Vizitator irimiadan Postat Mai 8, 2013 Partajează Postat Mai 8, 2013 Sa inteleg ca un nul de lucru care nu este trecut prin nici o siguranta de la coloana de distributie principala (la punctul de masura de pe palier) poate actiona foarte bine ca si protectie ?Lucru logic de altfel. Ma ajuta un cablu dimensionat o idee mai mult decat cablul actual in vederea coborarii rezistentei ? (de ex 4 mmp sau 6mmp) ? Pot schimba conductorii de aluminiu de la cutia electrica de pe casa scarii pana in tablou cu cabluri de cupru ? Link spre comentariu
Vizitator claub79 Postat Mai 9, 2013 Partajează Postat Mai 9, 2013 Nulul de lucru si cel de protectie merg impreuna in retea (PEN) pana la grupul de masura unde se despart in nul de lucru (N), trecut prin siguranta si nul de protectie (PE) legat la bara de nul din grupul de masura - asta in caz monofazat; la trifazat se poate continua cu PEN in cazul in care in grupul de masura nu exista protectie diferentiala.(la noi in zona nu se monteaza protectie diferentiala in grupurile de masura trifazate, in zona Oradea am vazut ca sunt montate - se pare ca depinde de furnizor). Un cablu de 3 x 6 mmp de Cu este arhisuficient pentru cei 6.4 kW (32A) (asta e maximul pe monofazat care se acorda la noi in zona). In mod normal tot ce este dupa contor este considerata instalatie interioara si se poate executa de un electrician autorizat (coloana dintre grupul de masura si tabloul din casa); acuma daca trebuie resigilat grupul de masura ca urmare a interventiei - asta trebuie vazut la furnizor sa la o firma autorizata si agreata de furnizor. Link spre comentariu
Vizitator irimiadan Postat Mai 17, 2013 Partajează Postat Mai 17, 2013 Am terminat cu trasul cablurilor. Acum ... ce MCB recomandati ? Eu ma gandeam asa Generala C 32 4,5kA (generala)Diferentiala Magneto termica 16A 30mA (masina de spalat)Diferentiala 40A 30mA (pt restul prizelor)- 4 x C16 4,5kA (bucatarie, camera mare, camera mica, balcon - aerconitionat)C10 4,5kA (becuri)C25 4,5kA (cuptor electric)Ma gandeam sa le iau pe toate P+N Generala sa fie altfel decat P+N ? Link spre comentariu
H Robert Postat Mai 18, 2013 Partajează Postat Mai 18, 2013 Cum adica sa pui generala de 32A si diferentiala de 40A pt circuitul de prize? Intreruptorul general trebuie sa aiba cea mai mare valoare, nu poti pune pt cirucitele de priza una singura de 40A ce faci atunci cand va exista o suprasarcina pe o priza sau un scurtcircuit? Oricum o sa declanseze generala in cazul acesta, intreruptorul general trebuie sa declanseze ultimul.Pune siguranta pe fiecare circuit de priza daca vrei poti sa pui diferentiale,dar sa nu pui una mare pe toate prizele. Link spre comentariu
Dr.L Postat Mai 18, 2013 Partajează Postat Mai 18, 2013 Generala sa fie 2P! Ca sa pui si protectie la supratensiune cu 3 varistori (cate unul intre faza, nul si impamantare).Iluminatul mai bine il imparti in 2 circuite (sa nu-ti bagi degetele in ochi daca sare siguranta): 2x 6APt prize pare un pic excesiv 4x 16A:AC 16AIar in camere si bucatarie ar cam merge fara probleme 10A. Gandeste-te ca la 10A ai 2kW utili.In caz ca vrei sa sudezi, cred ca poti folosi fara probleme priza de la masina de spalat sau de la AC.Acum, sigurantele trebuie doar sa protejeze cablurile, asa ca la fire de 2,5mm^2 merg si 16A ok. Dar cu cat diferenta intre sigurante e mai mica, cu atat e mai mare sansa ca si cea din aval (generala!) sa sara in cazul unui scurt serios.De ex, pe circuitul de test, mie imi sar urmatoarele sigurante impreuna: C6, B16, C16. Bine ca generala de C25, care urma, nu sare. Link spre comentariu
Vizitator irimiadan Postat Mai 18, 2013 Partajează Postat Mai 18, 2013 Diferentiala de 40A este doar pentru diferentiala NON Magneto-Termica. in aval voi pune P+N dimensionate corespunzator. Vreau practic sa folosesc protectia diferentiala pe mai multe circuite. Diferential 40A 30mA ---- C10/16 ---- C10/16 ---- C10/16 ---- C10/16 In caz de scurt sare C10/16 In caz de diferenta de potential sare diferentialul urmand ca eu sa aflu care este circuitul cu probleme din cele 4. Este ok asa ? De luat in seama ideea cu 10A ... Am dimensionat asa pentru ca era cel mai bun mod de echilibrare. Daca combinam oricare dintre circuite cate 2 exista posibilitatea sa trec 3kW. Nu mai vorbim de dificultatea de a poza traseele. (a se vedea in urma pozele) Din ce am vazut in cutia cu sigurante, Am 1 (una) singur patron fuzibil pe FAZA Nulul nu are siguranta iar contoarul nu am deslusit inca unde este In conditiile astea se poate lega impamantarea pe nulul de lucru netrecut prin siguranta ? Am atasat o schema facuta la repezeala in paint. Asa ma gandeam eu sa arate tabloul. "Balconul" va avea iluminat si ac in doza daca ma conving ca va fi nevoie. P.S. Despre firme ce imi puteti spune ? ABB, Moeller, Schneider, etc. Am mai cautat dar am gasit doar raspunsuri foarte vechi ... Link spre comentariu
Vizitator irimiadan Postat Mai 18, 2013 Partajează Postat Mai 18, 2013 Generala sa fie 2P! Ca sa pui si protectie la supratensiune cu 3 varistori (cate unul intre faza, nul si impamantare).Iluminatul mai bine il imparti in 2 circuite (sa nu-ti bagi degetele in ochi daca sare siguranta): 2x 6APt prize pare un pic excesiv 4x 16A:AC 16AIar in camere si bucatarie ar cam merge fara probleme 10A. Gandeste-te ca la 10A ai 2kW utili.In caz ca vrei sa sudezi, cred ca poti folosi fara probleme priza de la masina de spalat sau de la AC.Acum, sigurantele trebuie doar sa protejeze cablurile, asa ca la fire de 2,5mm^2 merg si 16A ok. Dar cu cat diferenta intre sigurante e mai mica, cu atat e mai mare sansa ca si cea din aval (generala!) sa sara in cazul unui scurt serios.De ex, pe circuitul de test, mie imi sar urmatoarele sigurante impreuna: C6, B16, C16. Bine ca generala de C25, care urma, nu sare.Imi poti atasa o schema cu acei 3 varistori ? Link spre comentariu
H Robert Postat Mai 18, 2013 Partajează Postat Mai 18, 2013 Diferentiala de 40A nu o sa declanseze niciodata din moment ce generala are 32A o sa declanseze generala inainte, eu as elimina diferentiala de 40A si as pune generala de 32A ca diferentiala. Link spre comentariu
euvasile Postat Mai 18, 2013 Partajează Postat Mai 18, 2013 De luat in seama ideea cu 10A ...Am dimensionat asa pentru ca era cel mai bun mod de echilibrare. Daca combinam oricare dintre circuite cate 2 exista posibilitatea sa trec 3kW. Nu mai vorbim de dificultatea de a poza traseele. (a se vedea in urma pozele)Ce teava ai folosit acolo? Mai era un pic si demolai casa, cel putin asa se vede in poze, iar prostia aia din tavan cu doua tevi ce este? Ai tras nul de protectie separat prin alta teava ?Cine e meseriasul de la care ai luat notite? Merita batut cu teava aia in cap pana intelegea ca la iluminat se folosesteteava de 13mm si la prize de 16mm iar nulul de protectie se trece prin aceiasi teava , nu mai spun de dozele alea de ramificatie(de legaturi) mai mari nu ai gasit? Si de ce nu ai pus cate trei una dupa alta? Sa vezi ce noasol se vad dupa ce zugravesti. Zici ca sunt trase tevile de la calorifere pe acolo. Multa munca fara rost. Toate circutele de prize sunt prevazute cu sigurante de 16A, nu de 6;10 sau 20 de amperi. Am intalnit vanzatori la magazine care atunci cand solicitam sig de 16 amperi imi ziceau ca... pune d-le de 20 ca nu are nimic , asa imi venea sa-i f...t o siguranta in mecla ca sa uite de tot de ce este acolo.Apropo, sfatul meu este sa nu cumva sa-ti intre in cap ca esti mare meserias dupa panarama aia si sa te duci si pe la altii sa faci asa ceva ca sar putea sa o iei pe cocoasa. Eu am vazut cazuri de asa zisi zugravi care erau si mari electricieni si au luat bataie de la propietari. Si nu in ultimul rand te sfatui sa nu mai pui pozele pe site-uri sexy Link spre comentariu
Vizitator irimiadan Postat Mai 18, 2013 Partajează Postat Mai 18, 2013 Habar nu aveam ca poza va fi "modificata" de respectivul site. Aici pe forum nu pot uploada decat poze de cativa sute de kilo si 1200x1200 maxim. Tiganeala sunt doua doze una langa alta. Altfel ieseam la mai mult de 3 coturi. Din constructie tot acolo au fost 2 doze. Teava este tub PVC de 16mm si acolo unde sunt 2 tevi sunt 2 tuburi PVC de 11mm 1 pentru faza 2 pentru nul si impamantare pentru Fy 1.5mmp. Nu imi permite tavanul sa pun de 16mm. TREBUIE SPARTA PLACA ! sau incarcat cu minim 1 cm. Tencuiala acolo unde spui tu, a prins foarte bine. Nu s-a folosit tencuiala propriuzisa dar iti garantez ca tine foarte bine. Nu ma consider mare meserias, ci un om care a economisit 2000 de ron si a facut o treaba probabil mai buna decat unul care venea doar sa imi ia banii pe ideea "lasa bre ca merge" Tu cum ai fi facut in situatia mea ? Unde ai fi pus dozele ? Iti atasez o schema cu apartamentulP.S. Nu, nu voi face la altii lucrari.P.S.S. Ce am facut este conform normativului. Link spre comentariu
Vizitator irimiadan Postat Mai 18, 2013 Partajează Postat Mai 18, 2013 Diferentiala de 40A nu o sa declanseze niciodata din moment ce generala are 32A o sa declanseze generala inainte, eu as elimina diferentiala de 40A si as pune generala de 32A ca diferentiala.Va declansa doar pentru protectie diferentiala ! http://www.diynot.com/forums/viewtopic.php?t=80920A Residual Current Circuit Breaker provides only residual current protection - for supplementary protection against direct contact with live parts this must have a residual current rating of 30mA or less. If it supplies a Miniature Circuit Breaker, correctly rated to provide overcurrent protection for the circuit concerned, then you have all the protection you need.Revin, Diferentiala de 40A ofera doar protectie curent rezidual. In aval de aceasta se monteaza MCB-uri normale. Asa economisesti niste bani. un RCBO este 130 RON x 4= 520 iar un RCCB este 100 de ron + 4xMCB 30 ron = 220 RON Link spre comentariu
The Stressmaker Postat Mai 18, 2013 Partajează Postat Mai 18, 2013 Momentan o singura remarca. La o instalatie electrica nu se trag "diagonale" asa cum ati folosit la instalatia de iluminat, in tavan. Daca vine altul si monteaza o aplica, sa zicem, si vede doza in diagonala, va presupune un traseu paralel cu unul din pereti si apoi un cot catre doza pe perete. Dupa ce da gauri in diagonala fata de pereti si nu "se aprinde becul" va realiza ca acolo e o "diagonala" la alimentarea acelui bec.PS: in prima poza se vad 4 tuburi catre prize. Nu era necesar sa aiba tuburi separate pentru fiecare priza. Se puteau folosi doar doua tuburi si apoi doua doze de distributie, presupunand ca sunt doua circuite (in limbaj neprotocolar, "doze de 16" sau doze "rotunde"), acolo unde sunt coturile de coborare. E doar o parere, instalatia probabil a fost deja acoperita cu tencuiala. Link spre comentariu
Vizitator irimiadan Postat Mai 19, 2013 Partajează Postat Mai 19, 2013 Aveti dreptate. Nu m-am gandit la asta atunci cand le-am pozat, deoarece am mers pe traseele vechi in cea mai mare parte. Cum pot sa o dreg ? O schema in tablou cu tavanul ? Cat despre doze, din normativ am dedus ca nu se trece cu mai mult de un circuit / doza. Acest aspect m-a facut sa pozitionez asa a dozele. una doza fiind pentru bucatarie cealalta pentru sufragerie. Sunt doua tuburi pentru ca prizele sunt in directii diferite.P.S. In normativ nu se interzic diagonalele doar pe peretii verticali ? Link spre comentariu
euvasile Postat Mai 19, 2013 Partajează Postat Mai 19, 2013 P.S. In normativ nu se interzic diagonalele doar pe peretii verticali ?In normativ se specifica ca sunt interzise si punct. Cat despre cate un circuit/doza, o sa umpli casa de doze de o sa zici ca e adolescent la pubertate. Tu ai pus acolo ditamai dozele pentru doua fire, si daca sunt mai multe circuite intr-o doza crezi ca o sa aiba curentul alta forma de unda? sau alta frecventa. Oricum prea multa galagie pentru doua tevi si trei fire, daca tie iti place e foarte bine, la ce materiale se folosesc azi o tina pana se darama casa. Nu mai poate sa intervina nici un bou ca sa puna in loc de o siguranta calibrata un cui de 10( asta bineinteles daca folosesti sigurante automate)Apropo,eu candva am lucrat la o firma care executa instalatii interioare, bransamente si retele electrice de joasa tensiune, si prima mea zi de munca acolo a fost la o instalatie interioara la o vila, si dai cu instalatia dupa noprmativ pana cand a venit patronul si a zis ca ca ce fac eu acolo, fac arta, ce el are timp de arta, baga viteza sa iasa banul, cu ce vreau eu sa ma plateasca si asa am tras la tevi in diagonala de nu am eu par in cap, si crezi ca ii zicea cineva ceva, venea ala de la ANRE, care bineinteles era mana in mana cu patronul si toata lucrarea era conform normativelor bla.. bla. Nu mai zic de proiecte, ce proiecte nene proiectul trebuia sa-l concep eu si din cand in cand mai venea baiatul patronului si mai lua ceva notite si asa se realiza proiectul si uite asa a ajuns mare smecher.Oricum eu nu am rezistat mult acolo, nu am vrut sa-i fac p..la mare la smecherul ala. Nu as vrea sa mai repet acea experienta. Link spre comentariu
Vizitator irimiadan Postat Mai 19, 2013 Partajează Postat Mai 19, 2013 Ai si tu dreptate ... ehh oricum ma bucur ca am dres'o cat mai ok cu putinta. (Nu am facut tiganeala cabluri prin plinte si alte cele) Sa revenim la problema cu tabloul si MCB-urile E ok asa cum le-am gandit ? Si impamantarea ? E ok schema ? Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum