicaieri ca va folosi convertizoare pentru lampile fluorescente . iarasi se omite conectarea la pamant si siguranta diferentiala . Nu ne jucam cu vietile amenilor . Omul ala e la mama naibii in camp . Nu stii ce conditii poate intampina astfel incat sa se lase cu ... nici nu vreau sa ma gandesc .Ieri am vb cu echipa de electricieni care ne-au tras instalatia electrica la casa si i-am intrebat si pe ei daca e necesara legare la pamnt a unui generator cu motor termic. Mi-au aratat generatorul lor de 5kw ( nu mai stiu marca ) , care avea pe sasiu surub cu insemnul legaturii la pamant .Repet , nu ne jucam cu vietile oamenilor aici . Indiferent daca , curenteaza doar daca bagi ambele degete in priza. Link spre comentariu
aygun Postat Aprilie 26, 2013 Partajează Postat Aprilie 26, 2013 5. Daca generatorul prezinta o avarie sau se opreste din functionare (supraincalziere, etc) cum se asigura iluminarea sau o operatiune de urgenta gen reparatia generatorului, daca lampile sunt alimentate la 220V?Un releu ? Nu e suficient sau un banal comutator cu doua pozitii 1 - 0 - 2 ?Sunt comutatoare cu came de peste 20A . Trece manual pe invertor . Costa 22 ron unul ! Un contactor cu bobinaj la 220V si cu doua pozitii , atat normal inchis cat si normal deschis ? Link spre comentariu
The Stressmaker Postat Aprilie 26, 2013 Partajează Postat Aprilie 26, 2013 Presupunand ca se foloseste invertorul (care are consum propriu si un anume randament) nu trebuie facuta separarea intre circuitele lampilor si a celui de aer conditionat adaugand alte componente? Prea multe complicatii...De unde se deduce ca se vor folosi lampi alimentate la 220V? Este o instalatie pentru un pavilion nelegata la reteaua electrica de 220V (mai nou 230V) si nu e obligat sa respecte cerintele acestei retele alimentate la 220V. Asta inseamna ca poate cumpara becuri cu led (spoturi) din comert sau becuri economice alimentate la 12V cam la acelasi pret cu echivalentele la 220V. Si mai inseamna ca poate folosi cabluri mai ieftine cu izolatia proiectata pentru 12V fara riscul de a se electrocuta.Propun urmatorul lucru: ii facem o invitatie domnului arcadius de a raspunde la aceste intrebari, acesta fiind o user care a realizat singur o instalatie off-grid si care cunoaste subtilitatile acestei instalatii.O intrebare esentiala: la o instalatie pe 12V este necesara siguranta automata diferentiala? De ce da sau de ce nu? Argumentati raspunsul, va rog.Readuc aminte, in caz ca s-a uitat. Generatorul va functiona ziua timp de 7 ore odata cu aerul conditionat. Asta inseamna ca restul orelor generatorul va fi oprit, inclusiv noaptea. Acesta este un argument puternic in favoarea folosirii iluminatului alimentat la 12V.PS: am "220V" in casa cand imi permit. Cand nu-mi permit atunci ma adaptez la alte surse de energie. De abia atunci, cand "curentul nu vine pe cablu de la stalp" incep sa inteleg valoarea cuvantului randament si ce legatura are cu litrii de combustibil pe care ii consuma generatorul. Repet, eu incerc sa elimin acel invertor din schema aceea (doar pentru a castiga 30% la randament) pentru ca orice componenta in plus aduce cu sine partea lui de probleme.Sper ca nu am deranjat pe nimeni cu cele scrise. Link spre comentariu
cipri3101 Postat Aprilie 27, 2013 Autor Partajează Postat Aprilie 27, 2013 @cipri3101 - eu din cate stiu fumul calmeaza albinele , le anesteziaza nitel dar fumul produs constant de motorina si / sau benzina nu poate dauna stupului ?Eu stiu ca se afuma cu mangan sau pipirig de papura , putregai de salcie , scoarta de stejar , bureti ce cresc pe fag , putregaiul de fag , putregaiul de salcie , materiale care contin bumbac , ace de pin uscate , coceanul de la stulete , iasca de salcie , fag, paltin . Pentru anesteziere se foloseste eterul, protoxidul de azot, basica porcului, nitratul de amoniu, azotatul de amoniu, valeriana, cloroformul, bioxidul de carbon etc, etc.Fumul generat de motorina si de benzina este destul de toxic . Si supuse unui regim de 7 sau 8 ore constante de functionare e destul de nasol. Sa nu care cumva sa omori colonia fara sa vrei .Am si eu langa mine un nene de la SMURD care se ocupa de stupi si foloseste doar acumulatori , panouri solare , si o mica eoliana . In camp e mai tot timpul vant .Iluminat numai cu LED-uri , iar restul de accesorii doar la nevoie . Impachetate corespunzator la transport nu a spart nimic la transport.Gresit .... Albinele au ''mostenit'' de la stramosii lor un instinct : cand ardea o padure (simteau miros de fum) , ele se pregateau sa plece in alta parte , pentru a nu murii arse , asa ca se aseaza toate pe rame (cu miere) si incep sa manance (sa-si umple gusa) pentru a avea provizii pentru 2-3 zile (ca in cazul roirii) . In schimb fumul mai mult le agita (pe rame se misca foarte repede , dezordonat) . Am zis ca generatorul va fi la 20 m de primul stup . Gandeste-te la cat fum poate produce un generator in aer liber , la 20 m ..... Deloc .Daca nu iti mai dau un exemplu : Un pavilion poate fi lasat la 5 m de un drum (minimul prevazut de lege) . Daca eu il duc langa un drum judetean si nu folosesc generatorul , nu e acelasi lucru ??? Asa il duc in camp (aer curat) si ii dau fum de generator . Legat de panouri/eoliana am mai zis .... nu e vorba de transport . Ele (panourile) sunt prinse in 4 suruburi (nu sunt greu de montat/demontat) dar am mai zis ca eu am scoala , nu pot veni etc. si alea trebuiesc montate pe acoperis (sau jos) . Acolo nu poate monta o singura persoana , iar daca le lasa acolo mereu (in timpul transportului) se pot sparge de la crengi , copaci etc. Link spre comentariu
cipri3101 Postat Aprilie 27, 2013 Autor Partajează Postat Aprilie 27, 2013 Raspunsul fiind mai lung, rog sa aveti rabdare, sa cititi si sa intelegeti ce am scris pana la capat.Schema mea nu are absolut nici o greseala daca tineti cont de acel text de sub generator. Am ales varianta cu majoritatea consumatorilor la 12V din multe motive la care unele devin evidente raspunzand la intrebarile urmatoare.Am conceput aceasta schema in ideea de a avea disponibil oricand iluminat si utilitati indiferent de starea de functionare a generatorului.Pentru cei care vor neaparat 220V in instalatie am cateva intrebari:1. Cum se asigura iluminatul in lipsa functionarii generatorului?2. Ce efect are campul electromagnetic dat de curentul alternativ asupra albinelor?3. Este necesara aplicarea notiunilor de electrosecuritate a instalatiei la alimentarea cu 12V? Dar la alimentarea cu 220V?4. Se pot folosi la 12V orice fel de conductori sau cabluri (chiar si cei de la difuzoare auto) tinand cont ca nu este necesara o izolatie asa de buna ca la 220V?5. Daca generatorul prezinta o avarie sau se opreste din functionare (supraincalziere, etc) cum se asigura iluminarea sau o operatiune de urgenta gen reparatia generatorului, daca lampile sunt alimentate la 220V?6. La supradimensionarea sigurantelor, chiar si avand diferential, se poate ca instalatia alimentata la 220V sa dea foc la pavilion?7. Ce efect are vibratia motogeneratorului asupra albinelor?Si ar mai fi mai multe dar aceste intrebari imi vin acum in minte.Ca sa raspund d-lui cipri3101 referitor la calculul puterii, este simplu. Puterea este egala cu tensiunea ori intensitatea (P=UxI). Asta inseamna ca un bec de 100W alimentat de la 220V va consuma 0,45A sau 450mA iar un bec cu aceeasi putere, 100W, alimentat de la 12V va avea un amperaj de 20 de ori mai mare adica 8,33A. Faptul ca are amperajul mai mare nu inseamna si consum mai mare pentru ca si tensiunea este de 20 de ori mai mica asa ca puterea este aceeasi, tot 100W se consuma daca se alimenteaza la 220V cu 0,45A sau la 12V cu 8,33A. Aceasta este diferenta intre instalatia la 220V si cea la 12V. Acum intelegeti de ce se folosesc sigurante de valori mari (si sectiuni mari la conductor) in domeniul auto? (tensiunea fiind mai mica este necesar ca pentru aceeasi putere sa creasca amperajul).Referitor la problema cablului intre grupul electrogen si priza de alimentare la 220V aveti mai multe optiuni in functie de puterea generatorului. Pe scurt, daca generatorul este de 2kW, monofazic, puteti folosi la acei 20m un cablu de 2x2,5mm^2 sau 3x2,5mm^2 adus pana la o "tripla" (exista "triple" fara cablu cu stecher la care puteti adauga dv. acel cablu de 20m foarte simplu formand un prelungitor de 20m).Daca generatorul este mai mare de 3,5kW (puterea maxima la acele "triple") atunci este necesar ca sa folositi un tablou cu sigurante si un cablu de 20m de sectiune mare 4mm^2 sau 6mm^2 (in functie de puterea generatorului) si din care sa faceti distributia la prize (maximum 2kW pe priza). Aici problema se complica cumva pentru ca generatoarele cu putere mare si care au mai multe prize pe panou au puterea totala impartita egal pe acele prize (sunt legate pe faze diferite in generator, cineva care repara aceste modele va poate explica mai bine cum) deci nu puteti extrage 5kW pe o singura priza. Asta inseamna ca sunteti limitat la 2kW pe priza. Aceasta situatie duce la doua solutii. Prima este ca sa "adunati" puterile folosind steckere legate in paralel la cablul acela gros, in cel mai fericit caz, cand generatorul este monofazic in interior. Daca generatorul este trifazic in interior atunci este neaparat necesar sa folositi atatea cabluri cate prize exista pe panoul generatorului si pe care le veti aduce in tabloul de 220V. Aici unul din cabluri va alimenta direct aerul conditionat si cel de a-l doilea cablu va alimenta restul consumatorilor la 220V. Daca doriti pot modifica schema ca sa arate ceea ce am scris pana acum. Doar sa mentionati acest lucru.O idee pentru functionarea generatorului este ca, daca distanta intre el si stup se poate reduce mult fara ca vibratiile si zgomotul sa afecteze albinele (sursa de bani de fapt) se poate face urmatoarea imbunatatire. Se foloseste un tub flexibil de aluminiu care va fi montat in fata esapamentului generatorului si care va avea o lungime mare. Asa gazele de esapament vor fi indepartate fara ca sa fie necesara indepartarea generatorului. La capatul de iesire al gazelor (cu 20 sau 30m mai indepartat de stup si de generator) se ridica vertical tubul se pune "palarie" ca la horn, se leaga de un tarus si se infige in pamant. Asa, este ca si cum ati fi montat grupul electrogen in locul unde ati infipt tarusul dar economisiti la cablul necesar pentru aceasta. Urmatorul lucru ar fi o "cutie" antifonata pentru grup, din osb cu vata de sticla (nu polistiren ca nu rezista) si cu fante de racire sau un ventilator care sa impinga aer proaspat in cutie, gazele de esapament iesind odata cu aerul cald. Este necesar sa asigurati o ventilatie foarte buna a grupului pentru ca altfel va lucra la temperatura mare si se va defecta foarte repede.Ca o ultima rugaminte incercati sa va hotarati asupra generatorului mai intai pentru ca in functie de acesta se calculeaza si restul instalatiei de 220V. Incercati sa aflati cat mai multe detalii despre constructia electrica a acestuia, in special daca este monofazic sau trifazic in interior, daca este necesara sau nu echilibrarea consumurilor pe cele doua sau mai multe prize (la grupul electrogen mare), modul de pornire si posibilitatea de pornire de la distanta (cele cu sfoara sunt mai ieftine dar au pornirea mai complicata si se folosesc la puteri mici, restul sunt cu demaror) si nu in ultimul rand timpul de functionare neintrerupta pana se opresc automat. Avand aceste detalii puteti incepe alcatuirea schemei.Am inteles ...Dupa parerea mea nu cred ca e nevoie de antifonarea generatorului si montarea ''hornului'' , cred ca mai bine il las mai departe (20 m) si rezolv ambele probleme . In legatura cu generatorul , nu stiu de care iau . Am zis ca peste 2 kW , cu 1 sau 2 pruze , pornire la sfoara , oprire la 1-2 ore (cu pauza de 30 min) pentru a-l putea folosi 7-8 ore pe zi .Cu 12V am inteles , ma axez pe 12V , cabluri groase (2 fire , 1,5/2,5mm sectiune) , sigurante mari . Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum