Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Realizare carcasa amplificator - din lemn


matzah

Postări Recomandate

@daniels. Se poate folosi si prenadezul. Este un adeziv foarte elastic. Dar din pacate la furniruire nu merge cu trafaletul cum zici tu. Daca nu ai presiune serioasa si aplicata uniform si permanent pana la intarirea adezivului, i-ti garantez eu ca furnirul se va desprinde si in plus, daca nu presezi cu suprafata plana peste furnir, acesta va iesi valorat. Merge in schimb cu aracetul foarte bine, priza la rece, rezistenta buna, dar grija mare la umezeala.....cedeaza aracetul in fata apei. Nu instantaneu dar garantat se va desprinde. Ce trebuie sa fie constient un user cand face furniruire, este faptul ca si furnirul este tot lemn si are aceleasi proprietati ca si acesta si inca are tendinta sa lucreze. Din cauza ca are coeficienti de umflare/contragere foarte diferiti pe lungime, latime si grosime, acesta se va bomba si va face valuri pe suprafata daca nu e lipit bine. In industrie nu se foloseste presa doar de dragul de a avea pe ce consuma energia....ci pur si simplu este foarte necesar sa presezi cat mai puternic posibil. De cand sunt in domeniu am presat cred ca peste cateva milioane de metrii patrati (nu exagerez) si am avut ocazia sa vad multe probleme generate din cauza adezivului sau a presei sau chiar a furnirului in sine.Stima.

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 25
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • matzah

    6

  • laurex

    6

  • harfa

    4

  • Matrixu

    3

Top autori în acest subiect

Imagini postate

Nu am spus ca se preseaza cu trafaletul :rade: Am spus ca se preseaza cu un rulou de cauciuc. Am facut o comparative cu trafaletul ca sa stie lumea la ce ma refer. A fost prima chestie care mi-a venit atunci in minte. Trebuie o rola dura cu care sa se preseze suprafata furnirului in mod repetat cateva minute. In felul asta se elimina si aerul. Aracetul este total neidicat pt furniruire. In industrie placile de PAL care se furniruiau cu urelit la cald in prese multistrat intai treceau printr-o masina de rectificat suprafata si apoi se aplica furnirul. PAL-lul chiar daca pare neted prezinta totusi niste "cocoase" de dimensiuni mici, iar furnirul ar fi stat pe varfurile acestor cocoase.

Link spre comentariu

O mare rugaminte as avea si eu si binenteles si in numele celor interesati (cred ca sunt destui) la cei care se pricep si lucreaza in domeniu.Tot pt realizarea unei carcase din MDF as vrea sa stiu cum si in ce fel se face furniruirea acesteia.Si ma refer la pregatirea suprafetelor, tratare, adezivi si tot ce mai trebuie.Spun asta caci dupe doua incercari nereusite am lasat-o balta.Multumiri anticipate celor dornici sa dea sfaturi si sa impartaseasca din realizarile experienta lor.

Iata metoda clasica folosita de sute de ani:
Link spre comentariu
  • 2 luni mai târziu...

Iata citeva date in imagini. Se refera la restaurare, dar este si aplicarea furnirului. Nu mai cauta lemn pentru carcasa. Indiferent cum este se deformeaza. Trebuie PAL. MDF sau placaj.

Orice suprafata noua , inainte de aplicarea furnirului se zgirie bine cu un dispozitiv care arata ca un pieptene sau se slefuieste cu abraziv 80, de la caz la caz. Asa furnirul prinde mai bine. MDF e hirtie, poate fi si nezgiriat, dar e bine sa fie macar slefuit cu 80-100 (zgirieturi fine).

Aici se pot vedea pozele:

http://i.imgur.com/lIIoJO4.jpg

http://i.imgur.com/3u9kxl0.jpg

http://i.imgur.com/7DtCRi0.jpg

http://i.imgur.com/Gwv6HGw.jpg

http://i.imgur.com/tYKKkbc.jpg

http://i.imgur.com/xtR93jw.jpg

http://i.imgur.com/w4qyiA9.jpg

http://i.imgur.com/dvsQjqn.jpg

http://i.imgur.com/hq6r0U2.jpg

Succes

Link spre comentariu
  • 2 luni mai târziu...

desi ocupat cu munca si alte chestii, mi-am gasit timp si am mai lucrat la amplificatorul in cauza. Carcasa din poze este facuta la "mana" fara nici un fel scule sau chestii avansate de masurat. Respectiv taiat la mana cu fierastraul, slefuit cu smilgher si chestii de genul, coluri taite ochiometric si slefuite apoi, chestii de genul asta. Motiv pentru care unele imbinari nu au iesit tocmai perfecte. Nu dispun de ustensile mai avansate, ca sa-i zic asa. Am gasit scanduri de tei, le-am tivit si le-am uscat. Carcasa are cam 30x20cm. Am cumparat 8m de scandura lata de 25cm, din care am selectat bucatele pentru aceasta carcasa, exact la fix am gasit bucatile care imi placeau. Din restul ramas am mai produs o carcasa pentru un alt aparat iar din ce-a mai ramas inca, poate torn un scaunel :da Amplificatorul este operational, desi inca trebuie facute unele modificari. Din start am luat in calcul tendinta lemnului de a se curba pe o anume directie si am incercat sa realizez carcasa folosindu-ma de acest aspect. Nu am momentan probleme cu lemnulul, in cele cateva luni de cand carcasa e facuta. Nu stiu mai departe in timp...Am aplicat un bait colorat, culoarea ar fi cica palisandru sau ceva de genul. Alegerea ar fi bazata pe ideea ca vroiam ceva cu aspect nitel mai retro. Pentru un aspect mai ...viu al culorii obtinute, am aplicat si un strat cu ulei de masline, frecand insistent pana cand a intrat bine in pori. Nu ma pricep eu sa-i fac poze altfel, vad ca in astea arata diferit oarecum de realitate, aici parca e murdarit lemnul cu ceva decat finisat... nu stiu de ce.

post-8338-139829664263_thumb.jpg

post-8338-139829664277_thumb.jpg

post-8338-13982966429_thumb.jpg

post-8338-139829664304_thumb.jpg

post-8338-139829664314_thumb.jpg

Link spre comentariu

Vad ca pot atasa max 5 poze pe mesaj...aa da, panourile frontale si din spate sunt realizate din sticla fumurie de 6mm. Panoul frontal este prins folosind tocmai acele 4 butoane, filetul este destul de lung pentru a cuprinde si sticla si un perete de sustinere interior. Nu am vrut alte gauri sau suruburi vizibile. In spate, am folosit o mufa speakon pentru alimentare pentru ca n-am gasit nicaieri unde sa tai sticla de asa maniera cat sa montez o mufa de alimentare normala. Pentru speakon, gaura este cilindrica si mult mai usor de facut. :rade: am uitat... chestia de mai sus e un amplificator pentru casti in clasa A care dispune si de un mic procesor de sunet. Poate merge ori cu acel procesor ori ca simplu etaj final clasa A.

post-8338-139829664323_thumb.jpg

post-8338-139829664335_thumb.jpg

Link spre comentariu

Da, este facut cu ulei. Nu-mi plac finisajele cu lac, parca iau ceva din frumusetea lemnului. Odata ce se usuca, nu ramane uleios sau ceva de genul. Se simte si altfel la mana, parca mai moale... nu ca ar fi fost teiul vreo esenta prea tare dar oricum...

Link spre comentariu
  • 6 luni mai târziu...

Arata foarte bine din punctul meu de vedere.Sa inteleg ca ultima mana de finisaj e ulei,n-ai dat deloc cu lac?

Dupa ce s-a utilizat ulei, nu se mai poate pune nici un finisaj . Uleiul produce o reactie puternica in lac. Se numeste coaja de portocala sau ochi de peste. Este posibil sa mai prinda pentru moment shellacul, dar in timp se albesc porii (teiul nu are pori dar tot o sa reactioneze). Dar inteleg ca s-a dorit finisajul cu ulei. De obicei se foloseste ulei de in. Merge si cel de masline . Petele care se vad in poze arata exact ce a scapt ochiului. Fiind o cutie lucrata manual cu scule modeste, nu are suprafata indreptata si slefuita perfect. Uleiul arata toate aceste defecte care apar mult mai evident in camera foto. Dar lucrarea, desi facuta modest arata destul de bine. Furnirul se poate curba pe orice directie. Cel mai usor se curbeaza pe fibra, dar daca se doreste , se poate si perpendicular pe fibra , cu conditia sa fie tinut in apa citeva ore. Pentru curbe mari nu e nevoie sa fie muiat. Lipirea furnirului se face in conditii de hobist si nu numai, cu clei galben de timplarie ( clei pentru parchet laminat e foarte bun). Aracetul poate functiona , dar nu e prea grozav. E un clei de doi bani. iar prenadezul e pentru cei care vor sa triseze. E "interzis" in timplarie. Dar daca veti voi sa faceti parchment cu piele( piele lipita pe lemn), atunci va trebui utilizat prenadez. Lipirea furnirului se face pe lemn crud sau bine curatat. Lemnul dat cu ulei nu mai accepta clei asa ca furniruirea iese din discutie. Presa hidraulica pentru furniruire, este un utilaj pretentios industrial. Nu vorbim de ea aici ca incurcam hobistii. Cel mai la indemina sint clemele manuale. Dupa asezarea furnirului , se pune hirtie de ziar, apoi placi de lemn din recuperari sau resturi (preferabil cu lac sau formica pe o fata) si se string cu clemele foarte bine. Se lasa peste noapte apoi se scot si se curata surplusul de clei si margini de furnir. Am descris undeva aceast procedeu., cred ca la finisare. Nu se foloseste nici o rola de presare cum am vazut undeva indicat, pentru ca deplaseaza furnirul. Ajung clemele. Presor se foloseste la aplicarea furnirului cu clei cald , de oase si nu e o rola ci un ciocan special cu o parte foarte lata de cca 10cm. Nici acest procedeu nu este indicat decit profesionistilor. Rola se foloseste numai in industrie, inainte de plasat materialul in presa hidraulica de care nu vreti sa auziti ca e un utilaj de citeva sute pina la mii de kg.
Link spre comentariu

Pentru suprafetele curbate, atunci cind se aplica furnirul, acesta se preseaza cu placi de lemn sau placaj, crestate din 10 in 10 mm cam pina la jumatatea grosimii, ca sa se poata curba. Pentru forme pretentioase, exista o presa laindemina oricui. Asa numita presa cu vacuum, este un sac de nailon gros, cu un ventil ca cel de la salteaua gonflabila pentru piscina. Sacul este dintr-un material transparent, gros de cca 2,5-3mm , bine sigilat pe 3 laturi si deschis la una din ele. Se introduce piesa cu furnirul uns bine cu clei in acest sac, se inchide capatul liber cu ajutorul a doua scinduri prinse cu cleme (cele profesionale au fermoir ermetic) si se scoate aerul cu o pompa de vacuum. Sacul ia forma obiectului si preseaza furnirul. Pentru accelerarea operatiei, unii profesionisti aseaza o patura electrica peste sac, incalzind cleiul care se usuca astfel mai repede. Se lucreaza cu clei lent, care se usuca foarte incet.Defectele de lipire se remediaza cu fierul de calcat. Daca rezulta "gogosi" , caldura fierului de calcat rezolva. Daca sint pline cu clei neuscat, se inteapa furnirul ca sa iasa surplusul de clei. Daca undeva nu s-a lipit furnirul si , fierul de calcat nu rezolva, se inteapa furnirul, si cu o seringa se introduce clei foarte diluat, Se pune din nou o clema cu placi de presare si se rezolva problema. In general operatiunea de furniruire, reuseste din prima incercare, daca se respecta atent toate aspectele (aplicare corecta a cleiului, uniform si pe intreaga suprafata, presare corecta dinspre centru spre margini, utilizare de placi plane fara depresiuni etc). Dar exista situatii in care mai apar deficiente. Asta insa nu trebuie sa sperie . Ele se pot rezolva.

Link spre comentariu
  • 1 lună mai târziu...

http://www.elforum.info/topic/76790-realizarea-unei-carcase-de-amplificator/

 

sper ca e de ajutor.

 

Citeva sfaturi practice:  1.aracet=cel mai prost clei. Incercati cleiul pentru parchet laminat. Seamana perfect cu cleiul profesional de timplarie. Lipeste indestructibil si chiar rezista si la apa. Se gaseste la magazinele mari de materiale de constructii in raionul de cleiuri si articole de timplarie in sticle din plastic alb de cca 1L.

2. nu exista garantie pentru umiditatea actuala a esentelor vindute. Tratati situatia ca si cum ar avea umiditate mai mare decit e recomandat. 

3. Incercati sa nu confectionati carcasa pentru aparate electronice din lemn masiv. Aceste aparate produc o variatie de temperatura atit de mare incit nu se poate evita influenta negativa asupra lemnului. Daca insa tineti sa fie lemn, stratificati-l.

4. lemn accesibil in RO: fara pori :cires, cu pori : nuc. Incercati sa evitati fagul care lucreaza aproape in permanenta si stejarul cu un continut mare de tanin si pori foarte deschisi greu de finisat.

  5. Experimentati cu materiale laindemina (placaj, PAL, MDF- acesta din urma s-ar putea sa va surprinda).

  6. Intotdeauna incercati sa pastrati muchiile ascutite. Slefuirea lor nu se face la intimplare. Stergeti gentil cu hirtie abraziva pastrind o linie uniforma, neagreziva dar totusi accentuata. Colturile sint cele care dau aspectul elegant si curat al unei carcase. Desigur vorbesc de forma clasica paralelipipedica.

7. vopsele de apa:  nu gasiti? Sint chiar in casa dvs. Vinul rosu, da o culoare bordeaux excelenta. Vinul negru culori spre mov, albastru. Foile de ceapa, zgura de fum de pe cosul sobei, pot fi utilizate. Dar cel mai simplu , apa si tusul clasic utilizat la reumplerea cartuselor de printer.

  8. cei mai pretentiosi, verificati magazinele care ofera materiale pentru artisti. Acolo gasiti tot ce va trebuie in materie de culori si parchment (acoperirea lemnului cu un alt material cum ar fi: hirtie speciala, piele, foite metalice, mica etc).

9. niciodata nu aplicati substante pe baza de ulei, daca intentionati sa aplicati apoi lac sau vopsea.

10. cel mai simplu finisaj: spray in flacoane de 250-750mL. Se gasesc unde se gaseste si clei.

Editat de harfa
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări